Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
femke_harley schreef:Ik wil even iets aan jullie vragen. Gister al overleg gehad met mijn dierenarts en vermoed een maagzweer.
Symptomen:
*Optrekken buik in de ochtend. Het begon toen ze op de wei ging. Ze at daardoor 's nachts en 's ochtends minder hooi. Op de wei at ze prima. Het trok dan ook eigenlijk binnen een uur weg. Nu ze 24/7 op de wei staat is het eigenlijk een heel stuk minder/weg. Nu heeft ze vanwege het slechte weer gister op de paddock gestaan en 's nachts op stal. Ze at ook minder hooi. Waardoor ik het vanochtend weer zag. Op de wei was het gauw alweer weg. Ze had ook echt 'honger', want ze trok me gelijk mee en begon als een bezetenen te eten. Terwijl ze dat echt niet doet. Hooi at ze voordat ze op de wei gingen overigens prima.
* Trekt soms buik iets op bij aanraking.
*Gapen
Verder is haar mest goed, glanst goed, eet haar muesli, plast goed, niet mager ('s ochtends wel een stuk slanker (dus 'lege' darmen) dan 's avonds). Ze is overigens ook totaal geen stress paardje. Ze staat wel al vanaf maart op rust vanwege een blessure aan haar been.
Nu zei de dierenarts haal haar eens van het krachtvoer af (klein 1/4 fiber force). Kijken of dat verschil maakt, omdat het vaak dan op een lege maag wordt gevoerd. Door het eten op de wei neutraliseert dan het zuur weer, waardoor het weg trekt.
Wat denken jullie? Zijn dit symptomen van een maagzweer? Kan ik er nu al iets aan doen ookal is het nog niet vastgesteld?
femke_harley schreef:@roxyolly: kan je dat gewoon geven om te proberen of het maagzweren zijn? Kan dat geen kwaad?
Het lastige is dat ze in de ochtend medicatie nodig heeft voor haar allergie (volgens DA veroorzaakt dat medicijn geen maagzweren). Ze krijgt nu een klein handje, maar misschien daar nog extra luzerne bij doen.
En wat zijn idd jullie ervaringen met Pronutrin?
Voor de winter als ze weer snachts op stal komt idd maar een groot hooinet/slowfeeder ophangen. Probleem is nu gewoon als ze vanwege het weer een nachtje op stal staat, ze amper haar hooi eet.![]()
Tanden zijn al nagekeken, zijn in orde. Het gras is denk ik te lekker.