Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:39

Abercrombie schreef:
Die zal ook geschikt apparatuur hebben. Mijn DA zei dat niet alle scopes lang genoeg zijn om alles te zien. Dus je nooit 100% uitsluitsel hebt.

Daarom moet je ook naar een kliniek gaan die een scoop van 3 meter hebben die tot in de dunne darm kunnen komen.

Chesss

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:21

altijd moeilijk de keuze van een scopie.
ik heb uiteindelijk besloten om de omeprazole niet via de verzekering te doen. ben nu aan het afbouwen, zit inmiddels op 2 zakjes en geef preventief de maagcomp erbij. mest is wel wat minder mooi gebald, denk dat de darm ook weer even moet wennen aan de overgang

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:20

Dit weekend ga ik bij Abler zakjes bestellen. Omdat de prijs een stuk daalt bij een grotere bestelling, wil ik een keer proberen om voor een aantal mensen tegelijk te bestellen. Voor een ieder geldt dan de lagere prijs, alleen komen er verzendkosten bij. Ik hoor wel wie mee wil doen. Morgenavond ga ik bestellen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:41

henshem schreef:
Dit weekend ga ik bij Abler zakjes bestellen. Omdat de prijs een stuk daalt bij een grotere bestelling, wil ik een keer proberen om voor een aantal mensen tegelijk te bestellen. Voor een ieder geldt dan de lagere prijs, alleen komen er verzendkosten bij. Ik hoor wel wie mee wil doen. Morgenavond ga ik bestellen.

ik wil graag met je meebestellen!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:27

Bedankt iedereen voor de achtergrondinformatie!
Als ik het goed begrijp, zijn er dus eigenlijk weinig mensen die een scopie hebben laten doen?
En beginnen jullie direct met medicijnen?

@ henshem, wat voor zakjes? Ben wel benieuwd :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:32

Ik heb wel een scopie laten doen. En ook best wel meer mensen hier denk ik.
Beeld in dit topic vandeweekvertekend misschien een beetje.

Meteen medicatie kan ook. Maar persoonlijk ben ik een behoorlijk tegen om zonder overleg met veearts met medicijnen te beginnen. Het is geen simpel supplementje, maar echt medicatie.

Dus zonder scopie begrijp ik prima. Zonder overleg met veearts niet zo.
Gelukkig heb ik een veearts waar open overleg heel goed mogelijk is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:36

Femke_Tweety schreef:
Ik heb wel een scopie laten doen. En ook best wel meer mensen hier denk ik.
Beeld in dit topic vandeweekvertekend misschien een beetje.

Meteen medicatie kan ook. Maar persoonlijk ben ik een behoorlijk tegen om zonder overleg met veearts met medicijnen te beginnen. Het is geen simpel supplementje, maar echt medicatie.

Dus zonder scopie begrijp ik prima. Zonder overleg met veearts niet zo.
Gelukkig heb ik een veearts waar open overleg heel goed mogelijk is.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Ik heb het in overleg met mn veearts gedaan. Officieel mogen ze zoiets niet adviseren, maar daar praat je wel omheen als je een goede hebt. De mijne zei doodleuk dat een scopie of uittesten met GG beide een optie was, ik moest er maar over nadenken en zelf bepalen wat ik deed. Oftwel: testen met omeprazol vond hij voor mijn paard een prima plan. Hij mocht alleen niet zeggen dat ik abler kon bestellen natuurlijk.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:20

Ik heb al overleg met de DA gehad en de enige optie was een scopie :) Je leest inderdaad veelal op internet over dat starten met medicatie ook een optie is. De DA's hier in de omgeving voeren liever altijd eerst alle denkbare testen uit :j (toen mijn paard oogontsteking had en hiervoor onderzocht en zalfjes gekregen, vertoonde het paard van mij zusje dezelfde klachten, maar zelfs een simpel oogzalfje kreeg je niet mee). Ben ik ook voor, maar omdat je hier verschillende dingen over leest ben ik benieuwd naar de ervaringen, hoor dus ook graag ervaringen over scopies vs medicatie.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:34

Yvank_ schreef:
Abercrombie schreef:
Die zal ook geschikt apparatuur hebben. Mijn DA zei dat niet alle scopes lang genoeg zijn om alles te zien. Dus je nooit 100% uitsluitsel hebt.

Daarom moet je ook naar een kliniek gaan die een scoop van 3 meter hebben die tot in de dunne darm kunnen komen.

Inderdaad. Maar dat moet je maar net weten of je DA moet zo fair zijn om te melden dat zijn apparatuur misschien niet voldoende is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:36

Daar zou ik dan om vragen :) . Mijn kliniek heeft het op de website staan dat ze dat hebben dus misschien meerdere wel :j

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:41

Daarom is het een goede tip voor dit topic. Navragen of de scope lang genoeg is.

Ik zou ook niet zonder overleg met DA gaan klooien met medicatie.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:45

Mijn paard heeft een tijd terug een scopie in Utrecht op de faculteit gehad. Niets gevonden (wel darmontstekingen rectaal ontdekt). Jaren doorgemodderd. Uiteindelijk omeprazol van Abler gaan proberen en het werkte. Andere mediatie die ik meekreeg van de faculteit (prednison en askal) deed niets.
Laatst bijgewerkt door henshem op 06-06-15 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:47

madelief88 schreef:
Bedankt iedereen voor de achtergrondinformatie!
Als ik het goed begrijp, zijn er dus eigenlijk weinig mensen die een scopie hebben laten doen?
En beginnen jullie direct met medicijnen?

@ henshem, wat voor zakjes? Ben wel benieuwd :)

De zakjes met omeprazol van Abler.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:21

Voor paarden die direct medicatie nodig hebben, kan men nu ook kiezen voor Ulcergold. Is verkrijgbaar via de site van de dierapotheker en kost 148,20 euro voor 7 spuiten voor 700 kg. Dit nieuwe middel is hierdoor gelukkig weer iets goedkoper dan Pepticure en Gastrogard. Hopelijk blijft de prijs nog verder zakken, want de behandeling van een maagzweer blijft kostbaar.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:11

Ik begreep dat het patent verlopen is dus de markt open gaat voor goedkopere producten. Dat zou mooi zijn.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 00:08

Ik ben inmiddels ruim twee weken bezig met de korreltjes van de abler. Mijn paard is zo enorm veranderd! Echt helemaal geweldig om te zien. Hij zit zo lekker in zijn vel!

Ik geef nu 5 zakjes per dag (hij weegt rond de 800 kilo). Dit wilde ik sowieso een maand doen en dan gaan afbouwen.

Maar wat is volgens de mensen hier die er meer 'ervaren' mee zijn de beste dosering/duur? Ik ben benieuwd wat jullie ervaring hiermee is. Ik wil natuurlijk niet dat hij weer terugvalt, dat zou erg jammer zijn.

Ik heb ook nog gastricomp poeder wat ik nog heb liggen van de dierenarts. Die zou ik kunnen gebruiken na de omeprazol.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:28

Ik heb gemerkt dat heel langzaam afbouwen het beste werkt (voor mij paard dan) Per week een zakje minder geven.. en uiteindelijk, een half zakje, een kwart zakje.. En gewoon goed je paard blijven monitoren.. Eventueel tussendoor weer wat opvoeren... En daarna opvangen met een supplement is een goed idee.

Cas staat doorgaans nog steeds zonder zakjes en supplementen, voor spannende dingen.. vervoer, wedstrijd.. geef ik hem wat zakjes van Abler. Dit heb ik afgelopen weekend gedaan voor m'n wedstrijd, en dat is erg goed bevallen. Hij was ontspannen en liep heel fijn. Vorige zomer had hij nog wel eens een kleine terug val na bv een wedstrijdje... of hij ging tijdens wedstrijd knarsen.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:18

Hallo
Ik lees hier nu al enige tijd mee en wil ook de abler zakjes gaan proberen.
Mijn merrie heeft totaal 7 weken aan de gastroguard gezeten (met 1 tussenstop)en verbeterde niet.
Met gastroguard kon je wel wat met der doen maar zodra het afgelopen was was het ook echt over.

Zijn hier toevallig mensen die wat zakjes kunnen missen ?

Of die ook willen bestellen zodat ik niet ineens met zo enorme lading zit.
Ik wil zsm mee beginnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:28

Als gastroguard niet afdoende helpt, en er niet voldoende verbetering is, dan zou ik verder kijken naar de oorzaak.

de kans dat abler dan gaat werken is zeer klein, de werkzame stof is hetzelfde.

Als je toch met Abler aan de gang gaat: wees zéér, zéér voorzichtig met afbouwen. Niet correct afbouwen kan zelfs maagzweren veroorzaken, zelfs bij paarden die voorheen geen maagklachten hadden...

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:16

Femke tweety
Ik heb je een bericht gestuurd met duidelijkere uitleg.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:10

Mijn paard zit sinds ze de abler kuur heeft gehad weer veel beter in haar vel!
Ze krijgt nu graanvrij voer (van jepaardgezondenfit) maar zou graag dodson & horrell equine sensitive voeren. Speciaal voor paarden met maag- darmproblemen.
Heeft iemand hier ervaring met dit voer?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:18

ik heb geen ervaring met de equine senstive maar wel met de dodson and horrel zelf.
ik heb recent met Rene nog contact gehad, ik ga nu eerst de digest geven, die van mij heeft naast maag ook darmproblemen. hij is nu twee weken van de omeprazole af, heeft nu wel slechtere mest en veel gas.
hij krijgt nu ers pellets, dit heeft nig minder zetmeel en suiker, maar ik overweeg ook de sensitve te gaan geven. maar 1 ding tegelijk nu eerst de digest.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:46

Ik heb vandaag weer met de DA overlegd en die heeft voorgesteld een week gastrogard te proberen, ik kan het woensdag ophalen. Ben benieuwd of ik verbetering ga zien, het is inderdaad wel echt duur spul zeg!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:01

Beste madelief, je kan het ook zelf bestellen bij www.dierapotheker.nl.
Is veel goedkoper.
Gastrogard 7 spuiten (voor 575 kg) kost 238,50
Pepticure 7 spuiten (voor 700 kg) kost 159,95
Ulcergold 7 spuiten (voor 700 kg) kost 148,40

Alle merken hebben hetzelfde spul (omeprazol) in de spuiten zitten.

Gastrogard is dus de duurste optie en waarschijnlijk bij je veearts nog duurder dan bij de dierapotheker.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:41

Beste madelief, je kan het ook zelf bestellen bij http://www.dierapotheker.nl.
Is veel goedkoper.
Gastrogard 7 spuiten (voor 575 kg) kost 238,50
Pepticure 7 spuiten (voor 700 kg) kost 159,95
Ulcergold 7 spuiten (voor 700 kg) kost 148,40

Alle merken hebben hetzelfde spul (omeprazol) in de spuiten zitten.

Gastrogard is dus de duurste optie en waarschijnlijk bij je veearts nog duurder dan bij de dierapotheker.