hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:39

Riant schreef:
Wat mij opvalt is dat het grotenseels zo is dat mensen die hun paarden gewoon op ijzers hebben staan niks tegen natuurlijk bekappen hebben maar andersom ben je
bijna een dierenbeul als je je paard rondom op ijzers zet en dat stoort me
.

Ehm quote eens voor mij een stukje waar dat gezegd wordt? Ik word zo moe van dit soort beschuldigingen!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:48

Je moet het niet zo persoonlijk opvatten ik heb op de vorige bladzijde een aantal qoutes voor je neer gezet en de mods worden er niet blij van als ik hier 10 pagina's ga qouten.

Maar lees maar terug het merendeel van de voorstanders van ijzers zeggen niet tegen dat de NB methode slechter is en de NB aanhangers blijven zeggen dat ijzers slecht voor de paarden zijn.

Ik blijf erbij dat er verschillden methoden van beslag of bekappen correct zijn.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:15

Riant schreef:
Maar lees maar terug het merendeel van de voorstanders van ijzers zeggen niet tegen dat de NB methode slechter is en de NB aanhangers blijven zeggen dat ijzers slecht voor de paarden zijn.

Ik blijf erbij dat er verschillden methoden van beslag of bekappen correct zijn.

OK dan!

Afhankelijk van het paard en van wat er met het paard gedaan wordt en verwacht wordt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:25

Ben het met Riant eens, wat voor de ene combinatie geschikt is, hoeft voor de ander ook niet te werken.

Ik spring en mijn paard heb ik vierkant op ijzers staan omdat ik er kalkoenen onder wil kunnen zetten.
Smurf bijvoorbeeld bekapt natuurlijk, maar heeft met haar paard ook een heel ander doel voor ogen, ook prima.

Ieder het zijne, maar ik wil echt niet iedereen bekeren om ijzers onder zijn paard te doen, sterker nog als ze niet nodig zijn zou ik het ook niet doen.

Krijg daarentegen wel het gevoel dat sommigen hier ervoor willen zorgen dat iedereen zijn ijzers onder zijn paard uithaalt en natuurlijk gaat bekappen, en dat staat me een beetje tegen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:51

Zoals ik het zie....

De TS stelt een vraag: "hoefijzers schadelijk voor gezondheid?"

Wat mij betreft is daarop het antwoord JA...mijn paard staat dus niet op ijzers....ik doe verder geen dingen met mijn paard waar ik ijzers voor nodig heb en zal dat ook (om meerdere redenen overigens) niet gaan doen...

Iemand anders kan natuurlijk een ander antwoord hebben op de vraag van de TS, of andere afwegingen of redenen hebben waarom hij zijn paard wel op ijzers zet...ieders goed recht!

En dan kan je verder eeuwig discussieren over voor- en nadelen, 0ver de toon waarop argumenten gebracht worden...ook goed ieders recht...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:56

Citaat:
Damn die discussies ook altijd laat iedereen toch zijn eigen gang gaan de een natuurlijk bekappen en de ander zijn paard op ijzers laten(zoals ik) en de ander gewoon bekappen,ik snap niet waarom er altijd zo moeilijk word gedaan over zo,n onderwerp!

laat ik nou denken dat dat de bedoeling is van een forum?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:08

pol013 schreef:

Ik zou in het vervolg bij de kreet 'uit onderzoek is gebleken' en bronvermelding zien. (jaja ik ben echt een literatuur beest geworden, wil altijd zien hoe het onderzoek uitgevoerd is voordat ik het geloof)

Ja ja, dacht ik al Tong uitsteken De meeste info komt uit het boek van Frans en Ilona: Natuurlijk Bekappen. Dat over pezen staat daar ook in, maar dat is onderzocht door de amerikaanse proffesor Dr. Rooney, en komt uit het boek The Lame Horse.

Riant schreef:
Je moet het niet zo persoonlijk opvatten ik heb op de vorige bladzijde een aantal qoutes voor je neer gezet en de mods worden er niet blij van als ik hier 10 pagina's ga qouten.

Ja, sorry, ik schrijf zowiezo altijd een beetje fel Bloos Het klopt idd dat ik erg tegen hoefijzers ben. Voordat ik van natuurlijk bekappen had gehoord, maakte mij het niets uit, en dacht ik ook dat paarden die bijv veel over het beton lopen, op ijzers moeten.
Maar ik heb nu zo veel gelezen en geleerd over de werking van de hoef dat ik ijzers nu wel slecht vindt..

Tenfold schreef:
Ik heb nog een vijfde punt toe te voegen: bij sommmige westernonderdelen zijn slidingijzers nodig/gewenst. Het stoppen/sliden zonder die ijzers is niet aan te raden.

Ja, dat klopt. Maar sliden is ook iets van een paard normaal niet doet (of zeer weinig). Dit is zo onnatuurlijk dat dat niet op natuurlijke manier kan.

Groeten Alline

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:16

de bedoeling van een forum is om leuk met elkaar over onze paardjes te praten , maar regelmatig heb ik hier het gevoel dat er 2 soorten mensen hier zijn , de natuurlijke bekappers en de traditionele mensen !

ik vind het enorm leuk om met mensen te praten met dezelfde interesse als ik namelijk paarden , maar ik heb er een hekel aan dat iemand zijn mening wil opdringen !

ieder heeft het beste voor met zijn of haar paard en laat daarom ieder in zijn waarde !

start je een topic waar het woord stal , ijzer , supplementen of bit in voorkomt krijg je gelijk een hele hoop verwijten naar je hoofd geslingerd en daar zit echt niemand op te wachten ! we willen gewoon leuk met elkaar praten en discussies zijn goed en leerzaam maar er zijn inderdaad meerdere wegen naar rome en niet enkel de natuurlijke bekappers weg !

een doodgewoon topic met bv als titel " wat gebruiken jullie als bodembedekking in de stal ? " eindigt met een hele discussie over of een paard op stal hoort of niet !
de TS kiest ervoor om zijn of haar paard op stal staat en vraagt enkel naar de bodembedekking anders had ze een ander topic gestart namelijk " hoort een paard op stal of niet ? "
als er dan op het tweede topic een hele discussie volgt vind ik dat juist omdat het tenslotte de vraag was maar ( hoort een paard op stal? ) maar waarom moet een simpel topic toch telkens uitdraaien op een ellenlange discussie !

voila dit was mijn mening !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:18

Citaat:
de bedoeling van een forum is om leuk met elkaar over onze paardjes te praten

o, in dat geval Doei!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:21

Maar Shana, dit topicstarter zat toch met de vraag of hoefijzers schadelijk zijn voor de gezondheid. Als er dan mensen zijn met verschillende meningen dan ga je toch discusseren, daar is het toch een forum voor. En ik vind het nog best wel gezellig ook Haha!

Groeten Alline

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:47

Het antwoord op de vraag van de TS is dus niet Ja zoals hier opnieuw wordt beweerd.

Het antwoord daarom is: In sommige gevallen is je paard beter af mét ijzers en andere paparden redden zich heel goed zonder. Kijk naar je paard en het doel dat je en bij kijk bij jou paard was het beste is.

Verkeerd beslag geeft een verhoogd risico op gebreken en verkeerd bekappen evengoed. Dus wat je besluit te doen zorg voor een advies waar je zelf vertrouwen in hebt en dat bij jou p[aard past.

Voorlopig worden er zat paarden oud met ijzers. Dat is niet hetzelfde als mijn opa rookt en is ook 90 geworden, want het meren deel van de paarden ondervind geen hinder van goed beslag.

En voor dat je iedere website en ieder pst gelooft graag het een aan mensen die er jarel lang voor geleerd hebben en onderzoek doen. Artsen bijvoorbeeld schijnen er nog best verstand van te hebben.

Als ijzers echt zo slecht zijn dan zou toch niet 95 % van de psortpaarden erop staan en dan zouden de wetenschappelijke tak er ook wel een halt aan roepen.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:03

smurf schreef:
Citaat:
Damn die discussies ook altijd laat iedereen toch zijn eigen gang gaan de een natuurlijk bekappen en de ander zijn paard op ijzers laten(zoals ik) en de ander gewoon bekappen,ik snap niet waarom er altijd zo moeilijk word gedaan over zo,n onderwerp!

laat ik nou denken dat dat de bedoeling is van een forum?

Tuurlijk een forum is om te praten,maar sommige onderwerpen gaan gewoon mis op dit forum,eindigt altijd in discussies waar niemand verder mee komt,want iedereen denkt toch anders!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:06

Riant schreef:
Het antwoord op de vraag van de TS is dus niet Ja zoals hier opnieuw wordt beweerd.

Het antwoord daarom is: In sommige gevallen is je paard beter af mét ijzers en andere paparden redden zich heel goed zonder. Kijk naar je paard en het doel dat je en bij kijk bij jou paard was het beste is.

Verkeerd beslag geeft een verhoogd risico op gebreken en verkeerd bekappen evengoed. Dus wat je besluit te doen zorg voor een advies waar je zelf vertrouwen in hebt en dat bij jou p[aard past.

Voorlopig worden er zat paarden oud met ijzers. Dat is niet hetzelfde als mijn opa rookt en is ook 90 geworden, want het meren deel van de paarden ondervind geen hinder van goed beslag.

En voor dat je iedere website en ieder pst gelooft graag het een aan mensen die er jarel lang voor geleerd hebben en onderzoek doen. Artsen bijvoorbeeld schijnen er nog best verstand van te hebben.

Als ijzers echt zo slecht zijn dan zou toch niet 95 % van de psortpaarden erop staan en dan zouden de wetenschappelijke tak er ook wel een halt aan roepen.
[/quote]

Wat mij betreft wel dus...jij kan daar toch anders over denken??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:12

nienke07 schreef:
Riant schreef:

[/quote]

Wat mij betreft wel dus...jij kan daar toch anders over denken??

Breng het dan als een mening en niet als een feit want het is geen feit.
Voor jou paard is het beter maar niet voor ieder paard.
Of jij mag mij nu een wetenschappelijk onderzoek onder mijn neus schuiven waarin staat dat ijzers slecht zijn.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:24

inderdaad zoals riant zegt , breng het als een mening en niet als een feit !!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:36

nienke07 schreef:
Zoals ik het zie....

Wat mij betreft
is daarop het antwoord JA...mijn paard staat dus niet op ijzers....ik doe verder geen dingen met mijn paard waar ik ijzers voor nodig heb en zal dat ook (om meerdere redenen overigens) niet gaan doen...

Iemand anders kan natuurlijk een ander antwoord hebben op de vraag van de TS, of andere afwegingen of redenen hebben waarom hij zijn paard wel op ijzers zet...ieders goed recht!

En dan kan je verder eeuwig discussieren over voor- en nadelen, 0ver de toon waarop argumenten gebracht worden...ook goed ieders recht...

Als je dan toch zo hoog van de toren blaast is het wellicht wel verstandig om goed te lezen wat anderen schrijven....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:20

Ik ben het wel met Shana eens! maar dat even terzijde,
ik voel me soms ook echt een dierenbeul als ik jullie berichten lees dat ik mijn paard op ijzers heb staan.

Ik heb even een vraagje voor de natuurlijke bekappers. Mijn haflingermerrie (17-18 jaar) staat al zo'n 10 jaar op ijzers, ze stond al op ijzers toen ik haar kocht. Ze heeft nooit echt goede hoeven gehad (zowel kwaliteit als hoefstand). Sinds 2 jaar wordt zij beslagen door een andere hoefsmid, hij heeft haar hoefstand echt heel veel verbeterd. Het is een hele goede hoefsmid, zelf is hij ook van mening dat paarden als het even kan het beste op blote voeten kunnen en hij doet volgensmij ook wel iets met natuurlijk bekappen enzo. hij heeft al aardig wat paarden op blote voeten gekregen die jaren op ijzers hebben gestaan. Zo hebben we het afgelopen zomer ook bij mijn pony geprobeerd om de ijzers er onder vandaan te halen. Ze liep erg gevoelig, alleen op het land kon ze zonder pijn lopen. Dit ging niet over, het werd alleen maar erger. na ruim 2 maanden alleen maar op het land staan heb ik haar toch weer op ijzers gezet omdat ze zo veel pijn had. ze liep zo gevoelig, ik dacht zelfs dat ze bevangen was.
Zodra de ijzers er weer onder zaten was er niks meer aan de hand! Nog langer op het land zetten (ik las dat het een jaar kan duren voordat ze niet meer gevoelig lopen?) is bij haar gewoon geen optie, aangezien ze heel snel dik wordt, goed moet bewegen door lichte artrose en zelfs een beetje down wordt wanneer ze niet mag werken (het is nogal een werklustig typ Knipoog ).
volgens mijn hoefsmid komt dit dus in een enkel geval voor dat een paard niet meer zonder ijzers kan, tot hoe ver moet je dan gaan hier in? ik rij veel buiten met mijn pony en aangespannen, dus ze zal toch op verharde wegen moeten lopen.
Wat zouden jullie met zo'n paard gedaan hebben?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:40

Nog ff wat betreft dat koude hoeven verhaal, ben vandaag maar eens aan een aantal hoeven wezen voelen die op ijzers stonden en geen van alle waren koud, ter vergelijking ook maar aan een hoefijzerloos paard (ja die hebben wij ook) zijn hoeven gevoeld en ik kon niet zeggen dat ik verschil voelde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:43

vind het ook wel een leuke en gezellige discussie. Houdt je toch wel bezig. Vind alleen dat sommige reacties inderdaad iets soepeler geformuleerd mogen worden. Ik probeer daarom ook zoveel mogelijk te schrijven vanuit mezelf en vanuit de ervaringen die ik heb met mijn paard.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:56

pol013 schreef:
vind het ook wel een leuke en gezellige discussie. Houdt je toch wel bezig. Vind alleen dat sommige reacties inderdaad iets soepeler geformuleerd mogen worden. Ik probeer daarom ook zoveel mogelijk te schrijven vanuit mezelf en vanuit de ervaringen die ik heb met mijn paard.

Dat probeer ik ook hoor...maar om één of andere reden lijkt dat wel alleen geaccepteerd als je paard op ijzers hebt...Zo gauw je meldt dat je je paard natuurlijk laat bekappen en perse niet op ijzers wil hebben (of woorden van gelijke of bijna gelijke strekking), gaat het mis...
...en dan zet ik er nog expliciet bij Wat mij betreft....is het nog niet goed....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:00

nienke07 schreef:
nienke07 schreef:
Zoals ik het zie....

Wat mij betreft
is daarop het antwoord JA...mijn paard staat dus niet op ijzers....ik doe verder geen dingen met mijn paard waar ik ijzers voor nodig heb en zal dat ook (om meerdere redenen overigens) niet gaan doen...

Als je dan toch zo hoog van de toren blaast is het wellicht wel verstandig om goed te lezen wat anderen schrijven....

Goed dan zal ik het anders formuleren houd het bij jezelf en ga niet in het algemeen beweren naar de TS dat ijzers zlecht zijn.
Jou ervaring is dat het zonder prima gaat maar misschien loopt het paard van de TS wel heel fijn mét ijzers.
op de vraag zijn ijzers slecht voor de gezondheid is het antwoord dus dat dat per paard verschilt.

Dat jij zonder doet betekent toch niet dat ijzers schadelijk zijn??

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:07

Ik denk dat ijzers schadelijk zijn...op basis van wat ik er over gehoord, gelezen en van gezien heb...mag toch???
Je hoort mij niet zeggen dat dit een wetenschappelijk bewezen feit is...Voor mij is het echter wel zo...

Net zoiets als homeopatie misschien??? Niet wetenschappelijk bewezen...wel veel mensen hebben er baat bij??

Jij mag van mij vinden dat ijzers niet schadelijk zijn. Vin 'k ook best, ieder moet vooral met zijn/haar paard doen wat hij/zij goed dunkt....op basis van wat zijn eigen mening is, die hij/zij geformuleerd heeft adhv ervaringen, leeswerk en navraag...

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:15

Jeetje dit topic loopt als een trein!
Leuk!

Allereerst, NBers, ik probeer me een beetje in jullie gedachtegang in te leven.
Maar er worden zoveel dingen gezegd, dat ik het mogelijk niet allemaal begrijp. Knipoog

Citaat:
Maar er is in Amerika veel onderzoek gedaan hoe een wilde paardenhoef eruit zag en bij natuurlijk bekappen probeer je dit zoveel mogelijk na te bootsen!

Over dit onderzoek; klopt het dat dit alleen in Amerika is gedaan, en met slecht 1 ras?
En dus niet bij paarden die een andere leefomgeving hebben, of in een ander klimaat leven, of ander gebruiksdoel hebben?

Hebben jullie nog een andere reden om op die manier te bekappen?
(Dus zonder vast te grijpen aan alleen dat ene onderzoek in Amerika)

Citaat:
Nog een vraag voor Sannie. Waarom lateen jullie een paard op de hoefwand lopen, niet op de zool en minder op de straal.

Eerlijk gezegd kan ik je daar geen volledig antwoord op geven.
(Ben ook nog niet zo heel ver met de opleiding) Knipoog
Heb het me nog niet echt afgevraagd, maar heb volledig vertrouwen in de mensen waar ik les van heb, gezien hun jarenlange ervaringen.
Ik zal eens vragen of zij voordelen kunnen noemen aan gewoon bekappen, ipv nadelen aan NB. Knipoog
Maar er wordt al heel erg lang op deze manier bekapt.
Volgens mij is nooit gebleken dat dit niet goed zou zijn.
Ik denk dat het voor de balans/ drukverdeling beter is om het paard “gewoon” op de draagwand te laten lopen.
Dezelfde reden lijkt mij ook te gelden voor de steunsels.
Daar mag zo min mogelijk af. (zo leer ik het)
De steunsels geven steun, vandaar dat de naam er waarschijnlijk ook aan is gegeven.

Citaat:
Wanneer een paard alleen op de hoefwand loopt gaat die brokkelen en scheuren, omdat ie de hoefwand weer gelijk wil maken met de zool.

Hier ben ik het niet mee eens.
Als een hoefsmid goed bekapt, heb je hier absoluut geen problemen mee.
Als de “randen” te scherp worden gelaten, zou dit kunnen gebeuren.
Of als een paard net van de ijzers af is. (Nagelgaten groeien uit naar beneden, daardoor op dat gedeelte een zwakkere wand).
Maar normaal hoort een hoefsmid bij het bekappen de scherpe rand mooi “op” te vijlen.
Op deze manier krijgen steentjes en rotzooi nauwelijks de kans om de draagwand “kapot” te maken.

Trouwens, bedoelen jullie met hielen >> verzenen?

Citaat:
Ieder mag het voor zich bepalen, ik vind de NH bekappers soms een beetje over komen als jehovagetuiges die alleen hun manier als de juiste zien.

Ze (niet allemaal hoor Knipoog ) zijn idd naar mijn mening erg vasthoudend en overtuigd en willen “ons” ook erg graag overtuigen. Knipoog
Ik (en ik niet alleen Knipoog ) probeer me een beetje in te leven in hun gedachtegang.
Misschien dat dit de discussie andersom ook wat prettiger zou maken. Bloos

Citaat:
en dat vind ik van mensen die ijzers aanprijzen..... dagelijks moet ik het horen hoe goed het is om ijzers onder een paard te laten zetten en hoe goed het voor mijn paard zou zijn

Het is jouw mening Knipoog maar ik heb het idee dat dat wel meevalt.
De meeste mensen hier zijn denk ik ook van mening dat het uiteraard het meest optimale is voor een paard om blootsvoets te lopen

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:19

*Wederom excuses voor het lange verhaal (dan wel niet langdradig Clown )*

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:31

Ik vind toch dat je het goed verteld Sannie.

Welke methode je kiets het is goed om er zelf goed over na te blijven denken. De methode kan wel heel goed zijn maar blijf ook kijken of je paard er baat bij heeft.

Alleen uit financieel oogpunt al zou ik ook best wel zonder ijzers verder willen hoor ik sla ze er niet voor de sier onder.
Maar ik heb mijn paard zonder ijzers met zoveel pijn gezien dat ze letterlijk in de stal ging liggen omdat ze niet wilde staan en niet wilde lopen.
Dat is voor mij ook het grootste nadeel om over te stappen. Je moet je paard eerst toch pijn aandoen. Voor dat hoefschoenen goed zitten moet er weer eelt groeien op de hoefballen. Mijn paard heeft bij de eerste kiezel echt een zoolkneuzing. Dan is ze dik twee weken kreupel in die tijd kan ik niet op het harde gaan stappen om meer zool te kweken en zo blijft de ene kneuzing na de andere komen. en heb ik minimaal een jaar een kreupel paard voor er eventueel een goede zool kan groeien.

Achter is het geen probleem maar voor zijn de zolen van slechte kwaliteit (volgens mij en de DA dus door het teveel op blote voeten in de stapmolen lopen).

Nou ik ga mijn paard gewoon geen maanden van pijn aandoen, als ze helemaal happy op een ijzertje rondrent.