[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:00

Jannepauli schreef:
Die zijn er zeker. Ook hele magere paarden kunnen insuline resistent zijn en, paarden die aanvankelijk te dik waren blijven in bijna alle gevallen IR, ook als ze weer op normaal gewicht zijn.

IR is een stofwisselingsaandoening die niet genezen kan worden - wél kun je het door middel van het juiste dieet en veel beweging onder controle houden.

precies, ze zijn IR of ze zijn het niet. je zult er altijd rekening mee moeten houden. Wat ik ervan heb begrepen is, dat IR lastig is te diagnosticeren, bijvoorbeeld als een paard al in balans is of een dieet volgt. Dat vermagering 1 van de latere symptomen is omdat de cellen geen of weinig glucose meer opnemen.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:49

Wie weet er of er beloningssnoepjes / brokjes zijn zonder suiker/melasse?
Hij krijg na genoeg nooit snoep etc, maar af en toe is het ook fijn als je hem kan belonen met iets lekkers, behalve zijn emmer voer.
Ik gaf hem soms wat stukjes wortel, maar dat mag hij niet meer hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:25

snottebel schreef:
Wie weet er of er beloningssnoepjes / brokjes zijn zonder suiker/melasse?
Hij krijg na genoeg nooit snoep etc, maar af en toe is het ook fijn als je hem kan belonen met iets lekkers, behalve zijn emmer voer.
Ik gaf hem soms wat stukjes wortel, maar dat mag hij niet meer hebben.

Tja ik geef ook niks meer, behalve wat komkommer.
Zou leuk zijn als er wat zou zijn, maar snoep zit altijd suiker in omdat het in brokjes "geplakt" moet worden.
Ik heb wel ergens een soort zelfmaakrecept gelezen van lijnzaadkoekjes. dat lijnzaad plakt natuurlijk wel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:56

Ik weet eerlijk niet hoe het met de ingrediënten zit, maar ik heb momenteel lijnzaadbrok wat ik nogal eens geef. (Maar ja, die van mij is niet officieel IR, al zie ik haar momenteel weer extra vet op schouders, nek en achterhand opslaan..)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:17

Die van mij krijgt ook komkommer als beloning.

Ik ben nu al een aantal weken het opmeten hoever het "vet"zich terug trekt, maar die glucobalance lijkt toch wel wat te doen!
Zn nek is al iets van 4 centimeter leger geworden, zonder dat hij extra beweging heeft gekregen. Ik merk ook echt dat hij veel beter in zn vel zit.
Nu maar hopen dat deze stijgende (nou ja, dalende :D ) lijn zich voort zet!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:46

Klinkt goed Leedebee. Succes!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:30

Kan je gluco balance gewoon geven als je insulineresistentie vermoed en zien of het verbetert? En met welk voer geven jullie het?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:37

madelief88 schreef:
Kan je gluco balance gewoon geven als je insulineresistentie vermoed en zien of het verbetert? En met welk voer geven jullie het?

Ja hoor, die van mij is ook niet officieel IR, maar heeft toch wel de verdachte kenmerken. En aangezien ik hem toch al voer en behandel als een IR patiënt zie ik het nut niet echt van het laten testen. :o

Edit; ik geef het door 2 handjes Natures best (geloof ik), daar zit geen suiker en melasse in.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:46

En staat jouw paard nog op de wei? Ik zit dus te denken om het bij te voeren met een suikervrije voeding, om te kijken of zijn gewicht stabieler blijft en hij minder gevoelig op de hoeven wordt :) kan het altijd proberen dan :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:48

Hier bestaan de 'snoepjes' uit Wiesencobs van Marstall.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:51

Ja, hij loopt overdag op de wei met een graaskorf en 's avonds gaat hij op stal met voordroog/hooi en zn glucobalance maaltje.
Hij heeft ook heel lang gevoelig gelopen, vooral op ongelijke harde grond en steentjes (is nooit fijn) enz. Op weg naar het weiland is een stuk wat een soort vastgeplakt grind is, dus heel hobbelig, en daar draaft hij nu zelfs overheen!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:52

Goed om te horen! Dan ga ik het binnenkort maar eens halen/bestellen :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:01

Het duurt wel een paar weken voordat je "iets" ziet, dus verwacht niet op dag 1 wonderen ;)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:23

ik geef de GB met enkele handjes "Safe and Sound", of suikerloze bietenpulp. Op Natures Best reageerde mijn paardje helemaal niet goed. Ik geef géén snoepjes, geen fruit, ... en dat is soms best "zielig" voor het baasje...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:24

TanteFlavie schreef:
ik geef de GB met enkele handjes "Safe and Sound", of suikerloze bietenpulp. Op Natures Best reageerde mijn paardje helemaal niet goed. Ik geef géén snoepjes, geen fruit, ... en dat is soms best "zielig" voor het baasje...

vooral voor het baasje ja :D

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:41

Inderdaad... Het baasje heeft er meer last van dan het paardje...
Soms wil je wel "iets" geven, en dan denk je "nee"... Ik ben het ondertussen afgeleerd, maar in het begin deed ik het wel... maar telkens zag je wel het verschil bij hem... Een appel kon al te veel zijn.

Ik had overlaatst 3 logépaardjes (tante kwam hier rijden met haar ijslanders) en zij had mijn paarden ook wortelen gegeven (bijna een emmer!!!!) en zijn manenkam stond beenhard en je zag het aan zijn tred... ben toen boos geworden. Antwoord "maar hij keek zo naar mij van "en wij dan".... dan moet je hen toch ook iets geven"... zucht zucht zucht... ze heeft het maar één keer gedaan...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:11

Bij een paard van een stalgenote is ook IR geconstateerd afgelopen week, een jong paard van 4 jaar. Zij mag nu qua krachtvoer alleen subli dieetmix of muesli van Bio-Ron voeren en als snoepje dat van Bio-Ron: http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... snoep.html . Zelfs Pavo Natures Best had nog teveel suikers erin voor haar paard, terwijl dat er om bekend staat dat het laag in suikers is. Haar paard hoeft nog geen GB, maar ze houdt het wel in de gaten of hij nu opknapt met dit voer, anders gaat ze weer laten kijken hoe en wat verder.

Ik val hier overigens zomaar het topic binnen, misschien hebben jullie het hier al lang over gehad, ik heb alleen de laatste pagina gelezen, maar ga later in de week als ik meer tijd heb wel even verder in dit topic spitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:21

Jet schreef:
Bij een paard van een stalgenote is ook IR geconstateerd afgelopen week, een jong paard van 4 jaar. Zij mag nu qua krachtvoer alleen subli dieetmix of muesli van Bio-Ron voeren en als snoepje dat van Bio-Ron: http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... snoep.html . Zelfs Pavo Natures Best had nog teveel suikers erin voor haar paard, terwijl dat er om bekend staat dat het laag in suikers is. Haar paard hoeft nog geen GB, maar ze houdt het wel in de gaten of hij nu opknapt met dit voer, anders gaat ze weer laten kijken hoe en wat verder.

Ik val hier overigens zomaar het topic binnen, misschien hebben jullie het hier al lang over gehad, ik heb alleen de laatste pagina gelezen, maar ga later in de week als ik meer tijd heb wel even verder in dit topic spitten.

wat krijgt het paard aan hooi?Veel mense denken dat een IR paard onbeperkt ruwvoer kan hebben...daar gaat het dus fout meestal.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:03

Zonder alle 112 pagina´s of het vorige topic gelezen te hebben heb ik een paar vragen.
Hoe houden jullie je IR paarden?
Komen ze nog op het land en zo ja hoe vaak (uren)?
Welke medicijnen geven jullie?
Waar moet ik allemaal op letten?

Er bestaat een mogelijkheid dat ik misschien eigenaar wordt van een paardje met IR
Heb mijn paarden aan huis,dus denk ik dat het qua verzorging makkelijker is dan iemand met een IR paard op een stal.
Ze hebben een shuilstal,paddock,stenen uitloop en weidegang.
Voer mijn paarden geen brok. (handje musli na het werk waar weinig suikers in zitten)

Tips en trucs welkom!

gr.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:35

Geerke, paard staat overdag op een betrekkelijk schrale wei en 's nachts op stal op stro en met een pluk voordrooggras, die in anderhalf uur echt op is en dan eet het paard niet gulzig. Dat mocht ook, als het onvoldoende helpt nu hij van het verkeerde krachtvoer af is en hij geen wortels, appels, brood en foute paardensnoepjes krijgt, kunnen we dat ook nog veranderen. Er is nog hooi ook op stal, maar dat is net gewonnen, dus nog niet te voeren op dit moment. Het oude hooi is niet zo geslaagd, dus dat wordt niet aan de paarden gevoerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:32

Mijn paard staat geheel op stal (met uiteraard de nodige beweging, als hij op de wei zou kunnen zou dat Lleen met graasmasker kunnen en een paar uur.

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:21

Ons Gella is ondertussen opnieuw geprikt. ze stond 9 weken op dieet , 2 à 3 keer per week +-20 min tot half uurtje wandelen. Daarbij kreeg ze een schepje glucobalans & een supplement Vitamine E & selenium.

Nu bleek dus dat haar suikerwaarden al gehalveerd waren (en ik maar denken dat die op 9 weken ok kon zijn...), haar vitamines waren allemaal ok, specifiek haar Vitamine E stond nu ook goed (stond 9 weken geleden veel te laag).
Echter, haar spierwaarden waren toen heel slecht, en die zijn nu eigenlijk nog heel slecht.

Ik rij straks naar de DA om medicijnen op te halen (kan niet herhalen wat ze zei), maar ik maak me er toch wel wat zorgen om...
Iemand hier ervaring mee?

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:25

Kom net van de DA. Het gaat om volgende waarden:

CK staat op 502 (mocht maar vanvoor in de 400 zijn)
LDH staat op 1388 (veel te hoog dus)

Ik moet nu myoplast geven, over 4 maanden opnieuw bloed prikken.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:20

Myoplast zitten heeeeeel veel suikers in. Is het wel verstandig om dat aan een IR paard te geven??

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:46

Dat had ik ook gevonden op internet:

Ingrediënten
Op natuurlijke wijze gekweekte zoetwateralgen (40 %), sacharose (41%) en glucosesiroop (18%).

Maar mijn DA zit al vanaf dag 1 mee op het behandelen van mijn paard, dus ik vermoed wel dat zij weet wat we doen?
Ze heeft trouwens zelf een ZE-er staan die reageert op suikers, en die geeft ze het ook. Zal mss van paard tot paard afhangen, maar ga het allezins heel goed in't oog houden.