Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Onlangs heb ik een paard bekapt wat door een ernstige ziekte een paar maand verplicht op een kliniek 24/7 in een box moest staan. Zelfs na die paar maand was de hoef nog concaaf.
Citaat:Volgens mij was het paard niet specifiek door een NB 'er bekapt.
Citaat:Affijn die complete boxrust had er voor gezorgd dat de hoefwand behoorlijk was doorgegroeid. En de steunsels tot zelfs boven de hoefwand stonden.
Citaat:Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?
Jannepauli schreef:Ik vraag me overigens af of het ook echt wel zo is dat een paard 'pijn' krijgt van hoge hielen... de groei gaat tenslotte zo geleidelijk dat pezen, gewrichten etc. de kans krijgen om zich daaraan aan te passen.
Isapaardje schreef:Hebben we er wel goed aan gedaan om deze, al 18 jarige en al wat bevangen pony (oudersdomsbevangenheid, vergroeiing hoefbeen waarschijnlijk door jarenlang op "hoge hielen" te lopen), platter te gaan zetten. Het gevoel in de hoef is terug .... ja en hoe![]()
![]()
Groeten
Ingrid
Citaat:Kan iemand me nu aub een klein duwtje in de richting geven van een website?
Jannepauli schreef:
Tussen het laatste moment van bekappen en het moment dat jij de voorhoeven van mijn paard bekeken hebt, zaten vier maanden... normaal gesproken laat ik de hoeven om de zes à zeven weken bijwerken . Dat wordt egdaan door een traditionele smid, maar wel volgens "mijn" aanwijzingen, er wordt dus niet bekapt op de manier waarop men dat zou doen als er bv ijzers onder zouden moeten.
Over het algemeen wordt er ook niet te veel van de zool afgehaald maar wordt er wél van de zijkanten van de straal wat weggesneden.Citaat:Affijn die complete boxrust had er voor gezorgd dat de hoefwand behoorlijk was doorgegroeid. En de steunsels tot zelfs boven de hoefwand stonden.
Hoe bedoel je "de steunsels" boven de hoefwand? Bedoel je daarmee dat de steunsels zo dik waren dat ze eigenlijk daar meer op liep, dan op de hoefwand/zool?
Onder normale omstandigheden heeft mijn paard inderdaad perfecte hoeven - dat was niet zo toen ik haar kocht. Een combinatie van goed stalmanagement, goede voeding, goede beweging en afwisselend terrein heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat zelfs in haar ziekte periode, de hoeven nog steeds goed waren, buiten het nodige 'onderhoud'.
Marianne
russel schreef:Het is een eenzijdige discussie geworden.
![]()
Ik zal jullie verder niet vermoeien met vragen waar geen antwoord op wordt gegeven....![]()
promptertje schreef:Staat daar het antwoord in op mijn hoge-hielen-vraag?
Arabesk schreef:De hoogte van de hiel is de hoogte, of liever de laagte die nodig is om de straal de grond te laten raken en dat is voor ieder paard anders.
Zo simpel als dat. En waarom de straal de grond moet raken is weer een ander lang verhaal.
Arabesk schreef:Staat in dat boek van Frans, 2 pagina's lang, ga ik niet overtikken.
Hoge hielen en te lange steunsels gaan vaak samen en die steunsels veroorzaken de pijn.
promptertje schreef:Arabesk schreef:De hoogte van de hiel is de hoogte, of liever de laagte die nodig is om de straal de grond te laten raken en dat is voor ieder paard anders.
Oh, dat laatste verhaal ken ik hoor, daar ga ik ook geen vragen over stellen. Dat is ook volkomen logisch, en is zelfs met ijzers te realiseren. De voetafdrukken van mijn paarden geven op de drafbaan altijd een keurig "straaldriehoekje" te zien.
Moet ik hieruit concluderen dat hoge hielen pijn veroorzaken omdát de straal de grond niet raakt? Ik blijf met die vraag zitten waarom hoge hielen altijd pijn veroorzaken, ik zoek me wezenloos op internet maar heb het nog steeds niet gevonden. Help
!