[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:19

haha grapjas :P

Toch last van het gras ja?
Verwacht de mijne ook wel binnenkort, gras bij ons begint nu ook aardig te groeien helaas.
En anders gaat ze gewoon weer even een weekje in de bak, heb ik vorig jaar ook gedaan.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:13

zuma1 schreef:
heeft er al iemand resultaat met de clips???? wil ze van het weekeinde opdoen

Gister aangekomen bij paardjes om de clips op te doen was een van blue haar oren compleet bebloed :wow: oortop helemaal kapot gebeter door de vliegen 8)7 goede test voro de clips dus :p heb eerlijksheidhalve wel ook derfen op de oren gedaan (wss de reden waarom het nu opeens was en niet eerder want het was gisteravond de tijd om te doen en keer ervoor bijna niks op de oregen gedaan want ging zo goed en oren werden zo vies van :x stom natuurlijk). vanavond was het nog steeds dicht en leek wel stuk minder vliegen te zijn dan gister *\o/* mjah wil niet te vreog juichen eerst even langere termijn afwachten -:)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:25

Grrr even hart luchten hier!!!

Op de stal waar ik vaak kom staat nu een iel fragiel klein D-ponytje van 2 jaar en 10 maand oud.

En dat arme ding wordt gewoon 3x per week 20min al gereden!
Ze heeft hem gekocht van zogenaamd een 'goede' stal en daar was die al ingereden,
dus hoelang waren ze al met dat arme schaap bezig zeg!!!

Ik probeer het die eigenaresse met hand en tand uit te leggen dat dat absoluut niet goed is en hoppa, meerdere mensen die 'tegen mij' zijn.

Ze zouden mensen moeten VERPLICHTEN om een diploma te behalen alvorens een paard aan te schaffen!!!

Dat ter zijde, Zita heeft sinds gisteren 1 van haar oortopjes geschuurd :\
Dus heb gisteren maar haar kap terug opgezet.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:44

Onze grote D pony heeft al voor het vierde jaar haar Rambo SIH op :)
Ze heeft maat 6.0. P

Onze kleine NF pony is nu twee jaar en een klein smal beestje.
Stokmaat ongeveer 1.25m. Ik had voor haar een pagony exceemdekentje maat 1.65.
Deze was aan de ruime kant. Helaas is ze er vannacht nogal niet zo charmant uitgestapt
en is het dekentje overleden :(:)
Nu wil ik voor haar ook een SIH kopen, maar twijfel over de maat.
Ik zit zelf te denken aan maat 5.0 (= maat 1.52 cm).
Ik heb namelijk de ervaring dat de Rambo ruim valt en de pagony juist wat krapper.

Wat denken jullie? Heeft iemand van jullie een kleine maat pony zoals de mijne?
En wat voor maat dekentje hebben jullie voor je pony?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:25

Zucht ik word inmiddels beetje moedeloos van de eczeem aan de staart!
Ik had de deken al aangepast en goed gesmeerd met derfen.
Het ging beter.

Beetje afbouwen met derfen en hoppa mevrouw heeft weer flink staan schuren, weer vellen en de huid kapot. Ook echt haar billen. Stukken haar los en korstjes.
Great!! :( :( !
Heb het nu goed gewassen aangezien de derfen inmiddels overal zat. Lijkt me ook niet zo fris op den duur.
Daarna weer ingesmeerd met de lotion alleen en niet meer met de creme.
Daarna ook wat vasaline tussen de billen zeg maar.. jeetje soms lijk ik wel een dokter die aan de achter kant van haar paard staat te mutsen met cremes en lotions met 2 blauwe handschoentjes aan!
Gelukkig vind ze het steeds minder erg dat ik daar sta te prutsen.

Help :( Blijft dit zo? De rest van de zomer? Of moet het toch eigenlijk minder worden of weggaan?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:30

Hier ook even weer een update, we smeren nu sinds anderhalve maand ongeveer met Derfen.
Drie pony's op stal hebben last van exceemklachten, een van hen stond met exceemdeken.

Alle pony's reageren erg goed op de derfen, alle bestaande plekken zijn opgeknapt, korsten zijn weg je ziet weer schone nieuwe huid. Een van de pony's had achter bij de manenkam een vrij grote nare plek, daar begin zelfs alweer haar terug te groeien.

De tweede pony schuurde ook zijn staart behoorlijk, ook dat gaat goed. Hij had vorige week een klein nieuw plekje, met derfen gesmeerd en gaat nu nog steeds goed.

En mooiste van allemaal, pony drie staat sinds 3 dagen zonder deken en gaat super. Haar is terug op veel plekken, ze schuurt niet en waar ze eerst met schemertijd / vliegjestijd soms wat onrustig werd staat ze nu heerlijk relaxed. Duimen dat het zo blijft gaan!

Ontzettend tevreden hier dus;-)

Even als aanvullende informatie, alle pony's staan 24 uur per dag buiten, gehele jaar door. We passen zowiezo enorm op met vers (groeiend) gras, liever een wat "armer" land dan teveel. Ze staan sinds april op de huidige stalling (moesten weg wegens aanleg snelweg op oude plek). Ze krijgen indien nodig ruwvoer bijgevoerd. De pony's die werken krijgen Pavo Nature's best waar ze goed op reageren. Dat voeren we nu drie maand en samen met derfen lijkt dit alles een super combinatie te zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:30

chipieke,ik vind het ook te jong,maar ieder moet lekker zelf weten wat ze doen.
van je afzetten,en laat ze maar,misschien word dat dier wle heel gezond 30 jaar en valt het allemaal wel wat mee ;)
en bovendien worden alle paarden op 1janurai een jaar ouder,dus is ie al 3,
gewoon lekker laten joh!

appie vanmiddag:
Afbeelding
zijn staartwortel zat flink onder de korsten, goed ingesmeerd en hopenlijk trekt dan de jeuk wel weg.

en ja hij is te dik,ik weet het!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:27

Te dik?! Ik durf hier gewoon geen foto te plaatsen van mijn haf, ik wou dat die van mij er zo uitzag!

iana schuurt maar het is mij minder opgevallen dan de vorige jaren, ze is wel al de helft van haar manen kwijt...helemaal uitgedund.
Staart is nog intact, wat de vorige jaren een pleeborstel leek.

Ik ben terug aan't opbouwen stilletjesaan om er wat kilo's af te krijgen maar ze heeft totaal geen zin om te werken...we zijn er bijlange nog niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:46

Niet ieder paard toont dik op de buik, Appie heeft duidelijk veel vet op de lendenen/kont zitten en bij de schoft schouders, ik heb er ook zo een.. Altijd ribjes gezien bij hem, maar als hij veel voer krijgt om aan te komen komt er alleen maar op de hals en kont bij..

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:39

Hier gister gebeld door de DA2 (een andere van dezelfde praktijk) en de DA1 van donderdag zou uitzoeken wat er nodig was voor de IR test en dat ook zodoende doen en bleek het toch niet zo goed gedaan te hebben...
Dus DA2 heeft nu zo'n pakket besteld en komt dinsdag kosteloos opnieuw prikken..
Weer paard nuchter en weer alles op stal houden. (als hij dan savonds weer zo lekker loopt dan teken ik er voor!)
Heb gezegd aan DA2 dat ik niet geheel vermoed dat Nandeau IR heeft maar dat ik het wil uitsluiten.
Verder adviseerde hij me om een algeheel bloedbeeld te testen al vond hij het "goedkoper" om het te kort aan mineralen/vitamines verhaal eerst op te lossen met een aantal maanden een hoogwaardige brok te voeren en dus een mineraalsteen... en als hij dan nog steeds klachten had kan ik het altijd nog testen.

Achja.. zo gaan we verder..

Voer trouwens Puur Natuur van voorheen EquiSanum en tegenwoordig Masters.
Nu lees ik overal dat granen juist weer niet goed zijn.
Wacht nu eerst de bloedtest af en zal dan gaan rond kijken naar ander voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:58

ZusJacobs schreef:
Niet ieder paard toont dik op de buik, Appie heeft duidelijk veel vet op de lendenen/kont zitten en bij de schoft schouders, ik heb er ook zo een.. Altijd ribjes gezien bij hem, maar als hij veel voer krijgt om aan te komen komt er alleen maar op de hals en kont bij..

deze foto toont het niet zo duidelijk,maar hij is echt veel te dik.
woestein:
appie hangt wat rond insuline resistent,heeft afgezien van hoefbevangenheid verder wel alle symptomen er van
inclusief inderdaad die vetpockets :j
en ik geef de subli dieetmix,juist omdat daar dus geen granen in zitten.
en ik meng daar dan een supplement doorheen voor de aanvullende vitamines.

niet elk dik paard heeft IR hoor,maar daarom is het wel goed om een dik paard goed te voeren en te laten bewegen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:33

ik zag op de website van epplejeck dat ze daar nu ook etherische olien verkopen, misschien dat er hier mensen zijn die het (willen gaan) gebruiken, daarom meldt ik het hier even.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:32

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:57

Pff wat een prijzen :oo Simpele geknipte fles met limonade doet ook een hoop, oh en wij hebben zo'n elektrisch ding, wanneer ze er tegenaan vliegen dat ze geëlektrocuteerd worden. Werkt ook goed :j

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:13

ja maar limonade is vooral vliegen en andere grote mormels. Komen daar ook die kleine mugjes op af??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:36

Nivada schreef:
ja maar limonade is vooral vliegen en andere grote mormels. Komen daar ook die kleine mugjes op af??

Juist veel ja :j Vliegen veel minder :P

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:23

ik heb mijn rambo protector te koop omdat ik toch een exceem deken moet hebben

is 4 keer gedragen ;) dus zo goed als nieuw!

voor meer inf pb me maar

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:20

Er zou in een van de eerdere centrale topics over zomereczeem een lijst moeten staan met uitwendige middelen die gescoord zijn (wat werkt en wat niet volgens de gemiddelde ervaring). Ik weet dat wat voor het ene paard werkt niet bij het andere hoeft te werken maar lukraak proberen schiet ook niet op dus ik zou zo'n lijst wel fijn vinden. Kan iemand mij vertellen waar die lijst staat want om nou 4 topics van 600 pagina's door te nemen :-(

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:08

Ik heb een vraag over dekens..

Mijn pony heeft nu zo'n 3 jaar eczeem maar het lijkt nu wel erger te worden. Hij heeft nu ook zijn staartwortel open geschuurd. Ik vrees dat ik toch aan de dekens moet.. Maar welke deken is het beste qua prijs/kwaliteit? En als ik hem onder een deken zet, ben ik dan meteen van al het gezeur af? En hoe doen jullie het als jullie dan een bosrit gaan maken oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:33

ik had mijn pony vorig jaar onder een rambo sweetitch,waardoor helaas al zijn manen uitvielen(verstikten).
nu wil ik eigenlijk ook wel weer een deken,ook voor de vele dazen maar durf niet zo goed meer..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:35

Probeer dan een pagony of 's avond de manenkam met de rambo laten luchten? (alstie op stal staat tenminste)

Zijn er nu meer meldingen wbt uitval van de manen bij de Rambo sweet itch? Hier namelijk totaal geen last. Wel erg vettig maar dat nemen we voor lief.
Ben verder erg tevreden over de deken. Erg stevig. Maar heb dan ook een braaf paard die niet snel wat stuk maakt.
De voering ging wel peelen en kapot, dit zelf gemaakt.
Ook blijft mijn merrie schuren aan de achterkant. Geen wormen. Staart blijft aardig intact maar de billen niet. Daar ook een lapje bevestigd en zijkant dicht gemaakt.
Tja.. haha tevreden? hm met aanpassingen dan ;)

Bosrit/buitenrijden, goed insprayen. Vliegenrij deken op en gaan met die banaan!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:47

Vorig jaar toen ik mijn paardje kreeg, was hij bij de vorige eigenaars erg verwaarloosd... (lang verhaal)
Zijn huid was hier helemaal kapot van en kreeg in de zomer schuur plekken.
Wat hij in de 6 jaar dat ik hem kende nooit heeft gehad.
Ik waste hem dan elke week met een middel dat de dierenarts mij had gegeven.
Dit hielp wel, maar het duurde lang... Dan heb ik er eens met iemand over gehad, en die had meteen gezegd dat je hier meer aan moet doen dan wassen...
Er is nooit echt vast gesteld wat het echt was.
De plekken waar hij schuurt zijn kaal en deze komen droog te staan.
zijn schuur plekken heeft hij in zijn nek, en op zijn buik vooral.
Hij schuurt nooit aan zijn maanen.

Weet iemand wat dit nu eigenlijk en en wat ik nog kan doen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:25

Hier geen vettige manen, eerder een beetje droog...

Ik heb op 1 plaats standaard korte/geen manen, onderaan de hals, zo'n 10cm boven de schoft.
Daar ben ik altijd een 5cm kwijt. Stalgenootje (ook een haflinger met RSIH op) heeft hetzelfde probleem :j

Ach ja, liever 5cm dan héél de manenkam!

Foto van 3 jaar terug (wat zag mijn paard er toen slecht uit :oo !),
zo zie je over wel stukje ik het heb:

Afbeelding

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:28

Maar je kan de manen toch ook eens per week eens lekker wassen?

Ik wil graag een deken die ik op doe en dat ik dan nooit meer gezeik heb haha bestaat dat?

Die pagony is ook goed ja? Want die is wel een stuk goedkoper..

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:04

Gisteren en vandaag duidelijk meer vliegbeesten op stal. Alle pony's hadden er last van, ook de niet excemers. De pony met deken heeft 7 dagen zonder gestaan, gisteren uit voorzorg toch maar weer op gedaan. Ze had een heel klein plekje bij de manen en uier geschuurd. Op haar hoofd en net achter de oren waar ze ook flink plekken had helemaal niks. Deken dus maar even weer op en we smeren ze allemaal door met derfen.

Een van de pony's lijkt Derfen niet helemaal afdoende, bij hem combineren we nu met bio huidolie van leovet. Pas mee begonnen, maar lijkt een goede combinatie voor hem. Even aankijken en zo doorgaan.

De pony met deken staat overigens met een pagony, werkt bij haar prima.
Voorheen op vorige stal stond er een excemer met een topreiter deken, voor haar er super tevreden mee.