Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:52

Bij mijn DA is gastro tegenwoordig 25 euro per tube ipv 40.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:05

okay, dat is netjes!!!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:41

Niello, merk je al verbetering bij ja paard sinds je Ulcergold geeft?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:17

Ik wil even iets aan jullie vragen. Gister al overleg gehad met mijn dierenarts en vermoed een maagzweer.

Symptomen:
*Optrekken buik in de ochtend. Het begon toen ze op de wei ging. Ze at daardoor 's nachts en 's ochtends minder hooi. Op de wei at ze prima. Het trok dan ook eigenlijk binnen een uur weg. Nu ze 24/7 op de wei staat is het eigenlijk een heel stuk minder/weg. Nu heeft ze vanwege het slechte weer gister op de paddock gestaan en 's nachts op stal. Ze at ook minder hooi. Waardoor ik het vanochtend weer zag. Op de wei was het gauw alweer weg. Ze had ook echt 'honger', want ze trok me gelijk mee en begon als een bezetenen te eten. Terwijl ze dat echt niet doet. Hooi at ze voordat ze op de wei gingen overigens prima.
* Trekt soms buik iets op bij aanraking.
*Gapen

Verder is haar mest goed, glanst goed, eet haar muesli, plast goed, niet mager ('s ochtends wel een stuk slanker (dus 'lege' darmen) dan 's avonds). Ze is overigens ook totaal geen stress paardje. Ze staat wel al vanaf maart op rust vanwege een blessure aan haar been.

Nu zei de dierenarts haal haar eens van het krachtvoer af (klein 1/4 fiber force). Kijken of dat verschil maakt, omdat het vaak dan op een lege maag wordt gevoerd. Door het eten op de wei neutraliseert dan het zuur weer, waardoor het weg trekt.

Wat denken jullie? Zijn dit symptomen van een maagzweer? Kan ik er nu al iets aan doen ookal is het nog niet vastgesteld?

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:56

femke_harley schreef:
Ik wil even iets aan jullie vragen. Gister al overleg gehad met mijn dierenarts en vermoed een maagzweer.

Symptomen:
*Optrekken buik in de ochtend. Het begon toen ze op de wei ging. Ze at daardoor 's nachts en 's ochtends minder hooi. Op de wei at ze prima. Het trok dan ook eigenlijk binnen een uur weg. Nu ze 24/7 op de wei staat is het eigenlijk een heel stuk minder/weg. Nu heeft ze vanwege het slechte weer gister op de paddock gestaan en 's nachts op stal. Ze at ook minder hooi. Waardoor ik het vanochtend weer zag. Op de wei was het gauw alweer weg. Ze had ook echt 'honger', want ze trok me gelijk mee en begon als een bezetenen te eten. Terwijl ze dat echt niet doet. Hooi at ze voordat ze op de wei gingen overigens prima.
* Trekt soms buik iets op bij aanraking.
*Gapen

Verder is haar mest goed, glanst goed, eet haar muesli, plast goed, niet mager ('s ochtends wel een stuk slanker (dus 'lege' darmen) dan 's avonds). Ze is overigens ook totaal geen stress paardje. Ze staat wel al vanaf maart op rust vanwege een blessure aan haar been.

Nu zei de dierenarts haal haar eens van het krachtvoer af (klein 1/4 fiber force). Kijken of dat verschil maakt, omdat het vaak dan op een lege maag wordt gevoerd. Door het eten op de wei neutraliseert dan het zuur weer, waardoor het weg trekt.

Wat denken jullie? Zijn dit symptomen van een maagzweer? Kan ik er nu al iets aan doen ookal is het nog niet vastgesteld?

Dit zijn echtsymptomen van een paard met maagzweren mijn paard doet dit ook als hij ze heeft en is ook geen stress kip ( daxht ik altijd maar hij is een echte binnenvetter) ik zou proberen om echt een vol hooinet snachta op te hangen zodat de kans op 24/7 eten er is. En je kan best een beetje krachtvoer geven alleen nooit de dag er mee beginnen!
Enige manier waardoor je zeker weet dat je paard maagzweren heeft is een endoscopie maken..

Ik begin bij deze symptomen altid gelijk met gastrogard..

Succes

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:55

Mag ik er ook even bij? Ik denk dat mijn 4 jarige ruin ook last heeft van zijn maag.

's Morgens vroeg na het krachtvoer trekt hij zijn buik op. Veel vreemde bekken trekken en af en toe geeuwen. Hij blijft ook schraal (is wel al veel bijgekomen) op zijn lichaam. Hij kan soms ook echt rillerig reageren onder het zadel. Het vreemde is dat hij dag (gras) en nacht (hooinet) ruwvoer ter beschikking heeft en als krachtvoer enkel 1/4 portie Havens basisbrok krijgt 's morgens en 's avonds. Daar kan ik niet veel in veranderen denk ik? Of haal ik hem beter van die brok af, maar wat dan geven om te zorgen dat hij zijn vitamins/mineralen allemaal binnen heeft?

De DA raadde aan om een tijdje Pronutrin te geven om te zien of dit wat verbetering geeft qua symptomen. Hij heeft ook bloed genomen om een algemene bloedtest te doen. Je weet nooit dat er toch nog iets anders speelt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:51

Mijn paard krijgt in de ochtend als de rest brok krijgt een emmer met lucerne. Dan gaan ze de wei op en krijgen ze in de middag hooi. Avond weer een emmer lucerne en een handje brok.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:48

@roxyolly: kan je dat gewoon geven om te proberen of het maagzweren zijn? Kan dat geen kwaad?
Het lastige is dat ze in de ochtend medicatie nodig heeft voor haar allergie (volgens DA veroorzaakt dat medicijn geen maagzweren). Ze krijgt nu een klein handje, maar misschien daar nog extra luzerne bij doen.

En wat zijn idd jullie ervaringen met Pronutrin?

Voor de winter als ze weer snachts op stal komt idd maar een groot hooinet/slowfeeder ophangen. Probleem is nu gewoon als ze vanwege het weer een nachtje op stal staat, ze amper haar hooi eet. :+
Tanden zijn al nagekeken, zijn in orde. Het gras is denk ik te lekker.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:56

femke_harley schreef:
@roxyolly: kan je dat gewoon geven om te proberen of het maagzweren zijn? Kan dat geen kwaad?
Het lastige is dat ze in de ochtend medicatie nodig heeft voor haar allergie (volgens DA veroorzaakt dat medicijn geen maagzweren). Ze krijgt nu een klein handje, maar misschien daar nog extra luzerne bij doen.

En wat zijn idd jullie ervaringen met Pronutrin?

Voor de winter als ze weer snachts op stal komt idd maar een groot hooinet/slowfeeder ophangen. Probleem is nu gewoon als ze vanwege het weer een nachtje op stal staat, ze amper haar hooi eet. :+
Tanden zijn al nagekeken, zijn in orde. Het gras is denk ik te lekker.

Ik geef nooit meer krachtvoer zonder lucerne altijd een flinke schep en halfuurtje na dat ik smorgens kuil heb gevoerd.. Volgens mij kan je altijd gastrogard proberen alleen is het is duur dus in de meeste gevallen 'zonde' om maar even te proberen..

Ik heb geen ervaring met pronutrin..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:19

persoonlijk vind ik pronutrin erg duur voor wat het is, een druppel op een hete plaat.
het "actieve" bestanddeel zijn pectines die de maagwand helpen beschermen. Kan hulpvol zijn om te geven aan een paard dat gevoelig is voor maagzweren, maar er nog geen heeft ten tijde ve wedstrijdseizoen oid. Maar als de maagwand beschadigd is, ben je te laat met een beschermer en moet je echt de maagzuurproductie afremmen.

volgens mijn DA en osteo is brok vragen voor maagzweren... zou het nooit zonder extra luzerne geven. Want het is nu eenmaal een feit dat een paard minder kauwbewegingen - en bijgevolg minder speeksel aanmakt- maakt voor een kilo brok dan een kilo muesli en veel minder dan voor 1 k ruwvoer.

toen mijn paard net terug op een "volle weide" mocht, wilde ze 's nachts geen hooi meer (kieskeurig paard) en bijgevolg ook terug last van haar maag. Symptomen: slecht krachtvoer eten (half schepje muesli, 1/2 spelt en 1 schep luzerne), geeuwen na het voeren en rusteloosheid, nukkig tot zelfs bijten bij het opzadelen en aansingelen.
Abprazole bijgegeven en 2-3 dagen later at ze terug beter hooi en haar krachtvoer. 1 week volledige dosis en daarna nog 2 aan halve dosis. Normaal zou ik langer behandelen, maar ze werd niet gereden en was er snel bij en het lijkt nog steeds ok (ze vreet zelfs hooi)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:24

Ik heb goede ervaring met pronutrin maar ik heb het gebruikt bij de eerste symptomen (irritatie?) en niet bij echte zweren, toen heb ik omeprazol gebruikt. Ik weet ook niet of de verbetering door pronutrin kwam of door toegenomen weidegang, dat is lastig te zeggen.. Ik heb nu zelf betere ervaring met pronutrin dan maagcomp, maar dat verschilt blijkbaar heel erg per paard. Het is idd wel best duur om zomaar uit te proberen, maar omdat ik weet dat mijn paard gevoelig op de maag is (en pronutrin in de aanbieding was), heb ik het eens geprobeerd.

Bij echt zweren zou ik omeprazol geven, anders zal geen enkel supplement helpen volgens mij. Ipv gastrogard zou je Abler Omeprazol kunnen proberen, bestellen kan lang duren maar bij mij was het er binnen 5 dagen (geen spoed aangeklikt), dus je kunt geluk hebben. Werkt hetzelfde als GG maar het is een stuk goedkoper.

Ik wou hier ook nog even laten weten dat ik geen negatieve ervaring heb gehad na een elektrische tandartsbehandeling inclusief verdoving van mijn maagzweer-gevoelige paard. Was er wat bang voor na jullie ervaringen, maar bij mij is alles helemaal goed gegaan gelukkig :-)

Edit: mijn paard krijgt alleen nog seniores priores van Subli met vitaminebrok (ipv krachtvoer) en daar doet hij het perfect op.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:32

Ik vraag me ook af of die Pronutrin genoeg gaat zijn, maar de DA wou het eerst hiermee proberen voor omeprazole of iets dergelijks te geven. Hij ging er vanuit dat het nog geen maagzweer was, maar eerder een gevoeligheid en eventueel risico tot een maagzweer.

Hij krijg gelukkig wel maar minimaal brok (enkele handjes per maaltijd omdat hij die extra energie voorlopig niet nodig heeft - rillerig type), maar ik heb ook al begrepen dat dit eigenlijk niet goed is. 's Nachts eet hij wel hooi al is het ook geen grote hoeveelheid.

Misschien toch eens opzoek gaan naar een muesli voor hem én eventueel wat spelt bijgeven om extra kauwwerk te geven. Eens kijken of ik dat bij ons nog kan vastkrijgen, want het is al lang geleden dat ik dat nog bijgevoerd heb.

Zou Strucomix van Cavalor niets zijn ipv brok? Hij mag er zeker niet heter/rilleriger van worden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:45

Fiber force kan je ook overwegen van cavalor.

Ik heb oo aanraden DA ekygard gevoerd ipv pro nutrin. Erg duur ook dus na 1 pot over gegaan op puur maag. Toen zijn de klachten met rijden weer terug gekomen..

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:06

Gister aan nacht op stal gestaan, toen waren de klachten weer duidelijk aanwezig. Mijn vriendin is vanmorgen op de wei geweest en zag toen eigenlijk geen opgetrokken buik oid meer. Ik ga haar krachtvoer terugbrengen naar zo minimaal 's ochtends (1 klein handje Fiber Force) en wat aanvullen met luzerne. En daarbij denk ik een aanvullend supplement. Moet alleen nog even bekijken wat.. Eens even aankijken hoe dat gaat. Was ook op advies van de dierenarts. Mocht het dan toch blijven, dan ga ik idd maar eens iets met omeprazole proberen.

Waarom geen onderzoek in de kliniek? Vanaf maart zijn we al aardig bezig geweest om de blessure aan haar benen te achterhalen. Even genoeg stress en spanning geweest.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:08

@Abercromble, dat is een leuk verschil in prijs!

Ik heb vandaag de spuiten opgehaald bij de DA (@Niello, bedankt voor de tip, ga m zeker onthouden!), mocht 298 en nog iets aftikken voor een week, maar mijn DA zei er inderdaad wel bij dat de fabrikant waarschijnlijk een behoorlijke korting zal geven, dus dat zou wel eens dat prijsverschil kunnen zijn van Abercromble. Ze zei dat dit aan het einde vh jaar duidelijk is, en dat mocht de korting alsnog worden gegeven dan stort de DA het verschil terug. Maar omdat het nu nog niet zeker was, wilden zij die korting niet nu al geven.

Vandaag dus ook de eerste spuit gegeven, erg benieuwd of ik verbetering ga merken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:08

Ben benieuwd Madelief, laat je het weten?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:41

Is er ergens in dit topic toevallig een overzicht te vinden van klinieken die een endoscopie kunnen uitvoeren?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:48

Nee geloof ik niet.. Ik ben het niet tegengekomen iig..

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:47

DromenLies schreef:
Is er ergens in dit topic toevallig een overzicht te vinden van klinieken die een endoscopie kunnen uitvoeren?

Nee volgens mij niet maar ik dacht dat ze het bij de meeste klinieken wel doen..
Bij ons in de omgeving wel (gouda)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:59

nee, bij een aantal doen ze dat niet hoor. Maar ik heb inmiddels wel ergens een klein lijstje gevonden in dit topic. DA raadde aan om gewoon medicatie te geven en kijken of dat aanslaat en als dat niet zo is dan scopie te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:46

Hallo,

Ik heb een vraagje. Als je merkt dat je paard symptomen heeft van een maagzweer. Kun je dan ook een kuur/spuit geven zonder eerst onderzoek te doen? Of is dat echt not done?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:49

Ja dat kan wel maar ik ben altijd voor onderzoek door da dan bepaalt die wel of een scopie nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:55

Maar heb je dan een onderzoek voor dat de scopie plaats vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:07

Ja de da bekijkt je paard, symptomen etc wie weet is het gewoon wat anders dan die vind maar bij vermoeden op een zweer zullen ze vaak toch een scopie aanraden.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:08

Vooral als je paard verzekerd is moet je eerst een scopie maken voordat je gastrogard vergoed word.

Het is zo duur dat je beter zeker kan weten dat het echt dat is en dus echt nodig is