BertBaley schreef:Hoi,
sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen maar ik heb een vraagje en het is nou niet echt leuk om 110 pagina's te lezen
Ik heb een fjord, en die zuigt al een hele tijd lucht (heb hem al 9 jaar en zou niet weten hoelang hij het eigenlijk doet).
Maar hij doet het meestal alleen als hij eten heeft gehad, aangezien hij dus ook veel tussen doortjes krijgt doet hij het meer.
's Zomers staat hij thuis op de wei en is er (bijna) niets aan het handje als hij dan snachts op stal staat doe ik gelijk het luik dicht en kan hij het alleen op het randje doet van de stal zegmaar, maar dat gaat hij als snel hooi eten, meestal doet hij het dan helemaal niet.
Maar 's winters staat hij op de manege. En nu heeft hij 4 tot 6 weken boxrust en zuigt hij dus veel meer lucht.
Vandaag of van de week ga ik de voerbak er uithalen want denk als HEEL veel scheelt, en hang ik zo'n flexibele op zodat hij daar niet kan op luchtzuigen.
Ik heb hem ooit wel eens een band omgedaan maar dan deed hij het nog en ik vond dat zo zielig.
Dus die heeft die nooit meer omgehad.
Ik geloof dat hij of nooit koliek van gehad heeft of 1 x.
Dus mijn vraag eigenlijk:
Is het nou echt zo schadelijk/slecht als ze het doen of is het maar een verhaal?
Zijn er opties om hem minder te laten luchtzuigen?
Alvast bedankt!
Ik zou de voerbak er gewoon in laten hangen want het onmogelijk maken van het zuigen is net zo zielig als een band om doen. Die doet namelijk hetzelfde. Een luchtzuiger moet kunnen zuigen als hij dat wil. Het is alleen aan ons de taak om te zorgen dat hij dat niet meer (zo vaak) wil.
Ik zou wel stoppen met het geven van tusendoortjes. Die zijn nergens voor nodig en geven alleen maar opwinding waardoor je paard gaat zuigen. Het zou wel kunnen dat dat niet meteen effect heeft, want je paard denkt dan op bepaalde momenten nog steeds dat hij wat lekkers krijgt en zal dan nog steeds zuigen, ookal krijgt hij niks. Dat is een kwestie van doorzetten. Het is absoluut niet zielig! Het is veel zieliger om je paard dingen te geven waar hij zich rot van gaat voelen en dus gaat zuigen.
Die boxrust is om medische redenen neem ik aan?