gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:40

Pebblesther schreef:
Hallo,

Mijn paard is afgelopen winter geprikt omdat we dachten dat hij bloedarmoede zou hebben.
Z'n Hb was 0.36 en dat is volgens de dierenarts aan de lage kant maar geen bloedarmoede.
Het ging weer beter tot afgelopen maand. Hij werd weer lusteloos met een doffe vacht. Afgelopen maandag heb ik weer bloed af laten nemen en daarvan krijg ik morgen telefonisch de uitslag.
Hoe komen jullie aan al die waarden? Heb je die van de DA gekregen? Ik kreeg nl alleen het Hb telefonisch door.

de hele uitslag kun je via je dierenarts opvragen.
is je dier wel behandeld voor die bloedarmoede dan?
zulke vacht kunnen ze ook krijgen bij bloedworm, en bloedworm kan weel wat bloedarmoede veroorzaken.
maar verder kun je beter een topic aanmaken met foto's er in denk ik,misschien herkent iemand het?

Pebblesther

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:59

Ja dat is inderdaad beter om gewoon zelf een topic te openen.

Destijds ging het weer beter met hem dus heb ik niks aan de eventuele bloedarmoede gedaan. We hebben hem 3 weken geleden een goede wormspuit van equmax gegeten die alle wormen dood. Ook voer ik hem sinds 2 weken elke dag een ijzerdrankje door het voer maar het wordt nog niet beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 16:07

maar 2 weken is ook veel te kort om al resultaat te zien,dan ben je eerder 2 maanden verder.
maar open maar een topic,krijg je echt zat tips!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:48

_Sammie_ schreef:
Suzan schreef:

Wanneer was er bij jou paard geprikt? Direct nadat hij spierbevangen stond, of 12 uur later?
En weet je ook wat de AST en IDR waardes aangeven?
Mijn paard is helaas ook spierbevangen (2e keer) Ik moet de complete uitslag nog krijgen. Maar heb al wel CK waarde doorgekregen, die was nog een stuk hoger.... Zal eerst eens de complete lijst afwachten.
Beterschap voor je paard.

Wat was de CK-waarde van jouw paard? Hoe gaat het verder met je paardje?
Succes met hem/haar :)

Heb vandaag de waardes gemailed gekregen. CK was ruim 8400! (helaas geen typefout met een nul te veel ofzo...)
Echt heel slecht dus. Het is nog afwachten of we haar weer goed gaan krijgen.
ze moet eerst 2 weken absolute boxrust, daarna weer prikken.
Ik ga nu naar stal toe, kijken hoe ze erbij staat. Het rare is dat ze de eerste keer (3,5 jaar geleden) dat ze spierbevangen was een CK waarde van 5400 had en er op het oog beroerder uitzag. Nu liggen de waardes dus nog veel slechter, maar ze oogt minder beroerd.
Kan helaas op dit moment niet veel meer doen dan afwachten, metacam geven, vit e en selenium en heel veel knuffels.
Hoe gaat het met jouw paard?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:29

Hij was zondag spierbevangen geworden en was eigenlijk zondagavond/maandagochtend weer helemaal vrolijk zoals hij normaal is... Ik heb hem een paar dagen een dubbele dosis neutradex gegeven en ondanks de hoge temparturen een fleecedeken opgedaan tussen 9 uur 's avonds en 12 uur 's middags (ik heb me paard aan huis, dus ik doe zulke dingetjes heel makkelijk), beest heeft mega honger, hij vreet heel z'n stal leeg en tijdens het stappen is elk grassprietje zwaar interessant :D Hij voelt zich naar mijn idee best heel goed, maar ik denk wel dat hij het werken wel heel erg mist.
Ik had van de week m'n fysio (van m'n paard) nog aan de telefoon en die vond de waarde van mijn paard al extreem hoog. Zogenaamde 'slootpaarden' zitten vaak rond de 2500 ongeveer (is haar ervaring) en zij had die waarde van 4100 van mijn paard nog nooit meegemaakt... Dus als jou paard 8400 heeft, is dat echt extreem veel, arm paardenkind :(:)
Verder heb ik mijn paard te eerste dagen 3x op een dag alleen een handje geweekte zemelen gegeven, omdat daar echt duidelijk een stuk minder inzit als in muesli of biks.
Is het de eerste keer wel weer helemaal goed met d'r gekomen? Weet jij nog hoe lang dat toen ongeveer heeft geduurt voordat haar waardes weer normaal waren? En heeft ze er verder nog iets aan overgehouden?
Mijn fysio raadde mij ook aan, om gewoon 's ochtends 10 minuutjes met hem te stappen, 's avonds zijn boks uit te mesten, een half uurtje te kroelen/poetsen, te stappen, en hem daarna gewoon weer op stal te zetten. Zodat hij gewoon alle tijd en rust krijgt om te herstellen. Wel moeilijk, maar het is denk wel eff het beste voor het best.
Erg zeg die absolute boxrust :(:) ... Al dat getob... Mag ze wel gewoon een beetje hooi??
Sterkte met d'r!

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:32

Moet er ook nog wat hebben.. zal binnenkort eens zoeken.
Van mijn vorige paard had zijn nierwaarden veel te hoog/ spierbevangen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:52

@ Sammie: thanks. Fijn dat je paard weer vrolijk is, hopelijk is dat omdat het van binnen uit ook beter met hem gaat.
Tja die waardes zijn inderdaad niet bepaald bemoedigend. Heb haar vandaag even uit haar box gehaald en nog geen 20 meter laten lopen om haar hoeven goed schoon te maken. Van die 20 meter wilde ze de eerste 10 meter nog wel lopen, daarna liep ze steeds trager. De ellende is, dat dat stilstaan voor haar spieren nu noodzakelijk is, maar voor de rest van haar gestel is het natuurlijk niet bepaald goed. De kwaliteit van haar hoeven gaat achteruit, dus dat moet ik goed in de gaten houden. Merk je daar bij jouw paard wat van?
Ze krijgt nu hooi en een beetje slobber voor de suplementen. Verder kijkt ze gelukkig wel vrij vrolijk en wil ze graag aandacht. Dat blijf ik wel vreemd vinden, zoals ik al zei, de bloedwaardes zijn veel slechter dan de vorige keer, maar toen moest ik haar de eerste paar dagen echt met rust laten. Ze krijgt dezelfde pijnstilling (metacam)
bloedwaarde geeft dus niet hetzelfde beeld als het klinische beeld. Heb er geen verklaring voor. Dierenarts trouwens ook niet.
De vorige keer had ze na 3 weken weer acceptabele bloedwaardes, maar ben wel heel lang bezig geweest met opbouwen. Omdat ze door die bevangenheid een flinke opdonder had gehad, lichamelijk gezien, kreeg ze tijdens de revalidatie met allerlei kwaaltjes te maken, zoald een hoefzweer. Het heeft een maand of 6 geduurd voordat we weer een beetje normaal, klein uurtje konden rijden. Maar ben bang dat ik nu een beetje off topic ga. We zouden het hier eigenlijk over bloedwaardes moeten hebben. ;)

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:28

Met z'n hoeven merk ik er niet veel van, maar de kwaliteit van de hoeven van mijn paard is ook vrij goed... Ik heb de hoefsmid nog wel eff gebeld, om te vragen of ik moest teren of iets, maar dat was niet nodig volgens hem (Me paard staat nu natuurlijk de hele dag in de stront en pis) en daarbij staat hij ook vierkant op ijzers.
Het kan best dat je paardje nu veel beter in haar vel zit... En alles mee rklopt bij het beestje. Dat doordoor het klinische beeld niet klopt met het beeld van de bloedwaardes.
Geef je ook neutradex??

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:25

ellepel schreef:
maar 2 weken is ook veel te kort om al resultaat te zien,dan ben je eerder 2 maanden verder.
maar open maar een topic,krijg je echt zat tips!

Bedoel je hiermee dat 2 weken te korte tijd is dat de wormspuit aanslaat of te korte tijd dat het ijzerdrankje gaat werken? Want ze zeiden namelijk dat je na het voeren van het ijzerdrankje na een week al verschil moest zien.

Maarrrr ik heb vandaag de uitslag gehad van het bloedonderzoek en de spierenzymen waren te hoog. Ik moet nu Neutradex over het voer gaan doen. Ik heb de labuitslag ook opgevraagd dus die zal ik hier binnenkort ook wel even plaatsen.
Weten jullie trouwens of dat Neutradex een poeder of drankje is? En hoe lang zou het moeten duren voordat je verbetering ziet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 19:15

moet je even de zoekfunctie gebruiken of via google even zoeken,staat vast wel ergens info van?
ik weet het zelf in elk geval niet

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:46

Neutradex is een soort stroopachtig spul, en het smaakt naar caramel... Neutradex doet gelijk zijn werk, dus ik denk dat je zeker binnen een weekje wel verschil moet zien. Pas wel op met te veel geven... Het maakt namelijk ook goede cellen dood. De eerste keer werkt neutradex bij mijn paard echt als een trein en nu ook wel heb ik het idee.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:24

Ik heb hier de uitslag van de bloedtest:

De waarden die te hoog waren en er op duiden dat hij wat met z'n spieren heeft:

GLDH: 13.8 (moet < 13 zijn).
Alkalische fosfatase: 266 (moet < 200 zijn).
LDH: 626 (moet < 380 zijn).
CK: 368 (moet < 210 zijn).

Nu maar hopen dat hij echt last van z'n spieren heeft en dat het toch niet iets anders is. Als ik hem bijv. uit de wei haal dan loopt hij pittig aan de hand en als je echt last van je spieren hebt zou je toch zeggen dat je dan heel voorzichtig loopt. Maar misschien heeft hij een lichte vorm.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:32

Je hebt geen extreem hoge waardes hoor... Die verhoogde waardes kunnen ook komen als je net gereden hebt...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:22

Ik vond die waardes ook niet extreem hoog. Maar op verzoek van de dierenarts ben ik toch maar begonnen met de neutradex.
En toen mn paard geprikt werd had ik 2 dagen daarvoor voor het laatst gereden. Toen hij geprikt werd stond hij al 3 uur op stal dus daar kan het niet aan liggen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:19

Ik zou denk ik verder laten zoeken... Aangezien op mijn bloeduitslagen staat, dat een paard een CK-waarde mag hebben van 350, dan zou die dus nauwelijks verhoogd zijn.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:55

Tsja, het is zo lastig. Hij heeft ook een erg doffe vacht met lelijke haren maar volgens de DA kon dat komen omdat hij last van z'n spieren heeft dan voelt hij zich verder ook slecht. Ik vond dat wel apart en m'n instructrice heeft er ook zo haar vraagtekens bij. Misschien ga ik wel met Sam naar een echte paardenkliniek waar ze hem helemaal na kijken want zo kom ik ook niet verder. Ik was blij met de diagnose verhoogde spierenzymen omdat ik dan eindelijk wist wat er was en dan kan ik daar wat aan doen. Maar of dat wel echt de oorzaak van zijn doffe vacht en snel buiten adem is betwijfel ik....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:58

hadden ze ook naar selenium en vitamine e gekeken in het bloed?
tekort daarvan geeft namelijk ook dit soort klachten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:35

Ik zal straks thuis eens even in de labuitslagen kijken.
Ze hebben in ieder geval wel een vrij volledig lab geprikt dus ik denk dan wel dat het er bij zit.

Dus een tekort daar aan kan ook leiden tot lusteloosheid en een doffe vacht? En dat heeft dan niks met de spieren te maken neem ik aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:22

bij seleniumtekort kunnen de paarden ook last krijgen van de spieren,ze lopen dan wat stijver.
maar als daar naar gekeken is dan zou dat dus wel goed moeten zijn

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:23

Onderzoeksresultaat Dexamethason supressie-test bij fjord 17 jaar

Cortisol 115 om 18 uur (1e keer prikken)
cortisol 42 om 12 uur (2e keer prikken)
referentiewaarde/eenheid 40 - 170 nmol/L

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:27

ellepel schreef:
hadden ze ook naar selenium en vitamine e gekeken in het bloed?
tekort daarvan geeft namelijk ook dit soort klachten

Om nog even op jou vraag terug te komen.
Selenium en vitamine E zie ik niet op het lijstje staan.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:36

je zou het kunnen overleggen met je veearts of het een idee is om daarnaar te kijken..komt toch wel vrij regelmatig voor hoor dat paarden daar tekort van hebben.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:03

Ik merk dat mijn paard al begint op te knappen na het voeren van de Neutradex. Hij is weer vrolijker en levendiger.
Misschien slaat het dus toch wel aan :)
Mijn instructrice denkt misschien dan mijn paard in het verleden een ernstige worminfectie gehad heeft wat z'n darmen zodanig heeft aangetast dat hij minder in staat is om alle voedingsstoffen op te nemen uit het voer.
Hij heeft nu in ieder geval geen wormen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:18

Ik heb weer verse bloeduitslagen en ben er blij mee!
Vandaag kreeg ik de uitslag van het tweede bloedonderzoek van mijn spierbevangen paard en de waardes zijn gelukkig drastisch verbeterd!

uitslag bloed onderzoek geprikt op 13/7 (direct nadat ze niet meer wilde lopen)
CK 8403 (< 260)
LDH 901 (< 400) (Deze waarde stijgt nog een tijdje door, na de meest acute fase)
GOT 965 (< 600)

Vooral de CK was zeer hoog.

Uitslag van vandaag:
CK 358
LDH 650
GOT 591

We mogen nu heel rustig gaan opbouwen.
Paard heeft 2,5 week boxrust gehad. We zijn er nog lang niet en ze zal altijd erg gevoelig voor spierbevangenheid blijven, maar gelukkig is er weer uitzicht op herstel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 12:08

ja klopt,blijft altijd een gevoelig punt bij die paarden.
net als dieren die hoefbevangen zijn geweest,moet je ook erg mee uitkijken.
fijn dat het de goede kant op gaat! :D