[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:52

Samantha89 schreef:
Ik wil inderdaad de bron vermijden, maar met krullen of vlas of rapsodie kan ik nooit een bodem krijgen, mijn paard trapt alles helemaal los, en ik praat uit ervaring want ik heb hem al eens op vlas gehad. En ja ik was begonnen met 4 balen in een stal. Hij stond iedere ochtend een klein gedeelte op het beton, plus al het natte vlas was door het schone vertrapt. En omdat het iedere ochtend hetzelfde riedeltje was, kon ik nooit een bodem creëren.
Ik heb nu voor het eerst dat spul gekocht, ik weet de ingrediënten en mocht het helpen ga ik het zelf maken met de ethische oliën :D.
Bedankt voor de tip, maar ik ben per ochtend en per avond 10 minuten bezig met hooi onderdompelen en aan hem geven. Dus ik blijf het zo doen :o

Dan maar geen bodem toch? Alles beter dan de allergie in stand houden denk ik dan. Desnoods gooi je rubber tegels eronder.
Als mijn pony een half uur in een strostal staat, dan kan ik een dierenarts laten komen en kan ze weer aan de ventipulmin. Dan liever wat meer moeite maar dan voelt ze zich wel een stuk lekkerder.
Halve maatregelen helpen niet bij zo'n allergie.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:13

Beetje beter lezen misschien? Het is geen allergische reactie vertelde de da. Uit de bal test kwam geen allergie naar boven. En rubberen matten werkt ook niet. Heb ik hem 6 jaar geleden ook op gehad omdat hij zijn stro stal leeg vrat, binnen no time rotstraal aan alle voeten. Dat wil ik ook niet. Plus hem op een kale betonnen bodem zetten vind ik helemaal niet kunnen. Op wonden van het liggen zit ik niet te wachten plus het feit dat het steenkoud is op een betonnen vloer, kan hij verkouden van worden en dan kan hij ook weer problemen met zijn longen krijgen. Ik ga het eerst zo proberen. En dit is de laatste keer dat ik mij trouwens zo verantwoord. Wat voor jou paard wel werkt hoeft voor de mijne niet te werken en visa versa :)

jobamara

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:38

Samantha, snap dat je baalt vd uitkomst vd longspoeling, maar maikeltje bedoeld het goed stro is echt bij de meeste paarden funest.( En iedereen probeert elkaar tips te geven, wat je ermee doet is aan jou.)Schud maar eens een plak uit met de zon als tegenlicht. Ook ik heb lang gebaald van ander strooisel en ook dat hielp niet voldoende zelfs rubber matten niet.
Over de grasmix, heb ik een tijd gevoerd ook erg stoffig ik haalde het door een soort vergiet en maakte het vochtig.
Wat mij wel beviel zijn wiesencobs van Marstal. Een grasbrok die je weekt in water, of snel voerbaar met heet water oplossen (zo gebeurd max 10 minuutjes) of langer met koud water. In de winter is het warm heerlijk met wat zemelen en mix of brok erdoor (dan stoft het krachtvoer ook niet)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:25

Ik snap ook wel dat ze het goed bedoeld, alleen wat beter lezen zou fijn zijn :o ik moet nu gewoon kijken en proberen wat werkt voor mijn paard. Het is überhaupt afwachten of dat de prednison aanslaat, doet dat het niet moet hij sterkere medicijnen. Da had het over een puf wat ze ook aan drachtige merries geeft omdat die geen prednison mogen.
Ik heb alleen niet het idee dat gras mix stoffig is, ik had gisteren een zak gehaald en die in een grote ton gedaan en ik zag niet heel veel stof op dwarrelen zoals ik wel zie bij hooi. Het "vervelende" is gewoon dat de staleigenaar altijd eerder voert dan dat ik op stal ben. Vind ik ook enorm fijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik moet dus iets hebben wat makkelijk voert en wat niet geweekt hoeft te worden. Want ik heb ook gelezen dat een hele nacht weken van bijvoorbeeld pulp gras brok of luzerne ook niet goed is ivm bederven. Ik dacht, als ik het goed had begrepen, dat langer dan 8 uur weken niet goed is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:14

Ik heb het voordeel ze aan huis te hebben en besef heel goed dat het makkelijker is. Lang weken ben ik geen voorstander van. Staleigenaar kan bv niet jouw klaargelegde hooinet in een klaarstaande ton met water gooien en jouw paard als laatste hooi geven? Voor jou is het nu heel belangrijk om echt alle fijnstof deeltjes te voorkomen. Dan heb je nog kans dat het aanslaat misschien bot gezegd maar hier een va die in eerste instantie niet wilde meewerken om resoluut in te grijpen. Gevolg een pony die nu al 7 jaar niets doet en waar ik alles aan gedaan heb, Door snel te handelen kan je voorkomen dat de ontsteking niet omslaat in toch een allergie voor een stofje wat in stof zit. Maar helaas is stof niet uit te sluiten daar ben ik inmiddels allang achter. Een infrarood cam hangen en je wil niet weten wat er dwarreld als ze alleen maar even schudden met hoofd of staart niet voor het oog zichtbaar maar het lijkt wel een sneeuwbui. Zelf heb ik een hooistomer er is een topic over zelf een hooistomer maken staan best goede tips in. Hoop echt dat het aanslaat voor je paardje.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:17

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:37

Dankjewel! Staleigenaar heeft het aan zijn hart en heel snel benauwd, dus het wordt al gauw te zwaar voor hem. Ik vind het gewoon erg l*ll*g om hem dat te moeten laten doen terwijl ik weet waar de staleigenaar last van heeft. Hij zegt ook niet zo snel dat dingen te zwaar voor hem zijn, en ik wil niet dat hem iets overkomt omdat het misschien wel te zwaar/te veel is wat ik vraag.
En inderdaad, alles is stoffig, daar ontkom ik niet aan. Gelukkig staat hij hele dagen buiten, ik zou zelfs kunnen overleggen dat ik hem savonds laat pas op stal zet, zodat hij zo min mogelijk op stal staat. Mensen zijn echt super lief en meedenkend. Ik moet nu gewoon uitvinding wat werkt voor troy

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:32

Samantha89 schreef:
Beetje beter lezen misschien? Het is geen allergische reactie vertelde de da. Uit de bal test kwam geen allergie naar boven. En rubberen matten werkt ook niet. Heb ik hem 6 jaar geleden ook op gehad omdat hij zijn stro stal leeg vrat, binnen no time rotstraal aan alle voeten. Dat wil ik ook niet. Plus hem op een kale betonnen bodem zetten vind ik helemaal niet kunnen. Op wonden van het liggen zit ik niet te wachten plus het feit dat het steenkoud is op een betonnen vloer, kan hij verkouden van worden en dan kan hij ook weer problemen met zijn longen krijgen. Ik ga het eerst zo proberen. En dit is de laatste keer dat ik mij trouwens zo verantwoord. Wat voor jou paard wel werkt hoeft voor de mijne niet te werken en visa versa :)

Wat moet ik beter lezen? Je schrijft dat je paard een heftige ontstekingsreactie krijgt op stofdeeltjes. Denk je niet dat die in stro zitten?
Maar je moet inderdaad doen wat je zelf denk dat het beste is. Succes ermee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:10

Ook al is het geen allergie, stof geeft wel een extra prikkel.
Jammer dat je de mogelijkheid er niet tot heb ze langer buiten te laten en/of op andere ondergrond te zetten.

Zelf overweeg ik stalmatten, maar dat gaat waarschijnlijk ook meer stinken, dus heb je weer met ammoniak te maken. Ik gebruik nu sirocco poeder onder mijn strooisel.

Zo'n hooistomer wil ik ook nog eens proberen, maar ze zijn zo duur.... Zelf aan de knutsel ben ik bang dat ik toch niet hetzelfde effect krijg.

Vandaag de samenvattingsbrief van de DA gehad. . Ontstekingscellen van de BAL zijn wel minder dan waar we mee begonnen in januari (45% januari, 22% nu) maar wel weer meer dan een maand na de kliniek (en dus opgelopen tijdens volledige weidegang).
Ik weet nog steeds niet mijn volgende stap, maar momenteel heb ik de neiging geen stappen meer te doen. De rekening is ook binnen, ik heb er zoveel geld in gepompt dit jaar en zonder resultaat. Daar heb ik gewoon zo enorm de balen in, dat ik eigenlijk neig de handdoek in de ring te gooien. Ik kan er wel zooi in blijven pompen, maar als het toch niet verbeterd, wie doe ik dan een lol? Ja, de ventipulmin mag wel dagelijks komen vind Wiet, dat vind ze heerlijk :+ Maar het puffen is ook niet haar hobby (al is ze daar echt super zoet mee!!! _/-\o_ Beter dan stomen) Dan maar omgeving zo goed mogelijk te houden en ondertussen duimen draaien dat ze niet snel iets meepikt als er iets rond gaat, en de ontstekingen weg blijven

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:13

Ja helaas is dat balen, het is gewoon een vies varken. Ik hoop dat wat ik doe, spray en straks aan kruiden ter ondersteuning geef gaat helpen.
He wat rot zeg dat de waardes oplopen terwijl ze volledig op weidegang stond/staat :(:)
Ik snap je wel hoor, ik schrok me ook de rambam toen de rekening op de mat lag, en jij bent al langer bezig dan ik :n. Hopelijk komt er nog iets wat wel werkt voor je paard

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:50

Ik heb een beetje goed nieuws! Ik vind nog wel slijm voor troy zijn staldeur maar dat is nu meer wit gelig dan groen gelig plus het is niet meer zo taai! Hij oogt ook weer wat frisser, heeft niet meer zulke vochtige neusgaten, en de nachten op stal doen hem goed wat betreft slapen +:)+
Als de pred kuur is afgelopen ga ik hem ook muesli van havens geven speciaal voor luchtwegen, cavalor heeft er ook 1 voor de luchtwegen, weet iemand misschien het verschil tussen de twee? Ik zit ook te verzinnen om zo'n grote groene pot met een liksteen erin speciaal voor de luchtwegen in zijn box op te hangen, Iemand ervaring daarmee?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:19

Tancreda, petje af voor jou je hebt alles gedaan en pfff ken het gevoel :(:) , lees hier nog steeds mee in de hoop ooit nog is DE TIP te vinden. Zelf geluk gehad met de Haygain zeker een jaar op zijn minst in de gaten gehouden en deze 2e hands kunnen kopen en bevalt goed Maar een zelfbouw kan ook hoor, een oude diepvrieskist met onderin een rooster waar je het hooioplegd en onder het rooster de slang waar stppm uitkomt. Eventueellaatste stuk met een soort buisje met gaatjes over de lengte vd diepvries.
Mocht je een keer in de buurt zijn altijd welkom om hier te kijken naar de Haygain hoor.

Samantha, logisch dat je de staleigenaar dan niet wil overbelsten. Voer tja heb alles wel gehad en hier niet een oplossing in gevonden ook met supplementyen en likstenen niet helaas. Zwarte kummel of zo iets wordt in duitsland nogal gebruikt, ben ik speciaal is voor naar Horse event gegaan stond een duitse shop , hadden ze het niet bij -O- . Wel iets verlichting met omega olie, dan stoft het krachtvoer ook niet.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:04

Ik heb opzich goede ervaring met respirator poeder van NAF, opkikker van NAF en tea tree oil van thursday plantation.
Prednison en puffers hielpen hier niet.
Haygainer en inhaltor heb ik vanuit m'n werk ervaring mee, maar vond t persoonlijk niets uitpakken (paarden bleven hoesten en slijm houden). Plus het feit dat ze t hooi slecht aten als het gestoomd was.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:06

Ik heb nu een zak schwarzkummel besteld. Ook moet zo duur
Makana.de heeft t en levert gewoon in Nederland. Ik bestel daar ook mijn msm en psyllium zaak. Ben benieuwd naar schwarzkummel (komijn). Ze hebben ook echt euchinacea zag ik maar niet besteld.
Er is ook zoveel! Havens spul ken ik niet. Ze zeggen dat omega 3 goed is dus ze krijgt wat lijnzaad waar dat in zit en hmp heb ik een tijdje gegeven. Of het helpt? Geen idee. Zo slecht te peilen bij mn paarden beest!

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:45

Mag ik hier ook mee praten?
Gisteren is de da geweest voor mijn pony. Ze kucht iedere ochtend een paar keer wanneer ze de stal uit komt, en na het rijden duurt het even voor ze op adem komt. DA kon niets horen in haar longen gelukkig, en denkt dat ze gevoelig is voor stof. Ze heeft voor de zekerheid een ontstekingsremmer gespoten gekregen, en ik moet nu een week lang het hooi nat maken om te kijken of het hiermee verbeterd.
Ze staat helaas wel op stro in de stal. Voorheen stond ze op gehakseld stro en toen was het hoesten nog erger. Er liggen wel rubberen matten in de stal, zal ik dan het stro helemaal weg kunnen laten zodat ze hier minder last van heeft? Andere stalbedekking is helaas niet mogelijk. Ik vind het alleen een beetje zielig om haar alleen op rubberen matten te laten staan. Mocht het hier niet beter op worden dan moet ik maar op zoek gaan naar een stal waar ze 24/7 buiten kan staan. Helaas wil mijn staleigenaresse hier niet over meedenken om hier een oplossing voor te verzinnen :(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:13

Je zou in ieder geval kunnen proberen hoe ze reageert op enkel rubber matten, nu is het nog niet zo koud Maar wanneer haar buren wel op stro staan en het is een dichte stal, dan zal ze daar toch last van houden.
Wat jammer dat je stalhouder niet mee wil denken, dat maakt het wel heel lastig. :(:)
Helpt het ook niet als je dierenarts het zegt tegen de stalhouder?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:28

ik vrees het niet, m'n stalhoudster doet alles nogal graag op haar eigen manier :(
Vanmorgen heb ik haar even rustig gelongeerd. Ze kuchte in het begin 2 keer. Heb haar 25 min rustig gelongeerd incl in en uitstappen. Ze was na 10 minuten stappen weer helemaal hersteld, viel me niet tegen eerlijk gezegd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:21

Tancreda4 schreef:
Ook al is het geen allergie, stof geeft wel een extra prikkel.
Jammer dat je de mogelijkheid er niet tot heb ze langer buiten te laten en/of op andere ondergrond te zetten.

Zelf overweeg ik stalmatten, maar dat gaat waarschijnlijk ook meer stinken, dus heb je weer met ammoniak te maken. Ik gebruik nu sirocco poeder onder mijn strooisel.

Zo'n hooistomer wil ik ook nog eens proberen, maar ze zijn zo duur.... Zelf aan de knutsel ben ik bang dat ik toch niet hetzelfde effect krijg.

Vandaag de samenvattingsbrief van de DA gehad. . Ontstekingscellen van de BAL zijn wel minder dan waar we mee begonnen in januari (45% januari, 22% nu) maar wel weer meer dan een maand na de kliniek (en dus opgelopen tijdens volledige weidegang).
Ik weet nog steeds niet mijn volgende stap, maar momenteel heb ik de neiging geen stappen meer te doen. De rekening is ook binnen, ik heb er zoveel geld in gepompt dit jaar en zonder resultaat. Daar heb ik gewoon zo enorm de balen in, dat ik eigenlijk neig de handdoek in de ring te gooien. Ik kan er wel zooi in blijven pompen, maar als het toch niet verbeterd, wie doe ik dan een lol? Ja, de ventipulmin mag wel dagelijks komen vind Wiet, dat vind ze heerlijk :+ Maar het puffen is ook niet haar hobby (al is ze daar echt super zoet mee!!! _/-\o_ Beter dan stomen) Dan maar omgeving zo goed mogelijk te houden en ondertussen duimen draaien dat ze niet snel iets meepikt als er iets rond gaat, en de ontstekingen weg blijven

ik weet hoe je je voelt. :(:) hier nog niet veel verandering. nu 2 of 3 weken van de medicatie af. de pollen zijn weg. dus ben nu aan het kijken of dat het probleem is. want als de pollen weg zijn houd het niet in. dat haar allergische reacite ook meteen weg is.vorige week had ze veel goede momenten. ze was steeds minder benauwd.en was eerlijk gezegd erg positief. en dacht, dat het dan door de pollen zou komen? niet dat dat makkelijk te bestrijdden is. maar dan weet je tenminste waar ze allergisch voor is. zaterdag op de midag, kwam mijn zwager en zei.zolang het niet te nat is mogen ze wel in mijn wei. ik blij want ons gras is op en was de bedoeling dat ze in de bak gingen met kuil. ze krijgt nu ook wel kuil bij daar niet van. toen was er niks aan de hand totaal niet benauwd. heb ze er om 4 uur in gezet en savonds om 8 uur er weer weg gehaald. madam erg benauwd.mijn man had smidags ook gras gemaaid en dat ligt naast ons huis net als die wei.zondag was ze nog benauwd en was ze weer in die wei geweest. maandag in de bak omdat ik moest werken.kwam smidag thuis en mevrouw had nergens last van totaal niet benauwd. ik blij ik dacht mischien toch en plant uit die wei of hooikoorts om dat mijn man gras had gemaaid. een uurtje later wou ik haar meenmen om te poetsen en om onder het zadel wat met haar te stappen en toen begon ze weer te pompen. zo frustrerend dan. als je niet de vinger er dan op kan leggen.heb wel eens het idde dat ze allergisch voor mij is 8)7

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:34

Jobamara, fijn hoor zo'n Haygain! Ik hou het in de gaten, wie weet kan ik er ook eens eentje op de kop tikken :) Thanks voor je aanbod! Jammer dat je niet naast de deur woont :)

Ik heb wel eens gezocht naar ervaringen/ effecten van de Tea Tree Oil, maar niet echt goede artikelen of iets gevonden dat het idd goed zou zijn voor weerstand/luchtwegen of hoeveel je moet geven/ waar je het koopt. Weet jij misschien goede links Maaik? Kan jij mij er misschien wat meer over vertellen?

Vernevelen (sauna kuur) heeft wel effect op mijn merrie gehad, toen werd ze een stuk schoner. Helaas niet schoon genoeg en thuis toch nog teveel prikkels dat ze snel weer terug bij af was. Terwijl ze hier toch 24/7 buiten lopen en in de zomer onbeperkt gras, en sinds januari dit jaar enkel op voordroog erbij in de periodes van bijvoeren.

Silver_Pony, naar dat je niet van bodem kan veranderen. Ik vidn het toch jammer te lezen dat veel stalhouders zo 'vast' zitten in hun eigen werkwijzes en zo stug zijn betreft individuele wijzigingen.... ergens snap ik het wel dat je met een grote pensionstal niet voor elk paard wat anders kan nemen, maar als het de gezondheid schaadt moet er toch over na te denken zijn? Jammer hoor, zo wordt het je niet makkelijk gemaakt...
Is het geen optie zelf bodembedekking aan te schaffen? Ik heb, toen ik all in bij een boer stond, ook op een gegeven moment zelf mijn vlas gekocht. Ja, het is idd nog meer kosten op stalkosten, maar de DA kosten zijn nog hoger :)

Pfff, wat moeilijk OleJon dat je niet weet waar het nu aan ligt.... Combi van benauwd op het gras en beter op de paddock ga je idd denken aan een gras allergie, plantje of pollen ofzo, maar blijkbaar gaat die vlieger niet altijd op omdat ze later na enkel paddock ook benauwd werd. Heel frustrerend.... Ook naar dat ze ook echt benauwd is... Wat dat betreft heeft die van mij nog wel even te gaan, die is opzich niet benauwd. Maar goed, dat wil ik ook zo veel mogelijk voorkomen. Ze is 13 en moet eigenlijk nog wel wat jaren mee.

Ik vind het maar wat naar hoor, die luchtwegen. Overal heb je stro, hooi en stof in de omgeving van paarden, ga dat maar eens tot een minimum proberen te brengen... hier veel mensen die vlas/ zaagsel gebruiken, maar ook nog wel een aantal die op het stro staan. Gelukkig hebben wij de mazzel dat we een eigen paddock hebben , eigen voer kunnen verzinnen, eigen bodembedekking. En dat ze zolang buiten kunnen blijven lopen :) Dat houdt iig de stofprikkel zo laag mogelijk.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:44

Het mag helaas niet ivm afvoer van de mest.
Morgen ga ik haar rustig even rijden, ben benieuwd hoe ze aanvoelt.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook m'n twijfels heb of het zou helpen om jouw paard op vlas te zetten wanneer de rest nog op stro blijft staan.
Is het een optie om t te proberen en haar mest zelf af te voeren? Dat zou je nog kunnen overwegen.

Tancreda: Ik heb de tea tree oil gegeven op aanraden van de natuurgeneeskundige die ik destijds in arm heb genomen. Ik heb dus niet echt artikelen die iets onderbouwen ofzo. Bij die van mij lijkt het te helpen. Ik heb een shetlandpony (1.09m) en die krijgt 4 druppels per dag op een zo'n leeg mogelijke maag voor 4 weken en dan weer 4 weken niet. Ik durf dus ook niets te zeggen over de hoeveelheid bij jouw paard/pony. Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Geen van de klachten is natuurlijk exact gelijk en dit is echt vastgesteld na aanleiding van een onderzoek bij hem.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:08

Tancreda4 schreef:
Jobamara, fijn hoor zo'n Haygain! Ik hou het in de gaten, wie weet kan ik er ook eens eentje op de kop tikken :) Thanks voor je aanbod! Jammer dat je niet naast de deur woont :)

Ik heb wel eens gezocht naar ervaringen/ effecten van de Tea Tree Oil, maar niet echt goede artikelen of iets gevonden dat het idd goed zou zijn voor weerstand/luchtwegen of hoeveel je moet geven/ waar je het koopt. Weet jij misschien goede links Maaik? Kan jij mij er misschien wat meer over vertellen?

Vernevelen (sauna kuur) heeft wel effect op mijn merrie gehad, toen werd ze een stuk schoner. Helaas niet schoon genoeg en thuis toch nog teveel prikkels dat ze snel weer terug bij af was. Terwijl ze hier toch 24/7 buiten lopen en in de zomer onbeperkt gras, en sinds januari dit jaar enkel op voordroog erbij in de periodes van bijvoeren.

Silver_Pony, naar dat je niet van bodem kan veranderen. Ik vidn het toch jammer te lezen dat veel stalhouders zo 'vast' zitten in hun eigen werkwijzes en zo stug zijn betreft individuele wijzigingen.... ergens snap ik het wel dat je met een grote pensionstal niet voor elk paard wat anders kan nemen, maar als het de gezondheid schaadt moet er toch over na te denken zijn? Jammer hoor, zo wordt het je niet makkelijk gemaakt...
Is het geen optie zelf bodembedekking aan te schaffen? Ik heb, toen ik all in bij een boer stond, ook op een gegeven moment zelf mijn vlas gekocht. Ja, het is idd nog meer kosten op stalkosten, maar de DA kosten zijn nog hoger :)

Pfff, wat moeilijk OleJon dat je niet weet waar het nu aan ligt.... Combi van benauwd op het gras en beter op de paddock ga je idd denken aan een gras allergie, plantje of pollen ofzo, maar blijkbaar gaat die vlieger niet altijd op omdat ze later na enkel paddock ook benauwd werd. Heel frustrerend.... Ook naar dat ze ook echt benauwd is... Wat dat betreft heeft die van mij nog wel even te gaan, die is opzich niet benauwd. Maar goed, dat wil ik ook zo veel mogelijk voorkomen. Ze is 13 en moet eigenlijk nog wel wat jaren mee.

Ik vind het maar wat naar hoor, die luchtwegen. Overal heb je stro, hooi en stof in de omgeving van paarden, ga dat maar eens tot een minimum proberen te brengen... hier veel mensen die vlas/ zaagsel gebruiken, maar ook nog wel een aantal die op het stro staan. Gelukkig hebben wij de mazzel dat we een eigen paddock hebben , eigen voer kunnen verzinnen, eigen bodembedekking. En dat ze zolang buiten kunnen blijven lopen :) Dat houdt iig de stofprikkel zo laag mogelijk.

ja, poeh is ook frustrerend. van de week had ze weinig momenten dat ze niet benauwd was. met rijden is het een schat.opzadelen vind ze ook niet prettig met de singel kan ik me ook wel wat bij voorstellen..zal er ook wel mee uit hebben te staan. maar de da zegt ook dat ze wel wat beweging mag hebben. dus rij een paar keer per week met haar. een 20 minuten tot een halfuur met veel stappen en een rondje draf wat. en wat aan de longe stappen. ze heeft toch een paar keer weer een snotneus gehad. met zomaar in eens een straal wit snot.de da zei de laatste keer dat er geen slijm meer zat. maar twijfel er toch een beetje aan. zou ze van vastzittend slijm ook benauwd kunnen zijn?
hoe is het nou met jouw paard?ben je nog aan het puffen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:42

Geen idee wat de benauwdheid bij luchtwegpaarden nu precies veroorzaakt, maar kan mij wel voorstellen dat als je luchtwegen vol zitten met slijm, dat er dus ook minder makkelijk lucht doorheen kan gaan en dat dat voor benauwdheid zorgt.

Hier gaat het opzich wel. We zijn met de laatste week puffen bezig, ze doet het super. Maar sinds gisteren heeft ze watertjes uit haar neus en is haar ademhaling weer veranderd in die zin dat hij weer meer hoorbaar is en er meer 'in de weg' lijkt te zitten. Ik hoop niet dat dat doorzet...

Mijn shettertje is ook wat kucherig, er zal wel weer een en ander stiekem een beetje rond gaan, maar ja, hoop echt niet dat ze ziek wordt (pony mag ook niet ziek worden hoor)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:42

Samantha89 schreef:
Ik heb een beetje goed nieuws! Ik vind nog wel slijm voor troy zijn staldeur maar dat is nu meer wit gelig dan groen gelig plus het is niet meer zo taai! Hij oogt ook weer wat frisser, heeft niet meer zulke vochtige neusgaten, en de nachten op stal doen hem goed wat betreft slapen +:)+
Als de pred kuur is afgelopen ga ik hem ook muesli van havens geven speciaal voor luchtwegen, cavalor heeft er ook 1 voor de luchtwegen, weet iemand misschien het verschil tussen de twee? Ik zit ook te verzinnen om zo'n grote groene pot met een liksteen erin speciaal voor de luchtwegen in zijn box op te hangen, Iemand ervaring daarmee?

nee, geen ervaring met de liksteen, maar hoe gaat het nu?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:43

Tancreda4 schreef:
Geen idee wat de benauwdheid bij luchtwegpaarden nu precies veroorzaakt, maar kan mij wel voorstellen dat als je luchtwegen vol zitten met slijm, dat er dus ook minder makkelijk lucht doorheen kan gaan en dat dat voor benauwdheid zorgt.

Hier gaat het opzich wel. We zijn met de laatste week puffen bezig, ze doet het super. Maar sinds gisteren heeft ze watertjes uit haar neus en is haar ademhaling weer veranderd in die zin dat hij weer meer hoorbaar is en er meer 'in de weg' lijkt te zitten. Ik hoop niet dat dat doorzet...

Mijn shettertje is ook wat kucherig, er zal wel weer een en ander stiekem een beetje rond gaan, maar ja, hoop echt niet dat ze ziek wordt (pony mag ook niet ziek worden hoor)

als er een virusje ronddwaalt is ook niet bervordelijk maar hopen dat ze die niet oppikt. rij je ook nog op haar?