[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:09

Sorry dat ik even kom binnen vallen maar ik heb een vraagje.
Hebben hier meer mensen problemen om hun paard met ir op gewicht te houden.
Die van mij valt heel erg snel af en is best moeilijk om op gewicht te houden.
Wat voeren jullie?
En hoeveel beweging krijgen jullie paarden ongeveer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:55

dekoezegtboe schreef:
ellepel schreef:
daarom krijgt appie geen graan en krijgt hij zwarte kummel olie door zijn voer,adios schimmels! :wave:

even zoeken op candida,dan vind je wel info :j
ik neem tenminste aan dat jullie daar over praten

wat is zwarte kummel olie?

hier staat wel uitleg:
http://www.anthemis.nl/aromabasis/kummel.htm

en hebben jullie dit al gelezen?
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/190/ ... lora+titel

magnesium is een klein beetje aan de lage kant hé
word er ook nog gekeken waarom dat niet goed word opgenomen?

dekoezegtboe

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:02

Nee, omdat het wel gestegen is in die 8 weken, maat imo te weinig met de hoeveelheid die hij krijgt.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:29

dekoezegtboe schreef:
Jannepauli schreef:
Heb je de complete uitslag? (Insuline, Glucose, ACTH)?
(De normaalwaarde insuline is 10-40 uIU/ml)

insuline <2 <10mU/L
Glucose 4,6 4-5,6 mmol/l
RISQI 0,71
MIRG 37
HOMA 0,41

Dit waren de complete uitslagen van de insuline

Dat is ook grappig, bij mijn paard zijn de waardes precies het zelfde. Ook de magnesium zat bij mijn paard op 0,72.

Dit is de.uitslag van mijn paard:

Insuline <2,0 referentiewaarde <10mU/L
Glucose 4,6 refereintiewaarde 4- 5,6 mmol/L
RISQI 0,71
MIRG 37
HOMA 0,41

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 06:39

ik wil de andere waardes eigenlijk wel zien.
die van sodium,potassium.,calcium....als het goed is zitten die er ook bij.
een en ander heeft namelijk met elkaar te maken :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:30

Die waarden worden niet gemeten bij een IR onderzoek, tenzij er speciaal om gevraagd is door de eigenaar of arts. Beide uitslagen hierboven geven inderdaad de uitkomst dat de paarden niet IR zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:41

@Dyonne en Dekoezegtboe: Vraagje: stonden jullie paarden al op dieet voor IR geprikt werd? Als je mijn pony nu op IR zou prikken zou je geen IR vinden. Maar hij is het wel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:48

Die van mij staat al haar hele leven vanaf 3 jaar op dieet eigenlijk.
Ze krijgt alleen lang uitgebloeid gras in de zomer door middel van strookbegrazing.
Geen brok etc.
In de winter gewoon voordroog of hooi, als het maar grof en niet te rijk is.
Ondanks dit krijgt ze meer vetopslag en is ze stijver in de beweging. Vandaar dat ik heb laten prikken.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:49

die van mij staat ook al twee jaar niet meer op het gras, sinds februari stond hij weer op dieet van stro en afgemeten (nog wel te veel) hooi. Hij had voor het prikken 3x1 uur op de wei gestaan.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:56

Ik ben al een tijdje af en toe aan het meekijken hier in het topic, vind het allemaal toch nog vrij ingewikkeld.

Ik zit te twijfelen of ik die van mij misschien ga testen op insulineresistentie.
Ik heb een andalusier die van lucht groeit, dwz onlangs van stal verhuisd, toen hij eenmaal 24/7 buiten kwam deze zomer weer ineens mega gegroeid binnen enkele dagen tijd, hij is vaker dik geweest maar niet zo dik (echt vetbulten bij staart, nek en buik). Met de staleigenaresse geregeld dat het land een stuk werd ingekort, afvallen ging heel langzaam en geleidelijk. Vorige week ging het afvallen ineens stuk sneller en was hij weer op normaal gewicht. De kudde kreeg echt honger en is een aantal keer door het draad heengebroken, in 2 dagen tijd echt weer veel aan gekomen!

Nu blijven ze gelukkig weer achter het draad, gister was de DA erook voor z'n tanden en nog iets, ook gevraagd naar de kosten voor een test en ze heeft hem even snel bekeken/gevoeld, daar kon ze nog niet echt een conclusie uittrekken. Ze is morgen weer op stal dus evt wil ik m dan laten testen erop.

Lichamelijk functioneert hij gewoon prima, krijgt dagelijks ruime beweging naast 24/7 buiten. Ook geen klachten verder, behalve dat hij al z'n hele leven gevoelig is op kiezels, het ging de laatste jaren wat beter maar nu weer wat minder, kan ook liggen aan de kiezels waar hij nu over heen moet, die zijn sowieso niet prettig.

Heeft iemand misschien advies? Kan een paard überhaupt IR zijn zonder symptomen?

Swinters krijgt hij overigens hooi, voordroog/kuil krijgt hij slappe mest van en verder een handje krachtvoer (alleen voor de lekker).

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:13

Die van mij staat eigelijk nooit op het gras.
Soms heel af en toe als het fructaan laag is in het gras.
Dan mag ze van mij soms een half uurtje uurtje op het gras.
Kwa kracht voer (bevat weinig suiken en zetmeel) krijgt ze ongeveer van uit stal 2 a 3 kilo.
En dan het nodige hooi.
Smiddag voer ik ook altijd hooi bij en krijgt ze van mij ook weer een schep van haar voer ook weer +/- een kilo verder krijgt ze als ze dus echt weer hard afvalt krijgt ze senioren voer bij.
Is soort van bietennpulp maar ook erg laag in suiker en zetmeel.
Op het moment krijg ik haar weer niet op gewicht.
Van de vee arts ander voer gehad ook dat wil niet echt aan slaan.
Ze valt weer in.
Dit heeft ze echt een paar keer per jaar niet zo erg meer als in het begin toen ik haar net had.
Maar nu is het weer een drama.
Ze heeft zelf een tijd op onbeperkt hooi gezeten en zelf toen wilde ze nog niet echt aan komen.
Maar ze bleef op gewicht dus dat was al heel wat.

Kreeg van een stal genootje om extra vitamine k te geven.
Wat zijn jullie ervaring er mee.
Vraag mijn veearts ook nog wel om advies maar ben wel benieuwt of jullie er varing mee hebben

ps deze site gebruik ik altijd om te kijken hoe hoog het fructaan is.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:01

hier even inbreken, ik heb na het inslapen van mijn pony nog 3 kg magnesium chelaat van paardnatuurlijk, mocht iemand die van me over willen nemen dan graag. Sjel bleek ook insuline resistent en heb zeker resultaat gezien hiermee.
De verpakkingen zitten nog dicht.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:28

@Dott gecondoleerd met je paardje :(:) Ik heb geen magnesium nodig, misschien iemand anders?

Ik ben nu 1,5 maand glucobalance aan het geven en ik heb toch het idee dat het zeker wel wat doet. Vandaag liep hij zo ontzettend soepel! Het viel mn stalgenootje ook al op dat hij gewoon over het harde naar het land draafde en ook toen ik woensdag ging rijden reed hij heel soepel en liep hij gewoon met zn oren naar voren. Daarvoor deed hij steeds saggo.
Ook vind ik dat hij wel wat slanker is geworden. Hopen dat dit doorzet...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:04

@Leedebee, ik ben blij te lezen dat het bij jouw paard ook helpt. Ik geef hier nu 14 glucobalance en ze loopt als een trein, voelt zich duidelijk beter.
Ik hoop ook echt dat het de GB is die het hem doet en dat ik het me niet inbeeld 8-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:13

Babootje schreef:
@Dyonne en Dekoezegtboe: Vraagje: stonden jullie paarden al op dieet voor IR geprikt werd? Als je mijn pony nu op IR zou prikken zou je geen IR vinden. Maar hij is het wel.

Probleem is, dat je ook een vals negatieve uitslag kan krijgen, bv als het paard al op dieet staat. IR is moeilijk te prikken omdat de bloedsuikerspiegel schommelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:17

iana schreef:
@Leedebee, ik ben blij te lezen dat het bij jouw paard ook helpt. Ik geef hier nu 14 glucobalance en ze loopt als een trein, voelt zich duidelijk beter.
Ik hoop ook echt dat het de GB is die het hem doet en dat ik het me niet inbeeld 8-)

Ik merk ook verschil of ik het hem geef of niet. Heb nu altijd een "los" paard zelfs direct als ik hem van stal haal. Dus ja, bij mij blijft de GB erin :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:17

Dott schreef:
hier even inbreken, ik heb na het inslapen van mijn pony nog 3 kg magnesium chelaat van paardnatuurlijk, mocht iemand die van me over willen nemen dan graag. Sjel bleek ook insuline resistent en heb zeker resultaat gezien hiermee.
De verpakkingen zitten nog dicht.

Gecondoleerd met je paard.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:02

iana schreef:

Ik dacht eerst ook dat ik het alleen maar wilde zien, maar het valt gewoon echt op hoe goed hij loopt! Ik kan idd ook aan hem zien en merken dat hij veel lekkerder in zijn vel zit *\o/*

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:30

madelief88 schreef:
Ik ben al een tijdje af en toe aan het meekijken hier in het topic, vind het allemaal toch nog vrij ingewikkeld.

Ik zit te twijfelen of ik die van mij misschien ga testen op insulineresistentie.
Ik heb een andalusier die van lucht groeit, dwz onlangs van stal verhuisd, toen hij eenmaal 24/7 buiten kwam deze zomer weer ineens mega gegroeid binnen enkele dagen tijd, hij is vaker dik geweest maar niet zo dik (echt vetbulten bij staart, nek en buik). Met de staleigenaresse geregeld dat het land een stuk werd ingekort, afvallen ging heel langzaam en geleidelijk. Vorige week ging het afvallen ineens stuk sneller en was hij weer op normaal gewicht. De kudde kreeg echt honger en is een aantal keer door het draad heengebroken, in 2 dagen tijd echt weer veel aan gekomen!

Nu blijven ze gelukkig weer achter het draad, gister was de DA erook voor z'n tanden en nog iets, ook gevraagd naar de kosten voor een test en ze heeft hem even snel bekeken/gevoeld, daar kon ze nog niet echt een conclusie uittrekken. Ze is morgen weer op stal dus evt wil ik m dan laten testen erop.

Lichamelijk functioneert hij gewoon prima, krijgt dagelijks ruime beweging naast 24/7 buiten. Ook geen klachten verder, behalve dat hij al z'n hele leven gevoelig is op kiezels, het ging de laatste jaren wat beter maar nu weer wat minder, kan ook liggen aan de kiezels waar hij nu over heen moet, die zijn sowieso niet prettig.

Heeft iemand misschien advies? Kan een paard überhaupt IR zijn zonder symptomen?

Swinters krijgt hij overigens hooi, voordroog/kuil krijgt hij slappe mest van en verder een handje krachtvoer (alleen voor de lekker).

Hoi Madelief,

Wat ik me van Fuur kan herinneren is dat hij zeker snel dik wordt.
Je kent Riebar toch nog wel? Weet je nog dat ik zo veel ellende met hem gehad heb betreft kreupelheden enzo?
Dat komt door IR, ik heb hem bij Laarakker laten testen en hij blijkt zwaar IR te zijn.
Dus dat gevoelige lopen over kiezels kan ik wel in IR zien, maar of hij dat dus heeft is een vraag.

Ik heb na de behandeling de tip gekregen om zo veel mogelijk op het zachte te lopen ivm enige hoefbevangenheid en het verschil tussen hard en zacht kon ik bij Rieb duidelijk merken.

We zijn nu opbouwende voort en inmiddels loopt hij over het harde goed, maar we zijn er nog lang niet.

groetjes Marije

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:37

Hey Marije,

Tuurlijk weet ik het nog van Riebar! Fijn dat er nu wel een oorzaak is gevonden en Riebar aan de beterende hand is. Heb Furia nog niet getest, hij is nu ook weer heel mooi op gewicht (blijft wel gevoelig lopen).
Wellicht dat ik het nog laat testen als de DA er weer eens is...

Bedankt voor je reactie iig, hoop dat het met Riebar goed blijft gaan. Sta je nog steeds in Ursem? Hoe pak je het nu aan, komt hij op het gras of niet?

Groetjes Madelief

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:03

Hoi Madelief, ja wij staan nog steeds in Ursem.

Ik ben 8 weken geleden bij Laarakkers geweest, heb een pot Glucobalance gekregen.
Hij mocht een paar uur op het land blijven staan met graasmasker.
Na 7 weken moest ik terug komen en hij was verbeterd, maar te weinig in 7 weken tijd.
Aangezien Ron het land heeft gemaaid en een ander er p.o kunstmest over gegooid heeft mag Rieb dit seizoen niet meer op het gras. ( wij hadden net ons stukje verplaatst en de draden moesten weg gehaald worden voor het maaien)Hij staat nu 24 uur op de paddock.
Waarschijnlijk als hij na het eerste bezoek direct van het land gehaald was, was hij sneller op geknapt.
( dat moesten we eerst uittesten)
Ook een nieuwe pot Glucobalance mee gekregen die ik weer moet opvoeren.

Volgend jaar laat ik hem denk ik op de paddock, geen gras meer voor Rieb!
Ben het nu zo zat dat er elke keer wat mis gaat.

Als ik je de tip mag geven, ga even langs Den Hoek.
Consult kost 155 euro en doorvoor wordt hij helemaal uitgemeten.
Mocht hij geen IR hebben, komt er vast wel wat anders uit, wat zijn gevoelige hoefjes betreft.
Wij zijn op stal al met 5 paarden daar geweest en alle zeer positief bevallen!
( Voor mij zeker, na 2 jaar de reguliere kliniek bezocht te hebben.. qua rontgenfoto's en kreupelheids onderzoeken)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:18

Ik heb mijn paard vorige week laten testen op IR, aangezien ze een verharde manenkam had, gevoelige voorvoeten, en algemeen aardig dik was.
Maar helaas heb ik het blijkbaar op de halfzachte manier laten doen, want ik kreeg maar 1 waarde te horen via de telefoon. Iets van 'suiker' moest een waarde hebben tussen ongeveer 4 en 24, en mijn paard had 42. Dit was dus te hoog.
Maar volgens de DA konden we op basis hiervan niet zeggen of het paard echt IR is. Daarvoor zou ik naar de kliniek moeten voor een uitgebreider onderzoek. Waarschijnlijk bedoelt hij dan het onderzoek wat ik hier lees, met verschillende waardes waarbij het paard moet vasten van tevoren.
Maar om nou naar de kliniek te gaan.... lees hier dat het ook thuis gedaan wordt.
Ik twijfel nu of ik dat alsnog laat doen.
De da zegt tja afvallen moet ze sowieso wat er ook uitkomt.
Misschien dat ik ook glucobalance ga proberen.

Zeggen de waardes die ik hier noem iemand iets? Heb een aantal pagina's doorgelezen maar kom verder nergens de grens 4 -24 tegen. Al zou het ook 7-24 geweest kunnen zijn... maar zoveel maakt dat niet uit. 42 is toch sowieso een flink stuk hoger lijkt mij. En het bloed is afgenomen nadat ze al 2 weken niet meer op de wei was geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:31

Temeraire, jouw DA geeft het vermoeden van IR al aan. De uiterlijke kenmerken zijn er ook, dus de kans is groot dat ze het heeft. Je zou op basis daarvan je paard kunnen verzorgen als had ze IR. Aangezien ze zowiezo af moet vallen. GB helpt daarbij.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:38

Zijn er hier ook ervaringen met paarden die juist afgevallen zijn/afvallen alvorens er op IR getest is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:45

Die zijn er zeker. Ook hele magere paarden kunnen insuline resistent zijn en, paarden die aanvankelijk te dik waren blijven in bijna alle gevallen IR, ook als ze weer op normaal gewicht zijn.

IR is een stofwisselingsaandoening die niet genezen kan worden - wél kun je het door middel van het juiste dieet en veel beweging onder controle houden.