[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:01

sefanja schreef:
Mijn merrie heeft last van mok, nooit gehad en nu opeens wel... Oorzaak is wrs minder weerstand omdat zij een veulen heeft...
In eerste instantie gebruikte ik mokzalf... Dit had geen baat...

Ik heb het 1x goed met betadineshampoo schoongemaakt en dagelijks uierzalf opgesmeerd... Alle korsten zijn nu weg, maar gewoon nog even doorsmeren
doe ik ook en ik vind dat het wel traag weggaat maar het beterd wel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:01

Draak schreef:
Tip:

Droogzetters wat normaal voor de koeien gebruikt word, werkt perfect tegen mok.
2 Droogzetters en mok is weg :D

Dat hielp bij mijn paard helemaal niet . Zo zie je maar hoe verschillend paarden reageren of hoe verschillend de soorten mok zijn.

Betadinescrub werd door mijn dierenarts afgeraden omdat dit etsend zou werken, betadine shampoo is wel goed.

Nell_

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:32

Mijn pony heeft ook mok! Al 2 weken nu denk ik. Ik gebruik mokzalf, maar heb nu niet meer het gevoel dat het werkt. Korstjes laten af en toe los, maar er komen er wel andere voor terug! Ze heeft er geen last van, en het is gewoon droog!
Wie heeft er nog wat tips?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:12

We gaan er morgen toch even mee naar de DA. Hij loopt nog steeds niet lekker. Mok lijkt niet erger te worden maar ook niet beter. Hij loopt er ondertussen bijn 6 weken mee, waarvan de laatste 2 dan ineens kreupel. Ben benieuwd wat die gaat zeggen. Dit natte weer helpt natuurlijk ook niet echt mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:20

Dierenarts zei bij mijn paard : 2 maal daags wassen met betadine shampoo + goed drogen + da zalf erop. ---> hielp alleen niet goed bij mijn paard.....

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:07

Nou, mijn paard heeft vanmorgen een Penicilline spuit gehad. Moet hem morgen en maandag zelf nog spuiten en dan zou het al een stuk beter moeten zijn met de dikte van zijn been. Voor de mok zelf hebben we een zalf meegekregen met antibiotica en weet ik wat allemaal erin. Moeten het iedere dag goed wassen en proberen de korsten er zo goed mogelijk af te krijgen. Daarna dan die zalf erop en in een zo droog mogelijke stal zetten. Hebben hem nu op vlas staan, is makkelijker droog te houden.

Maandag zou het een stuk beter moeten gaan. Ben benieuwd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:31

Penicilline ? Dus hij had einschuss ( door de mok ) ? Moet je dat zelf spuiten ???

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:07

Ik ben nu dik een week met efrate mok mouse aan het smeren. Elke dag flink dik smeren met draai beweging en dan dag erna overbodige met een handdoek eraf halen met draai beweging. en weer opnieuw. sinds gister is hij eindelijk mok vrij:D En dat na eerst smeren met hycortiderm en toen droogsetters van de DA.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:11

Maris schreef:
Penicilline ? Dus hij had einschuss ( door de mok ) ? Moet je dat zelf spuiten ???

Hij had gelukkig nog geen einschuss. Doordat zijn koot was opgezwollen en hij er al een poosje mee rond loopt hebben we toch besloten het preventief te spuiten. Ja ik moet het zelf spuiten. Morgen nog 1 keer spuiten en daarna moet het er al veel beter uitzien, anders moesten we de DA nog een keer bellen.

@ kimmert: fijn dat je paard nu mok vrij is. Ik kan niet wachten! :)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:41

mijn paard is altijd vrij gevoelig voor mok aan zijn witte achter voetjes.

ik heb vanalles geprobeerd, maar ik vind CURE MOK van VSM het beste werken. het zijn pillen die je door het voer moet doen.
het werkt snel en effectief, na een week is meestal de mok weg.

zeker een aanrader!!!!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:12

ADVIES GEVRAAGD:
ZOU DIT MOK ZIJN?

Ik heb helaas geen foto's. Mijn bijrijdpaard heeft vanaf boven zijn kogel tot boven zijn hak aan beide achterbenen een heleboel losse schilfertjes. De huid is erg strak gespannen en zijn benen voelen hard tot net boven de kogel. Daar is zijn been dik en vol vocht, huid erg strak gespannen.

Zou dit mok kunnen zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:39

Dat is echt niet te zeggen zo. Google eens op mok voor foto's.
Mok is een verzamelnaam voor allerlei huidaandoeningen aan de benen.
Kunnen ook stalbenen zijn, einschuss zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:51

Het is rustig met de mok zo te lezen, mooi!! :D
Mijn paard heeft er nu ook amper last van, maar ik hou de benen goed in de gaten!

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:18

Het hoort hier niet helemaal want mijn pony heeft geen mok, maar ik denk dat hier wel wat experts zitten w.b korstjes :D
Mijn pony heeft in de zomer onwijs zijn witte achterbenen verbrand, hier kwamen eerst gigantische korsten op.. die zijn nu zo goed als weg. Maar op het pijpbeen en de kogel zitten nog heel veel kleine korstjes.. Deze willen maar niet loslaten, maar die wil ik nu toch wel eens weg hebben want het zit er al sinds begin van de zomer. Ik heb het er al met de dierenarts over gehad maar die zegt gewoon wachten tot ze los laten.. maar ik geloof dat ik dan kan wachten tot ik een ons weeg. Ik heb al met vanalles gesmeerd, vetaderm clindacutin etc.. maar ik krijg die korstjes gewoon niet losgeweekt. En ik wil hem eigenlijk helemaal gaan scheren, maar dit kan natuurlijk niet zo lang er korstjes zitten, want dan haal je alles natuurlijk weer open
Iemand een goede tip om die korstjes los te weken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:44

Ik gebruik sudocreme, werkt bij mijn paard erg goed. Al een hele tijd mokvrij behalve 1 plekje.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:07

Mijn paard heeft intern in de kliniek gestaan voor waarschijnlijk mok. Niet zozeer dat zij wonden aan d ebenen had maar het zwarte (??) been(vanaf de knie tot kroonrand, rasp??) was dik, had korsten en gloeide enorm. Al een hele tijd en niets hielp. Na verscheidene dierenartsbezoeken en anti-biotica was er nog steeds geen verbetering. Ze heeft echter geen pas kreupel gezet.
Nu heb ik haar twee dagen geleden opgehaald uit de kliniek en het lijkt vandaag pas beter te gaan.

Zien jullie mok vaak terugkomen? En kan het erfelijk zijn? Moeders heeft het aan alle vier de benen ben ik achter gekomen. En is het besmettelijk?
Mijn naam is haas wat betreft de mok...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:30

Mijn pony heeft ook mok. Hydrocortiderm gebruikt. Nu is 1 been(bijna) over, maar de andere nog niet. Wat moet ik volgens jullie doen?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:50

Jill_ schreef:
Het hoort hier niet helemaal want mijn pony heeft geen mok, maar ik denk dat hier wel wat experts zitten w.b korstjes :D
Mijn pony heeft in de zomer onwijs zijn witte achterbenen verbrand, hier kwamen eerst gigantische korsten op.. die zijn nu zo goed als weg. Maar op het pijpbeen en de kogel zitten nog heel veel kleine korstjes.. Deze willen maar niet loslaten, maar die wil ik nu toch wel eens weg hebben want het zit er al sinds begin van de zomer. Ik heb het er al met de dierenarts over gehad maar die zegt gewoon wachten tot ze los laten.. maar ik geloof dat ik dan kan wachten tot ik een ons weeg. Ik heb al met vanalles gesmeerd, vetaderm clindacutin etc.. maar ik krijg die korstjes gewoon niet losgeweekt. En ik wil hem eigenlijk helemaal gaan scheren, maar dit kan natuurlijk niet zo lang er korstjes zitten, want dan haal je alles natuurlijk weer open
Iemand een goede tip om die korstjes los te weken?

Bij die van mij werden de korstjes lekker zacht door even grodnig te wassen met groene zeep, dan heeel goed droogmaken en een flinke laag anti mok creme er op. Bij mij heeft Efrata mok mouse enorm geholpen 1.5 week elke dag smeren en het was over.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:59

Hoi allemaal

Ik zit dus ook met dit probleem MOK. Het gebeurde voor 2 jaar terug, we gingen verhuizen en de stallen waren nog niet klaar. Dus men paardje's gingen bij mijn vriendin in het land staan. Ze hebben in totaal zo'n 3 weken daar geweest toen ik plotseling een telefoontje kreeg dat 1 van men merrie's op 3 benen liep. Ik er heen gescheurd, en ja hoor ze liep werkelijk op 3 benen, ik naar haar toe gerend enne ik zag tot men schrik dat haar ene voorbeen helemaal bloederig en kapot was. DA gebeld en conclusie zeer agressieve MOK, kwam doordat ze in lange natte gras stonden en bij mij stonden ze altijd in korte gras weide. Maar nu na 2½ jaar is het nog steeds niet over, en weten niet of het überhaupt ooit weer over gaat. Het is gewoon een klein ronde witte schilverige en soms is het iets rood.
Het zit in de kootholte...We hebben er alles aan gedaan wat we konden doen , het gaat maar niet over.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:28

Hoi hoi,

Mijn Tinker heeft sinds een half jaar mok, eigenlijk na het wassen van de inmense sokken met cowboy magic (stom stom stom)
Het is hierdoor zo geirriteerd geraakt dat ik het eigenlijk niet helemaal meer weg krijg.

Heb cure mok pillen geprobeerd en mud en smeer nu mok zalf. De korsten en wondjes worden niet erger en daar heeft hij er ook maar twee van maar vanf de kootholte tot aan de hoef is zijn huid helemaal rood en schralig.

Van de zomer heb ik het haar in zijn kootholten afgeschoren zodat het kon luchten maar ik ben het nu weer aan het laten groeien omdat die mega sokken ook vocht van buitenaf tegenhoud.

Als hij in het natte land staat (hij staat overdag altijd in het land en dat wil ik wel zo houden) en hij heeft geen sokken dan wordt zijn kootholte nat, met sokken dus helemaal niet, alleen de buitenste haren.

Weet iemand wat die rode , schrale plekken kunnen zijn? en wat ik hiertegen zou kunnen smeren?

Alvast bedankt :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:33

Met sokken trekt het vocht wel omhoog, en lang haar blijft langer nat ;)
Ik zou ze er toch weer afscheren en behandelen met zalf, bijv. sudocreme, dat is echt vet en werkt bij mijn paard goed.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:08

Mijn paard, zonder sokken, heeft al weer -kleine- korstjes in de "rimpels"van zijn kootholte.
Ik smeer lafwisselend levertraanzalf, calendula en zinkzalf.
Iemand nog tips welke zalf het langst beschermt tegen vocht met dit weer?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:13

Ik vind Sudocreme erg goed, het is zo 'stug' dat je het er met enkel een straaltje water niet af krijgt ;) En toch voelt het niet echt vet zoals vaseline ofzo

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:29

Nibbit schreef:
Met sokken trekt het vocht wel omhoog, en lang haar blijft langer nat ;)
Ik zou ze er toch weer afscheren en behandelen met zalf, bijv. sudocreme, dat is echt vet en werkt bij mijn paard goed.

Verleden jaar winter had hij geen mok en toen viel het me op dat, ondanks dat hij drijfnatte benen had, het haar in zijn kootholtes helemaal droog waren. Hij heeft witte sokken dus het was allemaal zwart van de modder maar de onderste haren waren gewoon wit en droog.
Wat ik nu wel af en toe doe is haar elastieken in de sokken doen zodat ze omhoog blijven als ik hem 's nachts op stal zet,. Kan de onderkant ook luchten toch?

Ik ga vanmiddag dan maar sudocreme kopen. Gewoon bij de drogist toch?
Want mokzalf is inderdaad wel megavet. :+

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:07

Draak schreef:
Tip:

Droogzetters wat normaal voor de koeien gebruikt word, werkt perfect tegen mok.
2 Droogzetters en mok is weg :D

Hoe kom ik hieraan?