[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:14

Oke en die laat ik 24/7 om ? Behalve bijv met poetsen en wandelen ? Zijn die trouwens makkelijk te krijgen in shetlander maat ?

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:24

de mijne heeft hem dan inderdaad op behalve tijdens het rijden en poetsen. Wandelingen worden wel met burka gemaakt (burka=deken)
ik heb hier in de buurt al een aantal shets met zo'n ding om gezien :j de boett-modellen :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:29

deken altijd op is beste dan.. en zomer eczeem word vaak ook ontwikkeld bij oudere paarden waarom weet ik niet precies.. Maar er is tegenwoordig geen leeftijd meer aan verbonden

everline & boett hebben prima dekens voor deze kleine monsters :)
hier in de buurt geen shetlanders met dekens maar weet wel dat ze er zijn
www.atorka.nl verkoopt beide dekens, boett en everline..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:47

moniekk schreef:
Auky schreef:
Nature's Best bevat nog best veel zetmeel (24%). Auke kan slecht tegen suikers, dus Nature's Best laten we maar staan.

Marstall bevat nog meer zetmeel, namelijk zo'n 41%. st. Hippolyt Hestemix is wat dat betreft een betere keuze.
Zelf voer ik Dodson & Horrell Safe and Sound met slechts 8% suiker en zetmeel.

probeer anders eens de cool mix van havens (musli zonder)

Ik heb geen reden om nu nog over te stappen, hij doet het erg goed op D&H :)

Ik lees over waterdicht maken van de eczeemdeken. Neemt dit niet de ademende/luchtige eigenschappen van de deken weg?

FannyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:45

Ik ben sinds begin februari in het bezit van mijn paardje en hij heeft helaas eczeem :n .

Schilfers op ongeveer 30 cm vanaf de schoft in de manenkam en ook schuurt hij zijn staart. In zijn manen zitten een aantal bobbeltjes (tenminste voelt als een bobbeltje) en als ik daar de schilfers afkrap met mijn nagel ontstaat er een nat wondje (bloed niet).

Ik heb nu sinds zondag equi derma in gebruik, op dit moment alleen de poeder.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Fanny

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:02

quote]

Ik heb geen reden om nu nog over te stappen, hij doet het erg goed op D&H :)

Ik lees over waterdicht maken van de eczeemdeken. Neemt dit niet de ademende/luchtige eigenschappen van de deken weg?[/quote]

nee hoor de deken blijft gewoon harstikke luchtig.. :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:03

FannyV schreef:
Ik ben sinds begin februari in het bezit van mijn paardje en hij heeft helaas eczeem :n .

Schilfers op ongeveer 30 cm vanaf de schoft in de manenkam en ook schuurt hij zijn staart. In zijn manen zitten een aantal bobbeltjes (tenminste voelt als een bobbeltje) en als ik daar de schilfers afkrap met mijn nagel ontstaat er een nat wondje (bloed niet).

Ik heb nu sinds zondag equi derma in gebruik, op dit moment alleen de poeder.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Fanny

ik ken equi derma niet maar kan je wel zeggen dat je het alleen met een poedertje niet gaat redden met een eczeem paard.. dus zou alsvast opzoek gaan naar een (eczeem)deken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:13

Misty krijgt vanmiddag de deken er op, vind dit echt eng weer en ik zie overal vliegen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:46

FannyV: Heb je een DA erbij gehad? Zodat je zeker weet dat het ZE is? Want vochtbultjes, klinken mij eerder als een zonneallergie dan ZE namelijk.

Heb vanmorgen maar een zak pavo nature's best gekocht, scheelt me ook redelijk in de prijs vergeleken met nu, en de samenstelling vind ik vooral beter. Ik ga mijn pony niet alle ingrediënten ontzeggen.

Kijken wij mensen trouwens wel uit dat onze eczeem paarden niet TE weinig binnen krijgen?
Want ook dat kan leiden tot een tekort, wat zich ook kan uiten in eczeem!!

Krijg het idee namelijk dat de meesten te ver gaan, waardoor een paard het minimale binnen krijgt. Als ze daarnaast ook nog licht werk moeten verrichtten komt het lichaam ook in de knoop met andere dingen, omdat het niet genoeg krijgt om goed te kunnen functioneren.

Sophie_Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:50

Hoi,
Even een vraagje... Hebben jullie de eczeemdekens al op? Wij twijfelen of we `m al op zullen doen of nog niet.. Vooral omdat het eind van de week weer flink schijnt te gaan regenen en het minder goed weer wordt....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:55

Hier ligt er nog niets op het dier :D Er is dan ook nog niks aan de hand. Sommige hier hebben hem al wel op, omdat hun paard/pony al aan het schuren is geraakt.

Trouwens, over het voer, wat te doen met de aangegeven hoeveelheid? Voedingsadvies van pavo opvolgen? Of zelf inschatten?
Mijn pony krijgt nu ongeveer (grof geschat) tussen de 0,5 en 0,7 (halve kilo, soms net iets meer, moeilijk in te schatten) en dit verdeeld over 2x. In de morgen en in de avond.
Voer nu combi van subli granen/zonder, nog redelijk wat dus. Ik kan het dan toch niet terugvorderen naar 1 of 2 handjes zoals sommige hier aangeven.
Advies???

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:11

ik heb mijn deken alleen om als het zonnetje schijnt en het warm is.
straks als ze het land op gaan dan krijgt hij hem 24/7 op.
je moet gewoon zelf even kijken of er vliegjes zijn als die er zijn gewoon op doen.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:50

Heeft er iemand veel ervaring met de rambo sweet itch?
Wil deze namelijk gaan aanschaffen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:17

Ik heb hem opgedaan zonet, ik durf geen risico's te nemen. Dus liever te vroeg dan te laat. Mevrouw ging meteen liggen rollen :+

I_Moondance: Dit wordt het tweede jaar dat ik hem heb en ik ben er onwijs tevreden mee! Dus je mag al je rambo-vragen op me afvuren :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:23

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:28

Carolshadoow waarom spreek jij over "ook nog licht werk moeten verrichten ?"ik snap niet dit goed een eczeem paard kan prima gewoon zelfde werk verrichten als een paard zonder eczeem

ik rij mijn pony normaal gesproken 6 dagen per week, nu kan even niet omdat ik geopereerd ben en niet zo goed kan zitten.. maar ik ben niet van mening dat ze minder meoten doen of een voorkeurs behandeling meoten krijgen ?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:32

Sterker nog, het is juist goed voor een eczemer om juist hard te werken.

Ten eerste gebruikt het dier dan eens wat van al die overtollige eiwitten en suikers en ten tweede is een dier wat op de juiste manier gewerkt wordt minder snel gestressed dan een dier wat niets doet.

Zomereczeem komt bij sportpaarden veel minder voor dan bij paarden die niet werken, terwijl veel sportpaarden vandaag de dag in de zomer overdag buiten staan.

ps. hier nog geen jeuk te bekennen *\o/*

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:37

Sophie mijn pony met eczeem wil liefst zo hard mogelijk werken veel doen lange stukken draven of galopperen.. stappen is saai haha (vind pony) en liefst gaat ze ook nog springen (over hindernissen) dressuren vind ze niet veel aan..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:39

MSophie schreef:
Sophie mijn pony met eczeem wil liefst zo hard mogelijk werken veel doen lange stukken draven of galopperen.. stappen is saai haha (vind pony) en liefst gaat ze ook nog springen (over hindernissen) dressuren vind ze niet veel aan..

Hier precies zo! :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:31

Sorry, maar wat ik bedoel is dat dieren die ook volop werken, andere behoeftes hebben dan degene die niet werken zeg maar.
Tijdens het werk hebben ze ook 1 en ander nodig.

Doordat degene met eczeem hun dieren maar minimaal voeren, kunnen ze ook in problemen raken.

Volgen jullie me nog?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:48

ohh zo ja ik volg je nog..

Maar je zij het alsof eczeem paarden minder doen.. Die van mij vermoord me als ik niet zoveel met haar doe hihi

Die van mij zal heus wel dingen krijgen die eigenlijk minder goed zijn voor haar maar voer ze toch gewoon.. helemaal geen suikers is ook niet goed dus ja wat ik nu allemaal heb op deze tour ga ik gewoon door en ben er heel tevreden mee..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:00

viel me vanmiddag ook iets op bij appie.

zijn koker is schoon :+
ik geloof dan dat equiral wel goed voer is?
maar ja hij is ook al een tijd van de voordroogkuil af en dat zal nog wel meer invloed hebben denk ik.

wel heeft hij schilfertjes in de manen,maar hij verhaart ook als ene gek dus dan zal het daar wel van komen.

nog geen deken op,bij ons achter op het land waai je zowat weg en zie daar geen vliegjes

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:01

bij ons ook nog niets :) hij stond rustig, tijdens het poetsen ook, geen staartzwiepen :)
wel 2 kilo haar eraf gesleurd _O-

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:52

sjaar: de hoogste leeftijd, die ik tegengekomen ben tot nog toe in alle publicatie's die voorbij gekomen zijn, was 20 jaar en dat werd al als bijzonder aangemerkt, in theorie kan alles, maar misschien toch zinvol om nog eens goed naar te laten kijken.

ik bedoel dus een paard dat op twintigjarige leeftijd voor het eerst zomereczeem-verschijnselen
kreeg. de jouwe zou dat met vier jaar verbeteren, zou wel een heel sneu record zijn.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:22

Sjaar01 schreef:
Hallo allemaal, Ik heb een Shetlander van 24 jaar. Door een blessure aan zijn knie kan er niet op hem gereden worden en mag hij alleen stappen. Sinds vorig jaar begon hij ineens heel erg te schuren met zn manen en staart. Zijn vacht vas erg vet. Ik heb de dierenarts gebelt en deze zei meteen dat het zomereczeem is. Nu lees ik hier dat zomereczeem vaak opkomt als het paard 3 jaar oud is.. Maar die van mij heeft nooit eerder ergens last van gehad?! Hij is de afgelopen paar weken ook weer begonnen met schuren maar nu met zn schouderbladen en hals. Dus niet meer zijn manen en staart. Maar aangezien het pas maart is snap ik niet dat hij er nu al last van heeft?! Ik wil hem liever geen deken opdoen aangezien hij eerdere dekens in no time kapot gemaakt heeft. Ook heeft hij ( net zoals bijne elke shetlander ) last van overgewicht. Hij krijgt elke dag hooi en ik voer hem summerfit. Hier zitten mineralen en vitamines in. Wie o wie kan mij helpen en heeft er advies? Hij schuurt zich tot bloedens aan toe.. :(

Alvast super bedankt! Liefs,,

Het kan op oudere leeftijd nog doorkomen. Onze draver heeft nooit ergens last van gehad en nu met zn 19e jaar op eens staarteczeem..

De kale hals kan ook wat anders zijn he, hier hebben we gesmeerd met zalf tegen schimmel en het trok weg, de jeuk ging grotendeels weg iig.
De vachten worden nu ook zo klam met dit warme weer..mijn merrie stond zelfs te zweten.
De summerfitkoeken gaan hier met de eczemer niet goed iig. Sinds ik die niet meer voer gaat het stukken beter.
Pavo Vitalkorrels gaan beter ;)

Dus mijn advies, laat eerst uitsluiten of het mijt, schimmel ed. Succes.