[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:58

_CS_ schreef:
en hoe weten ze dat het geen ZE is?
Hebben ze iets anders weten vast te stellen dan?

De dierenarts zei dat het het niet kon zijn, want hij heeft geen kale plekken en het is niet rood of geïrriteerd de bovenste laag haar is alleen eraf geschuurd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:41

_CS_ schreef:
Ik sprak vandaag eens met mijn cliënt nadat ik bij haar in de tuin bezig was en ik lek werd geprikt.
Zij zei me dat ze altijd in de zomerperiode vit B preparaten slikt, en dat dat dus werkt tegen muggen.

Dit was totaal nieuw voor mij, dus ga maar eens googlen wat dit effect dan is.
En of het alleen tegen muggen werkt of tegen meerdere dingen.

Even offtopic:
* Zo krijgt de hond nu van die bonbons tegen vlooien en teken, en moet zeggen, werkt perfect, nog nergens last van gehad, en hoef ik niet meer die smerige spul op te doen *

Hier heb ik al onderzoek naar gedaan :D . het gaat om vit. B1. Als je dit gebruikt, stoot je een bepaalde hoeveelheid zwavel uit, via de huid. Dit weerd muggen af. Ik geef de excemer(pony) nu 200 mg. per dag, maar dat blijkt te weinig. helaas is het pruduct vrij duur. 100 tabl voor ong. 12 euro. En 100mg per tablet. Nu is het zo dat alles wat je teveel neemt, word uitgeplast, dus overdaad schaad niet. mensen krijgen soms 400 mg. gedoceerd, dus paarden kunnen wel wat hebben. Maar........nogmaals het is duur....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 05:38

vandaar dat biergist ook werkt,zit ook veel vitamine B1 in :j
maar biergist zuivert ook de huid ,en dat scheelt ook weer.
ik merk wel dat als ik het geef dat appie beter in zijn vacht komt te zitten,maar tegen de eczeem werkt het niet

susanne dat jij dit niet wist?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:46

Biergist zit ook in TWM Horsemix en dat lijkt toch succes te hebben, in combinatie met Derfen en beschermen tegen knutten.

Famke schuurt totaal niet *\o/* (wel knaagt haar veulen aan haar staart en heeft ze nu dus allemaal korte plukken |( )

Blacky heeft wel wat kale plekken op zijn hoofd maar is al veel beter dan voorgaande jaren, geen korsten/ontstekingen. Die plekken smeren we 1x per 5 dagen met Derfen, de overige dagen smeer ik honingzalf.

Moeilijk dus om te zeggen dat het aan één product ligt dat het zo goed gaat, zou ik één ding weglaten gaat het weer minder. Een meervoudige aanpak dus.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:00

Oké, experiment. Ik vraag mij af of mijn pony dit gaat overleven :+

Even snel over mijn pony: ZE sinds ze bij ons staat, 5 jaar geleden wel verhuist maar dichter bij bos gekomen (stonden eerst aan de Rijn, was het niet minder erg en misschien zelfs erger). Extreme luchtzuiger en op het gras eentje die zich dood vreet.

Weide beheer: 4 weides, elke week op 1 weide, andere hebben dan 3 weken vrij. Pony stond af en toe op de weide maar vreet zich dan vol (logisch).

Experiment, alle weides open (kleine half hectare), 4 paarden, ze moeten lopen om water te drinken in de paddock (weides liggen rond om de paddocks en zijn dus smal en lang), 1 opening is open zodat ze als ze binnen willen staan om moeten lopen. Ze gaan er dan dag en nacht in, mijn pony zoveel mogelijk met grasmasker tot het gras wat korter is. Ik ben benieuwd in welk tempo het gras minder wordt, planning is dan dat ze de hele dag kleine beetjes gras binnen krijgen. Zo krijgen ze niet teveel binnen en zijn ze de hele dag bezig. Mijn pony krijgt normaal hooi in de ruif, maar dan staat ze non stop lucht te zuigen en ze word steeds chagrijniger van in de paddock staan (kleine 100m2?). Ik hoop echt dat het werkt en ze op deze manier wat gelukkiger te maken.. Hele winter op dat stukje paddock is lang zat.

Nadelen, tja ze zullen zeker in het begin wat dikker worden, gelukkig zijn mijn pony's allemaal dun dus beetje aankomen is geen probleem, mijn ZE pony zal in het begin wel wat jeukeriger worden. Hopelijk wordt dit wanneer het gras wat korter is minder en daarbij op de ergste momenten (ochtend/avond) zelf de stal opzoeken.

Voordelen, krijgen meer voedingstoffen binnen, lopen veel, zijn de hele dag bezig, al met al een betere huisvesting voor paarden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:07

Ik heb bloedonderzoek laten uitvoeren op mijn ZE'er.

Suikerwaarden lagen goed, eiwitten ook, nieren functioneren ook normaal,
maar de cortisone lag ietsje aan de hoge kant.

Iemand een idee of dit invloed kan geven op zomereczeem?
(geen idee wat cortisone is...)

Er wordt vandaag een bijkomende test gedaan voor cushing.

*edit: iemand ervaring met Pavo VitalComplete?
Heb het flauwe vermoeden dat ze vitaminetekort heeft (héél sloom)

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:43

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:49

@ZusJacobs: heb gegoogled maar ik vind nergens een antwoord wat voor gevolgen een verhoogd cortisonegehalte bij een paard inhoud en hoe je dit kan terugdwingen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:51

Sowieso slim om even te vragen aan je DA wat nou de betekenis is van alles, zij zou dit prima moeten kunnen uitleggen! Ik zal nog even googelen :)

Cortisol, the active form of cortisone, is a hormone involved in a variety of different bodily functions, from the immune system to the regulation of blood sugar and liver function.

Nu gaat dit over Cortisol, maar het ligt wel met elkaar in verband en zoals hier staat heeft het dus ook te maken met het immuun systeem, de circulatie van bloedsuiker en met de leverfunctie. Dus ja dat kan zeker met ZE te maken hebben als ik het zo zie.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 28-06-12 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:52

Ja ik wou het haar vragen, maar arme mens heeft het zooooo druk dat ik dacht: ik vraag het haar wel als ik haar zie buiten haar job dit weekend, maar ondertussen vreet ik mezelf op vanbinnen :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:55

chipieke schreef:
Ja ik wou het haar vragen, maar arme mens heeft het zooooo druk dat ik dacht: ik vraag het haar wel als ik haar zie buiten haar job dit weekend, maar ondertussen vreet ik mezelf op vanbinnen :+

Mail anders even :) Naar mijn idee nemen ze dan vaak meer de tijd om het echt uit te leggen, bellen is sowieso altijd een beetje gehaast met dierenartsen. (dat idee krijg ik iig altijd van ze..)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:01

hoi,

Hier is de deken weer op. hellaas ze ging toch weer schuren
moest wel lachen waar voor de bevalling alles op zijn lost moest staan is nu alles ong 50cm ingekort aan buikbanden en sluiten de flappen van mijn RSIH ook bijna aan :')

voor de cortisol http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortisol
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 28-06-12 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:03

Vanmorgen bloed laten prikken bij Nandeau.
Voel me heel erg serieus genomen.... not..
Wilde zo veel mogelijk laten testen...
DA: als je alles laat testen kost dat wel een paar duizend euro..
Ok.. Dan in ieder geval naast de IR ook de mineralen en vitamine verhoudingen enzo..
DA: Goh kost ook wel een paar 100,- euro...
Hoop wel dat hij toch het belangrijkste laat testen.
Hij vond Nandeau ook geen typisch IR paard.
Zei ook dat ik gewoon dingen wil uitsluiten..dat ik geen zin heb in een doodziek paard straks, daar lachte hij een beetje om.
Ook toen ik zei dat hij ontzettend veel plast (om de dag sopt zijn stal terwijl dat bij de andere niet is) ach zei hij kan ook een ondeugd zijn..
Steeds maar weer aan zijn liksteen likken.. ene paard doet dat nu eenmaal meer als een ander was de reactie.

Verder gaat het op zich wel goed met Nandeau, afgelopen vrijdag behandeld door de Fysio en hij is weer lekker los.
Wat jeuk betrefd doet zijn deken goed werk al word hij nog wel op benen en koker gestoken.
Hier "jeukt" hij dan wel wat aan maar gaat niet tot bloedens toe.
Heb hem nu van half 9 tot een uur of 1 a 2 buiten staan (weide is met strookbegrazing) en zet hem dan binnen.
Weet zelf niet echt wat ik het beste kan doen, en als een DA je ook al niet serieus neemt.. pffff
Denk in ieder geval dat het geen kwaad kan dat hij minder gras krijgt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:06

ZusJacobs schreef:
chipieke schreef:

Mail anders even :) Naar mijn idee nemen ze dan vaak meer de tijd om het echt uit te leggen, bellen is sowieso altijd een beetje gehaast met dierenartsen. (dat idee krijg ik iig altijd van ze..)

Ik heb haar mailadres niet :') Maar ze staat over de weide van mijn paarden dus al bij al zie ik haar regelmatig :+
Ze is zo geweldig goed dat ze gewoon werk te veel heeft.

Heb haar al dikwijls willen vragen of ze geen administratieve hulp nodig heeft, maar heb het nog niet gedurfd :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:18

Ja hé hallo ellepel, ik weet niet 'alles' hé hahahaha.
:+

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:59

Woestein schreef:
Vanmorgen bloed laten prikken bij Nandeau.
Voel me heel erg serieus genomen.... not..
Ook toen ik zei dat hij ontzettend veel plast (om de dag sopt zijn stal terwijl dat bij de andere niet is) ach zei hij kan ook een ondeugd zijn..
Steeds maar weer aan zijn liksteen likken.. ene paard doet dat nu eenmaal meer als een ander was de reactie.

Misschien goed om even het topic cushing door te lezen. Veel plassen is ook een symptoom van cushing.....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:21

Zelfde als een verhoogd cortisol in het bloed, ook verband met cushing.

Maar even over je DA, vind hem niet echt geschikt voor zijn werk.
Al zou het je een paar duizend eurootjes kosten, als jij dat wilt, dan is dat toch jouw zaak of niet dan.
En volgens mij is een algemeen onderzoek echt geen 100erden euro's.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:07

Ongelooflijk Woestein.. Ik was met het meest volledige bloedbeeld én dan nog een paar dingen zoals IR erbij (geloof dat ik in dit topic het lijstje heb gezet) 350 euro kwijt. Een half jaar daarna 75 en weer een half jaar erna 90. Dus ik weet niet waar jou da allemaal op zou willen prikken?

Ik zou wel even die liksteen weg halen, als hij daar constant aan likt gaat hij ook meer drinken, waardoor hij meer plast. Blijft hij dan nog meer drinken kan je idd richting nieren of cushing gaan denken, maar van constante zout inname blijft ie uiteraard ook drinken, want zout maakt dorstig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:09

€350? Dan ben ik eens benieuwd wat ik kwijt ga zijn :\

De eerste keer was het een algemeen bloedonderzoek.
Nu komt er nog een cushingonderzoek en vitamineonderzoek bij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:18

chipieke schreef:
€350? Dan ben ik eens benieuwd wat ik kwijt ga zijn :\

De eerste keer was het een algemeen bloedonderzoek.
Nu komt er nog een cushingonderzoek en vitamineonderzoek bij.

:D De eerste was bij mijn NL da, de laatste twee bij mijn Belgische. Eerste was idd volledig standaardbloedonderzoek met IR, selenium en vitE erbij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:22

EXCUUUUS!!! Ik was bij het eerste 150 euro kwijt, ik keek op het totaal bedrag......Had nog wat dingetjes erbij, dus moet niet liegen he....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:19

€150 is idd best normaal, helemaal met de insuline test. Die schijnt het duur te maken!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:25

Nou, dan vind ik het nog meevallen vergeleken met de prijzen die de DA van woestein oprakelt.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:53

Zal morgen gelijk even met de DA bellen en nogmaals zeggen wat ik wil!
(en dat zulke tests gemiddeld rond de 150,- zitten..)
Het is een praktijk met 3 DA's waarvan deze dus de minste is...
Helaas kwam hij maar had liever een andere gehad.

Liksteen is bijna op, is trouwens wel zo'n rode mineraalblok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:05

_CS_ schreef:
Ja hé hallo ellepel, ik weet niet 'alles' hé hahahaha.
:+

nou dat dacht ik anders toch wel!

wat bloedtest betreft is het enige wat ik nog zou laten tsten de vitamines zijn of daar tekorten zitten.
de rest vind ik voor mezelf niet zo interesant.

appie had verdorie zijn staart open vanmiddag :(
denk dat hij toch maar van die wei af moet en schraler moet staan