Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RobvdPK

Re: Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:06

shaolanneke schreef:
Kwakzalvers genoeg idd, maar van de kliniek van Laarakkers kun je niet beweren dat het kwakzalvers zijn.

Is dat niet de man waar ieder paard een scheef bekken heeft ?
En iedere merrie een verkleefde baarmoeder ?
En waar bij wijze van behandeling goudkorrels worden ingeplant ?

Wakker worden, shaolanneke Cool.

Rob

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:11

Rob, waarom reageer je niet op de succesverhalen in dit topic?
Of wil je alleen maar horen wat je wilt horen? Clown

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:25

Nadya,

individuele verhalen hebben geen betekenis.
Mensen hebben een positieve ervaring met bv. homeopathie,
of een negatieve ervaring,
maar de waarheid is dat er in een praktijksituatie tientallen factoren bestaan
die een invloed kunnen hebben op het verloop van een ziekte/aandoening.
Je kunt dus nooit met zekerheid zeggen wat nu eigenlijk
het ware effect van de behandeling was.

Dat is de reden waarom alleen dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek
écht iets zegt over de werkzaamheid van een bepaalde behandeling/middel.
Alleen bij zo'n onderzoek heb je namelijk alle factoren onder controle.

Rob

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:47

Als je alle individuele reacties bij elkaar gooit krijg je er een hele hoop.

In de reguliere sector kun je ook nooit 100% zeker weten of alleen het medicijn recht heeft gedaan aan de genezing.

Als er geen sprake is van placebo effect valt er daar niks over te vinden.

Daarom zou het interessant zijn te onderzoeken hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van uitbehandelde dieren die daarna het alternatieve circuit zijn ingedraaid.
Om vervolgens te ontdekken hoeveel mensen er baat bij hebben gehad.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:53

Citaat:
In de reguliere sector kun je ook nooit 100% zeker weten of alleen het medicijn recht heeft gedaan aan de genezing.

Je klinkt hoe langer hoe chaotischer, Detour.

In de reguliere sector worden medicijnen eerst dubbel blind onderzocht.
Pas nadat bewezen is (1) dat het beter werkt dan placebo,
en (2) dat er geen (of controleerbare) bijwerkingen zijn,
wordt zo'n medicijn in gebruik genomen.

Rob

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:27

Bij de reaguliere geneeswijzen doen ze aan symptoon bestrijding, het echt probleem wordt niet aan gepakt.Dus waar door de kwaal ontstaat dat wordt niet aan gepakt, bv een paard met een te lage weerstand.Dat komt omdat er te veel op hem of haar af komt, hij of zij kan er geen weerstand tegen bieden.Een allergie is niks anders dan overgevoelig reageren, het lijkt heel erg simpel maar dat is het niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:38

RobvdPK schreef:
Citaat:

Je klinkt hoe langer hoe chaotischer, Detour.

In de reguliere sector worden medicijnen eerst dubbel blind onderzocht.
Pas nadat bewezen is (1) dat het beter werkt dan placebo,
en (2) dat er geen (of controleerbare) bijwerkingen zijn,
wordt zo'n medicijn in gebruik genomen.

Rob

Dan nog heb je geen garantie, Rob, want geen enkel individu werkt hetzelfde als een ander. Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:41

Daar heb je helemaal gelijk Detour. Garanties worden niet gegeven, daarin is gelukkig geen onderscheid tussen welke genezer dan ook.
Anders zouden er nooit mensen of dieren doodgaan! Wat een saaie boel zou het worden.

Marleen: denk je echt dat ze DA leren dweilen met de kraan open?? MAW wil je beweren dat alle DA dom zijn??
Wat jij zegt is echt klinklare onzin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:43

Ik zeg niet dat een d.a dom is maar ze kunnen wel eens verder kijken dan hun neus lang is,en trouwens ik heb een v.a die achter mijn denkwijze staat gelukkig maar ik ben bang dat er maar een paar van zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:46

Nou, met mijn allergie voor paarden werd mij verteld dat ik mijn paard weg moest doen, Anneve (van mijn huisarts) maar dat wilde ik neit (zie ik toch ook als symptoombestrijding) Ik werd ziek nadat ik een tijd letterlijk boven aardstraling sliep; na 18 jaar met de dieren om te zijn gegaan was ik dus stomverbaasd. Knipoog

Toen ik naar een arts ging die zowel regulier was als homeopaat heeft hij mij er overheen geholpen. De klachten verdwenen snel op, bed verhuist, ik heb nergens meer last van! Ik kan nooit bewijzen wat de trigger is geweest maar was blij dat de homeopaat er voor me was en me hielp het probleem op te lossen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:48

n = 1
Ik heb griep (niet hoor, maar had gekund) gehad en nu ben ik beter.
Marleen: natuurlijk moet een DA verder kijken dan zijn neus lang is. Dan geldt voor iedereen.
Hoe is het met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:33

[quote="RobvdPK"Kwakzalverij is het toepassen van behandel- en/of onderzoeksmethodes,
waarvan het nut en de werkzaamheid niet werd bewezen. R
[/quote]

Hylarisch zoals jij je opsteld en gewoon dwars over de feiten van bewezen vergoedingen heenleest,
laat ik hopen dat je een vrijstaant huis hebt Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:43

Nadya schreef:
Rob, waarom reageer je niet op de succesverhalen in dit topic?
Of wil je alleen maar horen wat je wilt horen? Clown

Ja 'tunnelvisie' heet zoiets Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:57

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:03

Citaat:
Vraag:
Waarom wordt homeopathie als alternatief beschouwd of juist waarom niet als alternatief worden beschouwd?

Antwoord:Wat staat er in het Nederlandse woordenboek bij het woord alternatief? Alternatief: op andere begrippen gevestigd. Afwijkend van het heersende. Dus de homeopathie gaat uit van een andere zienswijze dan de reguliere zienswijze. Als we er dan weer het woordenboek op naslaan en we zoeken de tegenhanger voor alternatief, regulier of allopathie, dan staat er: Allopathie: geneesmethode waarbij men door de geneesmiddelen uitwerkingen zoekt voort te brengen, die de ziekteverschijnselen tegenwerken, in tegenstelling tot homeopathie.

Homeopathie betekent het gelijke met het gelijkende genezen. Dus niet bestrijden door b.v. antibiotica, maar uitgaan van het zelfgenezend vermogen dat ieder mens heeft. Dit zelfgenezend vermogen toont zich heel duidelijk bij b.v. het herstel van een wond. Zonder ons zelfgenezend vermogen of onze levenskracht, zou deze wond namelijk gewoon open blijven staan en niet dichtgroeien.

Maar soms is het zelfgenezend vermogen niet optimaal in staat om te genezen dat niet meer omdat de mens te verzwakt is. Dan gaat men met behulp van homeopathische geneesmiddelen dat zelfgenezend vermogen meer stimuleren. De homeopathische middelen hebben de overeenkomst met de klachten van de patiënt. Het zelfgenezend vermogen krijgt daarmee de stimulans of prikkel om de klachten te gaan herstellen. Even een herinnering dat het iets vergeten was……namelijk de klachten te overwinnen. Met de invoering van de Wet Uitvoering Geneeskunst (WUG) in 1865 ontstond er een scheiding tussen de universitair geschoolde artsen en de andere bestaande geneeswijzen. Deze artsen kregen op deze wijze een

wettelijke bescherming. Voor die tijd was er slechts sprake van een aantal concurrerende geneeswijzen. De term alternatieve geneeswijze kwam in Nederland eigenlijk pas sinds de jaren 80 van de twintigste eeuw in opgang, nadat de Commissie Muntendam een rapport uitbracht aan de Nederlandse regering met aanbevelingen om een aantal alternatieve behandelingen toe te laten en wetenschappelijk te onderzoeken. Om begrip te krijgen voor de alternatieve geneeswijze zou men naar de geschiedenis van de geneeskunde kijken. Daarin zijn een aantal belangrijke geleerden van invloed geweest.

Aristoteles werd geboren in 384 v.Chr. te Stageira (Chalkidice), als zoon van de befaamde arts Nicomachus, lijfarts van koning Amyntas II of III van Macedonië (= grootvader van Alexander de Grote). Aristoteles bestudeerde een groot aantal zaken in onder andere bewegingen (wordingen) in de natuur en de biologie, en kwam onder de indruk van de ordening en doelmatigheid daarin. Dit bracht hem tot de uitspraak "De natuur doet niets vergeefs". In zijn visie bestaat de wereld uit de vier elementen aarde, water, lucht en vuur, omgeven door de ether, het z.g. 'vijfde lichaam', en daarbuiten sfeerlagen, waarvan de buitenste die van de vaste sterren zou zijn. De uiterste sfeer is in zijn visie God, de Onbewogen Beweger. Van de werken van Aristoteles is helaas veel verloren gegaan.

Paracelsus werd in 1493 te Zwitserland geboren. Paracelsus ging uit van het inzicht, zo boven, zo beneden. Het universum is op de verschillende niveaus volgens overeenkomstige patronen opgebouwd. De mens, als microkosmos, bevat alles wat er in de macrokosmos te vinden is. "Alles wat er in de grote wereld is, niet meer en niet minder, is ook in het menselijk lichaam aanwezig. Dezelfde soorten hout, stenen, kruiden etc. die er in de buitenwereld zijn, zijn er ook in de mens, alleen niet in dezelfde gedaante als in de elementen…

Wie in staat is de gedaanten ervan in het menselijk lichaam te herkennen - dus: dit is de saffier in de mens, dat de Mercurius, dit de cipres, dat flos cheiri etc. - die heeft het boek van het menselijk lichaam juist bestudeerd en doorgrond."

Homeopaten zien in hem de grote voorloper omdat hij, zonder het tot een systeem of methode uit te bouwen, het principe van homeopathische geneesmiddelkeuze heeft beschreven en toegepast. Hij gaf de prachtige beschrijving van wat zich later tot de homeopathische geneeswijze zou ontwikkelen: "De vertegenwoordigers van de vierde richting heten spiritales, omdat ze in staat zijn de geesten van de kruiden en wortels te overmeesteren en hun te gebieden de zieke die zij hebben gevangen en ziek gemaakt, van zijn kwaal te bevrijden. Net als wanneer een rechter iemand in het blok sluit: dan is hij ook de enige die hem kan helpen. Want het blok is van hem en de sleutel ook; alleen hij kan het weer opendoen. Op dezelfde wijze worden de geboeide zieken door de geesten van de kruiden bevrijd."

Tot aan het eind van de 18e eeuw bestonden geneeskundige handelingen voornamelijk uit aderlatingen, primitieve operaties en botzettingen, laxeerkuren, braakkuren en bloedzuigers, en door het gebrek aan hygiënisch inzicht was het resultaat van de behandeling veelal ongewis. In een reactie op de slechte resultaten van de medische wetenschap van die tijd ontstond aan het eind van 18e eeuw de door Samuel Hahnemann ontwikkelde homeopathie. Het principe van de homeopathie is het gelijksoortigheidbeginsel similia similibus curentur. Een ziekte kan genezen worden door een patiënt een middel toe te dienen dat in onverdunde vorm bij een gezonde persoon gelijksoortige symptomen zou oproepen als die waaraan de patiënt lijdt.

Het doel van een homeopathische behandeling is het sterker worden van de mens. Niet de bacteriën en virussen die er overal in de wereld zijn bestrijden. Maar zorgen dat men zelf een sterk immuunsysteem heeft. Zodat als er iemand in Uw omgeving hoest, U niet tot degene behoort die daar vatbaar voor zijn. Ondanks het feit dat er ontzettend veel onderzoek verricht is in de reguliere geneeskunst, vindt men op het internet bij de meeste, zo niet bij álle chronische ziekten dat deze ziekten nog niet te genezen zijn. Beter is wellicht om terug te gaan naar vóór 1865 met de daaraan toegevoegde stelling: wie geneest heeft gelijk...

(Antwoord komt van de Stichting Hahneman)

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:06

Citaat:
Hylarisch zoals jij je opsteld en gewoon dwars over de feiten van bewezen vergoedingen heenleest,
laat ik hopen dat je een vrijstaant huis hebt

Wat ik dan weer gielaries vint, dat iz de manier waarob jij Nederlandsch srijft,
al moet ik metéén toegeven dat dat met de kern van de zaak niets te maken heeft.

@Singasong
Jij citeert een lange tekst van de Hahnemann stichting.
Nogmaals : en dan ?
Zolang je niet met wetenschappelijke bewijzen komt dat homeopathie werkt,
mag je wat mij betreft de hele bijbel, of de complete qu'ran citeren,
dat verandert er helemaal niets aan.

Rob

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:19

Het valt mij ook op dat de 'bewijzen' van de werking van homeopatische middelen voornamelijk te vinden zijn op websites van fabrikanten van homeopatische middelen en homeopaten.

Ik heb zelf ook weleens gebruik gemaakt van homeopatie en hierbij ook het idee gehad dat het heeft geholpen. Toch vraag ik me af of het niet het psychische effect was, dat ervoor zorgde dat iets leek te helpen. Zelf zet ik namelijk mijn vraagtekens bij de extreme verdunning. Ik heb het idee dat de oorspronkelijke stof, indien deze werkzaam zou zijn, dan niet meer kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:35

RobvdPK schreef:
Wat ik dan weer gielaries vint, dat iz de manier waarob jij Nederlandsch srijft,
al moet ik metéén toegeven dat dat met de kern van de zaak niets te maken heeft.

En elke keer kan ik weer ontzettend genieten als ik mensen als jou zo ontzettend met hum emotie's zie worstelen, prachtig gewoon Lachen

Jammer dat een boodschap (in dit geval jou boodschap) die mss reuze interessant is dan helemaal niet meer overkomt. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:38

Ik heb ook goede ervaringen met Holistische dierenartsen. Maar ben wel van mening dat je een reguliere dierenarts niet buiten kunt sluiten. Ze moeten samenwerken. Gelukkig doen de artsen die ik heb dat ook.

Helaas heeft dat bij mij op stal veel problemen gegeven. Ik moest me niet inlaten met die zweverige dingen. Er wordt nu zelfs rondbazuint dat ik mensen beinvloedt omdat iemand anders op stal ook een HDA wilde laten komen en we dus samen dezelfde hebben laten komen. Er werd beweerd dat er maar weinig mensen in dat zweverige geloven, maar ik wist al lang dat veel mensen hiervoor kiezen... Dat blijkt nu ook weer Ja
Jammer dat sommige mensen zo zwart - wit denken, terwijl er ook nog andere kleuren zijn...

Edit: Zweverig werd heb bij ons op stal genoemd, ik vind er absoluut niets zweverigs aan

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:52

Chiqa schreef:
En elke keer kan ik weer ontzettend genieten als ik mensen als jou zo ontzettend met hum emotie's zie worstelen, prachtig gewoon

Je bent aan het doordraven Chiqa.
Misschien heeft deze discussie voor jou met emoties te maken,
maar voor mij gaat het alleen maar over gezond verstand.

Rob

PS
En emotie's schrijf je emoties.
Prachtig gewoon Cool .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:54

Anneve met mijn paard gaat het erg goed, hij staat op het land en wordt eindelijk dikker.Hij krijgt zelfs weer een buikje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:38

RobvdPK schreef:
Citaat:
laat ik hopen dat je een vrijstaant huis hebt

@Singasong
Jij citeert een lange tekst van de Hahnemann stichting.
Nogmaals : en dan ?
Zolang je niet met wetenschappelijke bewijzen komt dat homeopathie werkt,
mag je wat mij betreft de hele bijbel, of de complete qu'ran citeren,
dat verandert er helemaal niets aan.

Rob

Ik dacht, misschien kan je er nog wat van leren.....

En wel of geen bewijs;
Citaat:
wie geneest heeft gelijk...
allerlaatste zinnetje!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:13

RobvdPK schreef:
shaolanneke schreef:
Kwakzalvers genoeg idd, maar van de kliniek van Laarakkers kun je niet beweren dat het kwakzalvers zijn.

Is dat niet de man waar ieder paard een scheef bekken heeft ?
En iedere merrie een verkleefde baarmoeder ?
En waar bij wijze van behandeling goudkorrels worden ingeplant ?

Wakker worden, shaolanneke Cool.

Rob

Denk dat jij wakker moet worden Rob en af moet stappen van je tunnelvisie en kortzichtigheid.
Overigens voor jouw informatie had mijn paard geen last van een verkleefde baarmoeder en behandeling van goudkorrels is ook niet nodig Clown

Jammer dat je op geen enkele wijze reageert op de suc6 verhalen, typisch geval van tunnelvisie en enkel reageren op wat in jouw straatje past. Zelfs de reguliere dierenartsen hebben stukken minder last van tunnelvisie dan jij, hoe verklaar je het anders dat de reguliere dierenartsen steeds meer overstappen op homeopatische middelen en openstaan voor de behandelingen van de HDA? Ik combineer beide, tot tevredenheid van beide artsen (regulier en HDA) en een goed resultaat bij het paard.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:41

shaolanneke schreef:
Jammer dat je op geen enkele wijze reageert op de suc6 verhalen, typisch geval van tunnelvisie en enkel reageren op wat in jouw straatje past.

Shaolanneke,

er zijn mensen die met bv homeopathie positieve,
en andere die negatieve ervaringen hebben.
Ik heb eerder al uitgelegd dat individuele verhalen op zich weinig betekenis hebben.
Je kunt het mss nog eens nalezen.

Rob

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:59

De reacties zijn er wel degelijk shaolanneke. Kijk eens hoe vaak ik hier al "n = 1" heb getypt! Ik word er zelf simpel van. (Blijkbaar past deze reactie niet in jouw straatje. Dus wie heeft hier last van tunnelvisie?? )