[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:23

Ik ben deze week overgestapt op Vitalbix nutrimash in combinatie met de vitaminebrok van Vitalbix. Deze combi is een totaalvoer en een ruwvoervervanger zonder melasse, granen en zetmeel plus héél laag in suikers (2,8% dacht ik). Mijn ppid ouwetje vindt het héérlijk en wordt helemaal enthousiast als hij het ruikt. Het ruikt ook nog eens super lekker.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 02:00

Wouter heeft nog een goed gebit. Sp krijgt hij bij omdat hij iets afvalt. De da raadde 2 jaar geleden vitaminenkorrels al aan maar verschillende geprobeert na een tijdje eet hij het niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:21

wouterpaard schreef:
Wouter heeft nog een goed gebit. Sp krijgt hij bij omdat hij iets afvalt. De da raadde 2 jaar geleden vitaminenkorrels al aan maar verschillende geprobeert na een tijdje eet hij het niet meer.

Sp kan je natuurlijk ook super goed geven om aan te komen inderdaad. Je gebruikt het dan als een soort krachtvoer . Maar helaas dus niet hoog in vit en min. Eet Wouter de vit en min ook niet als je ze door de sp heen mengt ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:28

Afgelopen zomer werd Illo steeds magerder ondanks hij op een volle wei stond en bijgevoerd kreeg.
Na bezoek van de tandarts bleek hij 3 losse kiezen te hebben, die verwijderd zijn.
Nu is hij weer mooi bijgekomen.
Deze foto is van eind juli.

Afbeelding

Deze van vandaag. Net geschoren.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:12

Dat ziet er wel beter uit, ja!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:20

In mei wordt hij 29. Sinds zijn 11e ongeveer heeft hij Cushing.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:31

En je hebt hem altijd op dezelfde hoeveelheid prascend gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:42

29?! Wauw!!
Wat een last moet hij dan gehad hebben van zn kiezen zeg.. :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:13

Hij staat nu 6 jaar op 1 hele pil.
Met 22 jaar ermee begonnen.
Daarvoor een jaar op monnikspeper. En daarvoor niks omdat ik het toen niet wist. Maar wel altijd zijn voer op gevoelig voor hoefbevangenheid afgestemd. En daardoor is hij nooit hoefbevangen geweest.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:31

Ik zie het hier somber in, mijn shet staat nu ruim 6 weken op Prascend (1/2), maar ik merk echt geen verbetering. Hij loopt ontzettend slecht en bij vorst moet ik hem op stal houden omdat hij dan helemaal niet kan lopen.
Hij lust heel veel niet meer, alleen wortel wil nog en zijn hooi, paar brokjes. Appel, lucerne, vitaminekorrel etc lust hij allemaal niet meer.
Hij krijgt iedere dag pijnstilling, 1/2 zakje buthagran, zonder dat kan hij denk ik helemaal niet lopen.

Ik vind het zo zielig....hij is al vaker bevangen geweest, maar nog nooit zo slecht. Ik heb vandaag de dierenars geappt, wanneer we bloed zullen checken en of het zin heeft om insuline mee te prikken. Ben toch wel heel bang voor slecht nieuws aan het worden. Wil mijn kleine vriendje niet kwijt, mijn grote paard vast ook niet maar ik moet wel realistisch blijven. Ik wil niet dat hij uitzichtloos pijn heeft....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:59

Als hij niet meer wil eten, is het dan juist geen idee om hem wat minder prascend te geven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:38

Als je het verlaagd zou de bevangenheid nog verder toe kunnen nemen... maar ja, de eetlust ook.
Is zijn hoefbeen gekanteld? En is er al bepaald hoe ernstig? Wil hij op gras/zachte ondergrond ook niet wat scharrelen?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:42

_Reneee schreef:
Als hij niet meer wil eten, is het dan juist geen idee om hem wat minder prascend te geven?

Hij eet wel gewoon zijn hooi goed en zijn worteltje, sneetje brood (met de pil) gaat ook, maar verder heeft hij nergens zin in of smaakt het hem niet meer. Vitaminenkorrel eet hij eigenlijk altijd al niet zo best, maar nu dus helemaal niet meer. Nu is hij eerder dik dan dun, dus hij kan op dat vlak wel wat hebben.

Ik zie bij hem ook geen verbetering met de prascend en daarover maak ik me heel veel zorgen. Hij loopt ontzettend slecht en als ik hem zijn pijnstiller niet zou geven komt hij helemaal niet vooruit.

Als de prascend niets doet, houdt het dan op voor hem>

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:44

6 Weken is ook nog heel erg lang en het ene paard heeft meer tijd nodig en het andere paard minder tijd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:48

Misschien is voor hem die halve pil niet voldoende?
Waar ik niet mee zeggen wil dat je het moet ophogen hoor!

Ik denk dat het verstandig is eens een foto van zijn hoeven te laten maken. Zien in hoeverre er nu schade aan zijn hoefbeen is.. (kanteling)

Als de kanteling echt heel ver is, kan je nog denken aan speciaal beslag, als je zover gaan wil.. helpt niet altijd maar soms wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:55

Prascend kan wel iets doen tegen hb, in bv de SR en je hebt een pony die dan toevallig erg gevoelig is voor hb in de season rise. Maar het is natuurlijk niet "het" medicijn tegen hb, dat zul je echt als 2 aparte ziektes moeten behandelen.

Ik zou nu ook eerst willen weten hoe ernstig de hb is, door foto's te laten maken, zodat je van daaruit gerichter kunt handelen en behandelen...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:28

Uit de OP:
Als je ondanks een voorzichtige opbouw van de medicatie toch problemen ziet met eten, dan is er een adaptogeen kruidenmiddel APF van Auburn Labs dat vaak goed helpt. Het is in Nederland alleen verkrijgbaar bij Pardoes Aurora: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html

Dieseltje, misschien is dat wat voor die van jou?
Zijn er foto's van zijn hoeven gemaakt zodat er te zien is in hoeverre er sprake is van een kanteling?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:08

Meert schreef:
Uit de OP:
Als je ondanks een voorzichtige opbouw van de medicatie toch problemen ziet met eten, dan is er een adaptogeen kruidenmiddel APF van Auburn Labs dat vaak goed helpt. Het is in Nederland alleen verkrijgbaar bij Pardoes Aurora: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html

Dieseltje, misschien is dat wat voor die van jou?
Zijn er foto's van zijn hoeven gemaakt zodat er te zien is in hoeverre er sprake is van een kanteling?

Ik ga er eens naar kijken.

Zojuist een heel gesprek gehad met de dierenarts.
Zij stelt ook voor om zijn benen op de foto te zetten, om te kijken of er kanteling is en hoe erg. Ook heeft ze het gehad over speciaal beslag, een ijzertje en dan opvulling. Ze heeft ook aangegeven dat er nog een mogelijkheid is, zenuw doorsnijding. Dan voelt hij de pijn niet meer maar moet je wel zelf heel alert blijven op zijn hoeven....

Ik mag meer pijnstiller gaan geven, en dan wil ik haar donderdag of vrijdag denk ik foto's laten maken en opnieuw bloed laten nakijken.

Ik merk ook dat ik twijfel hoe ver ik moet gaan, ik wil hem echt niet kwijt maar ik wil geen langdurig getob en pijn... Hij heeft het echt moeilijk en ik dus ook...als ik hem buitenzet sta ik iedere keer bijna te huilen als ik hem zie strompelen en zwoegen. Dat wil ik niet voor hem.

Zojuist even gevraagd aan mijn hoefsmid of hij met mij hierover over gedachten kan wisselen, ik ben heel benieuwd hoe hij hier tegenaan kijkt. Hij bekapt de pony al 8 of 9 jaar nu.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:15

Let ook op met de bute (pijnstilling), dat kan bij mini's nogal eens heftig werken en (maag)zweren veroorzaken.
Dan eten ze vaak ook alleen nog hooi.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:24

Hij kreeg een half zakje buthagran per dag, mag nu 1 zakje verdeeld over 2 giften. Dan krijgt hij in totaal 5gr per dag. Volgens de da was dat nog een lage dosering. Het is een flinke shet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:22

Ik meld mij hier toch weer. Begin dit jaar ook gemeld, vermoedens van cushing maar we hebben toch maar eens getest. Ze heeft cushing en suikerziekte. We hebben besloten geen medicijnen te geven. Het gaat erg tegen mijn gevoel in om het allemaal uit te stellen en in de hoge kosten te gaan lopen voor niks.. Doe ik de pony geen plezier mee. Pony is nog hardstikke fit en bokte en rende gister nog flink. Ze is 21 jaar. Wel vroeg ik mij af hoelang paarden met cushing nog hebben.. Om mij alvast wat voor te bereiden. Kon niks op internet vinden

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:28

Kabayo schreef:
Ik meld mij hier toch weer. Begin dit jaar ook gemeld, vermoedens van cushing maar we hebben toch maar eens getest. Ze heeft cushing en suikerziekte. We hebben besloten geen medicijnen te geven. Het gaat erg tegen mijn gevoel in om het allemaal uit te stellen en in de hoge kosten te gaan lopen voor niks.. Doe ik de pony geen plezier mee. Pony is nog hardstikke fit en bokte en rende gister nog flink. Ze is 21 jaar. Wel vroeg ik mij af hoelang paarden met cushing nog hebben.. Om mij alvast wat voor te bereiden. Kon niks op internet vinden

De mijne heeft sinds zijn 12e ongeveer Cushing.
Met 22 jaar op de medicijnen.
Hij is nu 28,5 en het gaat goed met hem. Zie post bovenaan deze pagina.
Als je merkt dat ze slechter gaat worden dan zou ik wel met pergolide gaan beginnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:29

cynthiar schreef:
Kabayo schreef:

De mijne heeft sinds zijn 12e ongeveer Cushing.
Met 22 jaar op de medicijnen.
Hij is nu 28,5 en het gaat goed met hem. Zie post bovenaan deze pagina.
Als je merkt dat ze slechter gaat worden dan zou ik wel met pergolide gaan beginnen.

Wat is dat precies? En wat helpt het? Sorry heb vrij weing verstand van deze ziekte maar we willen niet aanmodderen blijven. Genoeg is genoeg voor t beesje

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:43

Pergolide is Prascend: Het medicijn voor Cushing.
Zonder pergolide was mijn pasrd er waarschijnlijk nu niet meer.
Ik raad je aan om de openingspost eens goed door te lezen en de site www.ppidbijpaarden.nl. Daar staat alles wat je moet weten.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:07

@ Kabayo:Je geeft aan dat er vermoedens van cushing waren en dat je daarom hebt besloten te testen. Vervolgens geef je aan dat je niets gaat doen met die diagnose omdat je je paard geen plezier gaat doen met het rekken van een lijdensweg. Ik kan je wel vertellen dat de meeste paarden enorm opknappen van de medicatie en als je daardoor je paard nog een x aantal jaar blij bij je kan houden, waarom niet. Verder geef je aan dat je paard nog hartstikke fit en blij is. Wat waren dan je vermoedens dat je besloot te testen?

Als je het openingspost leest kan je heel veel info uit halen. Mijn merrie staat nu 1 jaar op praspend en ik ben heel blij dat die medicatie er is.

Het is geen verwijt naar je toe. Ieder moet doen wat hij goed acht,maar ik vroeg het me oprecht af toen ik je post las.