[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:01

Vanavond had Blomke een mega jeuk aanval -O-
Even lekker gepoetst, ingesprayd met vliegenspray en wat gewerkt. Daarna maar even gewassen met berkenteer shampoo, vond ze heerlijk ;) Daarna derfen gesmeerd en haar deken weer op.
Heb de Cavalesse maar weer besteld...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:17

Wat betreft het fokken, hier op stal zijn een paar jaar geleden twee pony's gefokt, volle broer en zus (zit 2 jaar tussen ongeveer), beide eczeem. Moeder geen eczeem, vader geen eczeem. Van diezelfde vader en de moeder ook pony's zonder eczeem gehad. Tevens van diezelfde hengst met andere merries allemaal veulens die geen eczeem hebben.

Ik ben dus wel benieuwd waar die erfelijkheid 'm in zou kunnen zitten. :j

Heaven gaat momenteel goed! Zoals vermeld 24/7 buiten momenteel, vermaakt zich goed, staart is super mooi, manen af en toe wat warrig, maar er hangt nog goede bos. Vanavond weer even Derfen erop gedaan. :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:53

mijn oude kwpn merrie heeft geen eczeem,haar dochter wel maar in hele lichte mate(geen kapotte manen en heel licht de staart,hebben veel paarden hier, we staan bij het bos)
maar zag dat er veel nakomelingen van de volle broer van haar vader schuren,zelfs het hele lichaam kapot bij sommige!

Kiim

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:06

Salt heeft eczeem en haar dochter ook, daar zou dus wel iets van erfelijkheid in kunnen zitten. Overigens is het bij Salt pas begonnen toen ze 5,5 was en bij haar dochter al ongeveer op 2.5 jarige leeftijd..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:37

jippie!!! een nieu record verbroken ;)

indi heeft het voor elkaar. haar nieuwe eczeemdeken is stuk, maar nog wel te repareren, dus ik heb straks wat te doen... moet zeggen dat ze het nog aardig lang vol heeft gehouden tussen de vorige reparatie en nu door... het zijn trouwens wel steeds reparaties bij de klipjes. niet de stof zelf, dus hij blijft er netjes uit zien :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:47

Erfelijkheid is denk een lastig verhaal. Ben op zich ook benieuwd of men het ooit eens wetenschappelijk zal kunnen aantonen dat het erfelijk is.

Ik heb zelf 2 keer met mijn oudste merrie gefokt. Moeder is exceemvrij en vader is exceemvrij. Dunla is met schuren begonnen in het voorjaar dat ze 2 jaar oud werd. Eoin (nu 1 jaar) heeft tot nu toe nergens last van (maar is natuurlijk nog even afwachten).
De halfzus van mijn oudste merrie (zelfde moeder, andere vader) heeft wel sinds jonge leeftijd exceem.
De vader van Dunla en Eoin heeft zelf geen exceem maar ik weet dat een paar andere nakomelingen van hem wel weer exceem hebben (of de merries dan weer exceem hadden weet ik niet).
Dus waar komt het bij Dunla vandaan?

Erfelijkheid? Of als veulen een teveel aan (anti)stoffen gehad toen mijn oudste merrie op een zeer mug-rijk weiland stond en zelf ook begon te schuren van al die rotbeesten?
Een ding is voor mij in ieder geval wel zeker: zolang Dunla in de zomer tekenen van ZE blijft tonen zal ik nooit met haar gaan dekken (ondanks dat zij qua bouw, beweging, e.d. een betere fokmerrie is dan mijn oudste).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:21

hier ook geen fokplannen zolang nienke met een deken op moet blijven staan.Misschien ooit als ze 'eczeemvrij'is.
Zou mooi zijn ;-)

Wadapatja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:49

Hee hallo allemaal....iedereen nog steeds ZE-perikelen? Ik gebruik sinds 1 april (geen grapje) Cavalesse en tot nu geen extreme verschijnselen....Beetje jeuk op de staart en that's it tot nu toe...Ze staat van s'morgens 0800 - 1300 uur buiten en ik ben dus hoopvol gestemd dat Cavalesse inderdaad aanslaat. Alleen de tube raakt zo snel leeg, dat is het enigste nadeel. Ik las ook iets over erfelijkheid. zover ik het nu weet kan de moeder of vader van paard/pony de drager zijn van ZE. Dat hoeft nog niet te betekenen dat je het ook ziet. Bij een nakomeling kan het dan tot uiting komen. Ook kan de oma/opa de drager zijn dus verder terug in de stamlijn. De vader van Lotje is niet de veroorzaker maar misschien wel uit de oma-lijn van moederskant. Echter dit is heel moeilijk na te gaan. Ik denk eerder dat ZE ontstaat door een foutje in het immuunsysteem van een paard/pony met als achtergrond de vader of moederlijn of verdere bloedlijnen terug. Ze zijn al vrij ver met ontwikkelen van nieuwe middelen en zelfs in Engeland wordt er hard aan gewerkt (contact gehad met Engelse DA)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:24

indi werd trouwens gelijk helemaal gek net toen ik de deken af had gedaan en we gingen stappen. constant slaan met benen en schudden met haar hoofd. dan zie je toch het nut van die lelijke deken ;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:07

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:51

Muzefee schreef:
Wat betreft het fokken, hier op stal zijn een paar jaar geleden twee pony's gefokt, volle broer en zus (zit 2 jaar tussen ongeveer), beide eczeem. Moeder geen eczeem, vader geen eczeem. Van diezelfde vader en de moeder ook pony's zonder eczeem gehad. Tevens van diezelfde hengst met andere merries allemaal veulens die geen eczeem hebben.

Ik ben dus wel benieuwd waar die erfelijkheid 'm in zou kunnen zitten. :j

Heaven gaat momenteel goed! Zoals vermeld 24/7 buiten momenteel, vermaakt zich goed, staart is super mooi, manen af en toe wat warrig, maar er hangt nog goede bos. Vanavond weer even Derfen erop gedaan. :)

In verschillende onderzoeken is gevonden dat zomereczeem erfelijk is, alleen het wel of niet tot uiting komen hangt ook heel erg af van de omgevingsfactoren. Zomereczeem is een multifactoriele aandoening, dus meerdere factoren hebben invloed op het wel of niet tot uiting komen van ZE.
Als je er wat over wilt lezen:
http://www.levendehave.nl/files/erfelijkheid%20staart%20en%20maneneczeem.pdf
http://www.animal-science.org/cgi/content/full/87/2/484
http://www3.interscience.wiley.com/journal/123376994/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
http://www3.interscience.wiley.com/journal/120721986/abstract
Bij de laatste 2 moet je nog wel eerst full text aanklikken om alles te kunnen lezen.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:27

_CS_ schreef:
eva: klopt, de nachten waren nog vrij koud tot afgelopen weekend.
Daardoor begint het seizoen wat laat zeg maar.
Je kunt er wel je voordeel mee pakken ja.

Al staat die van mij sinds februari (dacht ik, of maart, 1 van 2) al onder de deken.
Maar als het een flinke nazomer wordt, kan het seizoen nog lang duren.

Ik gebruik geen deken met als gevolg: tijdens school en de examens (de vorige jaren ging dat nog maar nu ik naar de 3e graad ga en meer moet werken voor school...)is het nogal moeilijk om 2 keer per dag naar haar te gaan en producten te smeren, haar te wassen en een speciaal supplement te geven :) . In de vakantie gaat dit gemakkelijker natuurlijk! Ik heb dan alle tijd.
Nu wrijf ik haar 1x per dag in met redelijk wat creme. Ik was haar 1x per week met die "bijhorende" shampoo. De dag nadien een speciale lotion en iedere dag 2 spuiten met een vloeistof die ik in haar mond spuit :)

Zo hou ik het in bedwang zeg maar! Deken vind ik op dit moment niet nodig. Het is ook een shet en ze maakt alles kapot wat ze kan en ik weet op voorhand dat dat deken geen week kan uithouden := :n . Daarom gebruik ik liever producten eerlijk gezegd, het meer werk en duurder maar het resultaat blijft hetzelfde :) .

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:21

een deken hoef je niet overdag eraf te halen. Ik laat die van mij ook vaak staan met de deken op, pas als ik echt tijd heb haal ik hem eraf en smeer ik haar in. Wel elke dag kijken of de deken goed hangt!
Gister lag de deken dus niet goed, dus iets te strak getrokken bij haar billen en toen zat er een scheur in! Vanaf vandaag krijgt ze ook weer de hoofdkap op.

Wanneer begon bij jullie derfen te werken? Ik heb het nu 2 keer gebruikt, proefflesje is alweer op. Maar ze schuurt nog aan haar staart...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:51

Deken verwissel ik 1x per maand om hem te wassen.
Verder ligt die altijd op.
Enkel af als ik ga poetsen, of ze even zonder mag rollen.
1x per dag controleer ik of die nog goed ligt, meestal hoef ik er niets aan te doen (een enkele keer dat ie niet helemaal goed ligt, maar dat is sporadisch).

Heb gelukkig geen dekensloper.
Ik kan gerust een hele tijd weg blijven, ze red zich er prima mee.
Vlechten eronder en klaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:06

_CS_ schreef:
Deken verwissel ik 1x per maand om hem te wassen.
Verder ligt die altijd op.
Enkel af als ik ga poetsen, of ze even zonder mag rollen.
1x per dag controleer ik of die nog goed ligt, meestal hoef ik er niets aan te doen (een enkele keer dat ie niet helemaal goed ligt, maar dat is sporadisch).

Heb gelukkig geen dekensloper.
Ik kan gerust een hele tijd weg blijven, ze red zich er prima mee.
Vlechten eronder en klaar.

Same here..

Alleen rij, longeer etc ik ook zonder echte eczeemdeken. Alleen als er echt veel ongedierte rondvliegt gebruik ik ook een vliegendeken voor onder het zadel. En dan vaak alleen het halsstuk maar zoals hier.

Vidoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:23

aam_mic schreef:
een deken hoef je niet overdag eraf te halen. Ik laat die van mij ook vaak staan met de deken op, pas als ik echt tijd heb haal ik hem eraf en smeer ik haar in. Wel elke dag kijken of de deken goed hangt!
Gister lag de deken dus niet goed, dus iets te strak getrokken bij haar billen en toen zat er een scheur in! Vanaf vandaag krijgt ze ook weer de hoofdkap op.

Wanneer begon bij jullie derfen te werken? Ik heb het nu 2 keer gebruikt, proefflesje is alweer op. Maar ze schuurt nog aan haar staart...

Normaal gesproken zie je na een paar keer gebruiken al resultaat als je Derfen gebruikt. Wat we wel bij staarten merken is dat het vaak wat langer nodig heeft om goed aan te slaan. Dit komt vaak doordat er toch wel wat haar zit (waardoor de Derfen soms niet op alle plekken komt waar het z'n werk moet doen) en een dikkere huid (en daardoor wat langer nodig heeft om goed door te dringen). De 250 ml fles heeft een speciaal tuitje waardoor je beter op moeilijk bereikbare plaatsen kan komen zoals tussen de haren van de staart.
Een proefflesje is echt om uit te proberen, maar kan het probleem niet helemaal weghalen. Daarvoor zal je een regelmaat in smeren moeten aanhouden en als je ziet dat het goed aanslaat pas beginnen met afbouwen.

Met vriendelijke groet,
Martine de Koning

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:35

nou, dan vind ik wel dat jullie die proefflesjes groter mogen maken.
Want hoe kun je nou testen d.m.v. een proefflesje, als de werktijd langer is dan het gebruik.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:27

Hoi ,
even zeggen dat ik 4 mensen iets al heb aangeraden
en het werkt, zelf smeer ik het ook.

de naam: http://www.produkte-replast.de/seite62.JPG
werkt ook tegen Scharmmen , kwetsuren, kloven, brokkelige of zwakke hoeven, zomerschurft of eczeem, kwetsuren door zadel, singel, tuig.

100% natuurlijk gemaakt

Het was even ter info dat dit ook te verkrijgen is in België
=> Walho in Walshoutem

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:28

kun je mij dan ook vertellen wat er in zit aan ingrdiënten?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:37

heeft iemand van jullie ervaring met de rijdeken van de meulenkamp???

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:42

Derfen lijkt bij Senna erg goed te werken. Aan haar voorpluk heeft ze zelfs helemaal geen jeuk meer, terwijl die vaak het gehele jaar door jeukerig is. Vanavond was de holistisch therapeute weer geweest en stond ze haar hals aan 1 stuk door te schuren (niet de manen, maar echt de hals). Dat is sinds gisteren blijkbaar weer wat nieuws.
Sens staartwortel begint nu eindelijk ook weer mooi te worden. De hele winter heeft ze verminkte haren gehad, en die heb ik een tijdje terug er allemaal afgeknipt. Nu beginnen die haren eindelijk haar staartwortel weer te bedekken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:45

staat ze daarnaast nog onder een deken Flosje?

Een eczeemdeken als rijdeken lijkt mij echt te warm, dan zou ik kiezen voor een fijnmazig vliegendeken, of alleen een halsdeken als dat het meest belangrijk is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 05:56

wie smeert er allemaal met derfen die ook een paard met deken op heeft dan?

bij appie trekken de plekken op zijn hoofd alweer weg, en bij het andere eczeempaard op stal ook alweer.
bij ap heb ik expres niks meer er op gedaan,wilde toch zien hoe het heelt zonder smeersels. en het gaat gewoon weer weg.
en bij andere paard gaat de aloe vera zalf er op van de action, en dat werkt dus ook prima.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:19

die van mij heeft haar eczeemdeken nog op,maar ben ook nog maar sinds eergisteren begonnen met derfen.
overdag doe ik wel de deken af,zodra ze de wei in gaat.
weet ook niet of ik haar zonder deken kan laten staan s"nachts,juli is bij sun de heftigste maand van het jaar

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:02

_CS_ schreef:
kun je mij dan ook vertellen wat er in zit aan ingrdiënten?

staat niet op het busje maar wel het volgende
info:www.wpbgroup.eu
email: info@wpbgroup.eu

groetjes!