Jeetje dit topic loopt als een trein!
Leuk!
Allereerst, NBers, ik probeer me een beetje in jullie gedachtegang in te leven.
Maar er worden zoveel dingen gezegd, dat ik het mogelijk niet allemaal begrijp. 
Citaat:
Maar er is in Amerika veel onderzoek gedaan hoe een wilde paardenhoef eruit zag en bij natuurlijk bekappen probeer je dit zoveel mogelijk na te bootsen!
Over dit onderzoek; klopt het dat dit alleen in Amerika is gedaan, en met slecht 1 ras?
En dus niet bij paarden die een andere leefomgeving hebben, of in een ander klimaat leven, of ander gebruiksdoel hebben?
Hebben jullie nog een andere reden om op die manier te bekappen?
(Dus zonder vast te grijpen aan alleen dat ene onderzoek in Amerika)
Citaat:
Nog een vraag voor Sannie. Waarom lateen jullie een paard op de hoefwand lopen, niet op de zool en minder op de straal.
Eerlijk gezegd kan ik je daar geen volledig antwoord op geven.
(Ben ook nog niet zo heel ver met de opleiding)
Heb het me nog niet echt afgevraagd, maar heb volledig vertrouwen in de mensen waar ik les van heb, gezien hun jarenlange ervaringen.
Ik zal eens vragen of zij voordelen kunnen noemen aan gewoon bekappen, ipv nadelen aan NB. 
Maar er wordt al heel erg lang op deze manier bekapt.
Volgens mij is nooit gebleken dat dit niet goed zou zijn.
Ik denk dat het voor de balans/ drukverdeling beter is om het paard “gewoon” op de draagwand te laten lopen.
Dezelfde reden lijkt mij ook te gelden voor de steunsels.
Daar mag zo min mogelijk af. (zo leer ik het)
De steunsels geven steun, vandaar dat de naam er waarschijnlijk ook aan is gegeven.
Citaat:
Wanneer een paard alleen op de hoefwand loopt gaat die brokkelen en scheuren, omdat ie de hoefwand weer gelijk wil maken met de zool.
Hier ben ik het niet mee eens.
Als een hoefsmid goed bekapt, heb je hier absoluut geen problemen mee.
Als de “randen” te scherp worden gelaten, zou dit kunnen gebeuren.
Of als een paard net van de ijzers af is. (Nagelgaten groeien uit naar beneden, daardoor op dat gedeelte een zwakkere wand).
Maar normaal hoort een hoefsmid bij het bekappen de scherpe rand mooi “op” te vijlen.
Op deze manier krijgen steentjes en rotzooi nauwelijks de kans om de draagwand “kapot” te maken.
Trouwens, bedoelen jullie met hielen >> verzenen?
Citaat:
Ieder mag het voor zich bepalen, ik vind de NH bekappers soms een beetje over komen als jehovagetuiges die alleen hun manier als de juiste zien.
Ze (niet allemaal hoor
) zijn idd naar mijn mening erg vasthoudend en overtuigd en willen “ons” ook erg graag overtuigen. 
Ik (en ik niet alleen
) probeer me een beetje in te leven in hun gedachtegang.
Misschien dat dit de discussie andersom ook wat prettiger zou maken.
Citaat:
en dat vind ik van mensen die ijzers aanprijzen..... dagelijks moet ik het horen hoe goed het is om ijzers onder een paard te laten zetten en hoe goed het voor mijn paard zou zijn
Het is jouw mening
maar ik heb het idee dat dat wel meevalt.
De meeste mensen hier zijn denk ik ook van mening dat het uiteraard het meest optimale is voor een paard om blootsvoets te lopen