Kan iemand mij helpen Gelukkig heb ik zelden tot nooit met mok te maken, echter ik heb een 3 jarige merrie gekocht die (een klein beetje) mok heeft. Het probleen is echter dat ik (nog) niet aan de achterbenen kan komen. Iemand ervaring met de mokpillen?
Diesel_09
Geplaatst: 04-11-09 19:32
Droogzetters zijn alleen via de DA te verkrijgen. De mokpillen heb ik een jaar gebruikt maar het hielp niet echt moet ik zeggen.
Vanmiddag heb ik zijn sokken gewassen, alleen de onderkant. De rest heb ik met haar elastiekjes omhoog in knotjes gebonden (heel schattig... not) Nu staat hij op stal en kunnen zijn benen even goed drogen. Ga straks Hydrocortiderm halen bij de DA. Bij mijn hond (jeuk op de rug, bijten en krabben en kale rode plekken met korsten)heeft het altijd goed geholpen. Vanavond dus nog even goed mee insmeren en morgenochtend voor het rijden nog een keer. Voordat hij daarna dan weer het (natte) land opgaat smeer ik hem nog in met sudocreme (ook vanmiddag gekocht) Ben heel benieuwd of dit het gaat worden...
parouscha
Geplaatst: 05-11-09 09:35
Hallo,
Ik kan mij nu ook officieel gaan melden met mijn merrie. Want die heeft echt ontzettende mok op beide voorbenen in de kootholte's Ze is nu bijna 5 maanden drachtig en ik maak me wat zorgen over een eventuele bloedvergiftiging. Dus ik ga zo even de dierenarts bellen.
Ze is momenteel erg kreupel op beide voorbenen en in de avond worden ze ook erg dik. Ik heb ze gisteren maar gewassen met betadine en ingesmeerd met Sudo creme, maar dit doe ik al 2 weekjes maar de korstvorming word als maar erger
Heeft er iemand een tip( ik ga nu het topic even doorlezen)
Niet te vaak wassen met bedatine; je haalt dan de goede bacterien ook van de huid
Misschien toch eens hydrocortiderm/vetaderm of sebacil proberen? Ik gebruik de sudocreme alleen om het te onderhouden, als het echt mis is gebruik ik van bovenstaande
Weet je wat het is met mok? Bij het ene paard helpt het ene middel, bij een ander paard het andere. Als er 1 iets was wat altijd hielp was het hele probleem opgelost
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, of het wel meevalt of juist niet
Diesel_09
Geplaatst: 06-11-09 15:01
Ik heb gisteren inmiddels ook Hydrocortiderm gebruikt, en heb hem de hele dag op stal gehouden (zielig want hij vloog bijna tegen de muren op, is hij niet gewend) en toen ik gisteren keek was het er alleen maar roder op geworden. Bij mijn tinker werkt het dus niet, helaas ..
Nu heb ik er voor het eerst Sudocreme opgesmeerd en hij staat vandaag in het land. Hopelijk houd het in ieder geval het water tegen zodat het niet erger wordt.
Parouscha, je paard heeft het in behoorlijke mate maar het is wel te behandelen, mits je de juiste spullen gebruikt,,, en dat is nou juist het probleem bij iedereen . Het duurt even voordat je weet wat wel of niet werkt bij je paard. Zoals Nibbit ook al zegt, bij elk paard is het anders. Wat bij de ene werkt, werkt bij de ander weer niet en andersom. Dat komt omdat mok veel verschillende oorzaken heeft en het is vaak niet bekend wat de oorzaak bij je paard is. Helaas is er nog geen "wondermiddel"op de markt gebracht dus ik zou zeggen.. probeer het een en ander uit en je merkt vanzelf wel wat werkt. En anders idd de DA. Over droogzetters hoor ik ook veel goeds maar die zijn alleen via de DA te verkrijgen.
Ehh Diesel, het is ook niet over na 1 dag hoor Hydro is iets wat de huid laat herstellen. De oorzaak moet je ook wegnemen. Mijn paard krijgt vaak mok door mijten, dus ik behandel met sebasil en daarna hydro tot de huid opknapt.
Diesel_09
Geplaatst: 07-11-09 13:34
Hey Nibbit,
Nee dat begrijp ik , en misschien ben ik wel te ongeduldig maar bij mijn hond zie ik wel altijd al na 1 dag dat het rode wat minder wordt en bij mijn paard werd het eigenlijk alleen maar erger. Ik schrok nl best wel hoe het eruitzag de volgende morgen dus ik durfde er ook niet mee verder te gaan.
Overigens had ik nog nooit eerder Sudocreme gebruikt maar dit werkt dus wel bij die van mij, hoera. De huid is echt stukken minder rood (ik weet dat het kan vertekenen doordat de creme wit is maar ik heb een stukje schoongemaakt om te kijken hoe de huid eronder was) Het is idd lang niet zo vet als mokzalf en het smeert lekker .
Vanmorgen was hij ook echt weer vrolijk toen ik op stal kwam en mijn buren slapen boven de stallen en die hebben hem vanacht voor het eerst sinds twee weken niet horen stampen van de jeuk.
Ik ga straks even bij mijn merrie kijken. Toen ik die avond vaseline erop had gedaan, liep ze al iets sneller(het zal wel wat soepeler zijn geworden met vaseline) Kreeg er ook heel wat korsten mee af
Hallo, Sinds vandaag weet ik dat mijn merrie ook mok heeft.. Denk dat ze het nu ongeveer een week heeft. Vorige week had ze ook al eén wondje op haar achterbeen bij dr koot alleen er dan niet echt in maar meer aan de zijkant, dacht dat ze zich gewoon gestoten had. Maar vandaag kwam ik er met hoeven krabben achter dat er echt in de kootholte ook open wondjes zaten want het haar was daar ook helemaal rood. Heb iemand er bij gehaald en die vertelde mij dat het mok was. Ik heb het even droog gemaakt en met ik dacht dat het Sudo creme heette? ingesmeerd. Ik ben binnen 10 minuten op het strand dus dan kan ik natuurlijk de zee in en dan door het zand er weer uit (schuurt). Is dit voldoende of moet ik nog meer dingen doen om te voorkomen dat het erger word?
parouscha
Geplaatst: 12-11-09 09:21
amanda2 schreef:
Hebben jullie ervaring met de nieuwe mokzalf van Primeval? Ze claimen dat het tegen elke vorm van mok is, maar het lijkt zinkzalf?
Nog nooit van gehoord en geen ervaring mee! Ben wel benieuwd
Gisteren kwam iemand op stal bij mij en die vertelde dat misschien springschoenen om in de weide wel een tip was. Ze haalde haar paard uit het land en de kootholte's waren helemaal droog.
Hoe denken jullie hierover?
Nibbit
Geplaatst: 12-11-09 09:32
parouscha schreef:
Ik denk dat dat zand niet zo'n prettig gevoel zal geven voor je paard xkimmx
Zand niet, maar zout zeewater schijnt erg goed te zijn om mok te bestrijden
Springschoenen het lijkt mij dat de boel wordt afgelsoten, als het maar niet gaat broeien Maar als het werkt ach dan zou ik het gewoon doen. Het is bij elk paard anders
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 12-11-09 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt
als je naar het strand gaat kun je het beste even door de zee rijden, dat schijnt mok heel erg te zuiveren. wel als je terug komt even na spoelen met schoon water en afdrogen.
mijn paard heeft verschrikkelijke mok gehad een paar jaar geleden en na alles geprobeerd te hebben ben ik overgegaan op zink zwavel pasta en dat heeft mijn paard er af geholpen alleen als een gevolg van die erge mok heeft ie wel rap/rasp over gehouden en dat gaat (in mijn geval) niet meer over ik kan het wel heel goed onder controle houden met de zink zwavel pasta.
Maaike__
Geplaatst: 15-11-09 17:23
hoi, Ik had laatst een topic aangemaakt en daar een paar vragen ingesteld, die is alleen nu gesloten. dus ik dacht ik stel mijn vraag hier maar;
Ik heb sinds kort een eigenpaard en hij heeft nu mok aan zijn achterbenen. ik maak het nu elke dag na het rijden droog en smeer er equimok op. Nu vind ik het er niet helemaal goed uitzien. er komt pus uit en en het ziet er rood uit. hoort dit? ik heb er nu geen zalf opgedaan omdat ik dacht ; dan sluit het af. Ik hoop dat jullie tips hebben!
Maris
Geplaatst: 15-11-09 17:33
Misschien wel eens handig om een lijstje te maken met middelen die KUNNEN werken bij mok ... ( + uitsluiten dat het niet om mijten gaat )
- sudocreme ( is vet en droogt wat uit ) - zinkzwavel pasta - honingzalf ( b.v. vetramil ) - mokzalf van de dierenarts - droogzetters ( mengen door uierzalf b.v. ) Is op basis van penicilline en daarom alleen verkrijgbaar bij de da - olie met wat zwavelbloempoeder erdoor heen
Van binnenuit :
- moktabletjes - drainage compositum - mokthee ( oa van Huppa, mokcare.nl en van chevalcare ( chevadonyll) - rozenbottel ( vanwege de vit C )