Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:18

is het virus eigenlijk dodelijk? want dat hoor ik wel maar het staat nergens

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:19

Elsjuuh schreef:

dan heb je niet goed gelezen, want dat is het toch echt wel

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:19

_cheyenne_ schreef:
kyrkelover schreef:
Rhinovirus is niet verzekerd!!
Dat probleem hebben ze onder andere nu ook in heumen.
Manege is top verzekerd maar helaas krijgen niks uitgekeerd.
Vandaar de inzamelingsatie etc.

Dat de manege niks uitgekeerd krijgt komt doordat hun een bedrijfsmatige verzekering hebben, en een epidemie kan niet voor verzekerd worden. Mensen die hun prive paard daar in pension hebben staan kunnen wel aanspraak doen op hun eigen persoonlijke verzekering.

Ja zo bedoel ik het eigenlijk.
Maar aangezien veel manegepaarden niet van particulieren zijn heb je dan als manege toch een groot probleem.[/quote]

:j zeker heb je dan een probleem! Daarom zou het zo fijn zijn dat stallen deze ziekte openbaar maken bij een uitbraak zodat er niet nog meer paarden en eigenaren hoeven te lijden onder dit k*t virus.
Gelukkig wordt er gehoor gegeven aan de inzameling, want ook ik hoop dat ze hun bestaan kunnen voortzetten!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:20

Wat betreft lessen; de komende 2 weken wil ik geen vreemde bij mijn paarden. Ik heb de dames die met de verzorgpaarden hier op stal lessen ook gevraagd of ze het willen aflassen. Ik wilde mijn merrie laten scannen op de kliniek, maar dat stel ik ook even uit. En de HS komt ook maar een paar weken later dan normaal. Ik wil het risico niet nemen :n (zit bij Woubrugge om de hoek). Er komen ook meiden die ook op een manege hebben gereden, die zouden eigenlijk de komende 2 weken voor 1 moeten kiezen en niet stal-hoppen.

_Bitje_

Oke dankjulliewel :)
Hoe lang is het virus eigenlijk al in Nederland?

Elsjuuh

nicky_rilana schreef:
Elsjuuh schreef:

dan heb je niet goed gelezen, want dat is het toch echt wel

ik las overal verkoudheid, abortus en verlammingen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:21

Elsjuuh schreef:

Het virus zelf niet direct, echter als een paard niet meer kan mesten/plassen/opstaan/bewegen gaan ze doorgaans vrij snel dood. Ook als de verlammingsverschijnselen te lang aanhouden of te erg zijn worden paarden vaak ingeslapen.
Abortusvariant lijkt me vanzelfsprekend.

Enkel de verkoudheidsvariant is niet dodelijk, die komt ook veel vaker voor en dat wordt meestal niet eens gemerkt/getest. Dat kan bv enkel eens wat verhoging (wat je niet eens merkt als je paard verder fit is) en een snotneus zijn.

Elsjuuh

_Bitje_ schreef:

ik heb gehoord dat het al een best oud virus is wat nu weer terug komt (maardat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

abortus is dood, en bij verlaming gaan ze vaak ook dood, zekker de zwakkere paarden

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:25

_Bitje_ schreef:

Het virus is altijd in nederland!
Slapend of actief.
Elk jaar is er wel een uitbraak van Rhino. Meestal rond deze tijd.

@ gr_roos: bedankt.
We houden alles goed in de gaten. Ze oogt gezond en happy dus ga er vanuit dat er toen nog niks was. Of dat ze het niet opgepakt heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:26

Veulen84 schreef:
Urielle schreef:
En gezien mijn topic dicht is, de volgende vraag: hoe doen de mensen die niet in rhinogebied zitten het met lessen, ga je gewoon naar de stal van je instructeur of komt je instructeur nog bij jou op stal of alles helemaal stopzetten?

Ik ben nu al 3 dagen ziek, dus voor vandaag niet zo'n probleem.

Maar ik heb sinds uur of 11 al 5 afmeldingen gehad. Veel kleine stallen, met maar 2 - 10 paarden valt me op. Bijna een kwart van me vaste klanten bestand. Maar dat is risico van het vak. Ik geef alleen les aan huis.

In zo'n situatie zit ik idd ook, ik heb ze aan huis, komt geen ander volk of paard op de dam (buurvrouw heeft wel een paard), ik zit in West-Brabant dus geen rhino in de buurt gesignaleerd en zou maandag een proefles hebben bij mijn mogelijke nieuwe instructeur. Alleen tja, wie komt er daar nog meer en die man is ook hoefsmid..

Sannnn

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:30

Haha, hier moet ik dan toch wel om lachen, staat nu op startlijsten over de wedstrijd in Rhenen die ze wel door wouden laten gaan.

GEZIEN DE GROOTTE VAN HET TERREIN IS HET
GEEN PROBLEEM DIRECT CONTACT MET ANDERE PAARDEN TE VERMIJDEN!

DESONDANKS HEBBEN WE BESLOTEN DE WEDSTRIJD TE MOETEN ANNULEREN, VANWEGE HET GROTE AANTAL AFZEGGINGEN.

Ik heb ook afspraak voor de hoefsmid staan donderdag, zeg die nog niet af. Neem aan dat hij zijn eigen maatregelen treft en wacht nog even af hoe het verder verloopt deze week. Verder blijf ik wel thuis, ga niet naar club en zeg mijn springles voor woensdag ook af denk ik.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:31

dit staat er bij berlicum

Dit is de Defenitieve startlijst!!
Ondanks alle bericht gevingen over het Rhinovirus, gaat de wedstrijd gewoon door. Er is hier in de directe omgeving geen enkel geval van Rhino bekend. Mochten er geduurde het weekend belangrijke ontwikkelingen voordoen omtrent dit virus, dan zullen wij hier als organisatie verantwoordelijk mee omgaan en de juiste stappen ondernemen.
Houd daarom ook goed startlijsten.nl in de gaten.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:33

haha net goed!! Niemand gaat toch weg... tenminste er zijn natuurlijk altijd een paar gekke die wel gaan.

Marjo

Hoihoi!

Ik heb een vraagje, hoe kun je het beste je verzorgingsspullen ontsmetten? Ik kom net van de manege af en ik ga van de week weer naar mijn verzorgshetties. Maar ik wil echt zo min mogelijk kans lopen, dus mijn poetskist moet ontsmet worden. Mijn vlechtsetje houd ik apart, zodat ik die kan gebruiken bij een wedstrijd.

Iemand tips?

Petersburg

Nou ja zeg.... die in berlicum zijn ook gek!!! En mensen moeten zeker ook nog eens betalen als ze afzeggen.... het is gewoon van de zotte....

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:34

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:34

Bij ons op stal zijn ook al maatregelen getroffen

geen paarden van buitenaf en ook geen hoefsmid etc....

ook mensen van andere stallen zijn even niet "welkom"

misschien maatregelen die niet nodig blijken te zijn straks, maar beter te voorzichtig dan straks jezelf voor je kop slaan

er staat ook een merrie die nog 3 weken moet tot bevalling dus er wordt geen enkel risico genomen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:35

lotus: En wat nou als je paard bekapt moet worden?

dodo1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:35

Marjoow schreef:
Hoihoi!

Ik heb een vraagje, hoe kun je het beste je verzorgingsspullen ontsmetten? Ik kom net van de manege af en ik ga van de week weer naar mijn verzorgshetties. Maar ik wil echt zo min mogelijk kans lopen, dus mijn poetskist moet ontsmet worden. Mijn vlechtsetje houd ik apart, zodat ik die kan gebruiken bij een wedstrijd.

Iemand tips?

voor ieder paard een eigen poetsset aanhouden, dat wordt sowieso altijd aangeraden en is wel zo veilig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:36

dodo1971 schreef:
Marjoow schreef:
Hoihoi!

Iemand tips?

voor ieder paard een eigen poetsset aanhouden, dat wordt sowieso altijd aangeraden en is wel zo veilig.

Ja dat gaat m niet worden :+ De poetskist heb ik alleen mee naar de manege als ik wedstrijd heb, en das zo'n 8x per jaar ;)
Verder staat ie altijd bij mn verzorgpaardjes :)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:36

Snap niet waarom sommige mensen de wedstrijden nog doorlaten gaan of uberhaupt erheen gaan.
Ik zou eigenlijk volgende week zaterdag crossles hebben, maar die heb ik afgezegd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:37

Urielle schreef:
In zo'n situatie zit ik idd ook, ik heb ze aan huis, komt geen ander volk of paard op de dam (buurvrouw heeft wel een paard), ik zit in West-Brabant dus geen rhino in de buurt gesignaleerd en zou maandag een proefles hebben bij mijn mogelijke nieuwe instructeur. Alleen tja, wie komt er daar nog meer en die man is ook hoefsmid..

Ik snap het wel hoor, en ik denk veel collega's ook wel. Hoewel het best een domper is als je er deels van leeft.
In mijn geval telt, Woubrugge is hier hemelsbreed 26/27 km vandaan. Ik heb klanten die daar maar hemelsbreed 10 km vandaan staan. Ik snap het wel.

En ik moet zeggen stal van me paard staat er hemelsbreed 30 km vandaan en die hebben de wedstrijd voor volgende week nog niet afgelast... En ja word ik daar gelukkig van? En word ik daar niet een beetje pissig van, tja eigenlijk wel. Het grootste risico zit in paarden die langs elkaar hoppen en over elkaar snuiven. Dus dat vind ik veeel erger. Voor een paar stomme punten.

Lotus83

Marjoow schreef:

haha deze vraag had ik al verwacht....

wij hebben op stal iemand die heel goed kan bekappen dus die even lief aankijken :o
en anders even niet, er staat een hoogdrachtige merrie, dus nee, niemand van buitenaf :n

nicky_rilana

Marjoow schreef:

mijn pony heeft er ooit 4 maanden op gestaan en zo lang staan de meester er niet op dus dat kan dan nog wel even