Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:41

Een rib uit m'n lijf, dat is het wel :o

Ontstekingsremmend en pijnstiller, geloof soort van zelfde werking als buut.
Moest het voor m'n andere paard (heeft de ringband verdikt en peesschede overvult en het blijft maar doorzeuren ipv beter worden) gehaald.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:43

Ik meld me hier ook even. Bij mijn paard is ook cushing geconstateerd. Heb haar vorige week geschoren want het leek wel een ijslander (maar is kwpn) :+
Heb nu pergolide gehad van de dierenarts sinds deze week. Maar nu wil ze eigenlijk niets meer eten en drinken. Volgens de dierenarts kan dat niet komen door die pergolide. Wat is jullie ervaring toen je er mee begon.
Ik moet trouwens beginnen met 3 tabletten per dag en dat 20 dagen lang. Is dat niet veel?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:47

Hangt ervan af hoeveel mg er in 1 tablet zit :)

Ik heb tabletten met 1 mg en gebruik er 1 per dag.
Peter at al vrij slecht toen ik begon, en at/dronk de eerste 2/3 weken erna bijna niets meer. Elke zoveel uur proberen met een emmertje water wat binnen te krijgen en met goed natte zemelen of slobber. Zoveel mogelijk erin proberen te proppen als kon, al was dat vrij weinig toen :o
Gelukkig wist ik dat dat kon gebeuren want daarna ging het steeds beter.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:10

Indy heeft op een gegeven moment ook slecht gegeten, maar dat kwam door allerlei poeders, pillen en dergelijke wat in zijn eten zat. Nu alleen maar de pergolide gaat goed. Maar ooh wat is hij wantrouwend geworden met eten, terwijl hij voorheen alles makkelijk at. Als het een raar geurtje heeft, dan haakt hij tegenwoordig af. Maar dat ze een tijdje minder eten door pergolide heb ik vaker hier gelezen.
Wat betreft het verharen. Indy verhaart erg goed. Heeft inderdaad ook last van kale plekken. Op sommige plaatsen gaat het heel hard, op andere plekken wat trager.
Hij is trouwens net weer een beetje opgeknapt van zijn kreupelheid van bijna 3 weken. Hij heeft echt 2,5 week op 3 benen gestaan. Was denk ik een combi van hoefzweer en bevangenheid. Hij stond aan 4 zakje buut en nog liep hij enorm kreupel, De hoefsmid schrok er gewoon van. Ik denk dat hij toch bevangen is aan 1 hoef. Ook als je kijkt hoe hij landt op zijn hak en vervolgens zijn toon neerklapt. (beetje ontlast lijkt het) Hij loopt er niet kreupel op, maar het is opvallend. Ik behandel hem ook maar als hoefbevangen paard, aangezien hij toch een verhoogd risico heeft met zijn cushing en het misschien al is?? Ik las dat cushing paardjes ook vaak last hebben van hoefzweren (en andere ontstekingen). Zijn mok geneest ook veel minder snel dan voorheen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:15

Peter heeft dat ook idd, dat wantrouwende voor eten. Maar ook als ik bijv. de pergolide heb gegeven, dan wil die gauw daarna ook geen biks meer uit m'n hand aanemen alleen maar uit z'n voerbak :P
En hij lust gewoon sommige dingen niet meer, afgelopen week had ie spontaan wel weer zin in wortels :+ Maar vroeger at ie echt alles, bounty's of broodje pinkakaas oid hihi :)

Peter heeft momenteel erg veel last van z'n probleemachterbeen (koot gebroken, pees afgescheurd en wat er verder door de Cushing in de hoef gebeurd), hij tipt er echt mee als ie loopt. Verder heeft hij 2 hoeven die er op de verzenen heel raar uitzien ... alsof er kliffen in zitten, had ie ook toen d'r hoefzweren in zaten. Mss zitten die er nu wel weer en heeft het zich zo een weg naar buiten gebaand.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:17

Mijn paard is ook bevangen..sinds 3 maart(gaat nu al weer veel beter) Maar nu heeft hij vooral nog last van hoefzweren na de bevangenheid(en ook kale plekken in zijn vacht) Dus indy1990 wij kunnen elkaar de hand schudden...hij is al erg afgevallen,omdat hij alleen op hooi in de paddock staat...Maar liever dat dan weer een zware bevangenheid.Mijn paard heeft aan beide voorbenen hoefzweren aan de achterkant ,de hoefballen.Ik moet ctc blauwspray erop spuiten,werkt heel goed! Zit natuurlijk antibiotica in.Vandaag liep hij al een heel stuk beter .

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:48

nimbletje schreef:
Ik meld me hier ook even. Bij mijn paard is ook cushing geconstateerd. Heb haar vorige week geschoren want het leek wel een ijslander (maar is kwpn) :+
Heb nu pergolide gehad van de dierenarts sinds deze week. Maar nu wil ze eigenlijk niets meer eten en drinken. Volgens de dierenarts kan dat niet komen door die pergolide. Wat is jullie ervaring toen je er mee begon.
Ik moet trouwens beginnen met 3 tabletten per dag en dat 20 dagen lang. Is dat niet veel?

Het gebeurt vaker dat paarden echt stoppen met eten, voor ons de reden geweest om te stoppen met pergolide na verschillende pogingen en verschillende doseringen.
Mijn paard leek ook een IJslander, maar ja ze is het ook ;-)
Zij was zo slecht dat voor haar de dosis was vastgesteld op 2 pilletjes per dag. De volgende poging hebben wij dat gehalveerd. Ze stopt helemaal met eten en is niet meer te benaderen, voor haar is het dus geen optie.
Ze knapte wel heel erg snel op toen het nog wel lukte de medicatie te geven. Wat heeft je dierenarts gezegd over na de 20 dagen?
Mijn paard is nu helemaal zonder medicijnen, wij behandelen haar als een IR paard, ze is ( nog) niet IR). Scheren wel wat. Hoe is de Cushing vastgesteld? Enkel klinisch beeld of ook door meer onderzoek? Heel vaak wordt Cushing verward met IR en de diagnose is best lastig te stellen, kan eigenlijk niet door een keer een onderzoek. ( bij mensen is het ook lastig te stellen als het om endocriene ziekten gaat)
In Amerika zijn wetenschappers bezig om een goede manier te vinden voor definitie en diagnose en zij raden aan om vaker te testen dan een keertje.
Als je wilt PB je me maar, ik kan je dan 2 artikeltjes sturen die je aan je DA kunt geven, die gaan dan over de diagnose stellen en de definities.
Cushing heet geen Cushing meer maar PPID, IR heet EMS.
Bij beiden aandoeningen is het management erg belangrijk. Bij Cushing is pergolide het juiste middel. ( maar ja dan moeten ze wel blijven eten, het gaat gewoon niet bij ieder paard)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:12

nimbletje schreef:

paarden kunnen misselijk worden van de pergolide en stoppen dan met eten. Dit is een bekend verschijnsel. Er wordt geadviseerd de dosis geleidelijk op te voeren. ik weet niet hoe zwaar je paard is maar ik vind 3 mg (als dat de dosis is) erg veel. ik geef mijn shet van 200-250 kg 0,5 mg pergolide. Er is een formule op basis van gewicht. ik heb er enkele weken over gedaan om op de dosis te komen. Die iis langzaam opgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Nanda op 29-04-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:19

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:45

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Op het doosje staat 1mg pergolide per tablet dus ze krijgt 3mg pergolide per dag.
Na die 20 dagen wordt er weer urine onderzocht en dan gaan we de pergolide weer afbouwen.
Ik denk dat ik het toch maar langzamer ga opbouwen. Ik krijg er zo goed als niks in en ze is nu al erg mager aan het worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:11

Nimbletje, hoe zwaar is je paard en welke klachten heeft ze???
Want de dosis hangt van je paard haar/zijn gewicht af maar ook van de zwaarte van de klachten. Als een DA vindt dat je paard er erg aan toe is kan deze besluiten een hoge dosis te starten. Maar er zijn ook DA' s die pergolide niet zo goed kennen. Dus lastig inschatten zo.

1.Dus hoe zwaar is je paard en wat speelt er nu?

2. paarden worden misselijk en evt duizelig en zelfs beetje paranoia van pergolide in het begin, zeker de eerste paar weken en meestal is de derde a vierde week het ergste.

Hoe kun je dit voorkomen?
1. Door langzaam te beginnen (hier ben ik altijd wel voor) maar dat moet natuurlijk wel kunnen en verantwoord zijn, wij weten niet hoe erg jouw paardje er aan toe is en waarom je DA je dit adviseert!
2. Door de dosis over de dag te verdelen in 2 porties, dus niet de hele homp in een keer (weet niet wat je nu doet?)
3. Door de pergolide NA het eten te geven; de meeste paarden worden misselijk vanaf een half uur tot een uur na het krijgen van de pergolide. Dus bij voorkeur de pergolide geven NADAT er goed gegeten, is zodat ze geen eetlust verliezen en hun eten toch al binnen hebben. Of binnen een half uur na het geven het eten geven zodat de misselijkheid nog niet is opgetreden en ze hopelijk hun eten op hebben voordat ze alsnog misselijk worden.

Succes!!!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:31

fargo schreef:
3. Door de pergolide NA het eten te geven; de meeste paarden worden misselijk vanaf een half uur tot een uur na het krijgen van de pergolide. Dus bij voorkeur de pergolide geven NADAT er goed gegeten, is zodat ze geen eetlust verliezen en hun eten toch al binnen hebben. Of binnen een half uur na het geven het eten geven zodat de misselijkheid nog niet is opgetreden en ze hopelijk hun eten op hebben voordat ze alsnog misselijk worden.

Succes!!!

Ik vind dit een interessante stelling, dit kan dus verschillen per paard denk ik? Beetje afhankelijk hoe je paard wordt gehouden, daar zit misschien ook wel een probleem.
Ik kan het mijn paard eigenlijk niet geven NADAT het gegeten heeft, zij eet de hele dag door kleine beetjes, ze is een buitenpaard, misschien scheelt het toedienen van de medicatie ook wel met stalpaarden en de manier van het toedienen van voer?
Vraag het me oprecht af.
Dus eigenlijk gewoon heel onwetenschappelijk, welke paarden hebben echt moeite met de pergolide, scheelt dat met stalpaarden en buitenpaarden. Of is dat gewoon onzin en maakt het niets uit en kun je gewoon de pech hebben dat je bij de paarden hoort waarbij het niet lukt?

Soort poll zeg maar, Bjork buitenpaard, lukt niet stopt met eten.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:07

@Fargo

Het is een Kwpner van ongeveer 550 a 600 kg

Klachten zijn, niet door de wintervacht komen
Veel drinken en plassen, afname van spiermassa. Ze is al 5 jaar met pensioen en loopt de hele dag buiten in de paddock met hooi en
s' nachts op stal.
Ik moest van de dierenarts alle tabletten tegelijk geven.
Heb vanavond nog gebeld en hij zei dat hij nog nooit gehoord had dat paarden last konden hebben van pergolide. Heb dus het idee dat hij er niet zoveel van weet.
Dinsdag hebben we urine opgevangen en daar hoor ik komende maandag de uitslag van. Na 3 weken doen we dit weer en dan wordt de dosis aangepast.
Heb nu maar de helft van de dosis gegeven en kijk of ze nu vannacht wel wat wil eten en drinken.
Het lijkt idd wel of ze soms staat te duizelen. Ze wil wel eten maar na 1 hap stopt ze er weer mee.

Ze staat trouwens ook enorm te kwijlen. Daar hebben al 3 dierenartsen en tandarts naar gekeken maar niemand weet waarom ze dit doet.
Doet 1 van jullie paarden dat ook?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:22

Is er een test gedaan voor Insuline resistentie?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:23

Nee er is geen test gedaan. Alleen urineonderzoek maar daar heb ik nog geen uitslag van.
Ik vind nu ik minder pergolide heb gegeven gisteravond dat ze nu iets meer wil eten en drinken en iets helderder lijkt.
Geef nu niet meer in 1x alle tabletten maar verdeeld over de dag.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:36

Nimbeltje:
De klachten hoeven niet perse te duiden op cushing.
Het kan ook insuline-resistentie zijn, een fikse worminfectie, of iets met de ingewanden (problemen met nieren of lever).
Ik hoop voor je dat het geen cushing is.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:01

Is IR ook te ontdekken via urineonderzoek? Ik heb toch van de DA meteen pergolide gekregen zonder dat de uitslag van het urineonderzoek er is.
Neem aan dat pergolide alleen gegeven wordt bij cushing? En niet bij IR?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:54

Nimbeltje:
Van de klachten die je noemt is met name de afname in spiermassa wel een die duidelijk bij cushing hoort. De andere klachten ook hoor, maar die zouden inderdaad nog ook bij IR e.d. kunnen horen. Maar cushing paarden hebben ook vaak suikerziekte achtige verschijnselen dus dat sluit cushing niet uit.
Voor een paard van dat gewicht en met deze klachten is het een erreg hoge dosis, je paard heeft geen last van hoefbevangenheid?? Dan kan ik deze hoge dosis eigenlijk niet helemaal verklaren.
De bijwerking van duizeligheid/misselijkheid en paranoia en angsten is iets dat je juist als je gaat zoeken op allerlei site met name in us waar al veel langer en op grote schaal pergolide wordt gebruikt is eigenlijk al lang bekend. Het is wel zo dat paarden er na ongeveer een maand meer mee om kunnen gaan dan wel minder last van krijgen of wellicht zelf inmiddels zo goed op orde zijn dat ze er mee om kunnen gaan.

Als je de bijsluiter opzoekt van permax (merk pergolide) staat daar (en dat is beschrijving voor mensen en paarden zijn GEVOELIGER dan mensen!) deze bijwerkingen ook genoemd.
Aangezien de werking dan wel misselijkheid vrij snel (half uur tot uur) intreedt is het slim om bij paarden die daar last van hebben zeker in de eerste periode rekening mee te houden.
Ook het langzaam op en afbouwen wordt expliciet genoemd in de bijsluiter, dat is voor mensen en nogmaals paarden zijn gevoeliger dan mensen dus ook voor hen gelden die regels. Nimbeltje: meestal bouw je een paard langzamerhand op naar een bepaalde dosis en dan kijk je of het voldoende is gedurende een maand tot 8 weken, zo niet dan bouw je het langzaam weer een beetje verder op. Jouw paard zou ik eigenlijk eerst maar een halve dan wel een hele pil geven (daar naar toe bouwen zelfs, maar goed je bent nu al begonnen dus niet zomaar plotseling te gek afbouwen hoor!!) want met jouw klachten kan hij waarschijnlijk gewoon goed functioneren op halve dan wel hele pil! Ik snap eigenlijk niet hoe jouw da op deze dosis is gekomen. Ons paard is zo ongeveer 750 a 800 kg en die doet het op 1 pilletje en was er erg aan toe toen we begonnen. Deze winter tijdelijk aantal maanden op 1,5 pilletje gestaan en nu weer afgebouwd naar 1 mg per dag. Op basis van de formule van utrecht zou hij rustig 1,5pilletje mogen, maar als hij met minder toekan is dat alleen maar beter!

Esther: ik weet niet meer of ik dit ooit zelf verzonnen heb in overleg met anderen om dan het voeren er op aan te passen of om dat uit gezamelijke ervaringen te verzinnen dan wel gelezen heb. Feit is dat het verschijnsel een bekende bijwerking van het product is.
En het is natuurlijk van levensbelang dat die oudjes toch blijven eten... Nu geven wij Willy zijn pil 1 keer per dag vlak voordat hij van ons zijn avondhapje krijgt. Overdag heeft hij dan dus gewoon zijn bix en hooi dan wel gras al binnen. Ik heb bij hem inmiddels het idee dat hij er zo goed aan gewend is dan wel zo goed op orde is dat hij toch zijn eten graag eet daarna. En ook de portie hooi die hij daarna nog krijgt eet hij graag op.
Ik zou niet zo goed oplossing weten voor jouw paardje, lastig hoor, je zou erover kunnen denken om het 's avonds (laat) te geven, ik neem aan dat je paard 'snachts meer slaapt dan eet.. En dan kan er de volgende dag weer gewoon gegeten worden..

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:13

Ik heb nu 2 dagen 3 tabletten in 1x gegeven en dan savonds. Maar snacht en overdag eet ze eigenlijk nis. Pas tegen de avond dus na z.n 22 uur begint ze wat te eten', maar dan krijgt ze al bijna weer die tabletten. ik heb nu gisterenavond 1 gegeven en toen heeft ze wel snachts gegeten en wat gedronken. en nu vanmorgen weer 1.
Dan blijft ze wel wat beter naar mijn idee. Dus wel dezelfde dosis maar niet in 1x ze is dan helemaal van de wereld.

Dat paarden gevoeliger reageren dan mensen had ik ook al eerder gehoord inderdaad.

Bedankt voor je info!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:39

Nimbeltje hoeveel geef je dan nu in totaal? Geef je nog wel 3 tabletten in meer delen of geef je toch minder al? 3 is namelijk echt heel veel zeker voor de grootte/zwaarte van jouw paard.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:33

Ik heb gisteravond 1 tablet gegeven en vanmorgen 1. Ik moet zeggen dat ze nu weer d'r eigen ik aan het worden is. Wil weer meer eten en drinken. Hinnekt weer en wil naar buiten (paddock). Heeft lekker liggen rollen enzo...
Ik hou nu even vol aan smorgens en savonds 1 tablet en dan na het portie hooi.
Maandag hebben ze als het goed is de uitslag van het urineonderzoek en dan overleg ik het wel met de DA.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:43

Inderdaad, lees de bijsluiter maar eens van de pergolide ! Die bijwerkingen zijn niet mis. En zou niet weten waarom een paard daar geen last van zou hebben. Je gooit ook hele (hormoon) processen om in het lijf toch Fargo? Dus daar moeten ze ook wel aan wennen.

Maar paard weegt ongeveer 450/500 kg en we zijn begonnen met 1 mg per dag. Ik geeft dit in twee keer. Ze eet gewoon prima nu , eerste twee weken minder en stond ze ook te duizelen en trillen enzo. Nu ongeveer drie en halve week bezig.
Ze lijkt wel wat soepeler te bewegen!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:03

mijn paard weegt 450 kg en ik moest van mijn DA beginnen met 0,25 mg. het is een feit dat je pergolide langsaam moet opbouwen en stapsgewijs moet verhogen. een dosis van 3 mg per dag is veel te veel om mee te beginnen.

kijk maar eens op www.ecirhorse.com onder pergolide.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:16

Jackie, ik denk ook dat ik veel te hoog ben (heb moeten) beginnen gezien de bijwerkingen bij mijn paard. Maar nu gaat het goed dus ik laat het maar zo.
Jammer dat veel dierenartsen voorbij gaan aan het feit dat je moet opbouwen om het je paard niet al te moeilijk te maken
...
Badankt voor de link trouwens!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:44

Ik meld me hier even. Ik heb een oude pony van 24 jaar die extreem dik in het haar komt, echt abnormaal. Zelfs als ze geschoren is, groeit het haar binnen no time weer aan.
Ze is vroeger hoefbevangen geweest en blijft er gevoelig voor.

Iemand wees me op het feit dat ze misschien cushing kon hebben. Hoe stel je dit vast? Gaat dit via het bloed ofzo?
Ze eet ook slecht, heeft altijd heel weinig honger en is moeilijk in goede conditie te krijgen.