[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:04

Je kan eens informeren naar Myostem ( als ik het zo goed schrijf). Het schijnt dat daar veel meer werkzame stof in zit, waardoor het minder belastend voor het lichaam is. Het is alleen verkrijgbaar via dierenartsen, maar daar kan je wel uitkomen denk ik. Een link naar producten van de fabrikant ( via de Lingehoeve): http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... menten.php .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:58

Annick_Gella schreef:
Kom net van de DA. Het gaat om volgende waarden:

CK staat op 502 (mocht maar vanvoor in de 400 zijn)
LDH staat op 1388 (veel te hoog dus)

Ik moet nu myoplast geven, over 4 maanden opnieuw bloed prikken.

Maar heb je ook de insulinewaarde?
Bij Insuline Resistentie is het glucose in het bloed niet van belang.

Annick_Gella

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:49

Aangezien ze wel al kon zeggen dat haar suiker gehalveerd was, vermoed ik dat ze die waarde ook wel ging weten, maar heb er niet meer achter gevraagd.

als ze de volledige uitslag op papier had, ging ze mij een copie opsturen.
Waarom is de insuline-uitslag hier ook belangrijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:35

Bij Insuline Resistentie is niet de glucosewaarde maar de insuline hoeveelheid in het bloed van belang. Glucose kan op allerlei momenten pieken of dalen ( bv tijdens of na eten of beweging) - wat belangrijk is, is om te weten hoeveel insuline dan in het bloed circuleert want de insuline moet er voor zorgen dat de glucose door de cellen opgenomen wordt. Als de glucose niet opgenomen kan worden ( = resistentie) dan blijft het lichaam telkens insuline produceren en dan.. heb je een probleem.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:51

Nog een vraagje voor de mensen die Gluco Balance geven: Geven jullie dit het hele jaar door aan jullie paarden, of alleen zomers of....?

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:29

haukieboy schreef:
Myoplast zitten heeeeeel veel suikers in. Is het wel verstandig om dat aan een IR paard te geven??

Wij zijn nu op Dag 4 van het gebruiken, en ik heb nog geen veranderingen gemerkt. In tegendeel, hout vasthouden, ze schuurt sinds woensdagavond veel minder! *\o/*

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:58

madelief88 schreef:
Nog een vraagje voor de mensen die Gluco Balance geven: Geven jullie dit het hele jaar door aan jullie paarden, of alleen zomers of....?

Toen ik het gebruikte voor Niek moest ik de pot opmaken en daarna bekijken of het nog nodig is om door te gaan. En anders gewoon even advies vragen bij kliniek Den Hoek.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:20

singasong schreef:
madelief88 schreef:

Toen ik het gebruikte voor Niek moest ik de pot opmaken en daarna bekijken of het nog nodig is om door te gaan. En anders gewoon even advies vragen bij kliniek Den Hoek.

Hier idem.
Ik ben bijna door de eerste pot heen en moet dan een 2e pot leeg voeren en daarna contact opnemen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:51

Ik geef het normaal met "onderbrekingen", maar Winnie is hoefbevangen geweest in mei (fout van mij, vers gras gegeven in een soort van "paddock's paradise" en dat was NIET goed) en toen heb ik de raad gekregen om deze zomer gewoon door te geven. Winnie doet het goed, deze pot zal op zijn in september en dan ga ik even een pauze inlassen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:56

kvika schreef:
Zonder alle 112 pagina´s of het vorige topic gelezen te hebben heb ik een paar vragen.
Hoe houden jullie je IR paarden?
Komen ze nog op het land en zo ja hoe vaak (uren)?
Welke medicijnen geven jullie?
Waar moet ik allemaal op letten?

Tips en trucs welkom!

gr.

sorry voor het zomaar binnenvallen maar hier ben ik ook erg benieuwd naar..

of die van mij IR is wet ik (nog) niet maar wel een oudere dunne merrie die snel hoefbevangen word

alvast bedankt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:29

mijn paard loopt overdag op de wei....nou ja,een wei kun je het niet noemen.
Een verdroogde verschroeide vlakte(frankrijk)
Verder krijgt hij iedere drie uur een plukje hooi,en twee maal daags eten.
Geweekte pulp,lucerne brokjes en gehakselde lucerne,beetje zemelen ,gekookt lijnzaad en copra meal.
En dagelijks een vitamine en mineralen supplement.
Hij krijgt 18 pillen levothyroxine voor een te trage schildklier s'ochtends en s'avonds zijn pergolide voor de cushing.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:41

Ik moet zeggen, ben nu dus een halve week bezig met Gluco Balance, en Furia liep vandaag over de kiezels bijna 100% goed in plaats van mega voorzichtig en om de pas door te zakken. *\o/* Ben haast bang dat het wishful thinking is, maar in al die tijd heb ik hem echt nog nooit zo goed over deze kiezels zien gaan *\o/*

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:49

@madelief88
Ik ben blij dat jij dat ook merkt! Mijn pony draafde zelfs over zo'n kiezelpad (waar de kiezels een soort in het beton zitten).
Dit had ik hem nog nooit zien doen! Ik weet alleen niet meer hoe snel dat gebeurde, maar tot nu toe loopt hij nog steeds beter dan hij ooit gedaan heeft *\o/*

Ik was bezig met het meten van zijn speknek. Tot nu toe is er zo'n 5 cm af (gemeten vanaf de bult achter zn oor tot de 1e spek-ribbel), maar hij blijft nu een beetje op dat punt hangen. Misschien dat het met wat meer beweging weer afslankt, maar met al die regen wordt dat lastig! (alleen weiland om in te rijden)

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:56

Hallo allemaal, ik kom ook binnenvallen, helaas..
Mijn 17 jarige merrie is ook insuline resistent, weet ik sinds 2maanden. Ze moet in totaal +/- 100kg afvallen. Ze is nu al 55kg kwijt, eigenlijk alleen door aanpassingen in t voer en beweging. Ze krijgt nu hooi (ipv kuil) in een slowfeeder, staat in t land met greenguard masker en krijgt 2x daags 2 handjes faser light van marstall met sinds 1 maand glucobalance.. Verder staat ze 2x daags 30minuten in de stapmolen. Door blessures is het niet meer mogelijk haar te rijden.

Nu is het zo dat ze er altijd (behalve dat ze te dik was) super uitzag, mooi in dr vacht, appeltjes, glimmen en ze was altijd heel energiek (miss wat te!), nu is ze sinds alles is veranderd sinds 3weken wat lusteloos, lijkt haast wel depressief, heeft al een echte dikke vacht en ze glimt niet meer zoals voorheen.. Herkennen jullie dit ook? Of zal ze te snel zijn afgevallen waardoor ze tekorten heeft opgelopen? DA heeft haar 2 wkn geleden nog een vitaminepreperaat geinjecteerd, maar dat lijkt ook weinig uit te halen..

Misschien ver gezocht, maar denk steeds aan cushing.. Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:43

Fleurr_Ikdenk,als ik dit lees ook aan cushing.
Heb je een recente foto van je paard?

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:59

@ Geerke: Ik zal morgen even foto's maken.. Van paard in het geheel, van de zijkant zegmaar? Waar let je dan precies op?
Als ik cushing google zijn er idd wel symptomen die overeenkomen, maar heel veel ook niet (wat ook niet hoeft..)
Was net vergeten te zeggen dat ze zo nu en dan ook huidproblemen heeft (ze is net weer vd schimmel af).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:03

Fleurr_ schreef:
@ Geerke: Ik zal morgen even foto's maken.. Van paard in het geheel, van de zijkant zegmaar? Waar let je dan precies op?
Als ik cushing google zijn er idd wel symptomen die overeenkomen, maar heel veel ook niet (wat ook niet hoeft..)
Was net vergeten te zeggen dat ze zo nu en dan ook huidproblemen heeft (ze is net weer vd schimmel af).

Fijn dat je even een foto maakt!
Je kunt de foto ook plaatsen op het cushing topic....daar zitten veel mensen met ook cushing paarden en zij zullen zeker ook iets herkennen (als het er is ;) )
Ik let op spierverlies,vacht,buik.Soms is het gewoon erg duidelijk, soms niet.
Inderdaad het hele paard van de zijkant.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:11

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:56

Met mijn paard leek het eindelijk weer goed te gaan. De afgelopen 2 weken liep hij weer zuiver. Helaas te vroeg gejuicht, want hij liep vandaag toch weer onregelmatig, is moeilijk te zien maar als je goed kijkt zie je dat hij niet lekker loopt. Ook waren vandaag alle 4 de voeten weer warm, voor meer dan achter. Daarin tegen heeft hij nu geen harde hals, dikke koker enz.

Zins een week was ik weer voorzichtig aan begonnen met hem op het gras te zetten. Ik ben begonnen met 10min en zat nu een week veder op 20min gras. Hou hierbij de fructaan index goed in de gaten. Zou die korte tijd gras dan toch te veel zijn?
Afgelopen maandag heeft hij een wormenkuue gehad, equest.
Afgelopen donderdag is hij bekapt, hoefsmid zag wel wat schaden aan de hoeven door de HB. Z'n hielen waren zover gesleten (door het ontlasten van de tenen) dat z'n hielen nu bijna helemaal op de grond zitten. Ook zie je aan de voorvoeten een eendensnavel ontstaan.

Veder heb ik hem gister en vandaag een halve schep Subli senior priores gegeven omdat hij wat schraal begint te worden. Maar daar zit maar 6,8% suiker en zetmeel in, dus lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.
Veder krijgt hij (zoals hij altijd al kreeg) een handje lucerne met force en olie.

Snap er niks meer van, doe zo voorzichtig en nog is het niet genoeg. Weet niet of het bekappen warme voeten heeft veroorzaakt, of dat het toch die 20 min gras is. Maar als het gras zou zijn, zou hij daar dan niet al eerder last van moeten krijgen. 20min gras is helemaal niet lang, en veel gras staat er op dat stukje ook niet, dus zoveel kan hij niet binnen krijgen in die korte tijd.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:32

Hoi iedereen,
Ik heb een merrie met IR en ik zit me de afgelopen week zo af zitten vragen of je bij een paard niet ook gewoon zelf bloed kunt checken (zoals bij mensen kan) en dan insuline kan bijspuiten, nu heb ik dit gegoogled en kon wel vinden dat het bij honden kan.. Dus wie weet of dit met paarden ook al mogelijk is?

Groetjes, Merel

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 02:26

Merell123 schreef:
Hoi iedereen,
Ik heb een merrie met IR en ik zit me de afgelopen week zo af zitten vragen of je bij een paard niet ook gewoon zelf bloed kunt checken (zoals bij mensen kan) en dan insuline kan bijspuiten, nu heb ik dit gegoogled en kon wel vinden dat het bij honden kan.. Dus wie weet of dit met paarden ook al mogelijk is?

Groetjes, Merel

Insuline bij spuiten bij een paard met IR zal echt niet helpen. IR is niet het zelfde als suikerziekte. Bij suikerziekte komt men insuline te kort, door bij te spuiten worden de glucose in het lichaam afgebroken.

Bij IR, het woord zegt het al, is het paarf resistent voor insuline. Het lichaam maakt wel insuline aan, alleen reageren de cellen er niet op waardoor de glucose niet word afgebroken. Als gevolg hiervan maakt het lichaam steeds meer en meer insuline aan. Met als gevolg dat er te veel insuline in het bloed zit. Door een suiker en zetmeel arm dieet voorkom je dus dat het lichaam een overschot aan insuline aan maakt.
Dus bij het bloedprikken is niet het suiker/glucose gehalte maar juist ook de hoeveelheid insuline van belang.

Bij mensen die thuis zelf testen meet je alleen het suiker/glucose gehalte op. Is die te laag dan moeten ze wat eten, te hoog dan moeten ze bij spuiten. Bij paarden wekt het dus even anders.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:06

Aah! Thanks voor de opheldering :) !

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:13

@ Leedebee, ja, echt fijn als je verbetering ziet he! Ook super van jouw paardje, het filmpje ziet er ook goed uit :j Fijn dat de speknek ook vermindert (hoewel ik het zelf altijd wel mooi vind :o , tenzij het echt ongezond er uit ziet).

@ Flappie2, wat balen dat het nu weer wat minder gaat. Ik ben redelijk 'nieuw' op IR gebied, dus durf niet te zeggen of het door 20 minuten gras zou komen, al lijkt mij van niet. Ik zou eerder de oorzaak zoeken in de bekapping?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:00

flappie2 schreef:
Met mijn paard leek het eindelijk weer goed te gaan. De afgelopen 2 weken liep hij weer zuiver. Helaas te vroeg gejuicht, want hij liep vandaag toch weer onregelmatig, is moeilijk te zien maar als je goed kijkt zie je dat hij niet lekker loopt. Ook waren vandaag alle 4 de voeten weer warm, voor meer dan achter. Daarin tegen heeft hij nu geen harde hals, dikke koker enz.

Zins een week was ik weer voorzichtig aan begonnen met hem op het gras te zetten. Ik ben begonnen met 10min en zat nu een week veder op 20min gras. Hou hierbij de fructaan index goed in de gaten. Zou die korte tijd gras dan toch te veel zijn?
Afgelopen maandag heeft hij een wormenkuue gehad, equest.
Afgelopen donderdag is hij bekapt, hoefsmid zag wel wat schaden aan de hoeven door de HB. Z'n hielen waren zover gesleten (door het ontlasten van de tenen) dat z'n hielen nu bijna helemaal op de grond zitten. Ook zie je aan de voorvoeten een eendensnavel ontstaan.

Veder heb ik hem gister en vandaag een halve schep Subli senior priores gegeven omdat hij wat schraal begint te worden. Maar daar zit maar 6,8% suiker en zetmeel in, dus lijkt me sterk dat dat de oorzaak is.
Veder krijgt hij (zoals hij altijd al kreeg) een handje lucerne met force en olie.

Snap er niks meer van, doe zo voorzichtig en nog is het niet genoeg. Weet niet of het bekappen warme voeten heeft veroorzaakt, of dat het toch die 20 min gras is. Maar als het gras zou zijn, zou hij daar dan niet al eerder last van moeten krijgen. 20min gras is helemaal niet lang, en veel gras staat er op dat stukje ook niet, dus zoveel kan hij niet binnen krijgen in die korte tijd.

Ik zou denken dat het van het gras komt. HB paarden kunnen eigenlijk niet meer op gras. Maar misschien zou het kunnen met een graasmasker. Je kunt de Subli seniores priores nog vervangen door Subli dieetmix. Lucerne zit vrij veel suiker in en zou ik vervangen door (geweekt) hooi of voordroog

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:44

Hoi, mag ik hier ook een paar vraagjes stellen? Ik lees dit topic soms mee en ik zie dat hier heel wat mensen zijn met ervaring op het gebied van EMS en HB.
/3 Hoe snel na het opstarten van de behandeling van de DA en start van het dieet merkten jullie verbetering ongeveer in het geval van 4 pijnlijke zolen, dik paard etc maar geen verbrede witte lijn, geen echt warme hoeven enz.. dus het 'op eieren lopen' zonder dat het echt ontaard tot een klassieke HB?
(Dieet is als volgt: voeding van D&H: Ultimate balancer ongeveer 460 gram per dag, met magnesiumchelaat erbij, hooi in een hooitas en gespreid over de dag.)
Meer details over het specifieke geval geef ik liever via pb.
/3 Voor de mensen die Gluco balance of Hippo Ex Laminitis gebruikten, begonnen jullie hier al mee toen het paard nog medicatie kreeg ook? Welke van de twee heeft je voorkeur?
/3 Heeft er iemand ervaringen met Epsom salts? Of met APF Auburn Labs?
/3 Wanneer begin je eventueel met Vit E bij te geven, de moment dat er terug licht werk gedaan kan worden of eerder?
Alvast bedankt,

( Edit: nog iets vergeten )