Canjer: De lange weg naar herstel !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Canjer: De lange weg naar herstel !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:00

Fijn bericht weer. Ik kan me héél goed voorstellen dat Potverdikkie het er heel moeilijk mee heeft de dode huid weg te halen...lijkt me vreselijk! Wat super dat Canjer t toelaat, dat geeft wel aan dat dit dier ondanks alle ellende toch in staat is vertrouwen te hebben in de mens... Dat is iets wat ik heel bijzonder vind.
Ben benieuwd wat de dierenarts vanmiddag zegt!

Heel veel succes en sterkte Kanjers en Canjer!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:02

Pfoe jeetje, wat een beestje! En wat een vechtlust!

Ik duim ervoor dat dit jonkie nog een heel mooi leven gaat krijgen! Petje af voor Potverdikkie!

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:02

Toen ik het las was ik er even stil van.
Wat een verhaal

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:04

he he eindelijk het vervolg gevonden.. Dacht al.. starks weet ik niet hoe het afloopt........ Ik blijf het weer volgen hoor..

Zet hem op Canjer!!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:06

i
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:06

Fijn dat het weer ietsje beter gaat!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:09

Top een vervolg, Ik duim voor deze 2 kanjers, dat alles goed komt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:10

Super om te horen dat het met Canjer zo goed gaat!! Een klein puntje: PVD post zelf niet meer, maar leest wel mee en post via iemand anders updates. Waarom dan niet gewoon zelf posten? Wat is dan het verschil? Ik lever aldus geen commentaar en constateer alleen maar.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:14

Ik ben zo blij voor jullie, dat canjer het zo goed oppakt. Ga zo door!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:16

@ capraibex70: omdat pvd het even helemaal gehad heeft met bokt.
er waren op een gegevon moment zo veel verschillende "verhalen" en pvd wil nu alleen maar in alle rust voor canjer en de rest zorgen.ze wil zich geen zorgen maken over hoe er nu weer op haar posts gereageerd is etc.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:16

Ik weet niet of zoiets mogelijk is bij zo'n ontsteking, maar een kennis van ons heeft via een (humane) huidarts en dierenarts een huidtransplantatie gedaan bij een ernstige beenwond. Juist omdat het been zo weinig spierweefsel heeft, heeft de transplantatie enorm meegeholpen aan het herstel. Als je meer info wilt moet je even pb-en.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:26

Fijn dat er weer een topic is !!!!

Super om te horen dat ie toch langzaam vooruit gaat !! Ga zo door Canjer !!

Moniek, ik kan me jou situatie goed voorstellen. Ik vindt het wel treurig dat het zo moet lopen, dat jij geen andere keus ziet als gewoon weg niet meer Bokken vanwege wegpesten. Triest.

Veel succes vooral nu met de beentjes, ik denk dat dat wel even een werk is om niet een te zwakke maag bij te hebben. Maar wel super dat Canjer door heeft dat, ondanks dat het niet fijn is, het wel hulp is.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:27

zoals de rest hier wat fijn om weer over canjer telezen en dat het zo goed gaat met hem ik volg dit verder Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:44

ik zet even een stipje .

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:49

Kendra schreef:
Ik weet niet of zoiets mogelijk is bij zo'n ontsteking, maar een kennis van ons heeft via een (humane) huidarts en dierenarts een huidtransplantatie gedaan bij een ernstige beenwond. Juist omdat het been zo weinig spierweefsel heeft, heeft de transplantatie enorm meegeholpen aan het herstel. Als je meer info wilt moet je even pb-en.

Bij een paard zal dit niet lukken, de wond moet dan erg steriel blijven om geen afstotingsverschijnselen of infecties te krigen, bij een mens gaat dit wel maar bij een paard zal het moeilijk gaan. Het was verder geen slecht idee, alleen niet geschikt voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:52

Wat fijn dat er weer een topic is Ja
En heerlijk dat hij steeds vooruit blijft gaan Ja

Overwonden gesproken, ik heb meerdere malen goede ervaringen gehad bij het gebruik van dettol (uiteraard aangelengd met water)
Dit in een plantenspuit. Het ontsmet heel erg mooi en is niet plakkerig

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:54

Gut, ik heb het hele verhaal stilletjes mee gelezen en vind het knap dat hij weer aan de beterende hand is. Zowel van jullie als van hem.
Ik heb misschien nog een tip qua voeren voor je. Je vertelde dat hij het hooi nog niet naar binnen krijgt. Ruwvoer is belangrijk en hooi valt te vervangen.

Ik gebruik zelf voor mijn oude merrie: Hypolite pre alpine grasbrok.
Dit zijn zeer grote brokken waar je net zoals slobber warm water op gooit (ik meng het altijd 1kilo pre alpine met 1 kilo slobber droog, en dan een halve emmer heet water erop dan een uurtje laten weken).
Mijn merrie krijgt ook lucerne.

Misschien heb je wat aan de tip. Ik kreeg mijn merrie ook schraal terug (na ziekte) uit het rusthuis en mag nu wel gaan minderen met het voer.
We zijn nu 3 maanden verder en mevrouw begint echt dik te worden.

Verder kan je nog een merrie/veulenbrok door het mengsel gooien, doordat het zolang weekt wordt alles een papje.

Zet hem op!!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:55

daarbij komt dat de wonden op canjers benen wel zeer ernsitg zijn,maar imo niet "diep" genoeg voor een huidtransplantatie,op sommige "kale" plekjes zit nl al wat donshaar.
het ergste zit ook in de kootholtes,en dat is natuurlijk wel zeer beweeglijk en erg laag bij de grond dus infectie-gevoelig.
ik denk dat pvd het op de juiste manier aanpakt momenteel,dode huid weghalen,pus afspoelen en groene leem.groene leem sluit overigens NIET af,dus de pus kan er gewoon uit blijven komen.

@ runnigkawa: dettol op deze wonden lijkt me echt niet verstandig!het is nu nog veel te pijnlijk en te open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:59

Dan ken jij dettol niet goed
Als er iets niet prikt of bijt is het dettol wel. ( ja gebruik het ook bij mezelf)

Kawa heeft vroegah een hele lelijke en zeer diepe draadwond gehad... wilde maar niet ophouden met etteren.
Dettol gebruikt en 2 dagen later was het schoon.

Deze soort ervaringen heb ik later meer gehad/gezien

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:00

Misschien heel stom maar zou steriel verband met biotex kunnen helpen? Gewoon dagelijks 3 keer een uurtje erop?
Mijn dierenarts zweert bij Biotex.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:08

Gelukkig, het topic voor de Canjer -fans is weer open.
Wat ik voor de wonden op Canjer z'n benen wil tippen is: lijnmeel.
Onze hengst had 'n flinke wond van voor op de sprong tot over de kogel, kreeg van de va. vulketan zalf.
Maar , als je (zoals bij zijn geval) de wond aanraakt dan krijg je "n trek reactie.
Lijnmeel hoef je ermaar tegenaat te gooien, paardje blijft braaf staan, voelt niets en het geneest
wonderbaarlijk (zonder wild vlees).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:11

Biotex?

Ik hoop dat je een andere biotex bedoelt, want ik denk absoluut niet dat dat gezond zou zijn! Als mijn DA Biotex (de vlekkenverwijderaar) aan zou raden op een open wond, zou ik vragen of hij misschien bij de Omo universiteit zijn diploma heeft gehaald Knipoog

Natuurlijk helemaal geen uithaal naar jou hoor! We zullen zeker wel een andere biotex in gedachten hebben.

Over Dettol: ik heb mijn duim er een keer bijna af gehad, en ondergedompeld in dettol (aangelengd): geen centje pijn. Wat dat betreft zou je in ieder geval wel eens kunnen proberen misschien? Ik zweer erop dat het echt, echt, echt geen pijn doet.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:13

@ hoopvol: het is eerst zaak dat alle dode huid eraf is,dan pas kan er aan genezing gewerkt worden.maar lijnmeel is inderdaad een optie,ik denk dat PVD dit wel met haar DA zal overleggen.

ik dacht toch echt dat dettol beet,net zoals betadine...weer wat geleerd:D
overigens is het PVD sterk afgeraden de wonden ergens mee te wassen of iets dergelijks,maar msschien straks als alle dode huidflappen eraf zijn...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:14

de groene biotex (ja die je ook in de wasmachine kan doen) is anders ook voor wonden enz goed spul hoor, ik heb vroeger ook wel eens met b.v een voet in de biotex gezeten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:14

Ik bedoel de groene Biotex, het inweekmiddel.
Dit werkt hetzelfde als soda maar slijpt niet en is veel zachter. Het wordt vaak gebruikt om abcessen open te krijgen (ik kan het weten, had vroeger een abces in mijn lies en moest van huiarts in een babybadje met biotex om te weken, het hielp wel)

Edit: In singapore gebruikte ik Dettol voor een zieke kat met abcessen en ze werd er nog zieker van, de DA daar vertelde me dat je dat absoluut niet op dieren mocht gebruiken omdat het een gevaarlijke chemische samenstelling had. Maar een kat wast zichzelf en paard natuurlijk niet.
Tja, ik zou het echt niet weten......
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 17-07-08 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt