[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:38

japielover schreef:
mensen welke deken raden jullie aan voor een shetlander hengst die tot nu toe alle gewone dekens kapot krijgt.

De boett, of de sweet itch hoody. Ga maar googlen ;)

Galupy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:04

ik heb de sweet itch hoody en die is echt heel sterk, maar goed een echte dekensloper krijgt alles stuk natuurlijk ;)

De stof van de rambo voelt steviger aan dan die van menig ander eczeemdeken vind ik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:06

Vraag me toch af hoe de draagcomfort nou echt is, hoe stuggerde deken, des te minder fijn die zit lijkt mij. Het is niet bedoeld om de deken af te kraken ofzo hóór!
Maar ik snap dat een boett of dergelijke deken veel elastischer is, waardoor het voor een paard meer voelt als een 2e huid.

Nogmaals, ik kraak hem niet af hóór, maar vraag me dat dus wel af. Heb zelf de bodydeken van Ivanhoe, andere dekens sloopt ze, deze niet.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:41

ja dat van dat elastische heb je wel gelijk mee, maar doordat het zo soepel en elastisch is scheurt het ook sneller denk ik.

het is gewoon een afweging die je moet maken, bij mijn paard heb ik niet het idee dat de sweet itch niet fijn zit, maar hij is inderdaad wel wat stugger en steviger. Maar hij lijkt mij niet ongemakkelijk zitten, hij is niet zwaar en hij heeft een goede pasvorm.

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:43

Ik heb de rambo, goede deken, maar let goed op dat de gaten voor de oren groot genoeg zijn. Als je nl zoals de fabrikant aanraad het masker eroverheen doet (dan blijven de oortjes keurig zitten nl) kan je vervelende schuurwondjes aan de basis van de oren krijgen.

De mijne staat nu weer bloot, op een klein stuk en voornamelijk op voordroog (helaas wil liever hooi, maar dat was er niet), behandel het kleine stukje wat jeukt met sioskin en tot nu toe gaat dat weer goed. Vorig jaar vrijwel hetzelfde gedaan en vooral van het gras af hielp heel goed. Ik heb bij hem trouwens ook de indruk dat er een verband is tussen mest en jeuk. Hoe slapper hoe erger de jeuk.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:51

ik heb al van verschillende bokkers gelezen dat de k**mugjes al weer in aantocht zijn maar ik vraag me af waar jullie je paard hebben staan. want mijn paardje staat nog lekker rustig op de wei, hou het wel goed in de gaten maar anders moet hij ook al zijn dekentje op.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:47

Valencio schreef:
Nu was ik me aan het verdiepen in Dodson&Horrel voer, maar hebben jullie misschien nog tips en goede ervaringen met een bepaald voer?

Safe and Sound van Dodson, heel fijn spul!

Hier trouwens nog een tevreden Rambo-klant.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:07

de extraatjes

staar je niet te blind op beloofde of geprezen werkingen van mineralen en vitamine, als jouw paard geen tekort heeft zal de gunstige werking nihil zijn, alles wat teveel binnenkomt zorgt ervoor dat het paardenlichaam een manier moet zoeken om het kwijt te raken en ze zijn niet altijd onschuldig.

de meeste dingen uit voer helpen elkaar, maar kunnen in verkeerde verhoudingen elkaar ook heel goed tegenwerken, lees eerst eens wat info over allerlei stoffen en paardenvoeding, dan kun je vaak beter de afweging maken of het voor jouw paard zin kan hebben, of laat eens vaststellen of jouw paard wel een tekort heeft.

ook een goede diagnose blijft belangrijk, alleen als je paard ook echt ZE heeft, kun of mag je een werking van een middel verwachten. als keer op keer alles niet werkt, kan je paard best ZE hebben, maar loont het ook de moeite om eerst meer of beter onderzoek te doen.

probeer je iets dan kun je pas na enkele maanden resultaat zien, je ziet vaak al sneller iets van het resultaat, maar de volledige uitwerking neemt tijd in beslag. bij verslechtering of ongewenste effecten moet je stoppen of overleggen met bijv de da.

er is voor zomereczeem in een onderzoek gebleken dat de gevolgen van 1 beet bij de gevoelige paarden 3 tot 6 weken verschijnselen of de gevolgen daarvan kan laten zien. als je inmiddels ongeveer weet hoelang jouw paard nodig heeft om te genezen van gebeten zijn, dus inclusief genezen van de schuurwonden, dan is dat de periode plus enkele weken, waarin je resultaat kunt gaan zien, meestal moet je iets minimaal 2 maanden geven voor het resultaat heeft.

bij een tekort, aan een stof, geef je meestal niet langer, dan 1 maand extra van die stof, daarna hoort het tekort opgeheven te zijn en ga je naar de normale dagelijkse behoefte. geef je te lang een extra aanvulling dan loop je risico dat je de negatieve kanten van de stof leert kennen of dat je het paardenlichaam, onnodig, aan het werkzet om de overmaat van de stof kwijt te raken.

er zijn uitzonderingen op alles en geen enkel paard reageerd exact hetzelfde, eerst informatie zoeken kan er voor zorgen dat in ieder geval geen grotere of meer problemen maakt.

houdt altijd goed in de gaten dat degene die iets aanbeveeld ook andere motieven kan hebben om je iets aan te bevelen, zij draaien zelden voor de gevolgen op als die er komen, dat zijn steeds jouw paard en jijzelf, het loont vaak de moeite om een kritische consument te worden.

als je iets wilt uitproberen verander dan niet teveel in 1 keer of te snel achter elkaar, je komt er dan niet goed achter of het stofje of middeltje(wat een behoorlijk kostbaar iets kan zijn of is),
de gewenste verbetering of de ongewenste verslechtering is.

ik weet ook hoe verleidelijk je wordt van iets willen doen, werkt het niet dan voel ook ik mezelf vaak bedrogen of beetgenomen, maar er bestaat geen enkel middel, nog voor dieren, nog voor mensen, dat 100% kan werken.het is dus ook zaak dat je soms gewoon genoegen moet nemen met weten dat je je uiterste best gedaan hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:40

hey tug, hoe weet je dat je bij tekorten maar een maand hoeft aan te vullen en dat het daarna weer goed is?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:42

het is geen wet van meden en perzen, maar aangezien de meesten paardenhouders dit niet daadwerkelijk laten controleren is dit een redelijk algemeen advies.

het wordt gegeven om te voorkomen, wat in de praktijk tot vaak voorkomende problemen leidt, het op aanname accepteren dat er een tekort is of het wel laten vaststellen, maar niet na een periode nogmaals controleren of de aanvulling ook heeft plaats gevonden. keren problemen terug dan is er vaak buiten hernieuwde aanvulling ook onderzoek nodig naar de achterliggende oorzaak

het is een van de veiligste manieren om, als je dus niet echt controleerd, problemen door overmatig geven te beperken.

veel mensen denken dat als een paard eenmaal een tekort heeft dit ook altijd zal blijven bestaan, de meeste mineralen worden in buffers bewaard in het lichaam, te weinig aanwezig zijn in de bloedbaan kun je (gedeeltelijk) controleren in bloed en/ of urine( per stof is er een voorkeur), je kunt alleen controleren of de buffers ook leeg zijn, door een combi van klinische verschijnselen, die op kunnen treden.

in de meeste gevallen is de verdenking/verwachting aan een tekort aan een stof, er de aanleiding om het tekort op te heffen, je dosis bestaat dan uit wat dagelijks zowiezo nodig is plus extra om de buffervoorraad aan te vullen. is de buffer weer voorzien dan ga je terug naar de dagelijkse behoefte. en voor de meeste tekorten is dat voldoende tijd om de buffer te vullen.

geef je maandenlang of jaren iedere dag teveel dan wordt het risico op nadelige werking groter.
dat wil je niet dus kun je het algemene advies gebruiken, wat in de praktijk, de minste risico's opleverd.

selenium wat ellepel gebruikt, na bloedcontroles heb ik altijd begrepen, is een stof ,die in hele kleine beetjes nodig is voor bepaalde functie's, nadeel van deze stof is dat wat nodig is en de hoeveelheid waarbij vergiftiging kan optreden dicht bij elkaar liggen, vanwege dit risico word meestal gekozen zo'n tekort aan te vullen met een vitamine E. selenium en vitamine E kunnen een deel van elkaars taken vervullen en vitamine E is veel minder snel nadelig. daarom wordt eerst gekozen het probleem wat het tekort opleverde zo te verhelpen, lukt dit niet dan kies je voor selenium zelf.

tekorten ontstaan in gezonde paarden over hele lange perioden, door na het extra aanvullen van een stof en daarna de dagelijkse behoefte te geven, houd het paard een reservevoorraad voor bijzondere omstandigheden en door de dagelijkse behoefte te geven, blijft dat voorraadje intact.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:27

Ik wil hier even op reageren.
Er kunnen wel degelijk tekorten zijn op jarenbasis.
Als een orgaan niet goed functioneert, zal het de betreffende vitamine o.i.d. niet opnemen.
Als zo'n orgaan nou blijvend geschaad is, heb je dus blijvend die tekorten.
Het is niet altijd gezegd dat na een maand het lichaam weer zelfstandig verder kan.
Maar hoe weten we nou of een paard een blijvend tekort heeft, de mens zal nooit elke maand bloed laten prikken en onderzoeken van zijn paard, dat elke maand opnieuw een sowieso half jaar lang. Dat doet er toch geen één?

Ik snap dat als je zelf uitdokterd (zonder bloedtesten en begeleiding van DA) je het niet langer dan een maand moet geven.

Maar n.a.v. jouw verhaal tug, hoe zit het dan met de toegevoegde vitamines e.d. in het krachtvoer?
Daar krijgt je paard ook over een hele lange periode dezelfde stoffen binnen. En dit zijn volgens mij lang niet allemaal de stoffen die daadwerkelijk nodig zijn.

Gaarne je reactie :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:28

carolshadow: daarom schreef ik er ook bij, dat je bij terugkerende problemen, verder onderzoek moet doen, er zijn inderdaad dingen die een heel eigen reactie geven, door voor je begint veel info te lezen of te vragen, kom je de meeste andere oorzaken ook tegen en daar kun je dan ook overnadenken of dat bij jouw paard meespeelt op dat moment of dat het een tekort in zijn rantsoen is.

bij vitamine heb je hele grote marges, maar er kunnen als jouw ruwvoer heel veel van iets heeft en je krachtvoer ook, inderdaad wel problemen komen, gelukkig houden de fabrikanten zich vaak met hun gewone assortiment, daar ook mee bezig, in hun voeradviezen proberen ze wel onder gevaarlijke grenzen te blijven.

fouten gebeuren vaker als je heel speciale producten gaat gebruiken en vergeet mee te tellen wat je paard al binnen krijgt uit zijn gras of ruwvoer.
het lezen van bijsluiters en info op verpakkingen geven vaak ook adviezen hoe je het veilig kunt gebruiken, je moet ze alleen wel lezen. veel info staat tegenwoordig op websites en je kunt bij twijfel even bellen.

van slechts enkele vitamines zijn de gevolgen van te veel al bekend of onderzocht, het zijn ook heelhoge hoeveelheden die je moet geven voor er problemen opduiken, normaal voeren komt daar zelden bij in de buurt, ga je echter met hooggedoseerde supplementen werken, dan kun je soms wel te hoog gaan. het is aan jouw om dit in de gaten te houden.

te korten zijn bij vitamines veel beter bekend en onderzocht, die kennis kun je gebruiken om af te wegen of extra vitamine zinvol is of kan zijn. als je paard een probleem heeft zoek dan eens op wat voor stoffen er bij dat probleem betrokken kunnen zijn, zoek daar dan eens van uit hoeveel het paard er van nodig heeft en vergelijk dat met wat er in zijn dagelijkse voer zit. het is in ieder geval zinvoller om pas wat extra te geven als het paard er iets mee kan doen.

hele andere stof, maar neem jij iedere dag een aspirientje omdat je misschien hoofdpijn kan krijgen, gewoon voor de zekerheid omdat het soms gebeurd?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:30

Duidelijke uitleg, ik dacht ja ik vraag het maar hóór haha. :o

Ik neem nooit een aspirientje, ook al heb ik hoofdpijn :+
Puur omdat ik er niet van houdt, ben erg tegen medicijnen, vitaminepreparaten e.d.
Gewoon omdat ik vind dat een lichaam het zelf moet kunnen doen. Hoe meer je van buitenaf toevoegt, des te minder je lichaam zelf doet.
Overigens spuit ik wel 4x p.j. vit b12 in, dit omdat mijn lichaam dit op geen andere manier uit voeding of wat ook opneemt. De oorzaak daarvan is en blijft onbekend. Waarom ik dit erbij vermeld? Omdat zonder dat ik niet normaal kan leven.
Uiting van een vitaminetekort, maar goed als je dat weet, dan is het geen ramp.
Bij paarden is het allemaal een stuk moeilijker, gewoonweg omdat ze niet kunnen praten, wij begrijpen ze niet(weten niet direct een oorzaak)

Maar goed ONDERdosering is slecht, OVERdosering ook.
Ikzelf geef alleen begin van de zomers wat extra's, daarna niet meer.

Maar het kan ook zo zijn dat iemand + de DA denkt dat het ZE is, terwijl het dier juist een blijvend tekort heeft,zonder dat ze dit verder uitzoeken.
Want ik blijf erbij dat elk wezen met een lichaam een blijvend tekort kan hebben d.m.v. een andere oorzaak.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:38

Is er dan niet zoals bij suikerziekte de mogelijkheid om bij de "oude" bloedplaatjes te zien hoelang iets al speelt en bij herhaling dus om te kijken of iets inderdaad na aanvulling van... werkt? Bij een chronische ziekte/tekortbeeld zou je inderdaad levenslang iets moeten toedienen. En hoe zit het met bijv. beschadiging darmwand en opname van suikers/vit/min.? Beschadiging darmwand komt (helaas) heel veel voor en aangezien heel veel via de darmwand opgenomen wordt in het lichaam en als dit niet werkt, dan kun je dus problemen krijgen.

Was volgens mij ook nog de vraag over eiwitten/koolhydraten/suikers. Paard heeft dit inderdaad nodig, maar zit ook in hooi en voldoende in gras. Geef krachtvoer het liefste na het eten van hooi/gras i.vm. de snelle suikers die hier inzitten. Werkt hetzelfde als bij ons met het toetje. Wordt ook na de maaltijd gegeten ivm de snelle suikers die erin zitten. Lichaam kan dit niet zo snel verwerken, vandaar dus na de maaltijd, zodat het niet meteen terecht komt in het darmstelsel, maar wat langer in maag en langzamer richting darmen gaat.

@tug, je wilt niet weten wat tegenwoordig voorsgeschreven wordt als slaapmiddel voor chronische slechtslapers. paracetamol. Iedere dag voor het slapen gaan. En wat dacht je van de pijnbestrijding ansich? Is ook dagelijks, anders werkt het niet. (Weet hier helaas alles van)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:46

Weten jullie misschien in welke maand je moet beginnen met het boetdeken?
Dit word het eerste jaar dat ik het ga gebruiken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:10

CarolShadow schreef:
Vraag me toch af hoe de draagcomfort nou echt is, hoe stuggerde deken, des te minder fijn die zit lijkt mij. Het is niet bedoeld om de deken af te kraken ofzo hóór!
Maar ik snap dat een boett of dergelijke deken veel elastischer is, waardoor het voor een paard meer voelt als een 2e huid.

Nogmaals, ik kraak hem niet af hóór, maar vraag me dat dus wel af. Heb zelf de bodydeken van Ivanhoe, andere dekens sloopt ze, deze niet.

Volgens mij is boett ook niet elastisch, want ik was bij divoza en toen voelde ik die deken even, hij was dunnen dan de rambo, maar niet elastisch..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:11

DeniseM schreef:
Weten jullie misschien in welke maand je moet beginnen met het boetdeken?
Dit word het eerste jaar dat ik het ga gebruiken.

Ik zou er absoluut niet te lang mee wachten, ik heb hem nu al op en ik ben niet de enige. Hier zie ik alweer te veel vliegjes..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:12

Er zijn trouwens aldoor mensen die de deken open maken..
Weet iemand wat ik daar aan kan doen? Het is nu al 2 dagen achter elkaar dat de halsklitterbandjes opengemaakt zijn, dus dat deel hangt dan een beetje half langs haar hals, erg vervelend.

Mn moeder zei dat we er maar met een dikke stift op moeten zetten of mensen aub de deken niet wilden openmaken, maarja, ook best zonde..

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:25

Weet je zeker dat mensen dat gedaan hebben? Bij mijn pony ging het ook wel eens los maar dan had ze geschuurd met een andere pony oid.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:39

Hier nog steeds deken vrij:) pony ziet er uitstekend uit en voelt zich uitstekend..

DeniseM je moet zelf kijken wanneer je hem opdoet is kwestie denk van ken je pony en let op het weer.. als je niet vertrouwd doe hem dan gewoon nu al op dan ben je in iedergeval niet te laat..

Ik ken me pony wat beter en ga nu 3e eczeem jaar met haar in en kan iets beter inschatten eerste jaar gooide ik hem ook heel vroeg op..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:41

ik ben vandaag weer op stal geweest en tijdens het poetsen en grazen was hij gewoon nog doodkalm, staart wordt niet gezwiept
nogsteeds geen deken op dus :)
wil hem zo ver mogelijk door zijn vacht hebben voor de deken erop gaat :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:49

dat wil ik ook hoor, ap verhaart nu echt heel erg,dat vind ik wel fijn.
als ik op stal ben gaat zijn regendeken af,dan staat hij lekker een aantal uur in zijn blote body :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:50

Suusw schreef:
Weet je zeker dat mensen dat gedaan hebben? Bij mijn pony ging het ook wel eens los maar dan had ze geschuurd met een andere pony oid.

Ik kan het me niet voorstellen dat 2 dagen achter elkaar alle bandjes (op 1 na, ook elke dag) los gaan.. En het is vorigjaar nog nooit gebeurd..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:51

hier is het ook zowat een sneeuwstorm als ik sta te poetsen :j wilde de lange haren van zijn billen plukken vandaag maar daar was hij het niet mee eens O:) (van die haren van dik 10cm lang _O- )

@sodeletuut; waarom zou iemand ze losmaken dan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:53

Naaltje schreef:
hier is het ook zowat een sneeuwstorm als ik sta te poetsen :j wilde de lange haren van zijn billen plukken vandaag maar daar was hij het niet mee eens O:) (van die haren van dik 10cm lang _O- )

@sodeletuut; waarom zou iemand ze losmaken dan?

Geen idee, maar er wonen nogal wat betweterige mensen hier in de buurt, maargoed, ik weet het ook niet..

Edit: hahah die lange plukken bilhaar heeft mijn peerd ook! _O- En een baard :D