[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:06

Atex gebruik ik liever niet ivm een wit (nou ja dat was die van oorsprong) deken.

Bij Senna ligt de RSIH ook zo. Ik vind het juist fijn die lange beenflappen.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:24

Ik zou graag met jullie willen meelezen! Mijn paard heeft ook zomereczeem en als ik er niets aan doe blijft er geen staart of manen over..

Ik gebruik op dit moment Fenonolf, een spuitbus van de DA en ben er erg tevreden mee, nu afwachten hoe lang het nog gaat werken.. ;)

Ik ga bijlezen, maar niet nu als jullie het niet erg vinden.. :)

kaatje89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:28

Ook ik kom weer even binnen vallen, lees altijd mee..

Mijn pony staat nu nog steeds zonder deken, alle dagen buiten. Ik haal hem 's middags rond 4 uur naar binnen en hij heeft tot nu toe nergens last van en sinds hij op die stal staat nog niet weer geschuurd...

Alleen staat het daar er om bekend dat er in de zomer veel dazen zijn. Wou dus graag een deken, gelijk voor de vliegen maar ook voor de eczeem, dan kan ik m langer op het land laten...
Nu had ik dus de RSI in 183 gepast.. En alles zit goed, hals past netjes en die moet niet krspper.. Maar ik moest er nog een kont bij aan plakken.. Hij lag verder goed alleen achter hing ie op de grond..
Ik weet dat mijn pony kort is, maar wel erg stevig, maar dit vond ik wel heel raar..

Hebben jullie misschien een idee wat voor deken ik anders kan proberen?
Ik heb zelf de pagony, maar die schuift iedere keer zo erg dat ik dan 4 keer per dag heen moet om m recht te leggen...

Dus iemand ideeen?

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:28

Hoi Bokkers,
Hier een leek wat staart en maneneczeem betreft! Maar ik heb een jaarling die een hele dikke dubbele manenkam heeft. En nu staat ze op stal steeds te schuren, buiten niet. Op stal wel, in de staart. En bovenin de manenkam zie je al dat er stukken afgeschuurd zijn...
Maar het is onder haar manenkam ook een boel haren dat blijft hangen, viezigheid. Maar ben best wel wat huiverig dat het maneneczeem is!
Hoe kan ik dit constateren? Alvast bedankt!

Groetjes Pien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:48

een jaarling met jeuk?
eigenlijk is dat wel vreemd,dat zie je namelijk niet zo snel

heb je al gekeken of er geen luis of mijt zit wat jeuk geeft?
kijk daar eerst naar, en behandel dat eventueel.
is je jaarling ook wat aan de dikke kant?

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:13

pina123 schreef:
Hoi Bokkers,
Hier een leek wat staart en maneneczeem betreft! Maar ik heb een jaarling die een hele dikke dubbele manenkam heeft. En nu staat ze op stal steeds te schuren, buiten niet. Op stal wel, in de staart. En bovenin de manenkam zie je al dat er stukken afgeschuurd zijn...
Maar het is onder haar manenkam ook een boel haren dat blijft hangen, viezigheid. Maar ben best wel wat huiverig dat het maneneczeem is!
Hoe kan ik dit constateren? Alvast bedankt!

Groetjes Pien

ellepel schreef:
een jaarling met jeuk?
eigenlijk is dat wel vreemd,dat zie je namelijk niet zo snel

heb je al gekeken of er geen luis of mijt zit wat jeuk geeft?
kijk daar eerst naar, en behandel dat eventueel.
is je jaarling ook wat aan de dikke kant?

Mijn 2-jarige Tinkerruin is helaas ook op zijn eerste begonnen met het ontwikkelen van eczeem. Dacht in eerste instantie ook dat het luis was, maar na behandeling hiervoor bleef hij doorgaan met bloedende staart. Dit jaar heeft ie het erger dan verleden jaar. Denk dat het bij hem naast aanleg vanuit zijn moeder ook met voeding te maken heeft die zijn reactie op de mugjes versterkt. Heb nu proefflesjes Derfen aangevraagd en als dat niet helpt ga ik de Hippo Ex Cema proberen.

Ik ben ook overgestapt op de Rambodeken omdat zijn Pagonydeken steeds verschuift en te smal is voor zijn buik en omdat ik vind dat ze onder deze dekens meer zweten bij dit warme weer. Ga nu creabea worden en van 2 buikenflappen 1 maken en een vaste constructie aan de deken ala de Rambo.

Heeft hij buiten geen gelegenheid om te schuren en rolt hij veel?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:39

Even voor de mensen die derfen gebruiken.
Gister kon ik aan allebei de kanten naast de voorpluk gewoon haar wegkrabben, tot er alleen huid over was.
Zag er verder niet geirriteerd uit oid maar ik schrok wel even! Heb even de rest gecontroleerd en verder was het bij de manen nergens het geval.
Maar ook bij dr staart, tussen de billen is de huid ook wat weg. Is daar ook mooi rose en niet geirriteerd maar hoe zou dat komen?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:48

Kiim schreef:
Gister kon ik aan allebei de kanten naast de voorpluk gewoon haar wegkrabben, tot er alleen huid over was.
Zag er verder niet geirriteerd uit oid maar ik schrok wel even! Heb even de rest gecontroleerd en verder was het bij de manen nergens het geval.
Maar ook bij dr staart, tussen de billen is de huid ook wat weg. Is daar ook mooi rose en niet geirriteerd maar hoe zou dat komen?

Ik zou het niet weten, die van mij heeft nergens last van. Het enige dat me nu zo tebinnen schiet is dat er al een plekje/korstje gezeten voor je begon met smeren en dat de lotion er nu voor heeft gezorgd dat de huid sneller heelt en het korstje er dus vanaf kon.
Natuurlijk kun je ook nog even contact opnemen met degene waar je de Derfen besteld hebt, die weten er over het algemeen net iets meer vanaf

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:50

Tsja dat is bij dr billen aan 1 kant wel het geval maar op die plekken van haar hoofd niet helaas.
Ik zat al te denken dat ik misschien wat teveel gesmeerd heb maar dan zou het eigenlijk nog niet moeten kunnen :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:54

Ik denk dat er een huidvernieuwing- proces aan de gang gaat met dat spul.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:03

Zou idd ook nog kunnen ja..
Moet trouwens wel zeggen dat het tot nu toe echt werkt! Heb Pony niet meer zien schuren! Het kriebelen met weidegenootje blijft wel.
Ik heb het afgelopen week om de dag gedaan en nu gaat het dan 1x per week worden, kijken hoe dat gaat.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:22

Sorry als dit hier al gevraagd geweest is, maar mag je paard in de zon lopen als ze ingesmeerd is met Derfen? Bij mij blijkt het proefflesje goed te helpen, maar enkel als ik zeer royaal aanbreng, dus als er een dun zwart laagje opligt. k Hoop dat ze daardoor niet verbrand...

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:24

Kiim schreef:

Mijn paard had een grote wond onder haar voorpluk, en twee dagen nadat ik derfen voor de eerste keer had gebruikt stond er al terug haar op. Misschien dat het toch ook huidherstellend werkt?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:36

ik enk dat het herstel is, of gewon gevoelig. mijn haf heen op de manenkam en bij zijn staart een hele roze huid. ik gebruik geen derfen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:36

Binoche schreef:
Sorry als dit hier al gevraagd geweest is, maar mag je paard in de zon lopen als ze ingesmeerd is met Derfen? Bij mij blijkt het proefflesje goed te helpen, maar enkel als ik zeer royaal aanbreng, dus als er een dun zwart laagje opligt. k Hoop dat ze daardoor niet verbrand...

Die vraag had ik ook gesteld bij de verkoper (+ de vraag of het op verse schuurwonden gesmeerd kon worden), omdat die van ons ook 24/7 buiten staan. Dit is het mailtje dat ik als antwoord kreeg;

Als uw pony schuurwonden heeft die open liggen is het beter om eerst de wond te behandelen met Cuten. Daaromheen kan wel al Derfen worden gesmeerd.
Derfen kan geen kwaad, maar omdat het een oliebasis heeft zal genezing sneller gaan als er eerst een wondverzorgende zalf wordt gebruikt. Als er wel geschuurd is, maar geen wonden zitten, dan kan je gelijk beginnen met Derfen.

Wij hebben zelf 3 Ijslanders lopen in een weiland waar weliswaar beschutting tegen de zon is, maar ze kiezen er zelf voor om in de zon te staan. Twee van deze IJslanders hebben eczeem en worden volop ingesmeerd zonder te verbranden. Ze dragen geen deken en worden gemiddeld 1 keer per week ingesmeerd. We zijn in eerste instantie begonnen met om de dag insmeren, zoals ook vanuit Animaderm in Frankrijk wordt aanbevolen, maar dat is al niet meer nodig.

Wat wel is aan te bevelen is om de huid rond de ogen afwisselend in te smeren met Derfen en Cuten. De huid is daar erg dun en de oliebasis kan soms wat zwaar zijn voor dit gedeelte. Derfen mengen met Vaseline kan ook, maar dan neemt de werking van de Derfen wel wat af. Het gebruik van Vaseline wordt vooral gedaan als Derfen wordt gebruikt om Mok te behandelen omdat de koot vrij tere huid is en in de natte herstmaanden het meest te verduren heeft.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:52

Déaglan, bedankt voor je reactie! Ik ga het eens proberen mengen met vaseline voor rond de ogen, want daar dierf ik niets opdoen, of misschien met de eldena bodylotion waar precies toch ook veel goede reacties opkomen :-). Tof dat er zoveel mensen goede ervaringen hebben met derfen, ik hoop dat de deken er bij ons ook af en toe eens af zal mogen... Met dit weer is ze sowieso kletsnat van 't zweet onder haar deken, op de duur weet ik niet meer wat te doen om goed te doen...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:23

Veer heeft afgelopen nacht zonder jurk gestaan en is ook zonder jurk het land opgegaan. Het gaat echt uitermate goed. Nog niet 1x geschuurd sinds ze hier staat :D
Zou het dan toch zo zijn omdat ik redelijk bij de kust woon dat ze-ers hier minder last hebben?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:56

de zee kust heb opzich helemaal niks met die vliegjes te maken. de vliegjes waar ze allergisch voor zijn kunnen niet goed vliegen en zweven tussen de bomen. als er dus veel wind staat dan kunnen de vliegjes niet goed hun richting kiezen en zitten ze minder bij de paarden.

en omdat het bij zee vaak meer waaid hebben ze daar minder last van die vliegjes.
maar open vlaktes waar weinig bonen zijn en een windje moet ook goed doen want die vliegjes zijn daar veel minder.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:23

Nou, wij gaan een spannende tijd tegemoed.
Gister had ik het koppie er niet helemaal meer bij, na een lange dag met wedstrijd en eerste worden en allemaal spullen heen en weer en weet ik veel. Dus... ik had de stal niet goed dichtgedaan. Vanochtend werd ik dan ook wakker gebeld door de staleigenaresse, dat mijn poepeskatje aan de wandel was gegaan. Ze had zich eerst even laten verwennen door het nieuwe hooi en daarna door gekeuteld richting bix :? Aangezien dat in een grote kruiwagen zit, geen ideee hoeveel ze nu precies gegeten heeft :o ! Ze is waarschijnlijk na half 7 ontsnapt en tegen 8 uur gevonden, dat is niet lang, zou je zeggen.. aan de andere kant, 5 minuten bix eten, in het tempo dat mevrouw bix eet, dat zijn toch wel wat kilo's!!
Ik heb dus gelijk maar weer drainage besteld bij de Paardendrogist. Vooralsnog lijkt het met een sisser af te lopen. Ik ben er vandaag al 2x geweest en nog geen enge verschijnselen van koliek of wat dan ook, eerste keer 45 minuten gelopen en net 30.. Ze staat nu "voor straf" wel te vasten op stal, maar even niet op het land vandaag. Ze oogt verder fris en fruitig...
Mja, wat dat nu met haar jeuk gaat doen.. we wachten het maar weer af :(

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:46

Kiim schreef:

Ik heb het bij daantje wle eens gehad met ook een middeltje wat ik smeerde.
De plek die ik smeerde was jeukerig maar intact, later vielen ook de haren uit, kon ze met bosjes er uit trekken, ook mooie huid er onder en er kwam weer mooie haar voor terug, daarna nooit geen last meer mee gehad.

Ik ben overigens ook van plan om samen met een stalgenoot een fles derfen te bestellen, om het eerst eens uit te proberen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:27

*meld zich*
Hier helaas ook een eczeempaardje, welke gek wordt van de jeuk inmiddels.
Morgen gaat er gelijk een eczeemdeken op en twijfel nog over eventueel een hoofdkap ivm schuurplekjes boven de ogen.. Derfen is besteld en heb van de VA nog een speciale shampoo gekregen.

Nog even een vraagje, weet niet of die al gesteld is :o
Maar fokken jullie met jullie paarden welke eczeem hebben? Want soms lees ik dat het erfelijk is, en via andere bronnen weer van niet.. dus een beetje in dubio..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:42

Uit onderzoek van mijn scriptie-begeleiders is gebleken dat het bij shetlanders erfelijk is. Dit onderzoek was gericht op shetlanders, vandaar ook alleen deze conclusie, maar het lijkt mij dat het dan voor andere paarden ook erfelijk is.
Dit is het artikel er over:
http://www.animal-science.org/cgi/content/abstract/87/2/484

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:44

Kytha schreef:
*meld zich*
Hier helaas ook een eczeempaardje, welke gek wordt van de jeuk inmiddels.
Morgen gaat er gelijk een eczeemdeken op en twijfel nog over eventueel een hoofdkap ivm schuurplekjes boven de ogen.. Derfen is besteld en heb van de VA nog een speciale shampoo gekregen.

Nog even een vraagje, weet niet of die al gesteld is :o
Maar fokken jullie met jullie paarden welke eczeem hebben? Want soms lees ik dat het erfelijk is, en via andere bronnen weer van niet.. dus een beetje in dubio..

Nu pas je deken op :oo
hier moet je toch in maaart mee beginnen voor goed resultaat :o ?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:48

Biies schreef:

Het is pas vandaag geconstateerd ;)
En het liefst laadde ik dat paard in en gauw terug naar de vorige eigenaar, want dit is gewoon een (flink!) verborgen gebrek.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:51

Kytha schreef:
Biies schreef:

Het is pas vandaag geconstateerd ;)
En het liefst laadde ik dat paard in en gauw terug naar de vorige eigenaar, want dit is gewoon een (flink!) verborgen gebrek.

woooooww je wist niet dat hij het had ?? dan neem ik mijn woorden terug, zoo zeker balen.