Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:20

Oh wat goed Ireen! Daar ben ik blij mee!!
Luna's bulten waren wel "groot" genoeg, zei de veearts, hij kon ze heel erg indrukken, wat luna niet leuk vond!
(nu weet ik zeker dat ze niets meer van mannen moet hebben.. )

Grappig dat iedereen last heeft van een lange vacht, die van mij krijgt namelijk geen haren meer... dat blijft kort en ruw.
Vanaf september 2007 is er niets bij gegroeid....
maar volgens de veearts moet dat weer gaan groeien en glanzen als de tabl aanslaan. Lachen
Ben erg benieuwd..

Waar ik ook erg nieuwgierig naar ben;
zijn jullie paarden soms ook onregelmatig in het gangwerk met rijden?
Ik heb al tijden problemen met de draf, de stap van Luna is zuiver, maar de draf is op sommige stukken onzuiver.
Aan de longeerlijn kan ik goed merken, dat als ze warmer wordt dat het dan minder wordt.. (artrose verschijnselen..), maar onder het zadel zijn er hele goede stukken bij, maar ook stukken dat ze echt onzuiver is, en haar hoofd omhoog gooit.
Luna is met alle benen op de foto's geweest, maar er is niets gevonden, de veearts noemt dit ook naweeen van de hoefbevangenheid.
Luna heeft na de bevangenheid bijna 2 jaar op (speciaal) beslag gelopen, maar sinds kort hebben we dat eronder uit gehaald, omdat ik er toch nooit een buitenrit mee rijd.
Dat gaat wel goed, in het begin was ze iets gevoeliger, maar nu loopt ze net zo als mét ijzers.
Maar ik baal wel dat we niets kunnen vinden..
zadel is nagekeken, rontgenfoto's zijn oke, ik geef glucosamine en sinds kort die magnesium..

hebben jullie nog tips?
Ik zou graag weer wat dressuurmatig met haar aan de bak willen.. vandaag ging het rijden erg goed.. op de onzuiver heid af en toe na.. ze was flink aan het dollen met me, want alle hoeken waren eng, en de bosjes waren eng...!!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:06

Ik heb met Evita al jaren problemen met lichte onregelmatigheid, vrijwel altijd vanuit haar achterbenen. Ze is al meerdere keren helemaal binnenstebuiten gekeerd en bleef een groot mysterie voor de veeartsen. Vorig jaar, bij de 3e kliniek, kwam er uit dat ze lichte spat heeft in beide achterbenen (fase 2, dus een paard zou met haar foto's goedgekeurd worden met een bemerking!) en kissing spines. Maar de rontgenfoto's waren voor haar leeftijd zeker niet slecht en het blijft apart dat ze hierdoor kreupel is gaan lopen. Voor de rest is alles (pezen/gewrichten) hardstikke goed.

Evita krijgt ook glucosamine en ik ben met haar bezig met rechtrichten (grondwerk, ik rij haar niet meer op wat stapritjes na), de laatste tijd loopt ze wel weer erg goed.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:27

Ireen_ schreef:
.....Een schapenscheerapparaat lijkt me inderdaad een goede optie.. Ik heb vroeger een verzorgpony gehad die ook cushing had (toen was ik zelf nog wel erg jong), ik meen dat ze hem ook met een apparaat voor schapen schoren...!

Beste Ireen,

Een schapenscheermachine lijkt mij geen goed idee, het beste kan je een scheermachine voor rund/paard nemen met grove messen (ondermes 18 tanden, bovenmes 17 tanden). De kans dat je met een schapenscheermachine in de huid, of een huidplooi knipt is vrij groot als je er nog nooit mee gewerkt hebt.

Dick

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:32

Mijn paard heeft ook een hele dikke lange vacht ( IJslander) die hebben we ook gewoon met een paardentondeuse geschoren, het gleed er gewoon door. Over schapenscheermachines is mij ook afgeraden, ze kunnen ook erg heet worden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:51

Ooh, dan lijkt het me geen goed plan nee
Het is ook al zeker 6/7 jaar geleden, dus weet niet zo heel zeker wat voor een scheerapparaat het dan wel was, maar volgensmij konden ze er met een gewoon apparaat niet doorheen komen.

Evita heeft gelukkig nog geen lange vacht, ze is al sinds januari aan het verharen en er komen nog steeds bergen haar vanaf. Ik vind haar dit jaar alleen wel wat "pluiziger" dan anders.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:53

die van mij heeft haren van zo'n centimeter of 6, ik heb een speciale hondenkam, soort borstel met lange pinnen en dat gaat super, van de zomer ga ik hem wel scheren, ik was van het najaar te laat.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:12

Zijn er nog meer cushing paarden met problemen in de draf???
Ik zou zo graag willen weten wat dit kan zijn....
luun krijgt ook glucosamine... maar ik heb (nog) niet het idee dat ze soepeler wordt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:23

Mexxuna schreef:
Zijn er nog meer cushing paarden met problemen in de draf???
Ik zou zo graag willen weten wat dit kan zijn....
luun krijgt ook glucosamine... maar ik heb (nog) niet het idee dat ze soepeler wordt.

Die van mij begon alle gangen doorelkaar te klutsen, IJslanders doen dat wel vaker, maar dit was eigenlijk niet goed op te lossen omdat ze ook zo enorm zweette en pantte ( dubbelslag ademhaling) Na het scheren verbeterde het duidelijk ze pantte en zweette minder en ging beter lopen, ik denk dus dat het met de verminderde conditie in relatie met Cuching te maken zou kunnen hebben. Zweet Luun ook zo erg en is ze snel moe?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:38

Nee, Luna zweet eigenlijk helemaal niet zo.. ik heb ook vaker het idee dat ze het kouder heeft dan warm..
Luna heeft ook geen vacht hé.. die is in sept geschoren en er groeit niets meer aan...
ze staat met een 300grams ankydeken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:42

Dus die onregelmatigheid zou best eens met cushing te maken kunnen hebben?
Als luna los loopt is ze niet onregelmatig, dus alleen als ze belast wordt.
Uithoudingsvermogen heeft ze inderdaad (bijna) niet.. ik hoop dat dit ook beter wordt met de behandeling...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:02

Mexxuna schreef:
Uithoudingsvermogen heeft ze inderdaad (bijna) niet.. ik hoop dat dit ook beter wordt met de behandeling...

Of het direct met Cushing te maken heeft denk ik niet. Ik denk met verminderde conditie die door Cushing kan komen paarden wel onregelmatig kunnen gaan lopen, maar de hoofdoorzaak lijkt mij dan de conditie. Is het nog te volgen? Bij ons paatd ging de conditie weer wat vooruit door het scheren en was ze minder snel moe, toen ging ze ook weer zuiverder lopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:29

Veel cushing paarden zijn ook misselijk en beroerd (maar ook duizeligheid en desoriëntatie is mogelijk!!!) door de cushing, het zou heel goed kunnen dat ze daar in draf (met de zweefmomenten) meer last van hebben. En daar komt dan inderdaad de slechte conditie en slechte weerstand nog bij. Willy heeft ook een behoorlijke tijd gevoelige voeten gehad en dat werkt denk ik ook wel door als ze draven. Ook willy heeft slijtage aan achterbenen (is manegepaard geweest tot ongeveer zijn 10e jaar) en heeft aan een been eens in de zoveel tijd een olifantsbeen door mok.
Willy's draf is nu eigenlijk weer regelmatig tenzij hij wat gevoelig in zijn voeten of een dik achterbeen heeft.
Ik lees dat jullie glucosamine geven, maar geven jullie ook MSM want dat is juist een belangrijke antioxidant in combinatie met glucosamine: helpt tegen allergieën, goed voor de luchtwegen/longen en huid en haar en hoeven en helpt ontstekingen in het lichaam te verhelpen en voorkomen. Is ook goed voor herstel van pezen, spieren en botten. Met MSM en echinae houdt ik de meeste onstekingen uit Willy's lijf.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:40

Evita krijgt glucosamine complex van de groene is, daar zit inderdaad ook MSM in (en chondroitine).
Ik wordt inmiddels wel een beetje dol van al die supplementen Haha! Het kost elke dag zeker 10 minuten om alles klaar te zetten in haar bakjes en haar "slobber" te maken. Behalve muesli gaat er nu ook luzerne, subli EM (om aan te komen, zonder suiker/zetmeel), zeewier (magnesium/chroom), provarium breeding, opkikker, glucosamine en een klein schepje pavo Eplus (vit E/selenium/magnesium) doorheen. In haar drinkbak echinaeforce en straks ook de pergolide erbij, het is meer poeder dan voer!

Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de vermindering van Luna haar bespiering, dat ze af en toe onregelmatig loopt? Aangezien die verandering op de foto's zo duidelijk zichtbaar was.. Ik kan me voorstellen dat het daardoor zwaarder wordt en dat ze eerder verzuurd?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:46

Ireen_ schreef:
Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de vermindering van Luna haar bespiering, dat ze af en toe onregelmatig loopt? Aangezien die verandering op de foto's zo duidelijk zichtbaar was.. Ik kan me voorstellen dat het daardoor zwaarder wordt en dat ze eerder verzuurd?

Dat lijkt me heel logisch dat als de bespiering minder is geworden dat ze onregelmatiger gaat lopen.
Jonge paarden met nog weinig bespiering lopen ook niet altijd even regelmatig.
Ik vraag me ook af of al die supplementen daar wel voor helpen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:49

Fargo ik hoop dat ik over een tijdje terug kan naar 0.5 mg dit gaf mijn VA aan wanneer hangt van een aantal dingen af.
Dus voorlopig blijft ze gewoon op 1 mg ondanks dat dit voor een pony van 400 kg best hoog is.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:19

Gelukkig heb ik het Major's baasje nog niet aangeraden, dat schapenscheerapparaat.

EstherHegt schreef:
Mexxuna schreef:

Of het direct met Cushing te maken heeft denk ik niet. Ik denk met verminderde conditie die door Cushing kan komen paarden wel onregelmatig kunnen gaan lopen, maar de hoofdoorzaak lijkt mij dan de conditie. Is het nog te volgen? Bij ons paatd ging de conditie weer wat vooruit door het scheren en was ze minder snel moe, toen ging ze ook weer zuiverder lopen.

Major loopt ook onregelmatig in de draf. Hij loop vaak heel voorzichtig, amar is in stap wel regelmatig. In draf dus vaak niet. In galop, vreemd genoeg, weer wel. Hoewel ik hem alleen laat galoperen aan de longe als ik zie dat hij een goede dag heeft. Als hij niet goed loopt, heeft hij vaak ook weinig fut dus ga ik hem niet pesten met galoperen. Dat is oveigens iets wat hij nog steeds heel graag doet.
Wat mij ook opvalt, is dat hij weer heel vaak struikelt. Ik ben heel bang, dat hij eerdaags zijn oude gewoonte weer gaat oppakken bij het struikelen. Toen hij 2 jaar was, was hij in slechte conditie (beter als nu, overigens). Maar als hij struikelde, dan dee hij geen moeite om zich op de been te houden. Hij is heel vaak met jockey en al gevallen, terwijl hij best overeind had kunnen blijven als hij dat geprobeert had. Dit was over toen hij beter bespiert was.
Ik hoop niet dat hij dat nu weer gaat doen. Hij is al zo wankel, en dat lijkt me heel slecht voor zijn zelfvertrouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:55

Och ja verzuring, helemaal vergeten, door de cushing is het het stress hormoon heel hoog aanwezig, dit zorgt ervoor dat de spierspanning erg hoog is en de spieren dus gevoelig zijn en gespannen en pijnlijk; dat is ook een van de redenen dat wij begonnen met magnesium omdat dit daartegen helpt.

Rumay, ik snap het, 400kg is inderdaad niet zo zwaar. Als ze eenmaal stabiel is en goed blijft zou je dan inderdaad langzaamaan weer omlaag kunnen gaan en kijken of ze goed en stabiel blijft.

Tja het is wat met die supplementen he? Ik geef geen zeewier meer trouwens, gaf ik eerder ook wel maar onze paarden vonden het eigenlijk niet zo lekker en je wilt toch dat ze blijven eten.
Het verlies van spieren kun je eigenlijk alleen tegengaan door ze in beweging te houden zoveel als mogelijk is en haalbaar is. Willy wordt soms zelfs met de pessoa gedaan in stap en draf en rustig aan opbouwen zodat zijn rug en achterbenen weer sterker en bespierder zijn geworden.
Er was een tijd dat willy veel struikelde en viel (en ook toevallen had en zere voeten) toen konden we natuurlijk niet rijden, dus deden we of elastieken aan of een pessoa laag en lekker lang rustig stappen zodat ie lekker oprekte in zijn rug, daarna beetje hoger instellen en dan voelde hij zich daarna een stuk losser. Aangezien we toch niet konden rijden omdat dit niet veilig was hebben we zo heel wat aan ge-elastieked en gepessoaad maar dan wel rustig aan, soms alleen maar stapwerk, maar toch bezigheidstherapie. Hij werd een stuk fitter en blijer door het werk en de aandacht (trots paard dat helemaal niet kan tegen werkloos zijn).
Dus beweging zoveel als ze op dat moment kunnen en zoveel mogelijk conditie behouden is heel belangrijk.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:06

Ja, Ireen, Luna krijgt momenteel:
1/2 brok 2 x daags mét daarin: magnesium, glucosamine complex, 3 capsules 's morgens en savonds nog 1 capsule en 1 tablet...
Ook meer poeder dan voer dus.. arme poownie..

Ja de onregelmatigheid kan inderdaad met de (gevoelige, ongetrainde) spieren te maken hebben.. ik wil haar nu weer rustig oppakken, heb van de week een kwartiertje dressuurmatig gereden, maar haar oren gingen mij té vaak in de nek.. dus ben ik gestopt.... toen ik aan het opzadelen was, werd ze helemaal druk en vrolijk, het doet me dan ook heel erg zeer dat ze dressuurmatig niet fijn aan de bak kan.... ik kan er echt verdrietig van worden..
Struikelen doet ze niet.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:39

@ fargo; Luna is al een aantal keren verzuurd geweest.. een paar maanden na het zadelmak maken begon de ellende.. en later had ze het vooral zwaar na een wedstrijd, een soort maandagziekte verschijnselen..
Het is altijd al een "zorgenpaardje" geweest, maar na de hoef bevangenheid is het alleen maar zwaarder geworden...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:47

Veel stretchen tussen door veel hals strengen en veel laag over de rug laten lopen, niet te veel oprichten nu en veel vanuit de rustige ontspanning op proberen te pakken. De spieren hebben het gewoon zwaar dus veel pauzes en gewoon niet te hard willen is heel belangrijk en veel doen zonder dat je er op zit, dan hoeven ze voorlopig jouw gewicht niet ook nog mee te dragen. En als je rijdt dus gewoon veel stapwerk, daar bouw je ook echt wel mee op hoor! Het duurt ook wat langer maar cushings heeft ook een behoorlijke wissel getrokken op je paardje dus daar moet je gewoon even geduld mee hebben.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:02

Even update:
Ik ben nu al een klein weekje weer met luna bezig onder het zadel, het was al weken geleden dat ik er op gezeten had.. het verzorgstertje ging er af en toe wel op.. maar dan is het koppie omhoog en gaan..
Ze wordt steeds sterker onder het zadel, ze laat mooi los, loopt lekker door haar lijf, maar na 2 rondjes begin het gepuf... ik moet tussendoor inderdaad veel stappen, ze is heel snel buiten adem.
Haar vacht begint nu met bossen uit te vallen.. dus de medicatie doet duidelijk zijn werk al.
Ze begint behoorlijk te ruien en zelfs haar "varkensharen" verdwijnen, en ze krijgt een glansje..
Over een maand mogen we pas terugbellen hoe het gaat, maar ik denk dat ik echt al iets van vooruitgang zie!! Lachen

Moet zo omkleden, moet vanavond nog op wedstrijd !! Haha!
Hoop mijn laatste puntjes voor het Z1 binnen te halen, voordat mijn paardje met zwangerschapsverlof gaat! Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:12

Wat fijn dat Luna in elk geval al begint te verharen!!

Waarschijnlijk begint Evita dinsdag met de pergolide. Hoe hebben jullie dit opgebouwd? Ik dacht te beginnen met een kwart per dag en dan iedere week een kwartje erbij.
Volgens de veearts kon ik ook wel wat sneller opbouwen (eerst een halfje, dan een hele), maar aangezien er bij Evita niet zo veel haast bij is bouw ik het liever voorzichtig op denk ik.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:35

@mexx: wat geweldig is dat he, als je paard ineens begint te verharen. En dat zijn vacht er beter uit gaat zien. Ik vond dat zo wonderbaarlijk. Alle krullen eraf, en weer een zomervacht. Het heeft wel even geduurd voordat alles er af was.

@Ireen: ja eerst een kwart en dan opbouwen met steeds een kwart is echt beter. Je paard kan er erg ziek van zijn. Succes ermee!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:57

Ja héél fijn om te zien, dat ze weer uit haar schulp kruipt!! Haha!
Ben zo ontzettend blij!!

Ik heb gisterenavond mijn laatste 2 wp gereden, ga nu vrijdag en zaterdag Z1 starten...!! Haha! Ben erg benieuwd... mijn merrie is al erg zwaar, maar oh zo fanatiek!! Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:35

Gefeliciteerd, en succes Haha!

Nog een vraagje Bloos Ik weet niet of jullie het weten en of het wel eens is onderzocht, maar ik ben erg benieuwd hoe vaak cushing bij paarden nou eigenlijk voor komt. Op sommige websites wordt gezegd dat het een zeldzame ziekte is, maar dat idee heb ik helemaal niet als ik zo op bokt rond kijk of de veeartsen/hoefsmid er over spreek?