[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:02

Even een vraagje tussendoor. Heeft iemand hier ervaring met Subli Zonder? Omdat ik te laat was met het bestellen van mijn vaste merk, heb ik even een zak Subli Zonder als tussendoortje genomen. Bevalt op zich ook wel, tot nu aan toe. Heeft iemand het langer gebruikt, beviel het of niet?

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:29

Ik heb dat gevoerd. Mijn ene paardje deed het er goed op. Mijn luchtzuiger deed het er in de winter niet goed op. Zij viel erg af. Qua zuigen zit er geen verschil tussen Subli en de pavo die ik nu voer

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:38

Ik heb wel goede ervaringen met Subli Zonder. Ik gebruik het nu ongeveer twee jaar. Mijn paard krijgt er twee handjes per dag van, vermengd met bietenpulp. Verder krijgt hij geen krachtvoer. Het helpt niet echt tegen luchtzuigen, maar is van alle krachtvoer het minst slecht. (Er zijn nog wel een paar andere relatief goede soorten krachtvoer, maar die zijn een stuk lastiger te krijgen.)

Als je het naast je gewone voer geeft als extraatje denk ik niet dat je er iets van zult merken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 02:43

Heb goede ervaringen met subli zonder voor mijn wat al te opgefokte jonge paard. Nadat ie mij er al rodeo-end afgekieperd had, ben ik daar op over gegaan een tijd en dat werkte goed.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:57

Ik ben weer terug bij biks...De muesli (verschillende merken geprobeerd) liet ze steeds liggen en ze is best wel smal op het moment, terwijl ik net aan het trainen ben begonnen voor het nieuwe seizoen. Bovendien zoog ze op de muesli niet minder dan op de biks. Ze krijgt nog steeds vrijwel onbeperkt (droge) kuil. Ze krijgt 3x per dag ruwvoer en 3x per dag krachtvoer. Ook van de biks laat ze een deel liggen maar uiteindelijk komt het meestal wel op. Blijft lastig...denk dat ze pas weer echt wat gaat groeien als ze in het voorjaar de wei weer op mogen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:30

Ok, Subli Zonder bevalt een aantal mensen dus wel. Henla, da's dus precies waar ik een beetje bang voor ben, dat m'n paard ervan gaat afvallen. Ik voer normaal gezien voer dat voor mij besteld wordt door de diervoerwinkel en de vorige bestelronde was ik te laat met mijn bestelling doorgeven. Dus maar even dit voer als tussendoortje gekocht. Nu is die van mij bepaald geen stuiterbal, maar wel snel afgeleid en toch ietwat nerveus. Het valt me op dat ie momenteel wat rustiger is. Het luchtzuigen wordt nooit meer minder, die illusie heb ik niet. Maar die ouwe van mij is lekker op gewicht momenteel en dat wil ik zo houden. Nou ja, nog maar even een zakje proberen dan :)

Jamika, wat een kieskeurig paard heb jij zeg :+ Jammer dat het niet wilde lukken met muesli. Lukte het ook niet met bix erdoor en dan langzaam aan de bix minderen? Hopelijk wordt je paard snel wat dikker. Je paard heeft verder niks onder de leden, heeft ze een deken op?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:07

Nee helaas, zo ben ik wel begonnen met de muesli maar ze blieft het echt niet meer. Ze heeft zelfs wel twee dekens op dus dat is het ook niet. Ze is op de een of andere manier niet zo bezig met eten denk ik. Ga maar weer eens Subli EM bijvoeren denk ik, kijken of dat wat aan wil zetten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 00:57

Mijn paard is er niet dunner van geworden overigens. Maar hij stond ook in de wei met volop gras.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:53

Dat is het nadeel van de Friese klei...ze kunnen hier 's winters echt niet in het land. :(

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:06

Jamika schreef:
Nee helaas, zo ben ik wel begonnen met de muesli maar ze blieft het echt niet meer. Ze heeft zelfs wel twee dekens op dus dat is het ook niet. Ze is op de een of andere manier niet zo bezig met eten denk ik. Ga maar weer eens Subli EM bijvoeren denk ik, kijken of dat wat aan wil zetten.

Heb je wel eens maismeel geprobeerd, mijn luchtzuigertje wordt daar echt dikker van..... ik geef dit in combinatie met subli-em en slobber.

Hier op het zuid-hollandse veen kunnen de paarden jammer genoeg ook niet meet de wei op... al heel lang niet meer trouwens. Ik hoop maar dat het snel voorjaar word. Mijn paard word overdag veel losgegooid in de paddock. Naast de paddock ligt de mesthoop. Ze kan daar met haar lange nek zo bij en is dan op zoek naar hooi... Soms zuigt ze ook op een van de palen van de paddock. Insmeren met antibijt oid helpt niet. Ik kan er soms zo moedeloos van worden.... Ik heb al maagcompositum geprobeerd maar dat werkt niet. wat ik nu doe, is haar een wilgentak geven op stal. Dan staat ze daar op te knabbelen en mee te spelen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:22

Hoeveel van jullie hebben eigenlijk een luchtzuiger die mager blijft? Mijn luchtzuiger is eerder constant op dieet omdat ze te dik is.

Ze krijgt brok, wat mueli, voordroog hooi en in de zomer gras. En als ik haar een week niet rijd, kun je haar rollen :D

Mijn niet-luchtzuiger heeft meer moeite om op gewicht te blijven. Maar die is nog in de groei. Dus dat zou het verklaren.
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-01-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:32

Mazzelaar Anya ;)

Mijn luchtzuiger is 20+ dus dat vergt ook alweer een ander voerregime. Het eerste jaar dat ik 'm had was hij best mager, maar dat zou ook kunnen komen omdat ie toen nog niet zo gewend was. Nu kan ik 'm aardig op gewicht houden, ook zonder deken. Hij krijgt drie maal daags anderhalve schep muesli (waarvan 1 met een flinke scheut olie en All Septicum druppels) en twee tot drie maal daags kuil. Vanaf ongeveer mei, als het weer het toelaat, staan de paarden 24/7 buiten en krijgt mijn paard een halve tot een hele schep muesli per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:38

Ik sluit me aan bij Anya, mijn luchtzuiger moet ik eerder op dieet zetten dan dat ze te mager blijft...

Bij paarden die te mager blijven/worden zou ik toch nog goed verder kijken naar problemen met het maagdarmkanaal en het niet te makkelijk op het luchtzuigen gooien. Het luchtzuigen is eerder een symptoom, net als het mager zijn/worden, dan dat het de oorzaak is...

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:54

Mijn merrie is ook niet mager van het luchtzuigen hoor, daar geloof ik niets van. Het is wel en kieskeurige eter en een paard dat snel wat stress ervaart. Ze werkt en loopt graag en dat kost haar ook best veel energie denk ik.
Met Pronutrin hoefde ze haar brok helemaal niet meer. Ik geef nu al een aantal maanden maagcompositum en ze zuigt nu iets minder. Verder is ze superfit en vrolijk hoor :-)

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:29

Mijn ruin is ook eerder te dik dan mager

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:40

Anya schreef:
Hoeveel van jullie hebben eigenlijk een luchtzuiger die mager blijft? Mijn luchtzuiger is eerder constant op dieet omdat ze te dik is.

United was normaal altijd te dik, toen hij tijdelijk verhuisde naar een donkerdere stal heeft hij een flink jasje uit gedaan... ging daar ook meer zuigen. Nu hij een buitenbox heeft is hij in rap tempo weer aangekomen. En zuigt hij ook niet meer.
Sowieso zag je het bij hem niet dat hij mager was, enkel op z'n ribben. Z'n kont en nek zijn nou eenmaal dik van nature :+ Maar nu hebben z'n ribben ook weer een laagje vrolijke-vetjes :')

Hier was die op z'n magerst:
Afbeelding

nu:
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:49

Heeee c_alsemgeest; we hebben 2 paarden met dezelfde kwalen! Eentje met cushing en eentje die luchtzuigt ;-)
De mijne is ruin van Obelisk en daar zit ook Clavecimbel achter. Ook slim ventje, zou het van die kant komen soms dat luchtzuigen? Moeder is van michelangelo en die heeft ook wel kinderen gehad die aan luchtzuigen doen. Ben toch altijd benieuwd. Heb het idee dat intelligente, energieke en gevoelige paarden er wel gevoeliger voor zijn.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:10

Safyra is inderdaad energiek en gevoelig maar of er een verband is met het luchtzuigen weet ik niet.

Op het moment ziet ze er zo uit:
http://nl.youtube.com/watch?v=1dQKKhI3ifY

(meteen een bewijs van haar energie, dit was een dag na een toch wel pittige endurance training ;-) )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:26

United is een stukkie mooier op de onderste foto :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:13

fargo schreef:
Heeee c_alsemgeest; we hebben 2 paarden met dezelfde kwalen! Eentje met cushing en eentje die luchtzuigt ;-)
De mijne is ruin van Obelisk en daar zit ook Clavecimbel achter. Ook slim ventje, zou het van die kant komen soms dat luchtzuigen? Moeder is van michelangelo en die heeft ook wel kinderen gehad die aan luchtzuigen doen. Ben toch altijd benieuwd. Heb het idee dat intelligente, energieke en gevoelige paarden er wel gevoeliger voor zijn.

Haha toeval? :=
:P

United is een havidoff x jazz... veel bloed dus, maar het is van zichzelf is het een hele coole.
Misschien is het wel een binnenvetter... maar je ziet er niets van aan de buitenkant :D

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:21

Anya schreef:

Ze krijgt brok, wat mueli, voordroog hooi en in de zomer gras. En als ik haar een week niet rijd, kun je haar rollen :D

Mijn niet-luchtzuiger heeft meer moeite om op gewicht te blijven. Maar die is nog in de groei. Dus dat zou het verklaren.

Trail is ook nog in de groei. Denk dat dat ook bij haar de verklaring is. Zij heeft dit jaar een goede warme deken op en krijgt meer hooi en lucerne. Ze ziet er nu wel goed uit, maar moet niet meer afvallen. Zou dr wel iets dikker willen, maar dat komt straks op het gras wel weer

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:49

Mijn luchtzuiger heeft ook een erg magere periode gehad, maar toen was hij al 5 jaar. Twee dierenartsen hebben hem helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar niks gevonden. Ander voer hielp ook niet. Hij at zijn normale hoeveelheden, dus daar kon het ook niet aan liggen.
Het is over gegaan toen hij naar een andere groep was verhuisd, maar ik weet niet zeker of het daar nou aan lag. Het kan ook toeval zijn.
Behalve die ene periode heeft hij verder nooit gewichtsproblemen gehad.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:06

Anya schreef:

Wij hebben 2 luchtzuigers. De één heeft neiging tot vermageren en de andere eerder neiging tot verdikken. M.i. heeft het niets met luchtzuigen te maken, maar met het karakter en de stofwisseling van het paard. Paard wat de neiging heeft tot vermageren is erg energiek, alert, werklustig en vrolijk. Paard wat de neiging heeft tot verdikken is flegmatiek, soms wat sjaggie (doet meer alsof, moet toch nog een beetje macho overkomen), niet zoveel werklust tenzij het hem uitkomt ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:25

Mijn luchtzuiger is juist erg flegmatiek. Dat was hij ook toen hij die magere periode had.
Maar luchtzuigers hebben inderdaad wel vaak een issue met energie; te veel of te weinig.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:01

Verdorie, Macho had gaskoliek gisteren. Veearts laten komen en op zich viel het wel mee. Maar ik baal er wel van. Ik moet zijn mest onderzoeken op zand. Moet ook zijn ontwormingsschema weer eens oppakken, ik moet zeggen dat ik dat de laatste tijd heb laten versloffen :o Tja en verder? Geen idee eigenlijk wat de oorzaak zou kunnen zijn, ben een beetje zoekende. Voer wat ie nu heeft is inderdaad anders dan normaal, maar hij krijgt het al twee weken inmiddels. Kuil is ook hetzelfde spul als normaal gezien. Hij heeft maandagavond even met z'n snufferd in andermans voerton gezeten, maar dat had ik snel in de gaten en toen was het over met de pret. Toch het luchtzuigen? Maar dan had ie er toch al eerder last van moeten hebben lijkt me? Nou ja, hopelijk blijft het bij deze ene keer.