[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:10

Ik sta hier gewoon heel nuchter in. Het ging altijd goed. En nu dat lange haar een naam heeft moet ik al mijn centen maar over de balk gooien terwijl het niks helpt? Nee dankje. De pony heeft nu nergens last van. Ze rent, ze vliegt, ze bokt en is vrolijk. Misschien over 2 jaar niet meer maar dat zie ik dan wel weer. Het is tegen woordig maar een hype om je knol vol te Douwen met pillen en daar begin ik niet aan. Gaat het niet meer is het klaar..

Vermoedens waren lange haren in de zomer

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:12

Maar dan snap ik eigenlijk niet waarom je hebt laten testen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:13

Dan is het eigenlijk ook zonde van je geld geweest om te laten testen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:15

Dat was niet mijn keuze. Ik was er niet bij. En het was een bloedtest want we verwachtten suikerziekte. En dat heeft ze dus ook dus voer moet aangepast worden.

Ik vind dat elke keuze gerespecteerd moet worden

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:22

Grote kans dat de suikerziekte verbetert door Prascend. En haar vacht weer gewoon wordt.
Ik zou het dan toch gaan proberen. Mits je dat dan wel over hebt voor je pony.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:24

Prima hoe dan ook, maar zou dan toch eerst even heel goed alle informatie op pagina 1 van dit topic lezen. Wat allemaal verzamelt is door eigen ervaringen van mensen met paarden die cushing hebben.

Hoe ziekte verloop gaat is niet te voorspellen kan zijn dat je nog jaren plezier van je paard kan hebben. Maar kan ook helemaal omslaan dat het de verkeerde kant op gaat (zeker ook zonder medicatie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:25

Je keuze wordt ook gerespecteerd kabayo, men stelt vragen, net als jijzelf.

Het punt is dat er al geen lijn op te trekken valt onder de prascend gebruikers: leeftijd, symptomen, hoogte acth, zijn zaken die allemaal meewegen. Dus laat staan dat wij een indicatie kunnen geven over hoe lang nog, als er geen medicatie wordt gegeven, dat weet niemand.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:27

cynthiar schreef:
Grote kans dat de suikerziekte verbetert door Prascend. En haar vacht weer gewoon wordt.
Ik zou het dan toch gaan proberen. Mits je dat dan wel over hebt voor je pony.

Nu heeft ze nergens last van dus nu krijgt ze geen medicatie . Mocht het minder gaan kunnen we het altijd over wegen

Over hebt voor de pony? Tuurlijk. Beesje is al 10 jaar bij mij en haar dochter kan niet zonder haar. Ik ben totaal geen fan van chemische rommel overal in te stoppen. Ik zou eerder kijken naar voeding.

Wat is jullie verhalen met medicatie? Ik lees op internet verhalen van 3 jaar, hele geldboom leeg, alleen maar aanmodderen en is alsnog vroeg gestorven. Zie daar heb ik dus geen geld tijd en zin in

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:37

Tja als ik zie in hoever dat die van mij opgeknapt is van een halfje prascend en staat er nu geloof ik 2 of 3 jaar erop.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:40

Marcella schreef:
Tja als ik zie in hoever dat die van mij opgeknapt is van een halfje prascend en staat er nu geloof ik 2 of 3 jaar erop.

Heb je misschien een voor en na foto? Voor het idee?
Cisco vorig jaar najaar
Afbeelding

Cisco deze zomer, toen werd er in dit topic geconstateerd dat dit totaal niet cushing noemswaardig was
Afbeelding
Afbeelding

Meest recentste
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:47

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:49

Ik zie dat die van jou echt mager is op de ribben, spieren weg op de hals en de rug. Cisco mist wel wat bespiering op de rug, heeft ze nooit echt gehad, maar is nooit mager geweest dat je ribben ziet. Dat is voor mij dus de reden dat ik er niet mee begin. Nu nog niet.

Hij is wel mooi opgeknapt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:51

Het probleem met PPID is dat je niks hoeft te zien, maar je paard er wel last van kan hebben. De hormoonhuishouding raakt verstoord en het kan dus zijn dat je pony zich niet lekker voelt.

Mijn pony was enkel mager. Dacht ik. Na een week op een kwart prascend veranderende hij van een zenuwachtige pony naar een relaxed dier op buitenrit. Achteraf gezien had hij al een jaar moeite met spanning afvloeien. En ja hij was blij, maar hij had gewoon teveel stresshormoon in zich. Ik snap dat je het zo lang mogelijk uit wilt stellen en ik twijfelde ook om te beginnen. Maar ik dacht: we kunnen altijd kijken hoe hij reageert.

Ter vergelijking. Begin september:

Afbeelding

En afgelopen weekend:

Afbeelding

Er mag nog een beetje aan, maar ik ben zó blij dat ik ben begonnen. Pony is tien jaar jonger geworden.

Edit: overigens ben ik ook begonnen vanwege de kans op hoefbevangenheid. Achteraf ook goed, want de hoefsmid zag al een wat bredere witte lijn. Moet er niet aan denken dat hij bevangen raakt.
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 02-12-16 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:53

Ik heb geen voor en na fotos maar ik heb wel weer een hele blije pony met prasend. Ze was tam met rijden en in zichzelf gekeerd. Nu is ze weer het blije ei dat ze was en crossen we weer door het bos. Ik had bijv mn thiedeman achterin de kast ligen omdat die niet meer nodig was. Nu met medicijnen moet ik de thiedeman er weer om doen omdat ze geen rem heeft in het bos.

Dus ja met de pracend heb ik weer een gelukkige pony. Ookal kost t wat.

Edit. Mn da zag ook geen ppidpony in die van mij maar ik wilde testen.n da vond t eig niet nodig maar omdat ze toen 20 was kon t wel dat ze t zou hebben. Maar hij zag het er ook niet aan af dat ze 245 had toen.
Laatst bijgewerkt door Siers83 op 02-12-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:56

Rem in het bos heeft ze nooit hahah vorig jaar nog endurance 20 km gereden. Niks aan de hand. Geloof mij. Ik ken de pony al 10 jaar. Ik merk echt wel als ze niet happy is. Wel fijn om meerdere verhalen te horen!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:57

Maar hoe hoog is het? Heel hoog of net aan? Dat maakt de keuze wel of geen medicijn ook anders.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:57

Niet alleen dat hoor had toen gewoon een hoopje ellende vlammetje was weg uit zijn ogen. En meestal stond hij zo als dood vogeltje. Maar iets van eten kon soms voor even voor de foto wonderen doen (het is en blijf een fjord).
https://myalbum.com/photo/N6cS3qHvvHmh/med.jpg

Net een maandje op nieuwe stal en de mijne loop voorop.
https://www.youtube.com/watch?v=604FUP9u8fg

En net op de stal waar ik nu staat en de andere fjord is ouder.
https://www.youtube.com/watch?v=KEo6ED8w4PY

En inderdaad van een paard dat soms ineens levensgevaarlijk kon worden naar weer een braaf paard (met zo af en toe zijn streken).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:00

Siersma schreef:
Maar hoe hoog is het? Heel hoog of net aan? Dat maakt de keuze wel of geen medicijn ook anders.

Hebben ze niet gezegd. Alleen dat het wat verhoogd was. Dus neem aan niet dramatisch erg.

Wat een prachtige fjord. Ziet ee goed uit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:03

Die van mij was aan de hand van de test in het grijze gebied dus zou eigenlijk net niet zijn, maar aan de hand van zijn klachten lijstje is hij uiteindelijk wel als cushing eruit gekomen. Vorig jaar weer laten testen terwijl hij op een halfje staat waardes waren precies goed en advies was zo door blijven gaan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:39

De mijne is met 21 getest vanwege een hele dikke vacht in het voorjaar. Verder geen symptomen, dacht ik! Test was positief maar op aanraden van dierenarts nog gewacht met Prascend. Een jaar later was hij heel erg in zichzelf gekeerd en depressief. Hij is ook een fjord die normaal gek op eten is maar als de voerkar langs kwam reageerde hij niet eens meer. Ook liep hij niet helemaal goed. Erg stijf. Toen begonnen met prascend. Binnen 3 dagen kwam het licht weer terug in zijn ogen. Ging weer ondeugende streken uithalen. Hij was weer zichzelf. Na verloop van tijd merkte ik nog meer verbeteringen: hij dronk en plaste niet meer zoveel. Stond niet steeds te zweten zonder inspanning. Zijn hoefzolen werden weer dikker en minder gevoelig. Geen vieze ogen meer. Dit waren allemaal dingen waarvan ik niet wist dat ze door de cushing kwamen. Daar kom je dus later na behandeling achter. Nu staat hij al 6 jaar op prascend en is hij 28,5. Hij staat nog steeds op 1 pil.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:28

Ik heb het nu andersom eigenlijk. Altijd mooi op gewicht geweest nu sinds dit jaar wat magerder.
Moet wel zeggen dat hij nu voor het eerst 24/7 buiten staat ook in de winter. kan hem op stal zetten maar hij vind het heerlijk buiten. Zou dat ermee te maken kunnen hebben dat hij nu buiten blijft? Of zal ik hem toch maar binnen zetten in de nacht?
Hij krijgt genoeg hooi en heeft fiberforce met bietenpulp. Vitaminekorrel krijgt hij sinds kort. Is niet geschoren en heeft een deken op.
De rest van de kudde is eerder te dik en krijgen naast het hooi niks bijgevoerd.
Hij staat trouwens sinds midden augustus op een nieuwe plek maar doet het goed in de groep en lijkt gelukkig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:48

Buitenblijven kost meer energie, dus dan kun je hem wat ruimer bijvoeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:01

Die van mij staat 24/7 buiten met bucas deken en is geschoren (al zie je van het laatste nog weinig). En heb dit jaar voor het eerst tot nu toe helemaal niks bijgevoerd. Ze staan op onbeperkt ruwvoer en hebben gras. Brokken krijg hij alleen als ik er ben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:51

Afbeelding
Lekker ding 19 jaar en cushing (en was geschoren). :+:

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:58

dieseltje schreef:
Ik zie het hier somber in, mijn shet staat nu ruim 6 weken op Prascend (1/2), maar ik merk echt geen verbetering. Hij loopt ontzettend slecht en bij vorst moet ik hem op stal houden omdat hij dan helemaal niet kan lopen.
Hij lust heel veel niet meer, alleen wortel wil nog en zijn hooi, paar brokjes. Appel, lucerne, vitaminekorrel etc lust hij allemaal niet meer.
Hij krijgt iedere dag pijnstilling, 1/2 zakje buthagran, zonder dat kan hij denk ik helemaal niet lopen.

Ik vind het zo zielig....hij is al vaker bevangen geweest, maar nog nooit zo slecht. Ik heb vandaag de dierenars geappt, wanneer we bloed zullen checken en of het zin heeft om insuline mee te prikken. Ben toch wel heel bang voor slecht nieuws aan het worden. Wil mijn kleine vriendje niet kwijt, mijn grote paard vast ook niet maar ik moet wel realistisch blijven. Ik wil niet dat hij uitzichtloos pijn heeft....

Dieseltje - haal alsjeblieft schoentjes voor hem met extra zooltjes! Je zult zien dat hij vrijwel meteen weer gaat lopen en ook met vorst op harde grond zonder pijn naar buiten kan. Dat je weer met hem kunt gaan wandelen is essentieel voor het genezingsproces. Ik gebruik zelf equine fusion schoenen - die zijn echt super, maar er zijn meer mooie merken en ook tweedehands is het nodige te koop.