[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:48

BertBaley schreef:
Hoi,

sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen maar ik heb een vraagje en het is nou niet echt leuk om 110 pagina's te lezen Huilen van het lachen

Ik heb een fjord, en die zuigt al een hele tijd lucht (heb hem al 9 jaar en zou niet weten hoelang hij het eigenlijk doet).

Maar hij doet het meestal alleen als hij eten heeft gehad, aangezien hij dus ook veel tussen doortjes krijgt doet hij het meer.
's Zomers staat hij thuis op de wei en is er (bijna) niets aan het handje als hij dan snachts op stal staat doe ik gelijk het luik dicht en kan hij het alleen op het randje doet van de stal zegmaar, maar dat gaat hij als snel hooi eten, meestal doet hij het dan helemaal niet.

Maar 's winters staat hij op de manege. En nu heeft hij 4 tot 6 weken boxrust en zuigt hij dus veel meer lucht.
Vandaag of van de week ga ik de voerbak er uithalen want denk als HEEL veel scheelt, en hang ik zo'n flexibele op zodat hij daar niet kan op luchtzuigen.

Ik heb hem ooit wel eens een band omgedaan maar dan deed hij het nog en ik vond dat zo zielig Huilen van het lachen .
Dus die heeft die nooit meer omgehad.
Ik geloof dat hij of nooit koliek van gehad heeft of 1 x.

Dus mijn vraag eigenlijk:

Is het nou echt zo schadelijk/slecht als ze het doen of is het maar een verhaal?
Zijn er opties om hem minder te laten luchtzuigen?

Alvast bedankt! Lachen

Ik zou de voerbak er gewoon in laten hangen want het onmogelijk maken van het zuigen is net zo zielig als een band om doen. Die doet namelijk hetzelfde. Een luchtzuiger moet kunnen zuigen als hij dat wil. Het is alleen aan ons de taak om te zorgen dat hij dat niet meer (zo vaak) wil.

Ik zou wel stoppen met het geven van tusendoortjes. Die zijn nergens voor nodig en geven alleen maar opwinding waardoor je paard gaat zuigen. Het zou wel kunnen dat dat niet meteen effect heeft, want je paard denkt dan op bepaalde momenten nog steeds dat hij wat lekkers krijgt en zal dan nog steeds zuigen, ookal krijgt hij niks. Dat is een kwestie van doorzetten. Het is absoluut niet zielig! Het is veel zieliger om je paard dingen te geven waar hij zich rot van gaat voelen en dus gaat zuigen.

Die boxrust is om medische redenen neem ik aan?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:40

De bak is er al uit Knipoog
Hangt nog wel een bak maar die is flexibel, en kan hij dus iig minder luchtzuigen.

Hij krijgt idd minder tussendoortjes, het is zegmaar dat ik snoepjes in me zak heb bijvoorbeeld en die geef ik dan maar nu krijgt hij dan gewoon 3 maal daags ze voer en 1 x van mij een emmer lekkers.

De boxrust is idd medisch Ja
Zou je eventueel in mijn berichten kunnen lezen.

Lachen

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:21

Anya schreef:
maagcompositum gegeven.. heel erg in het begin rennies (toen was er nog niks). en iets voor de darmen.. naam kwijt. Pronutrin ook nog een tijdje maar dat lust ze niet zo graag.

Voor de darmen misschien probioforte, dit werkte bij mij wel aardig.

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:05

mijn bijrijdpaard zuigt ook lucht. Dit doet hij al onwijs lang.
We hebben 2 verschillende zuigbanden geprobeerd maar niets hielp. Deze hebben we dus maar weer afgedaan. Wat ons opvalt is sinds hij die dingen niet meer omheeft hij alleen nog echt zuigt als hij aandacht krijgt. of inderdaad na tussendoortjes of na eten/hooi.
Wat we nu nog gaan proberen is om een jollybal neer te hangen zodat hij zich daarop kan richten. Dan is het iig geen verveling als hij nog verder doorzuigt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:48

@natje: Ik denk niet dat je verveling kan uitsluiten door een jollybal op te hangen. Sommige paarden vinden zoiets totaal niet interressant. Ik zou toch eerder iets voor zijn maag proberen. Maar de kans is groot dat wat je ook doet het al lang een verslaving is geworden.
Dat is bij de mijne denk ik wel zo. Ik geef nu een maand maagcompositum maar bij elk klein snoepje wat hij krijgt moet ie meteen gaan zuigen. Maar ook als ie zich gestresst voelt wil hij zuigen heb ik gemerkt. Hij heeft namelijk singeldwang en doet het tijdens het opzadelen.
Met band om kan hij het niet. Ik denk dat jouw band te los zat. Hij moet namelijk best wel strak zitten. Ik heb niet het idee dat de mijne het vervelend vind want hij reageert helemaal niet als ik hem om doe. Ik doe hem meestal om als hij zijn beloning aan het eten is.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:40

Maar waarom een band, Manueeltje?

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:09

de mijne is ook een luchtzuiger en heb hem ook een band om. zoda ik hem af heb is het alleen maar zuigen zuigen enal. als hij eenmaal de band weer om heeft zuigt hij amper hij probeert het wel maar het lukt niet. dan probeerd hij het nog een paar keer en dan stopt hij ik geef mijn paard ook zijn eten door de hele stal alleen niet zijn mest hoek. zo heeft hij meer tijd om het op te eten . ook een lik steen heeft hij. winters als hij langer opstal staat heb ik een skippybal in zijn zal te hangen.
heel veel zeggen altijd dat een paard niet koliek kan krijgen door luchtzuigen.. in dat boekje stond dat er een kans is dat het wel kan. zodra mijn paard 2 dagen een band om heeft heeft hij volgende dag koliek.
veearts zegt ook je kan er niks aan doen het zit gewoon in hem.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:17

Orlando, eerder in het topic is gezegd dat paarden waarvan de band afgehaald worden, in het begin wel eens kunnen gaan schrokken met hun voer. Ze kunnen nu immers ineens normaal eten en slikken. Zie jij dat gedrag ook bij jouw paard als de band eraf gaat en zou de koliek dan niet daardoor komen?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:23

4EverHobbes schreef:

Ik wilde even wachten of maagcompositum zou aanslaan voor ik de band af zou doen. Ik heb mijn paard pas sinds 6 weken en hij staat al minimaal 2 jaar met die band om. Maagcompositum helpt volgens mij niet. Dnek niet dat ik er nog waat aan ga doen verder. Alleen nog ervoor zorgen dat de plekken die hij vastpakt zacht zijn zodat zijn tanden niet teveel slijten.
Eigenlijk is hij ook gelukkiger zonder band denk ik. Ik zet hem zelfs bij zijn voerbak waar hij aan doet luchtzuigen als ik hem aansingel(singeldwang) Daar wordt ie lekker rustig van.
Ik heb in ieder geval het idee dat ik nog een poging heb gedaan om het af te leren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:39

Die band vind ik altijd zo sneu! Ze willen niet voor niets luchtzuigen...
ik ken helaas ook paarden die zelfs als ze buitenstaan en níets hebben waar ze aan kunnen zuigen nogsteeds die bang om moeten... teveel werk voor stalpersoneel om ze om&af te doen Scheve mond

Mijn luchtzuiger heeft ook even een band om gehad, verplicht toen hij in pension stond, anderen zouden het overnemen...
Nu hij thuis staat heeft ie alweer jaaaaren geen band om, hij heeft ook nooit echt koliek door het luchtzuigen gelukkig, een enkele keer dat hij niet helemaal fit oogt en wat vaker ligt, maar omdat ze zolang het licht is buitenstaan en hij dan zelf wat rondloopt etc en nergens aan kan zuigen buiten en heel de dag dor wat hooi kan eten is het altijd bij een onschuldige bijna koliek gebleven gelukkig Lachen

Omdat ik zelf door verkeerde combi van medicijnen extreme maagklachten heb gekregen, maagzuur, maagzweer, ontstoken maagwand etc en echt verga van de maagpijn op een slechte dag vond ik dat ik moes uitsluiten dat mn paard door maagpijn/maagzuur is gaan luchtzuigen, en ik geef hem nu "stimulator" wilde eerst maagcompositum van de groene Os bestellen maar zag Stimulator toevallig hier in de winkel staan.
Hij heeft nu de 1e emmer daar van gehad en het zuigen is veel minder geworden.
Af en toe doet hij het nog wel, maar niet meer zo gefrustreerd en fanatiek als eerst Lachen
En hij doet het al zo'n 6 jaar dus het is ook deels een gewoonte die er niet meer uitgaat denk ik, maar ik heb wel het idee dat het nu minder is geworden en hij minder last van zn maag heeft.

Overigens zijn zijn tanden perfect, ondanks het jaren luchgtzuigen op hard plastic voerbak en drinkbak en tralies etc Lachen

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:38

@Manueeltje: door het omdoen van een band zul je je paard nooit afleren lucht te zuigen. Maagcompositum kan helpen het luchtzuigen te verminderen als het daadwerkelijk zo is dat de oorzaak in een maagprobleem ligt. Maar afleren is een illusie denk ik. Wel goed dat je besloten hebt de band af te doen!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:08

Vandaag gelijk een discussie met de manege eigenaar. Mijn paard had al eerder zonder band gestaan toen die kwijt was en was er toen heel slecht van gaan uitzien. Volgens hem kwijnt ie helemaal weg zonder band. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen ermee Verward
Dus maar weer om....
Hij wordt er nu niet ongelukkig van dat ie een band om heeft. Ik wil ook echt nit dat ie straks helemaal afvalt en zijn vacht slecht wordt.
Ik ben gewoon echt Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 00:46

De manege eigenaar is niet goed wijs.
Zo simpel is het.
Triest dat er nog steeds van die mensen zijn die maar roepen wat de 30 jaar geleden dachten.
Die ideeën zijn echt allang door onderzoek achterhaald.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:25

Manueeltje, was jij erbij toen je paard de vorige keer de band een poosje af had? Laat je niet opfokken, maar laat je informeren en trek je eigen plan. Succes!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:23

Mijn grote jongen zuigt alleen lucht tijdens het voeren en als ie op stal staat.. Hij is verslaafd aan dat stofje wat er vrij komt.. Na het voeren doe ik gewoon zijn staldeur dicht savonds en smorgens gaan na het voeren de deuren open en laat ik ze lekker buiten banjeren..

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:32

111 pagina's met info en ervaring over luchtzuigen, pfff daar lees je niet zomaar doorheen.
Is het misschien een ideetje om een soort samenvatting of poll te maken van succesvolle middeltjes? Dus daar waar de paarden zelf echt baat bij hebben. Dat kan heel breed getrokken worden, naar voldoende ruwvoer, bewegeing, afleiding, etc. Maar dat lijkt me voor ieder paard (wel of geen luchtzuiger) van belang.

Qua voeddingssupplementen (speciaal voor 'luchtzuigers') zag ik voorbijkomen:
- Stimulator (ong. 30 euro, goed voor 2 mnd)
- Thrive (ong. 40 euro, goed voor 1 tot 2 mnd)
- Settelex (ong. 80 euro, goed voor 1 tot 2 mnd)
- Pronutrin (ong. 75 euro, goed voor 1 tot 2 mnd)
- Maag Compositum (ong. 35 euro goed voor 2 mnd)
- Rennies (72 tabletten voor 8 euro, gebruik??)
Over luchtzuigbanden hoeven in dit topic denk in niet meer te beginnen, maar misschien zijn er nog andere (niet voedingssupplement) oplossingen/middeltjes die de behoefte om lucht te zuigen verminderen??

Wat werkt nu echt? Wanneer slaat zoiets nu wel aan en wanneer niet? Wat is zijn geld waard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 00:58

Rennies zou ik nu niet meer aan beginnen. Is om te beginnen erg duur. Je moet er 4 per maaltijd geven. En dat gaf ik in de tijd dat er nog niets was voor luchtzuigers.

Ik heb pronutrin gegeven (werkte maar vond mijn paard vies) en maagcompositum (werkte minder goed, maar vond Lan beter te pruimen). En onbeperkt hooi. Daarmee is het luchtzuigen beperkt tot alleen etenstijd. En sinds een jaartje of zo geef ik haar niet meer bij. Ze zuigt alleen rond etenstijd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:14

Stimulator kost mij 18,95 zal even naar de inhoud kijken maar t zit iig in een ronde emmer.
Merk dat Q echt minder is gaan luchtzuigen en vooral minder boos rond voertijd/als je in de stal bent
Juist dan zag je hem altijd boos iets vastpakken en gaan zuigen, nu is hij veel relaxter
Nogsteeds een echte luchtzuiger hoor maar wat wil je, dat doet ie al zoooo lang!
En hooi heeft hij altijd Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:29

manueeltje82 schreef:
4EverHobbes schreef:

Ik wilde even wachten of maagcompositum zou aanslaan voor ik de band af zou doen. Ik heb mijn paard pas sinds 6 weken en hij staat al minimaal 2 jaar met die band om. Maagcompositum helpt volgens mij niet. Dnek niet dat ik er nog waat aan ga doen verder. Alleen nog ervoor zorgen dat de plekken die hij vastpakt zacht zijn zodat zijn tanden niet teveel slijten.
Eigenlijk is hij ook gelukkiger zonder band denk ik. Ik zet hem zelfs bij zijn voerbak waar hij aan doet luchtzuigen als ik hem aansingel(singeldwang) Daar wordt ie lekker rustig van.
Ik heb in ieder geval het idee dat ik nog een poging heb gedaan om het af te leren.

Zo'n band is heel slecht voor de spieren en de zenuwen en wervels die daar lopen, juist vlak achter de oren zitten de belangrijkste punten. Een band is dus niet echt goed fysiek gezien voor een paard.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:16

Ik heb al heel wat pagina's doorgelezen, maar vraag me nog steeds af of maagcompositum in het geval van een paard dat ik ken zou helpen.

Paard is 6 jaar en is begonnen met luchtzuigen na verplichte boxrust door een blessure. Paard staat van 08.00 uur tot ongeveer 17.00 uur buiten, 's zomers langer. Ze krijgt voordat ze naar buiten gaat brokken, en buiten eet ze dus gras of krijgt ze flink veel hooi. Wanneer ze weer naar binnen gehaald wordt krijg ze weer brok en ook weer flink veel hooi. Dit wordt 's avonds rond 22.00 uur vaak nog bijgevuld. In de stal heeft het paard geen voerbak waar ze op kan luchtzuigen, maar doet het vaak op drinkbak en tralies van de stal, daar wordt vaak cribbox opgesmeerd. Ze heeft 24/7 contact met andere paarden (in wei of stal naast haar). In de wei kan ze niet luchtzuigen op de palen (draadje erboven gespannen), maar soms doet ze het wel op de drinkbak. Sowieso zuigt ze buiten nauwelijks lucht, binnen echter wel. Binnen heeft ze dan ook een luchtzuigband om, maar eigenlijk vinden de eigenaren dit ook maar niks. Helaas helpt het vele hooi en de andere paarden niet voldoende. Een bijkomend probleem is dat haar veulen het overgenomen heeft (ze doet het gewoon na van haar moeder, nu staat ze veel in de wei en op stal kan ze nergens op luchtzuigen) en we bang zijn dat komende veulens dit ook gaan doen.

Wat ik niet goed begrijp is hoe het nou zit met die maagzweren en het gebruik van maagcompositum? Want het luchtzuigen bij dit paard is ontstaan door boxrust en lijkt nu eerder een gewoonte/verslaving.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:31

Dit luchtzuigen zal niet als eerste oorzaak boxrust hebben, maar misschien eerder de stress die dit met zich meebrengt... Het is niet voor niets een 'stalondeugd'.
Maagcompositum: zie link:http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=0&intSubgroepID=0&intProductID=25594

Als het een gewoonte is geworden zal je het nooit af kunnen leren...

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:56

die van mij zuigt een hele dag zelf in de bak en wei. daarom heeft hij ook altijd een band om en eten lukt ook gewoon met band.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:58

Dat eten lukt met band, wil nog niet zeggen dat het goed is. Je maakt er echt meer mee kapot dan het luchtzuigen zelf ooit zal doen!!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:00

4EverHobbes schreef:

Maar heeft het dan wel zin om dan maagcompositum te gebruiken als het al een gewoonte is geworden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:04

Soof89 schreef:
4EverHobbes schreef:

Maar heeft het dan wel zin om dan maagcompositum te gebruiken als het al een gewoonte is geworden?

:j

Omdat vaak luchtzuigers last hebben van maagproblemen :) Zoals maagzweren, brandend maagzuur e.d.
Daar is het maagcompositum op gericht, niet op het zuigen zelf.
Ze leren het nooit helemaal af... wel een groot deel.