[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:23

Ik zou niet direct naar een middel grijpen!

Je moet weten waardoor het schudden komt!
En als blijkt dat het hooikoorts is ,dan kun je er druppeltjes tegen geven.

Voor hetzelfde geld is het een stevige oorontsteking, zijn de tanden niet helemaal in orde, is je paard scheef en loopt daardoor moeilijk.

Zoeken en nog eens zoeken voordat je weet wat er is.

Gisteren heb ik met mijn lesgever weer druk geoefend met het stilhouden van zijn hoofd.
We rijden nu volgens Antoine de Both´s methode en daar hield hij zijn hoofd mooi recht mee.

Ik heb een scheef paard en daar is hij al de nodige keren voor behandeld, bij zowel Laarakker als een echte osteopaat.

Ik hoop dat de druppels wat doen bij Andor, hij heeft een gevoeligheid voor hooikoorts. Daarnaast hoop ik dat we het er rijtechnisch mee onder controle kunnen houden. Ik verwacht niet dat het 100% weggaat.

Verder ga ik de tandarts maar weer bestellen ,dat is weer bijna een jaar geleden dat ze voor t laatst er was.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:06

Ik ga dit topic ook maar even in de gaten houden

Machonito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:47

ik heb een afspraak gemaakt bij laarakker
ik moet op 10 april
we hebben toch nog een paard die er heen moet hij heeft scheven hals wervel
dan maar samen erheen
me hoefsmid komt van de week ook even langs om te kijken hoe hij loopt en of hij niet verkeerd staat en dan kijkt hij gelijk ook even in zijn mond

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:12

@ renza & Antheman : inderdaad, zo heb ik het ook gedaan. ik wilde weten waardoor het kwam, voor ik maar bepaalde middelen zou grijpen. verschillende optomingen uitgeprobeerd. Faram deed het ook tijdens het losgooien, niet in stap maar pas bij een stevige draf. naar aanleiding daarvan heb ik de DA laten komen, ik reed toen niet meer op Faram. de DA dacht dat het een ontsteking in de rugspieren was, en daarvoor heeft Faram medicijnen gekregen. die hebben minimaal geholpen, dus waarschijnlijk is het dat niet geweest. daarop hebben we hem op rust gezet, een aantal maanden. om eventuele blessures de kans te geven om te helen, volgens de DA was dat de meest logische mogelijkheid in Faram's geval. af en toe ben ik er in het begin even opgestapt, om te proberen of het terugkwam, en dat was steeds het geval. toen heb ik hem volledige rust gegeven. in het voorjaar heb ik het heel rustig aan weer opgepakt, en het is nu zo goed als over. afgelopen zomer heeft hij het nog eenmaal gedaan, ik reed toen in een groep, tijdens een buitenrit met veel draf en galop. aan het einde van deze rit kwam het een beetje naar boven, dus toen hebben we verder rustig aan gedaan. nu, tijdens notmale training, of buitenritten, komt het helemaal niet meer naar boven. en dan rijden we vaak toch best intensief. ik hoop dat het helemaal over is, maar ik blijf het in de gaten houden. waardoor het kwam weten we nog steeds niet, maar verandering van bit (van gebroken naar ongebroken) heeft wel verschil gemaakt, hij blijkt een ongebroken bit zowiezo fijner te vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:39

ik denk dat als een dier het uitsluitend onder het zadel doet, je best kunt stellen dat er iets aan de hand is met mond, nek, rug of weet ik wat voor lichaamsdeel.

de mijne doet het dus altijd, ook los in de wei, tijdens het poetsen en zelfs op stal, maar alleen in de hooikoorts maanden, en in de winter alleen als de zon op een bepaalde manier staat en schijnt.

hij heeft een combinatie dus met een zonlicht overgevoeligheid..

ben van plan om als het straks echt doorzet eens een filmpje te maken van de mijne en die hier neer te zetten zodat iedereen goed kan zien wat er nou eigenlijk gebeurt met hem

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:51

Dat filmpje zou ik dan graag willen zien!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:02

duurt nog wel even hoor

maar hij doet het dan echt zowat constant dus ik kan er echt wel een filmpje van maken.

heel typische beweging, korte heftige knikjes met het hoofd, dikke ogen, schuren met neus langs benen en de grond en muur.
je ziet bij hem heel duidelijk die heftige plotselinge beweging, en het geluid wat hij er soms bij maakt, een proestgeluid zeg maar.( niet continue hoor)

maar moet nog even wachten, hij schud wel al weer licht, de hazelaar bloeit nu, maar nu is t nog maar een enkele keer.
denk dat dat voor een ander wel heel hadnig is als ze kunnen zien hoe dat er nu eigenlijk uitziet..

Machonito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:11

ik wil ook wel me paardje filmen hoe hij zich nu gedraagt
maar ik weet niet hoe ik het op bokt krijgt

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:14

Ben ook wel benieuwd naar jullie filmpjes.
Heb wel ergens een filmpje van Roos die tijdens het rijden aan het schudden is, kan kijken of ik die nog ergens kan vinden?

Roos schudt meestal niet zo heftig en doet het voornamelijk tijdens het rijden (maar heb dr als test ook weleens na het rijden zonder zadel en hoofdstel wat laten rennen, toen schudde ze ook). Dus niet tijdens het poetsen of als ze in het land staat (gelukkig).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:42

filmpjes kun je wel uploaden via internet,
deze site bijvoorbeeld:

http://www.yousendit.com/

en anders even zoeken via google, denk dat als je de woorden uploaden film gebruikt je wel info krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:11

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:12

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:00

mijn pony doet sinds afgelopen zomer af en toe met zijn bovenlip klapperen, en nu sinds een maand echt flink met zijn bovenlip overal tegenaan jeuken en schuren. hij wordt hier flink nijdig van als hij niet kan jeuken.

iemand dat wel is mee gemaakt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:10

apart...je zou haaste denken dat je nieuw voer hebt of of dat er verf in de stal gebruikt is waar hij allergisch op reageerd..

is er iets veranderd betreft voeding of materialen/verf in zijn omgeving?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:22

Mijn paard is dus ook zo begonnen. Die is niet gelijk gaan schudden met zijn hoofd, maar klapperde in het begin met zijn lippen tijdens het rijden, net een goudvis.
Ook had hij steeds jeuk aan zijn neus en wilde overal aan schuren. Inmiddels is hij ook begonnen met hoofdschudden, tijdens het rijden slaat hij heel fel met zijn hoofd naar zijn linker schouder. Als ik hem echt aan het werk zet dan stopt hij er wel mee, maar als ik dan weer ga stappen begint het hele verhaal weer opnieuw.

Ben al met hem naar de dierenarts geweest, maar die hebben me weer naar huis gestuurd en zeiden dat het rijtechnisch was. Maar daar geloof ik zelf nog niet zo in. Was ook niet tevreden over de DA, hij heeft hem amper onderzocht.
Dus nou komt woensdag de ostheopaat, want ik wil gewoon zeker weten dat mijn paard niks mankeert.

Maar het klapperen met de lippen kan dus ook een soort van haedshaken zijn, of een beginstadium ervan. Die van mij heeft dat eerst een week of 4 gedaan voordat hij echt met zijn hoofd ging slaan. En nu wordt het langzaamaan steeds wat heftiger. Maar hij heeft ook weer wat betere dagen, dus ik weet nog niet wat ik ermee aan moet.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:35

Frunnik, dat klinkt mij als een allergie in de oren... goed dat je het laat checken, ik vind het slecht van de dierenarts dat hij dat zo zegt zonder het paard behoorlijk te onderzoeken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:49

Santhos schudde 3 weken geleden ineens weer na een zware training. Op stal gezet en de dag erop was er niets aan de hand. Hij is natuurlijk nog steeds allergies, maar denk ook dat hij (net als met luchtzuigen) het een beetje uit gewoonte gaat doen. Of dat nu is om onder het werk uit te komen of dat het is om mij te vertellen dat hij het even niet trekt weet ik nog niet. Ik denk zelf het eerste, omdat hij een uitgebreide trukendoos heeft

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:11

merrieveulen schreef:
Frunnik, dat klinkt mij als een allergie in de oren... goed dat je het laat checken, ik vind het slecht van de dierenarts dat hij dat zo zegt zonder het paard behoorlijk te onderzoeken.

Hoe zou ik er evt. achter kunnen komen dat het een allergie is, want ik neem aan dat de ostheopaat mij dan niet verdrer kan helpen.
Heb al aan de manege eigenaar gevraagd of hij in een buitenbox kan staan , maar die zijn momenteel niet vrij en de manege eigenaar riep ook al gelijk dta het rijtechnisch was. Wordt daar zo moe van. Ik sluit het absoluut niet uit dat het een rijtechnisch probleem is, want mijn paardje heeft ook altijd een flinke truckendoos. Maar ik ga hem toch niet op zijn kop geven zolang ik niet zeker weet of hij niks mankeert. En zo slecht rijd ik ook absoluut niet.

Nou ja, als er nog mensen tips hebben, dan hoor ik het graag.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:22

Ik weet niet waar je woont Frunnink, maar in Groesbeek zit Josefine en die werkt met Bioresonantie, die kan een pluk haar voor je testen op allergieen en daar druppels voor samenstellen. Testen is goedkoop en druppels zijn ook goed te betalen. De pluk haar kun je naar haar opsturen.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:24

Ik woon vlakbij Rotterdam. Bedankt voor het idee. Als iemand nog andere ideeën heeft hor ik het graag.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:28

Je kan een pluk opsturen. Ze heeft echt goede apperatuur om te ontdekken voor wat je paardje allergies is. Bij die van mij kwam eruit dat hij allergies is voor engels raaigras, kattekruid en de witbol. Ze test zelfs op stof, stro, vlas enz.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:30

Misschien doe ik dat ook nog wel, maar ik wil even 1 ding tegelijk aanpakken en woensdag komt eerst de osteopaat. Als ik van alles door elkaar heen ga proberen weet ik dalijk niet meer wat nou de oplossing is.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:34

Snap ik, osteopaat is ook erg goed. Als er ergens iets knelt in het lijf kunnen ze ook gaan schudden met het hoofd. Succes woensdag en laat je ons weten wat er uit komt?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:36

Dank je wel, ik hoop dat ik tijd heb om even te laten horen hoe het is afgelopen (heb deze week tentamens nl.)

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:51

we horen graag hoe het is afgelopen! vandaag heb ik even lekker in de bak getraind, maar bij Faram zijn er nog steeds geen tekenen voor hoofdschudden te bekennen. wel merkte ik dat hij regelmatig zijn neus en snuit wilde schuren aan zijn been. dat ga ik dus even in de gaten houden, het kan een voorbode zijn...