[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:48

hier gaan de jeukers dit jaar beperkte uren het land op en alleen op lang gras
bijvoer is pulp met zemelen en vit/min korrel
en de merrie met veulen krijgt er nog wat bovenop ivm de vit/min verhoudingen enzo

daarnaast krijgen ze hooi en stro op de paddock

vandaag de boett ook gerepareerd, de nylon strip op de rug, waar de riemen van de buikflap doorheengaan
was er vorig jaar half afgeklooid door een puberende weidegenoot

en wil er dit jaar een snuggy bij gaan kopen , of een bucas buzz off full neck

Rosiewozie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:32

Sonja_vR Is dit het eerste jaar dat jullie het zo gaan doen? En zo nee wat zijn je ervaringen ermee.
Je dieet lijkt erg op een dieet wat ik dit jaar voor het eerst ga uitproberen namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:53

er word bij mij relatief weinig gejeukt....zou het gekookte lijnzaad iedere dag zijn werk doen?
Of is het weer gunstig....22 graden en vrij droge lucht,dat scheelt natuurlijk...
Die van mij staat al jaren op geweekte pulp,zemelen,gedroogde lucerne brokjes en vit/min.supplement dagelijks...

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:38

Zojuist is mij door mijn chiropractor een nieuw supplement aangeraden wat ook super veelbelovend klinkt voor eczeempaarden, je kan het vinden op:
http://www.equilin.nl

Ik ga het sowieso proberen :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:56

Piera klinkt intressant, ik kan alleen weinig vinden over de prijs enz..

leuk en als je het dan vind schrik je je gelijk te pletter.. waarom moet dat allemaal zo achterlijk duur ? vind dat zo niet normaal he
dit ook 6,5 kilo voor 45 euro..

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:10

mensen welke deken raden jullie aan voor een shetlander hengst die tot nu toe alle gewone dekens kapot krijgt.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:29

MSophie schreef:

leuk en als je het dan vind schrik je je gelijk te pletter.. waarom moet dat allemaal zo achterlijk duur ? vind dat zo niet normaal he

Ja, ik sloeg ook al steil achterover. Ben nu toch een beetje aant twijfelen.. Heb veel over voor mijn paard maar vind dit wel extreem duur :wow:

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:33

Piera schreef:
MSophie schreef:

Ja, ik sloeg ook al steil achterover. Ben nu toch een beetje aant twijfelen.. Heb veel over voor mijn paard maar vind dit wel extreem duur :wow:

Ja ik heb echt ook heel veel over voor mijn paard.. Maar ik snap gewoonweg niet waarom dit zo absurd duur moet zijn ? pavo voer is toch ook niet zo duur enz.. ja zal wel aan mij liggen maar met vooruitzicht dat ik nog nieuwe deken moet kopen hihi gaat dat wel voor..

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:52

nou mijn fjord heeft dan wel een deken op maar vorig jaar was hij nu al aan het schuren en niet zo klein beetje ook.
Iedereen zei tegen me: als hij het al zo jong heeft en zo erg dan komt het nooit goed ....

Lekker positief dus maar......even afkloppen hij ziet er super uit en ik krijg zelf complimentejs van de mensen die zo lekker positief waren

Nou heb ik wel een paar dingen veranderd dus ben wel benieuwd waar het precies van komt maar ja dat is dan de vraag

even op een rijtje was anders is dan vorig jaar:
-deken vroeg op
-ik voer nu HugHo
-door het voer hippo-ex-zema
- flink wat kilo's afgevallen

buiten het feit dat hij schuur vrij is ziet hij er ook nog super uit!!
Ik ben ook hem nu rustig aan het werk aan het zetten want de beleer tijd komt er aan kunnen we mooi iedereen op hun plek zetten die mijn knappe ford zo waardeloos vonden.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:25

Ik heb ook de eczeemdeken weer op. Al aardig wat muggen hier aan het eind van de dag. Nog geen schuurneigingen maar ik ben het liever voor.

Voor wie opzoek is naar een staartflap voor een paard/pony met staarteczeem. Ik heb nog een BOett donkerbruine staartflap liggen (20 euro)

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:44

Sodeletuut schreef:
Ik heb hem opgedaan zonet, ik durf geen risico's te nemen. Dus liever te vroeg dan te laat. Mevrouw ging meteen liggen rollen :+

I_Moondance: Dit wordt het tweede jaar dat ik hem heb en ik ben er onwijs tevreden mee! Dus je mag al je rambo-vragen op me afvuren :)

Haha oke, Ja wij zagen deze liggen in de winkel voor 120, goedkoop dus voor een exzeemdekentje die goed staat aangeschreven.
Sluit deze deken aan de onderkant goed aan?

Ik ben vandeweek even langs de dierenarts geweest,
Deze had nog weinig vertrouwen in Hippo-ex-zema. En omdat het ook duur is hebben wij besloten om nog niet gebruik te maken van dit spul.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:51

Ik heb afgelopen jaar het gehele seizoen Hippo Eczema gebruikt....en helaas, helaas..het heeft zijn beloofde werk niet gedaan..
Je gebruikt per 5 weken ongeveer een pakket van rond de 120euro..

Hier nog geen greintje schuurneigingen..gaat goede kant op ;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:46

Ulvy stond er gisteren ook nog rustig bij. Vanavond weer eens koekeloeren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:48

@sodeluut en bevalt de deken?
zit erover te denken dezelfde te nemen
@tug mijn pony kreeg het toen ze jaar of 24 was pas.

bij mij ligt de deken er al weer op zitten al weer volop mugge

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:08

I_Moondance schreef:
Heeft er iemand veel ervaring met de rambo sweet itch?
Wil deze namelijk gaan aanschaffen.

ik heb de deken zojuist aangeschaft, vind hem er erg degelijk uit zien, de pasvorm is goed bij mijn haflinger, nu nog even kijken hoe lang hij mee gaat

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:20

nathalie25 schreef:
nou mijn fjord heeft dan wel een deken op maar vorig jaar was hij nu al aan het schuren en niet zo klein beetje ook.
Iedereen zei tegen me: als hij het al zo jong heeft en zo erg dan komt het nooit goed ....

Lekker positief dus maar......even afkloppen hij ziet er super uit en ik krijg zelf complimentejs van de mensen die zo lekker positief waren

Nou heb ik wel een paar dingen veranderd dus ben wel benieuwd waar het precies van komt maar ja dat is dan de vraag

-deken vroeg op
-ik voer nu HugHo

Ik ben ook hem nu rustig aan het werk aan het zetten want de beleer tijd komt er aan kunnen we mooi iedereen op hun plek zetten die mijn knappe ford zo waardeloos vonden.

Van je rijtje heb je het al goed aangepakt en vooral die kilo's zullen flink schelen !
Het valt mij enigsinds op dat eczeem paard altijd een beetje molllig zijn.. Mijne staat daarom op een aangepast dieet door mijzelf samengestelt omdat ik haar natuurlijk het beste ken en soms met minder hard werken pas ik het ook aan..

Mag ik vragen wat Hugho is ?

@ iedereen: Kun je een bloedonderzoek laten doen of evt suikerziekte net als mensen dat kunnen hebben ?

van weekend gaat hier de deken op ik twijfelde vandaag al ff maar hou nog ff vol..
Van weekend ook gelijk een nieuwe bestellen dan gaat de oude als reserve;)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:08

Boett is binnen en past!! Wat vinden de Boett-gebruikers hier van de pasvorm? Ik denk: deken is perfect! :j

Afbeelding

De hals is lang genoeg :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FMIADNTG-D.jpg

Ik vind de hoofdkap alleen wat ver over de neus en mond zitten, ze heeft er volgens mij geen last van met eten, maar hoort dit zo??? Verder achter de oren zit ie super, een maatje kleiner zou niet passen. Krijg dit net over haar hoofd. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Ik zou het randje om kunnen slaan en mat een paar steekjes kunnen vastzetten.
Maar het helpt natuurlijk wel tegen verbranding van de zon. :)*

Rose neusje :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:23

MSophie schreef:
nathalie25 schreef:

-deken vroeg op
-ik voer nu HugHo

Van je rijtje heb je het al goed aangepakt en vooral die kilo's zullen flink schelen !
Het valt mij enigsinds op dat eczeem paard altijd een beetje molllig zijn.. Mijne staat daarom op een aangepast dieet door mijzelf samengestelt omdat ik haar natuurlijk het beste ken en soms met minder hard werken pas ik het ook aan..

Mag ik vragen wat Hugho is ?

@ iedereen: Kun je een bloedonderzoek laten doen of evt suikerziekte net als mensen dat kunnen hebben ?

van weekend gaat hier de deken op ik twijfelde vandaag al ff maar hou nog ff vol..
Van weekend ook gelijk een nieuwe bestellen dan gaat de oude als reserve;)

bloedonderzoek naar insuline resistentie?
Meestal weet je door de uiterlijke kenmerken al genoeg....bulten boven ogen,speknek,bulten op de kont rond de staart...

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:28

Hallo ik heb ook een paardje met staart en maneneczeem, vorig jaar midden in het seizoen kwam ik erachter en heb haar toen meteen een deken op gedaan.

Nu ben ik ter voorbereiding alvast begonnen met drainage compositum te geven van groene os, verder door het voer knoflook snippers en lijnzon olie.

Maar ik zit nu een beetje met de voeding, ze krijgt pavo condition brokken (halve schep per dag) en ik voer haar wat slobber bij van havens. Ik zit er over te denken om op ander voer over te gaan om de eczeem goed onder controle te houden hopelijk.
Nu was ik me aan het verdiepen in Dodson&Horrel voer, maar hebben jullie misschien nog tips en goede ervaringen met een bepaald voer?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:34

de cool mix van havens (musli).
verder advizeer ik je het boek 'paard en voer' van 'andrea ellis' te lezen.
maar ga ook eens kijken naar het weide beheer(hier staat ook over geschreven in het boek), kunstmest is sterk af te raden!
pas verder ook op met de suplimenten die je geeft, fabrikanten proberen overal slim op in te spelen en zeggen dat hun product het beste is maar wat ze vooral willen is verkopen!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:52

ja dat klopt, het is ook moeilijk om de juiste voeding en supplementen te kiezen omdat er zoveel aanbod is. Dat boek is een goede tip daar ga ik meteen achteraan.

Maar drainage compositum ben ik wel tevreden over, haar huid is er veel rustiger van geworden.
Gebruikt iemand van jullie puur allergie of puur cullico? Wat zijn de effecten?
Welke supplementen zijn nou echt essentieel voor een eczeem paard?

De bemesting van de weide is niet iets waar ik invloed op heb aangezien mijn paard op een pensionstal staat. Maar voor zover ik weet gebeurd dit niet met kunstmest.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:02

vitamnie E, selenium,Lysine? waren (heb ik gelezen, correct me if i'm wrong) 1 van de dingen die vrijwel bij elk paard in NL in het tekort waren. Verder speelt magnesium bij ZE een grote rol (werd gezegd, heb mijzelf daar niet zo in verdiept) ik geef liever in het algemeen vitamines & mineralen, dan dat ik heel doelgericht ga geven. Bepaalde stoffen vullen elkaar namelijk ook aan in hun werking.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:04

Ik heb voor Zyta de Bucas deken gekocht en ik moet zeggen, tot hier toe ben ik er tevreden van! Ik vind de buikflap iets kort komen maar de nek blijft goed zitten. Stevige deken ook want ze rolt heel graag dus denk wel dat ze er al eens op gaan staan is :D

Heb wel een maat groter genomen al een geluk, anders had ik er niet gekomen.

Afbeelding

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:28

HanneRonja schreef:
Boett is binnen en past!! Wat vinden de Boett-gebruikers hier van de pasvorm? Ik denk: deken is perfect! :j

Afbeelding

De hals is lang genoeg :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FMIADNTG-D.jpg

Ik vind de hoofdkap alleen wat ver over de neus en mond zitten, ze heeft er volgens mij geen last van met eten, maar hoort dit zo??? Verder achter de oren zit ie super, een maatje kleiner zou niet passen. Krijg dit net over haar hoofd. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Ik zou het randje om kunnen slaan en mat een paar steekjes kunnen vastzetten.
Maar het helpt natuurlijk wel tegen verbranding van de zon. :)*

Rose neusje :(:)

De deken past perfect :) mooi, zelf heb ik hem ook..
De hoofdkap heb ik zelfde probleem als jij wat ik doe is randje omslaan ik heb hem niet vast genaaid als je keer goed overheen strijkt met je vingers blijft hij goed zitten, mijn pony kreeg schuurplekken op dr neus van dat lange stuk..
En nu niet meer dus dat werkt prima..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:36

Ik ga nu over op de nature's best, ben het andere aan het afbouwen, en de nieuwe aan het opbouwen.

Kan die halve ton die ik overhoudt volgens mij wel wegknikkeren.