Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:38

heb gisteren weer een zak vol JKK uit mijn weiland getrokken. grrr. op het "natuurgebied" ernaast staat het vrolijk uit te zaaien. het ziet er geel van. heb ook een ragfork bij paardnatuurlijk besteld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:49

hann schreef:
De zlto had een positief artikel over JKK (voor ons positief), te vinden op www.zlto.nl/?SMSESSION=NO Wij zijn niet de enige die serieus bezig zijn met het probleem.

Ik kan het artikel niet meer vinden...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:01

ja, das wel raar. Als je gaat zoeken op de site en Jacobskruid intypt kom je er wel

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:49

Cassidy, ik heb je al terug gepb't. Je kunt het artikel inderdaad vinden door naar www.zlto.nl te gaan en dan te zoeken onder st. jacobskruiskruid. Het artikel is ook terug te vinden via www.kruiskruidforum.nl onder pers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:56

Okee, bedankt. Zoekfunctie op ZLTO doet op dit moment raar, via het forum kan ik hem wel vinden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:07

Ik heb net de foto;s bekeken van de ragfork op paardendrogist en paardnatuurlijk en ze zien er eigenlijk gewoon hetzelfde uit, de ene is alleen oranje en de andere geel

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:50

Nee het verschil zit in de koevoet onderaan de steel.
Die heeft die van de paardendrogist niet en dat is juist het handige aan die steel. Je kunt zo beter "wippen" met de steel.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:06

Hm
ik heb dus die van de paardendrogist,
ons pap is vandaag begonnen met een gewone schop hij zegt dat het ook kan omdat de wortels maar heel klein zijn?
klopt dat?

*hij heeft nu alleen de bak gedaan, 15 vuilniszakken vol

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:06

Wij hebben dus nog meer JKK op de weide als bij nerootjuh!

Probleem is dat het niet mijn weide is en ik er nog maar een maand en half sta. Dus ik wist het in het begin niet omdat er nog geen bloemen op stonden. De weide is gewoon slecht onderhouden door de vorige huurder.
De eigenaar heeft beloofd te spuiten en mijn stalgenoot en ik hebben al veel zitten uittrekken. Maar het is echt onbegonnen werk. Daar zit je echt dagen aan.
Ik heb al gedacht aan een andere stalling maar heb echt geen zin om weer te verhuizen want buiten het JKK staat hij daar ook echt goed. Vind het echt verontrustend.
Het gaat hier om 80 are vol met JKK waarvan de helft nu al stilaan helemaal ontruimd is maar hoe meer ik in de weide kijk hoe meer ik van die misbaksels blijf tegenkomen
pfff vind het echt verschrikkelijk!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:15

Je kunt ook aan het eind van het seizoen de hele wei laten doodspuiten en opnieuw inzaaien. Dan heb je volgend jaar de eerste maanden even geen gras, maar je hebt het probleem wel even opgelost. Vervolgens moet je 't natuurlijk wel weer bijhouden - maar dat is dan ws. beter in de hand te houden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:33

Kendra schreef:
Je kunt ook aan het eind van het seizoen de hele wei laten doodspuiten en opnieuw inzaaien. Dan heb je volgend jaar de eerste maanden even geen gras, maar je hebt het probleem wel even opgelost. Vervolgens moet je 't natuurlijk wel weer bijhouden - maar dat is dan ws. beter in de hand te houden.

Helpt dat Kendra?

want ik vrees dat bij ons JKK terug zal komen omdat ze planten allemaal wel uitgezaaid zullen hebben!

En omdat onze wei altijd wel slecht onderhouden is ( ja ik heb een vader die er werkelijk niks om geeft ) en ons pap nu de gevolgen wel inziet wil hij de wei nu om gaan ploegen,
maar moet je van te voren dat alles doodspuiten ( JKK en andere rotzooi ) dan ploegen en dan opnieuw inzaaien?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:47

Had iemand deze al geplaatst? viewtopic.php?f=3&t=449720
Het gaat over het gebruik van kunstmest ter bestrijding van JKK. Interessant!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:05

Kan iemand mij meer vertellen over waterkruiskruid. Hoe gevaarlijk is dat? En hoe ernstig is het als dat gemaaid is in het land en als dat in het hooi komt???

Voor ieder paard kan gif dodelijk zijn, maar hoe gevaarlijk is het voor de embryo van een drachtig paard?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:12

Ik wil Nero eigenlijk laten onderzoeken of er JKK in zijn lever zit,
kan dit aangetoond worden als ik hem laat onderzoeken?

en als er blijkt dat er JKK in zijn lever zit, kan er iets aan gedaan worden? eruit worden gehaald ofzo?

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:22

heey.

ik las laatst dat bericht op bokt over het sint jakobskruid. mijn vermoedens werden bevestigd door de boswachter: ik heb het SJK in de wei staan!
ik heb gelijk de eigenaren van mijn verzorgpony gewaarschuwd natuurlijk, en vanmiddag hebben we samen met een schop al het kruid helemaal uitgegraven. (er zijn beter dingen tegen, maar zo werkt het ook) natuurlijk gaan ze nu de wei vaak inspecteren en voorlopig (vooral deze winter) gaat ie alleen in de andere wei (daar zit het SJK niet).

onderweg naar huis was ik aan het opletten naar hoeveel SJK er eigenlijk staat, en dat is eigenlijk behoorlijk veel!

ik ga voortaan ook spuiten ertegen. waar kun je dat spul eigenlijk kopen?
en hoe werkt het ?

manon

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:34

@ kleintje,
WKK is ook erg giftig, ook in hooi. Mij lijkt als het giftig is voor een paard dat het ook niet goed is voor de embryo. Deze krijgt toch voeding via bloed van de moeder.
@neurootjuh,
Ik heb begrepen dat JKK via bloed te onderzoeken is, maar als het eenmaal in de lever zit dan is daar niets meer aan te doen. Als het maximum in de lever is bereikt dan zal het paard overlijden.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:51

Hann, dank je wel, ik dacht dit dus al.
De embryo kan minder hebben en gaat dus eerder dood dan het paard zelf. Dus... nu weet ik zeker dat ik geen hooi wil wat wij op stal hebben. Ze kunnen niet garanderen dat er geen WKK of JKK in zit. De rest doet er erg laconiek over, maar ik wil mijn merrie niet kwijt en ook niet het vruchtje in haar buik waar ik al zoveel voor heb moeten neertellen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:24

Ik heb vandaag de ragfork binnengekregen, net al een beetje geprobeerd maar het lukt nog niet zo goed,
heb namelijk blaren op me voeten, vanwege wratjes ps: en die zitten net op de plek waar ik die vork aan mee moet duwen,

Morgen ga ik eens goed beginnen met de wei!

Papa heeft trouwens de bak al helemaal gedaan zodat nero niet meer in de tuin moet
Zie hier het resultaat
Voor,
Afbeelding

Na
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:02

!!
Veeeel beter!!
Daar heeft je vader flink wat werk aan gehad!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:20

Jeetje jullie hebben echt hard gewerkt!!
Goed gedaan, nou maar duimen dat er niet te veel zaadjes in de grond zitten

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:40

Ja ik ben me vader echt heel dankbaar

15 grote vuilniszakken vol plantjes
hij is de hele dag bezig geweest

@viefdepief,
in het voorjaar wordt de hele wei opnieuw gedaan
doodspuiten, omploegen, zaaien en opnieuw bemesten
en dan hopen dat het meevalt, JKK nestelt zich niet graag in rijke grond

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:25

allemaal erg griezelig...

ik zet mijn paard nooit meer met een gerust hart op de wei en geef haar nooit meer met een gerust hart hooi.

Hier in Belgïe is de plant ook overal te vinden, in de bermen op alle mogelijke plaatsen. Hoe meer ik over deze moordenaar lees hoe ongeruster ik word.

Je kan het nooit zeker weten he, of het al dan niet in het hooi zit???

Maar, we doen ons best (ook al is het dweilen met de kraan open) om elke keer opnieuw de plant te verwijderen en mensen in te lichten en te vragen om te helpen...

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:09

ik kon gister nacht nauwelijks slapen. er stonden namelijk JKK plantjes in de wei, maar toen wist ik dus niet zeker of het ook echt JKK was!
dus heb hele nacht wakker gelegen.

manon

PS: Het is wel JKK

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:25

Ik heb nu examens en kan er mij nu niet echt mee bezig houden maar ik denk dat als de eigenaar er niets aan doet ik ze zelf ga doodspuiten en bemesten en dergelijke en dan de kosten op hem verhaal.

De eigenaar heeft al een paar weken geleden gezegd dat hij ging spuiten maar hij laat alles mooi staan. Bovendien heb ik toen ook al heel wat planten uitgerokken en klaargelegd om te verbranden maar die hoop ligt er nog altijd Pff waarom zit ik dan die moeite te doen. Zo kan die plant alleen maar verder uitzaaien.
De andere vrouw die daar op stal staat zegt dan tegen mij "ja maar dan kunnen ze een paar weken niet meer op de weide" Precies of dat is belangrijker. De weide is in 4 stukken gedeeld dus ik zie het probleem niet echt ze.
waah ik ben echt gefrustreerd. Als het mijn eigen grond was had ik een heel ander verhaal.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:25

nerootjuh schreef:
JKK nestelt zich niet graag in rijke grond

precies! Op een ander site heeft iemand kunstmest op de plantjes gestrooid, resutaat na een paar dagen JKK morsdood! Dus op goed bemeste grond: geen JKK!