[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:13

Haver krijgt die kleine zowieso niet
Dus een aanrader is gewoon heel simpel muesli zonder haver.
Dat is makkelijk

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:33

mm mijn paardje krijg nu timo tee (soort musli) moet ook n=heel natuurlijk zijn. maar er zit helemaal geen engergie in hij werd er oz sloom van.. hij krijgt nu dus tog maar een klein beetje haver..
lees k nu weer dat dat ook niet goed is maar wat dan:S:S

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:45

anne_kaszmir, ik vind het ook heel moeilijk om te beslissen wat ik mijn pony zal gaan voeren.

Tieme

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:09

Ik voer de mijne nu van havens de kruiden reform muesli en de power plus mix. In beide voeders zit haver. maar ik geef mijn paard zo weinig krachtvoer dat hij van dat kleine beetje haver wat daar in zit echt geen last krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:04

Als jou paardje er geen last van heeft/krijgt is dat prima toch? Ieder paard is anders net als ieder mens anders is Ik durf het bij de mijne niet te riskeren dus hou ik het op havervrije muesli.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:16

Die kruiden reform muesli heb ik ook gezien inderdaad, nee dat is niets voo rmijn pony
Wel zag ik de Havens Slobber mash (+extra linol), dit bevat geen haver. Energieniveau is laag en eiwitniveau middel, vitaminering is zeer hoog.
Ik vind het een vrij dure zak, maar als het baat heeft bij 2 van mijn pony's (de een is altijd mager, de ander zuigt lucht) Is het de moeite waard om het te proberen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:37

Het is helemaal niet goed om eerst brok te voeren en daarna hooi. Aangezien ruwvoer veel sneller verteerd.
Als een paard dus eerst krachtvoer eet en directr daarna ruwvoer duwt dat ruwvoer het krachtvoer door terwijl het nog niet goed verteerd is, dit kan ook leiden tot koliek...

Mijn ponytje zuigt ook en ik heb werkelijk álles geprobeerd (met uitzondering van een operatie) zonder enig resultaat, ze doet het de hele dag door..

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:20

nou vraag ik het me toch af..mijn pony doet luchtzuigen en heeft zo'n band om..waar het wel minder door word..en ja hij krijgt witte vlekken in zijn nek..maar als het luchtzuigen daar minder door word...boejend!!als ik zijn band afhaal gaat hij meteen zuigen...nou vroeg ik mij af..is een band nou werkelijk zo slecht??????????
en hij krijgt eerst hooi..en na 5 min brokken..wat hij eerst gaat ete..is dit ook slecht...???verder wil hij altijd eten..en eet alles op..als het moet zijn eigen poep..wat kan ik hier aan doen?? groetjes..en zo'n operatie helpt volgenou vraag ik het me toch af..mijn pony doet luchtzuigen en heeft zo'n band om..waar het wel minder door word..en ja hij krijgt witte vlekken in zijn nek..maar als het luchtzuigen daar minder door word...boejend!!als ik zijn band afhaal gaat hij meteen zuigen...nou vroeg ik mij af..is een band nou werkelijk zo slecht??????????
en hij krijgt eerst hooi..en na 5 min brokken..wat hij eerst gaat ete..is dit ook slecht...???verder wil hij altijd eten..en eet alles op..zo'n operatie helpt volges mij niet echt..heeft iemand dat geprobeerd??? groetjes, milou

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:50

hallo,
ik heb gehoord dat dat spul wat jullie allemaal geven als volgende werkt:

een pony heeft hersens..jaja..egt waar haha..maar dat heeft iets waardoor hij depressief word..en van luchtzuigen word hij ''blij'' je kan het vergelijken met dat jij niet vrolijk bent en dan gaat lachen..dan word je blij!!en dat word een pony dus ook van luchtzuigen!!maar in dat spul zit 1 of ander goedje waar hij niet meer blij van word en dus stopt..nou had zei metteen met de dierenarts overlegt en die vond het GEEN goed idee!!omdat je dan als het waren een depressiefe pony kweekt!!!!!!!!! dus dat spul vind ik maar niks!!!verder stond er ergens dat als je je aan het luchtzuigen ergerde je beter een andere pony kan kopen! hier ben ik het niet mee eens!!!ik erger me er weldegelijk aan omdat ik niet wil dat mijn pony er door koliek krijgt!!!is namelijk bij zijn oude eigenaar gebeurd en toen moest hij naar utrecht!!!en ik wil dus niet dat mijn pony doodgaat aan luchtzuigen!!!hij krijgt er ook een hangbuik van!en word in het voorjaar erg dun..wete jullie hier iets voor??en die band..die helpt weldegelijk!!ja hij geeft witte vlekken..maar hij helpt...!!als ik hem afhaal gaat hij meteen zuigen..en anders niet!en hij eet eerst zijn brokken en dan zijn hooi..zelf..is dat zo erg??ik hoop dat jullie antwoord hebben...maar ik ga geen depressiefe pony kweke!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:19

Zou je voortaan je verhaal met hoofdletters en punten willen schrijven zodat het beter te volgen is?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:03

@ Milou123:
Dat spul tegen luchtzuigen zorgt voor een depressieve pony is dus geklets. die dierenarts weet dus echt niet waar hij het over heeft.
de meeste paarden die luchtzuigen doen dit omdat ze maagproblemen hebben. dus maagzweren of last van brandend maagzuur.
tijdens het luchtzuigen komt er endorfine vrij. dit werkt verslavend en hier worden ze vaak ook high van. het werkt ook pijnstillend.
de middeltjes die er tegenwoordig aan luchtzuigers gegeven worden is vaak voor de maag. om de problemen in de maag aan te pakken. als je de maagproblemen goed aanpakt zou je het luchtzuigen kunnen stoppen.

zo'n band is dus ook helemaal niet goed. je pakt er de oorzaak van het luchtzuigen niet mee aan. je voorkomt alleen dat hij kan zuigen. maar de reden dat hij zuigt (bijv. dus maagproblemen) blijft zitten. door zo'n band om te doen kunnen ze juist depressief worden. als de band bij jouw pony al witte plekken veroorzaakt dan zou ik hem heel gauw afdoen. het veroorzaakt niet alleen plekjes aan de buitenkant van de keel maar kan ook de binnenkant beschadigen.

mijn paard heeft in het begin ook met een band om. maar met band om werd hij depressief en zonder stond hij continu te zuigen.
hij bleek maagproblemen te hebben. hier heeft hij medicijnen voor gehad. hij krijgt onbeperkt hooi en mag geen brokken (maakt zuur). hij is nu helemaal gestopt met zuigen.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:43

ben nu zo ver met die van mij.. dat hij het niet doet als ik er bij ben.. hij weet gewoon dat het niet mag.. (gewoon een keer roepen dat het niet mag)

ook merk ik dat hij het op de manege (als er de hele dag mensen langs lopen) hij het erger doet dan thuis..
(hij loopt ook rondjes doet hij thuis ook niet tot nouwelijks.)

ik denk dus dat voer wel heel veel doet maar een paard gewoon rust geven ook werkt (hij staat bij mij thuis op een plek waar geen mens komt alleen ik)

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:34

ik weet dat die band niet goed is..maar hij deed het er niet door...@Tieme wat heb jij dan gegeven?

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:32

milou123 schreef:
ik weet dat die band niet goed is..maar hij deed het er niet door...@Tieme wat heb jij dan gegeven?

Mijn paard z'n maag is eerst bekeken door de dierenarts met een endoscoop. de mijne had dus maagzweren/geirriteerde maag.
hij heeft toen eerst via de dierenarts zware maagzuurremmers gekregen en hierna heeft hij een paar maanden op de pronutrin gestaan. de pronutrin was alleen verschrikkelijk duur. dus ik hem maagcompositum van de groene os geprobeerd en dat krijgt hij tot nog toe. en hij doet het er super op. maar het is dus niet alleen dat spul wat zo goed bij mijn paard werkt. het is een combinatie van verschillende dingen. stress voorkomen (dus veel naar buiten/verveling voorkomen) , absoluut geen kuil en brokken.
zoveel mogelijk/onbeperkt hooi, en als je krachtvoer wilt geven dan zo min mogelijk. die van mijn staat op havens reform kruidenmuesli met wat granenmix voor de energie. hij krijgt max. een kg. per dag maar dat is echt een uitzondering. dus als hij echt hard gewerkt heeft.

_Madelon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:18

Mijn vorige pony was ook een luchtzuiger, hij had en heeft nog steeds een band om.
De pony heeft nergens last van maar doet het puur uit verveling.
Deze pony doet het ook alleen wanneer hij op stal staat, in de wei en op de poetsplaats heeft hij de band af en zuigt hij totaal niet.
Zijn band zit erg los, zuigen kan makkelijk als hij wil. Maar het idee voor hem werkt waarschijnlijk al. De pony krijgt ook gewoon krachtbrok en hooi/kuil en nog nooit heeft hij er last van gehad.
De pony is ook zeker niet depressief maar juist erg vrolijk en wil graag voor je werken. Ik heb nooit wat aan hem gemerkt door het luchtzuigen.
Verder is hij nagekeken door een DA en heeft hij dus geen last van maagzweren of wat dan ook. Toen hij de eerste winter dat wij hem hadden nog geen band om had werd hij erg mager van het luchtzuigen. De winters daarna is dit niet meer gebeurd.

Deze pony heeft bij ons nog nooit iets gehad door het luchtzuigen tenzij je wilt geloven dat een peesblesure komt door het zuigen van lucht, maar dat kan je mij dus niet wijs maken!

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:43

mijn pony heeft geen maagzweer.. wat moet ik nu dan doen??

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:49

je zou je dierenarts om raad kunnen vragen

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:52

milou123 schreef:
mijn pony heeft geen maagzweer.. wat moet ik nu dan doen??

Is je pony door een dierenarts onderzocht op brandend maagzuur/maagzweren?? Dit kunnen ze namelijk alleen maar zien door een endoscopie van de maag te maken. de meeste dierenartsen zijn hier niet happig op.

_ingrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:34

Heeej
bij ons op de manege staat dus ook een pony die luchtzuigt.. alleen de manege eigenaar doet er nix mee.. wat is iets wat wij zouden kunne proberen waar we de eigenaar niet voor nodig hebben (en wat dus ook niet al te duur is?)
ik lees hier dat hooi geven kan helpen?
iig als iemand tips heeft hoor ik die heeeel graag
xxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:37

Zoals je ongetwijfeld ook gelezen hebt wil een himalaya liksteen ook wel eens helpen tegen de verveling/stress het geeft de pony iig wat te doen en je hebt er de eigenaar niet echt voor nodig. Voor verdere tips zou ik alles eens rusitg doorlezen

Valerie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:00

Heeij,,
ik heb een lievelingspony op de manege en die doet de hele dag door luchtzuigen...
(het is de pony die in m'n link staat Sultan) eerst deed hij het niet maar de pony die bij hem in de stal staat doet het echt al super lang en kan het dan zijn dat Sultan het van die pony heeft nageaapt ofzo??? want hij doet het nu de hele dag ik heb al een liksteen geprobeerd maar het heeft niet geholpen... de eigenaar doet ook met mijn lievelingspony niks dus ik zit allemaal op internet te zoeken naar informatie enzo maar er zijn dus wel dingen die kunnen helpen zijn die in een ruitersportzaak te krijgen ofniet???
alvast bedankt als je antwoord en jullie ook allemaal heel veel succes met jullie luchtzuigers...
Groetjes,,,

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:27

@Tiemeja, de dierenarts heeft ooit een onderzoek gedaan..en hij heeft dus geen maagzweer..!!

wat moet ik nu doen?ik wil eigenlijk alles weten voordat ik egt actie onderneem..voordat ik de band afhaal..en hij meteen gaat zuigen en later dood in de stal ligt..dat wil ik niet..dus wat moet ik nu doen???groetjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:58

Alle 12 pagina's van dit topic eens doorlezen?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:00

milou123 schreef:
@Tiemeja, de dierenarts heeft ooit een onderzoek gedaan..en hij heeft dus geen maagzweer..!!

wat moet ik nu doen?ik wil eigenlijk alles weten voordat ik egt actie onderneem..voordat ik de band afhaal..en hij meteen gaat zuigen en later dood in de stal ligt..dat wil ik niet..dus wat moet ik nu doen???groetjes..

Als je het echt niet weet. Waarom bel je dan niet gewoon de dierenarts of ga je langs om het te vragen?
Ik weet op het moment ook niet goed wat ik met mijn zuigertje aan moet, morgen komt de dierenarts en vraag ik gelijk om advies.
Weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:05

Ik ben er ondertussen wel achter dat het beste wat je kan doen, ook al is dit zeker niet altijd dat we je wilt, is het accepteren en je paardje een "veilige" vaste zuigplek geven. Met veilig bedoel ik dat hij/zij het gebit zo min mogelijk kan beschadigen. Verder zo veel mogelijk ruw voer en zo min mogelijk biks. En zo veel mogelijk stress voorkomen maar dat het zuigen echt 100% verdwijnt dat gebeurd maar zelden.

Ik ben geen voorstander van een zuigband omdat deze de oorzaak niet wegneemt en zelfs beschadigingen bij je paard/pony kan veroorzaken. Mijn 2 jarige heeft al heel jong een band om gehad bleek later en begin dit jaar werd een scheve halswervel bij haar ontdekt misschien wel veroorzaakt door de zuigband??? Ik had de band al lang aan de wilgen gehangen en daar blijft die lekker hangen