Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:14

Peter is tijdens z'n tandartsbehandeling wel gesedeerd geweest.
Het enigste wat ik daarvan merkte is dat ie diezelfde avond weer onwijs stond te trillen en de volgende dag was ie behoorlijk stijf/gevoelig.
Maar dat kan natuurlijk ook zijn gekomen van de combi van lang moeten staan, je lichaam op slot zetten ivm de verdoving, of klein stukje psychisch vechten tegen de verdoving :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:28

Melody21 schreef:
Nog even een vraag , ik wil mijn paard scheren . Maar ze moet zowiezo worden gesedeerd ben ik bang. Heb geen tijd meer om te oefenen of te laten wennen. Ze staat nu gewoon te zweten!
Weet iemand of er nog extra risico's zitten aan Cushing paarden verdoven? En ook ivm de stress die ze van het scheren krijgen. Gaat die stress eigenlijk gewoon door de sedatie heen, dat ze alleen niet kunnen bewegen ofzo?

Je hebt magnesium spuiten bij de paardendrogist, daarmee kun je ze evt rustiger maken en volgens mij kan je in principe de gewone kalmeringsspuiten die ze daar ook leveren ook wel gebruiken. Het verdoven is vlgs mij niet perse zozeer het probleem maar STRESS is heel slecht voor ze dat heeft direct weerslag op de weerstand en hoe ze zich voelen..

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:26

Oke, dank julliewel alvast voor jullie ervaringen ..

Heb inmiddels een beetje gezocht en ik denk dat ik zowiezo een verdoving in het bloed moet laten geven door een DA..
Ook heb ik begrepen dat je een middel hebt dat het lichaam verdoofd en je hebt iets dat ook geestelijk verdoofd. Lijkt mij dat er zowiezo geestelijk verdoofd moet worden ivm de stress.
Lijkt me vreselijk als ze doodsbang is en dat helemaal meekrijgt, maar alleen niet kan weglopen ivm lichaamelijke verdoving.

Als ze trouwens erg gaat zweten zoals Lappie zegt, kan je dan nog wel scheren eigenlijk?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:42

inderdaad, lekker een roesje laten geven door de veearts! Dan krijgen ze er ook niet zo veel meer van mee, bij Evita deed ik dat ook liever dan stress laten ondergaan. Zij had wel heel weinig nodig (voor het gewicht van een shetje was voldoende om volledig van de wereld te raken), maar dat is denk ik eerder paardafhankelijk dan dat het met cushing te maken heeft.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:13

Wanneer gaat ie zweten in mijn verhaal :o :P

Peter zweette niet dramatisch veel tijdens het trillen na de verdoving.
Hij zweette afgelopen voorjaar en zomer wel veel van z'n vacht wat ie niet kwijtraakte. Dus die hebben we er in juni alsnog af geschoren, 's ochtends vroeg .. want dan was die praktisch droog .. en de vochtige plekjes tussen de benen bijv. heel voorzichtig. Dat hebben we overigens losstaand in het weiland gedaan :+ Hij was niet zo mobiel toen en is niet zo gauw bang van zulke dingen, dat scheelt.
Wel hebben we het allerlaatste stukje liggend gedaan, want hij kon niet meer langer staan :(:)

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:33

Oh, nee verkeerd gelezen dus... sorry lappie! :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:57

Hoi allemaal. Ik heb Illo vandaag ook weer geschoren, een jachtmodel, zodat hij nu geen deken op hoeft. Over 2 weken scheer ik hem weer helemaal, dan kan het nog 3 weken bijgroeien en dan gaat hij dag en nacht de wei op.
Moeten jullie nou ook zo vaak scheren. Ik had hem deze winter 10 december voor het laatst geschoren, toen 23 maart weer helemaal en dan vandaag weer. Het was echt al te lang geworden om nog een paar weken te wachten, hij stond met dit weer weer zwetend op stal. Hij verhaard wel maar het groeid nog harder terug.
Illo is trouwens heel makkelijk met scheren, hij vind het zelfs lekker op bepaalde plekken, dan maakt hij zo'n lange lip.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:05

cynthiar schreef:
Hoi allemaal. Ik heb Illo vandaag ook weer geschoren, een jachtmodel, zodat hij nu geen deken op hoeft. Over 2 weken scheer ik hem weer helemaal, dan kan het nog 3 weken bijgroeien en dan gaat hij dag en nacht de wei op.
Moeten jullie nou ook zo vaak scheren. Ik had hem deze winter 10 december voor het laatst geschoren, toen 23 maart weer helemaal en dan vandaag weer. Het was echt al te lang geworden om nog een paar weken te wachten, hij stond met dit weer weer zwetend op stal. Hij verhaard wel maar het groeid nog harder terug.
Illo is trouwens heel makkelijk met scheren, hij vind het zelfs lekker op bepaalde plekken, dan maakt hij zo'n lange lip.

Ik heb Valentijn begin van de winter geschoren en daarna gewoon met dekens op stal gezet.
Ik heb hem daarna niet meer hoeven te scheren, hij zit nu zo goed als helemaal in zijn zomervacht.
Hij heeft dan ook geen krulvacht.

Over het land. Illo gaat dus dag en nacht het land op. Is hij nooit hoefbevangen geweest?

Ik vind het zo lastig.
Valentijn is net opgeknapt van de hoefbevangenheid.
Moet ik hem nu geen of wel (een klein beetje) weidegang geven?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:25

Dat moet je zelf bepalen TijnieJjJ .. ik durf geen uitspraak te doen over andersmans paarden :o
Peter staat iig gewoon op de wei overdag en bij hem slaat de Cushing het meeste op z'n hoeven.

We hebben Peter afgelopen zomer in juni voor het eerst geschoren. Hij heeft daarvoor nog nooit echt lopen zweten, behalve dan aug.2008 toen de Cushing geconstateerd werd. Na de pergolide geen last meer gehad, hij kreeg er ook een mooiere vacht van maar ging niet zelfstandig verharen. Dus afgelopen zomer had ie het toch wat te warm en om die warmtestress ook te voorkomen toch maar het haar eraf.
Hij is ook nog niet weer geschoren, zat november nog mooi in het haar en is toen pas met die sneeuw ed. een nette wintervacht gekregen. Maar zoals het er nu uitziet zal ook dit jaar niet weer zelfstandig gaan verharen, dus dat wordt wss over een mnd of 2 mnd weer scheren. Hij staat nu iig nog niet te zweten, ja soms op het voorhoofd.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:36

Lappie_Lap schreef:
Dat moet je zelf bepalen TijnieJjJ .. ik durf geen uitspraak te doen over andersmans paarden :o
Peter staat iig gewoon op de wei overdag en bij hem slaat de Cushing het meeste op z'n hoeven.

Nee dat snap ik maar ik vind het zo vervelend.
Ik weet namenlijk echt niet waar ik goed aan doe.
De dierenarts raad het me af maar omdat ik hier lees dat er toch heel veel paarden, die ook hoefbevangen zijn geweest
toch het land op gaan, ga ik zo erg twijfelen. Ik sta op een stal waar echt alle paarden het land op gaan. Nu is er wel de mogelijkheid
dat Valentijn in de paddock gaat maar het probleem is dat hij niet alleen kan staan...
Vind het zo zielig, hij mocht de laatste tijd al zo weinig voor mijn gevoel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:00

cynthiar schreef:

In het begin moesten wij wel vaak scheren omdat hij toen ook nog echt zijn thermostaat van slag had door de hormonen en dus veel zweette en zijn haar ook erg snel weer lang was. Nu is zijn haar wel wat langer maar veel dunner en normaler van structuur en niet zo wollig meer dus wordt hij al een tijd niet meer geschoren. In mijn ervaring hoef je op termijn minder te scheren als ze beter op orde zijn qua hormonen etc.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:08

Hoe snel gingen jullie paarden na begin met Pergolide verharen? (bij sommigen gebeurt dat dus helemaal niet zoals ik begrijp Lappie ?)

Zo raar, er komt gewoon zo ongeveer geen 1 haar uit als ik borstel. En ze heeft een vacht als een sint bernard hond zeg maar :oo

Cynthiar, wat makkelijk dat hij het zelf lekker vind om geschoren te worden! :D

Wat betreft op de wei zetten of niet , is het niet ook voor cushing paarden heel belangrijk om dat de Fructaan index in de gaten te houden ?
Bv van www.paardnatuurlijk.nl ofzo..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:12

Fructaan is inderdaad ook belangrijk voor cushing paarden met hun gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

Ik denk dat ze na ongeveer een flinke maand (of anderhalf) gingen verharen, maar de nachten en de wind is nu nog erg koud hoor dus het kan best zijn dat je paardje daarom de boel nog even vasthoudt.
Ligt er waarschijnlijk ook een beetje aan hoe lang je paardje er al mee rond loopt, dat het wat later op gang komt misschien. Willy is nu in de zomer weer korthariger dan hij de eerste zomer van zijn behandeling was ..

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:18

Mijn paard zit er nu iets langer dan een maand aan,en verhaart als een tierelier...hij heeft nu alleen ook allemaal kale plekjes ,onder zijn borst enzo...En veel hoefzweren.Ga nu msm bestellen. dat is toch tegen ontstekingen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:40

Firegirl MSM helpt inderdaad om ontstekingen te voorkomen maar ook om ze sneller te laten genezen. Goed voor de huid, hoeven, longen, mond, pezen, spieren en botten :D
Ook belangrijk om de weerstand te ondersteunen hè? Maar dat doe je geloof ik al. Zonnetje op de huid doet ook wonderen :(:)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:39

Mijn pony doet het juist een stuk minder dan van de winter. Loopt slechter en veel meer last van zijn chronische bijholte-ontsteking. Verhaart wel goed. Heb de dosis pergolide opgehoogt van 0,25 naar 0,50

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:56

@ Melody .. Peter ging idd niet verharen. Maar hij kreeg wel degelijk een normale vacht door de pergolide, wat al binnen een half jaar(winterperiode) na gebruik te zien was. De vacht was veel dunner, korter, meer kleur; het leek gewoon normaler. Ook nadat ie vorig jaar geschoren was bleef het heel lang mooi kort, pas 2e helft v/d winter kreeg ie een normale wintervacht. Hij verhaart alleen niet zelfstandig, ja z'n grote witte bles .. maar dies altijd al het hele jaar rond in de rui :P
@ Nanda ... Peter is nu idd ook weer vrij slecht. Z'n goede periode is van jan-mrt, jammer dat het maar zo'n korte periode van het jaar is -O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:14

Een vraagje:
Mijn paard is de laatste tijd zweterig als hij uit het land komt.
Is dat momenteel typerend voor 'cushing-paarden' of hebben meer (gezonde) paarden op dit moment ook 'last' van de weersveranderingen?
Hij is goed aan het verharen, maar heeft nog geen complete zomervacht.

N.B. Omdat de klachten zo licht zijn en zijn humeur toppie is, heb ik 'm (nog) niet laten testen. Een belangrijk deel van de symtomen kunnen ook gewone ouderdomsklachten zijn. Ik voer hem wel kruiden (provarium breeding en MSM). Zoals gezegd, hij doet het verder prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:30

Senna 1 van de dingen die ik de laatste tijd vergeet te noemen is dat cushing paarden die nog niet op orde zijn of niet behandeld zijn een thermostaat hebben die in de war is door hun hormoonhuishouding. De overproductie van cortisol heeft dat effect. Als je paard meer op orde komt (ofwel door de provarium breeding ofwel door de pergolide of door beiden) wordt meestal 1) hun vacht dunner omdat ze goed gaan verharen 2) hun hormoonhuishouding beter op orde waardoor ze niet meer zomaar zweten als een gek 3) ze minder gaan drinken en plassen (als ze dat te veel doen), etc etc ..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:01

@ Tijnie: Illo gaat altijd zomers 3 maanden dag en nacht de wei op, vanaf 1 juni tot 1 september, dan is het gras wel over zijn groeihoogtepunt heen en zit er minder fructaan in. Moet zeggen dat dat gras ook goed onderhouden wordt en dan is de kans ook kleiner op problemen. Hij is gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest, maar ik ben er toch altijd wel bang voor. Ik blijf hem ook een paar keer per week rijden zodat hij goed in conditie blijft. Hij wordt ook wel altijd een stuk dikker, maar daar ontkom je niet aan bij een fjord.
De rest van het jaar staat hij op stal en graas ik aan de hand een uur per dag met hem.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:04

Lappie_Lap schreef:
@ Nanda ... Peter is nu idd ook weer vrij slecht. Z'n goede periode is van jan-mrt, jammer dat het maar zo'n korte periode van het jaar is -O-

Mijn shet is ook het best in de winter. waar zou dat toch aan liggen? zou ik best willen weten...

Van de winter liep ze best goed en nu is het weer prut ( loopt erg stijf) ondanks dat ze "kort" gehouden wordt wat voer en gras betreft. Pony staat zomer en winter op de wei maar gaat in de zomer ook vanaf 16.00 op stal. Dit doe ik behalve de hoeveelheid gras die ze binnenkrijgt ook ivm haar zomerexceem. doe ze op stal te zetten houd ik de jeuk onder controle.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:17

Ik zou ook wel graag willen weten waardoor het komt, mss kan ik er iets aan doen :o

Ik weet het niet, ik blijf altijd hetzelfde doen maar toch zit er zo'n dusdanig groot verschil tussen de periode jan-mrt en de rest v/h jaar.
Temperatuur is het niet ... dit jaar bijv. was het in mrt/april steeds wat dezelfde temperatuur en niet extreem warm en toch is hij in dat tijdsbestek veranderd. Maar wat wel apart is dat hij pas 2e helft v/d winter goed wordt, en niet voor december al .. dat had ik logischer gevonden.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:22

Sommige van jullie hebben of gebruiken Metacam toch?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het 70 euro en poedervorm was .. maar ik schrok me dood moest 106 euro neertellen :wow: en het was vloeibaar.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:30

Ik betaal 60 euro ongeveer voor een kleine metacam 100 ml en 100 voor een grote van 250 ml,met de eerste deed ik 5 dagen en met die van 250 ml 10 dagen....mijn paard heeft het nu niet meer nodig ,hij heeft het 6 weken gehad..dus tel maar op!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:20

wat is metacam? een pinstiller... of heb ik er overheen gelezen?