Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:04

Hoi...wat naar voor je Inglio,dat het weer dik is. Bij zhief is het nu roze en kan er gewoon helemaal aanzitten. Dus denk dat het nu gewoon geen pijn meer doet. Maar wat als ik nu stop met smeren. Hydrocortiderm mag je max. maar 2 weken smeren. Dus eigenlijk had ik gisteren moeten stoppen. Ik heb wel uiercreme en uierzalf en betadinecrme. ZOu ik dat i.p.v van die zalf kunnen smeren. Ben bang dat het dan weer erger gaat worden...
Evatinkle, jij zegt dat het gevaarlijk kan zijn...dus ik zou nu moeten stoppen eigenlijk. Hmmmm...

Dimitri, jij hebt het over een exceemdeken. Maar zhief heeft het alleen onder zijn knie. En een beetje er boven. Dat is met een deken dan toch niet te verhelpen.

groetjes jeannine

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:54

Bouw hydrocortiderm af, dan bedoel ik: Gebruik het twee weken en als de mok verbeterd, gebruik het daarna nog maar vier keer per week. Daarna nog maar drie keer en zovoorts.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:03

evitatinkle schreef:
Wees voorzichtig met hydrocortiderm. Dit is een zalf met hormonen erin die op den duur slecht zijn voor je paard. Ik het het lange tijd gebruikt omdat ik niet beter wist maar dat is echt gevaarlijk. Bovendien is mijn paard er imuun voor geworden. Er zitten steroiiden in de zalf. Bouw het gebruik van deze zalf ook altijd af.

Ja dat weet ik. Officieel mag je hydrocortiderm niet langer dan twee weken aansluitend gebruiken ja en ik heb het afgebouwd, hoefde minder te smeren. Paarden kunnen er inderdaad een soort van resistent van raken maar dat is met alle antibiotica.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:23

Hydrocortiderm is geen antibiotica. Het gevaarlijke aan deze zalf zijn de hormonen erin. Die kunnen het paard veranderen, zowel uiterlijk als innerlijk. Steroiden worden bv gebruikt door bodybuilders. De zalf is ook niet goed voor mensen en handen moeten goed gewassen worden na gebruik.

Persoonlijk advies voor iedereen die dingen uit gaat proberen op je paard: Probeer het twee weken en zie je geen verschil, stop er dan mee of bouw het af. Gebruik alles in kuurverband.

Ik het nu zes jaar ervaring met paarden met mok, van heel licht tot heel zwaar (Arabel) en heb zowat alles al geprobeerd en ben door schade wijs geworden.

Ik zal nog steeds foto's maken van haar been. Morgen als ik eraan denk!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:41

Ik formuleerde het fout! Sorry weet dat Hydrocortiderm geen AB is maar een corticosteroid.( foutje!)
Daarom altijd met hormonen handschoenen aan!!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:42

Bedankt voor jullie medeleven!

Gisteren was het been van Lio al weer minder dik... ik snap er niks van hoor. Ik heb haar vrijdag flink in beweging gezet en laten vrijspringen. Dat vond ze wel leuk. Weer eens wat anders. Zaterdag heb ik over het erf gestapt en gedraafd (kwartier ofzo), het was haar vrije dag, en zondag heb ik haar weer flink lang en actief gelongeerd.

Ik heb een vriendin gesproken die ervaring heeft met eiwit in het voer en de consequenties daarvan bij paarden die er gevoelig voor zijn en daardoor vocht vasthouden. Zij zei: stop accuut met je merrievoer. Daar zit veel te veel eiwit in. Een teveel aan eiwit kan mok aanwakkeren, maar dus ook voor vochtophoping zorgen.
Lio had namelijk ook een vochtophoping in haar hals, net achter haar kaak waar de hals begint en het zakte door tot in haar wangen. Alsof ze de bof had. Heel bizar. Dat is nu ook al weer minder. Ze staat op een vrij kortgegrazen stuk land met avenue en krijgt momenteel nog 2 appels per dag erbij... Eens zien wat dat uithaalt na een week. (Ze kreeg maar een halve kilo merriemuesli, maar kennelijk zorgde dat toch voor een teveel aan eiwit). Het gras bij de boer is van zeer goede kwaliteit. Tot voorkort verhuisden ze ook regelmatig naar een verse wei met vers hoog gras. Dat is voorlopig even voorbij.

Ik heb ook gemerkt dat als je zalf vanuit een potje smeert, je het potje ook kunt infecteren met mok. Dus neem altijd een nieuwe lik zalf met een schone vinger, dus waarmee je nog niet de mok hebt aangeraakt. Ik kan nu namelijk mijn halve pot levertraanzalf weggooien!

Ik zat te denken, misschien is het een idee om ergens lege tubes vandaan te halen en die zelf te vullen met de zalf die je gebruikt. Dan infecteer je het potje niet (ook al is het per ongeluk).
Hmm waar kun je die lege tubes halen? Apotheek?

Ik heb thuis nog foto's, die haal ik woensdag op.
Mijn kleine digi is uitgeleend voor een paar weken, dus ik zal mijn nieuwe digi spiegelreflex eens uit gaan proberen

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:03

..misschien kan je anders van die lege spuitjes halen bij de DA??..zijn denk ik wel goed te vullen met creme(zeker met dit warme weer)

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:58

Ja das misschien een idee. Zo'n "kinderspuitje". Die zijn ook we te vullen met een zo'n slagroomspuitzak bedenk ik nu ineens... hmm straks tijdens mijn lunch even langs de Blokker wandelen...

Dan kun je het gewoon opspuiten en inmasseren!
Geen geklooi meer met potjes waar al dat vuil in belandt...
Hmmm moet hier patent op aanvragen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:38

haha dat patent had ik al! Ik gebruik altijd van die dikke spuiten zonder naald. Die haalt mijn moeder uit het ziekenhuis. Zijn ideaal, ook voor andere dingen.
Ik geef ook chevadonyll door het voer, maar echt verschil merk ik niet. Ik heb bleekselderij geprobeerd voor de dikke voet, en bier en koffie maar allemaal geen succes. Koud afspoelen en veel beweging helpt nog het beste. Nu de ontsteking zo goed als weg is, is het been ook dunner. Arabel leeft op gras en bijna elke dag een halve kilo gemixt voer (mueslie zonder haver, appelazijn, foenegriek/knoflook, mokkruiden) en de eventuele snoepjes, appels, wortels en brood. Ook krijgt ze wel eens een sinaasappel als het warm weer is.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:08

Hahaha nou mag ik je oplossing gebruiken (vraagt toestemming )
Hm ik werk nu ook bij een ziekenhuis. Zou toch eens langs het magazijn moeten wandelen of ze die dingen hebben, want dat lijkt me toch wel wat...
O ik zal eerst een mailtje sturen. Heb connecties op de Kinderafdelingen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:03

Het is idd een heel goed idee... Maar nog beter is wanneer we niet meer hoeven te smeren... Ik ga het nu in elk geval afbouwen , want ben al ruim 14 dagen aan het smeren. Ga ff langer door , want de eerste week was het echt een kwestie van het spul erop kwakken... Maar nu is ie superbraaf... Ik hoop echt dat het weg blijft...maar na het lezen van jullie verhalen..... We zullen het wel zien....
Ik blijf hier wel af en toe ff bijlezen, want de adviezen zijn zeker handig....
Ggroetjes Jeannine

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:44

ehm ja ik weet niet echt wat wij daarvoor gebruikten? allerlei zalfjes en toen ging het wel over door een soort poedertje of zo? ik zou ook niet aan die korsten zitten hoor.. maar je moet doen wat jij goed vind ik hoop dat het snel goed komt met je paardje! tjee mok ook altijd!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:00

Hm de mok beterd nog niet echt bij Lio... korsten zijn keihard. Ik probeer het nu minder te wassen en droog te houden en smeer dus alleen de creme. Denk dat het tijd wordt voor een nieuwe pot levertraanzalf.
Been is niet meer dik en de huid is buiten de korsten om gewoon roze. Het zeer korte land doet haar wel goed. De vochtnek van het eiwit neemt af in omvang en haar wangen zijn weer normaal. Geen merrievoer meer voor Lio.

Ik heb vanmiddag foto's van hoe het er nu uitziet. Het groeit langzaam verder lijkt het wel richting voorkant van de voet... GRRRRRRRR En boven haar kogels zitten hier en daar wat dikke harde korsten waarvan ik niet goed kan zien of het mok is of gewoon een wondje is geweest...

Ik ga nieuwe zalf, nieuwe shampoo e.d. bestellen!
En vanavond toch eens heel kritisch kijken of ik toch niet de DA moet bellen. Maarja ik wil het liefst de Uithof erbij hebben, maar het schijnt dat die niet naar Everdingen komen omdat het te ver is ofzo... (beetje stom eigenlijk want Harmelen is even lang rijden vanaf faculteit en daar komen ze wel...)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:35

Ghhh, waarom bestaat mok toch ook??? Hardnekkige KL*TE korsten!!!!!

Bij Arabel ging het steeds zo, dan weer aan de beterende hand en dan weer slechter. Eergisteren had ze ook weer allemaal korstjes, ik balen! Toen heb ik precies gedaan zoals de veearts mij had opgedragen: ik heb alle korstjes eraf gekrabt (en ja het ging bloeden en ze vond het absoluut niet fijn), en het gewassen en drooggemaakt. Daarna zalf erop.
Vandaag zou ik het eens goed behandelen en ze had amper korstjes! Ik het het gewassen met lauw water en mokzalf erop gedaan. Ja voor het zelfde geld is het morgen weer erger, maar korstjes eraf halen helpt bij haar echt heel goed!
Het been is dunner en ze loopt fantastisch erop, dinsdag zelfs weer springles gehad!

@Inglio, het kan ook een reactie zijn op de verandering van voer. Volgens mijn veearts kunnen kleine veranderingen, zoals voer maar ook van buitenaf, al een betere of juist hevigere mokuitbarsting geven.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:18

Heel fijn dat Arabel aan de beterende hand is! Super dat je weer hebt gesprongen... echt top!

Hm ja Lio krijgt nu alleen nog gras en een appel... geen ander voer, want dat heb ik nog niet kunnen kopen. Er komt dan wel eiwit-arm voer voor haar.

Ze heeft het nu dus best wel erg... allebei de voeten zijn flink aangetast en ze heeft er nu echt een hekel aan. Lopen, voetje wisselen en voet helemaal optrekken, zodat ik er zo moeilijk bij kan... Het liefst laat ik een VA haar bloed controleren ofzo... ook vanwege dat eiwit en die vochtnek. Zal ff foto's fixen. Staan er vanavond laat wel op.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:28

Nu dus al, maar vanavond het commentaar...

Foto's van 12 juli, het is nu dus erger met de mok, het vocht in de nek/hals is minder!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:37

ah dat ziet er niet goed uit! Mag ik zeggen dat ik het er ook 'nattig' uit vind zien. Als ik jou was zou ik die vetaderm afbouwen en op zoek gaan naar een andere zalf. Informeer eens bij een echte goede veearts of hij zelfgemaakte heeft. Dat spul van mij is net stopverf maar werkt ontzettend goed. Die vetaderm, of hydrocortiderm, is ook alleen maar slecht op den duur met die hormonen. Op een gegeven moment went de mok aan die werking en heeft het die hormonen nodig. En dan is je paard eraan gewend....
Ik heb echt een sterke waarschuwing tegen dat spul gekregen. Aan iedereen die een paard heeft dat net mok heeft: gebruik het twee weken en helpt het niet stap dan over op iets anders want dan zal het ook niet gaan helpen!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:25

Dat natte kan wel kloppen. Het was net gewassen....
Nu ziet het er nog veel verschrikkelijker uit.
Allemaal dikke grijze korsten en daartussen kloven.

Ja ik ga morgen een andere DA bellen. Vocht in de nek was ook weer erger. Ik wil die vetaderm ook niet meer.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:18

Ja maar droog je het dan niet na, voordat je er zalf opsmeert? Ik zorg altijd dat ze nooit met natte voeten het land weer in komt. Goed dat je een andere DA belt. Gelijk actie ondernemen als iets niet goed voelt! Vraag of hij ervaring heeft met deze vorm van mok!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:41

Hoi allemaal.... Nou, bij zhief is het zo goed als weg. alleen nog een klein plekje aan de zijkant. Ik moest van de VA niet luisteren naar mensen op internet , haha... Hij zegt dat hydrocortiderm pas schadelijk is als je het minstens een jaar gebrukt. En dat afbouwen hoeft ook niet....is het weg...gewoon stoppen. Maar hoef nu alleen nog dat kleine plekje in te smeren.
Maar zo te lezen heb ik echt mazzel...Inglio, wat naar dat het bij jou paardje zo hardnekkig is....pfff, ik zou dat ook niet weten wat ik moet doen. Maar Zhief heeft ook nog poedertjes gehad voor die bacteriele infectie (die korstjes op zijn onderbenen) , misschien heeft dat ook wel geholpen om die mok weg te krijgen. Hij zei, dat ik het voortaan niet zo ver moest laten komen. Maar ik wist het ook niet...nu weet ik wat het is.....En ik hoop dat hij het nooit meer krijgt...
Groetjes Jeannine

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:14

Nou hier ook weer eens een berichtje van mij, zit nu in Friesland (sam is gezellig mee!) Maar Sams mok is ook weer wat erger geworden, de plek is veel groter geworden en gelukkig zijn het alleen wat kleine korstjes, maar grr.. waarom nu ook aan de zijkant
Last heeft ie er gelukkig (nog) niet aan en ik smeer het nu elke dag een paar keer in met zinkzalf, wel lekker handig nu hij hier staat
Nou maar weer hopen dat het goed komt

@ Jeannine, wat fijn dat jouw mok al bijna weg is Misschien moet ik anders ook eens aan dat spulletje

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:28

@ Jeannine Zo lekkere veearts heb jij als je niet naar andere mensen mag luisteren , ook niet als die mensen jaren ervaring hebben met het behandelen van mok? . Ik hoop dat het goed gaat met de mok, wanneer je stopt met hydrocortiderm!

@Viefdepief, waar zit je precies in Friesland, misschien wel dicht bij mij?

De mok van Arabel gaat goed, af en toe nog wat roodheid en korstjes. Het valt me op dat het niet echt helemaal beter wordt maar slechter ook zeker niet!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:30

@ Evitatinkle: ik zit in Oosterwolde, fijn dat het met jouw mok zo goed gaat, Sam had er een paar dagen geleden bijna geen last meer van, het was gewoon echt bijna weg linksvoor.. en nu is het binnen 3 dagen ofzo weer erger geworden..
Grrr.... ik wordt er gek van.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:56

@Evitatinkle. Maar natuurlijk maak ik het droog met een handdoek voordat ik de zalf erop smeer. De foto was van het na het wassen, voor het droogmaken en zalf smeren. Vergeet namelijk nogal vaak een foto te maken als ik het heb afgedroogd. Tsja als ik eenmaal bezig ben, dan vergeet ik die camera, dus vandaar mijn ongelukkige moment...

Woensdagmiddag komt de DA!! Het is de DA van dierenkliniek Krommerijnstreek. Een van hen behandelt ook de paarden van onze hengstenhouder uit de buurt, waarvan Lio ook haar veulen heeft.
Wil dat ie Lio helemaal door de mangel haalt, dus voor de mok, het vocht, het eiwit in haar bloed en desnoods ook poep.
Wil nu wel eens weten waartegen ik vecht.
Vocht is nog niet minder, maar de mok wel!!! Joepie!

Ik heb er van het weekend zo ontzettend veel korstjes vanaf kunnen krijgen door simpelweg te wassen en af te weken. Vooral haar rechtervoet achter gaat al stukken beter en in het midden van haar koot is het al weer helemaal schoon. De zijkanten gaan ook al weer beter. Alleen linksachter blijven de korsten nog wat stugger, maar ook daar heb ik al een boel korstjes weg kunnen krijgen.
Ik heb 2 dagen gewassen met betadineshampoo.
Vrijdag voor het laatst vetaderm gesmeerd en heb het gister gewassen met teatreeshampoo en smeer nu sinds 2 dagen er sudocrem op. Dat is voor babybilletjes, dus kan het iig geen kwaad op de paardenhuid lijkt me zo. Het is behoorlijk vet en waterafstotend. Kreeg het er maar moeilijk afgewassen.

Lio is de behandeling wel spuugzat (ik ook hoor). Ze trekt constant haar been op en wandelt en draait. Kan haar niet aan 2 kanten vastzetten. Die optie heb ik niet helaas.

Owja en de kloven zijn inmiddels weer weg en ook het dikke been is niet meer terug gekomen. Wel heb ik een plekje ontdekt boven haar kogel. Dus ook dat maar ontsmet in ingesmeerd.

@Evitatinkle; wat fijn dat het nu zoveel beter gaat met Arabel... kun je weer wat makkelijker ademhalen en is je kliniekbezoek iig niet voor niks geweest. Super!

@Viefdepief: grrr wat naar dat het weer erger is geworden joh! Blijven volhouden hoor, maar je wordt er zo moedeloos van he... super balen!

@Jeannine; wat fijn dat je behandeling zo goed aanslaat zeg. Jammer dat een VA zo nors kan overkomen, maar gelukkig is je paard aan de beterende hand.

Een van de redenen dat ik een andere DA laat komen, is dat mijn huidige DA niet zo veel aandacht besteed aan mok. Hij vind dat maar zo zo en niet zo alarmerend. Hij wordt pas actief als mijn paard een enorme wond zou hebben ofzo... Doe mij maar een miepende VA die alles wil onderzoeken (ook al kost dat meer geld, geld boeit niet als het om Lio gaat).

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:35

Nou Sam staat ook weer met witte voetjes in het land, nadat ik er gister weer zinkzalf op had gesmeerd, was het aan een kant gelukkig al een stukje minder geworden Recht zitten de korstjes nu dus wat verder aan de zijkant, gelukkig zijn het alleen korstjes en verder geen vocht ofzo..
5 augustus komt de DA hier om te kijken of alles goed gaat met de drachtige merrie, dus misschien dat we hem even kunnen vragen om te komen kijken, gelukkig heeft Sam er verder dus geen last van en is het ook niet echt open ofzo