Verkoop paard kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:22

Mooi Binck! <3 En ik begrijp het zo, heb zelf ook die beslissing gemaakt (maar dan voor een 4 jarige destijds (inmiddels 13); we hebben plezier met andere bezigheden en hij heeft zijn twee maatjes hier thuis), wat dus absoluut niet wil zeggen dat ik tegen het inslapen ben van een paard dat niet meer functioneert voor het doel waarvoor je het gekocht hebt in eerste instantie. Ben vooral tegen het verkopen/weggeven van zo'n diertje, dat loopt verkeerd af; althans de kans is levensgroot dat het verkeerd afloopt, zowel voor paard als voor toekomstige ruiters. En als ik het heel bot mag zeggen: ik vind dat heel egoïstisch en een beetje laf ook.

Sanano

Re: Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:46

Ik denk ook niet dat een dierenarts gauw zou zeggen laat hem maar inslapen. Maar als een dierenarts dit tegen mij zou zeggen dan moet je er toch niet aan denken om hem te verkopen? Of ben ik nu gek? En bij mij gaat er niet om of ik hem nog kan gebruiken maar of het paard duidelijk pijn heeft.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:02

Sanano schreef:
Ik denk ook niet dat een dierenarts gauw zou zeggen laat hem maar inslapen. Maar als een dierenarts dit tegen mij zou zeggen dan moet je er toch niet aan denken om hem te verkopen? Of ben ik nu gek? En bij mij gaat er niet om of ik hem nog kan gebruiken maar of het paard duidelijk pijn heeft.

Een paard met chronische pijn slapen ze wel in

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:23

Kabayo schreef:
Sanano schreef:

Een paard met chronische pijn slapen ze wel in

Dat valt nog wel eens tegen.. Bij ons in de straat een paard chronisch hoefbevangen. Dierenarts vind het paard verder nog te goed om in te slapen.
Kennis had de keuze gemaakt haar paard met chronische knieproblematiek en ontsteking in het gewricht in te slapen: (andere) dierenarts vond hem verder nog te goed en had zelf voorgesteld iemand te zoeken die er wel het geld er nog wil insteken om hem pijnvrij te krijgen.

Dat vind ik dan oprecht jammer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:56

Maar als zo,n paard nog pijnvrij te krijgen is hoeft het toch niet dood?

Het wordt soms ook wel iets te makkelijk gedaan en gezegd vind ik. Inderdaad alsof het dier alleen maar nut heeft als gebruiksvoorwerp.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:00

Als een medisch dossier nu aan de chip gekoppeld zou worden wel ja.
Maar zo gaat een paard bij een volgende weer een naar traject in en weer en weer.
Want ja, hoe je het went of keert, de meeste kopen een paard om er op te rijden.
Want anders kopen ze inderdaad wel een goedkope cavia om te knuffelen.

Dat zo wel mooi zijn hoor, als dat eens ging komen een dossier aan de chip.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:04

Elisa2 schreef:

Het wordt soms ook wel iets te makkelijk gedaan en gezegd vind ik. Inderdaad alsof het dier alleen maar nut heeft als gebruiksvoorwerp.

Mee eens. Mijn eigen paarden zou ik er alles aan doen ze pijnvrij lekker in de wei te houden

Feit is wel dat als je als huidige eigenaar niet het geld meer hebt voor stalling danwel dierenarts kosten en het dier van de hand moet doen dat inslapen toch wel een betere optie is dan dat het paard bij iemand komt die hem wel ‘door de pijn heenslaat’. Verkocht is verkocht en helaas heb je er niks meer over te zeggen. En als je pech hebt verdwijnt ie van de aardbodem en hoop je maar dat iemand het pijn probleem heeft aangepakt… ik zou er niet mee kunnen leven :o

Duopenotti dat is best een goed idee! Bestond dat maar !

Furst dat is wel heel jammer om te lezen dat ze toch wel erg moeilijk er over doen. Dat had ik destijds niet met mijn chronisch zieke hond. Daar zei de dierenarts gewoon ‘als de dierenarts kosten te hoog worden kan je ooo voor inslapen kiezen, want gezond is ze niet’. Destijds niet gedaan en hond is gewoon natuurlijk thuis overleden. Maar die deed er niet moeilijk over

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:07

Ja mee eens, inslapen is wel beter dan een ongezond paard verkopen.

Ik zou zelf alleen pas inslapen als iets chronisch is, nooit meer beter kan worden en paard niet voldoende kwaliteit van leven meer geeft.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:20

Elisa2 schreef:

Dat hangt ook een beetje af van de blessure, als een dier nog pijnvrij te krijgen is dan zou ik er persoonlijk ook niet voor kiezen om hem/haar in te laten slapen. Maar kan me ook wel indenken dat het voor een ander anders kan zijn en dat is wat mij betreft ook oké. Voor mij is de sport niet (meer) heilig en een paard is daarom voor mij meer dan een sportmaatje, ik kan andere dingen bedenken die het dier net zo tevreden kan houden. Per paard verschillend uiteraard, maar denk niet dat het rijden an sich per se gelukkig maakt. Bezig zijn wel denk ik.

Echter: als de keuze is of in laten slapen (met flinke blessure) of verkopen dan lijkt me de eerste keuze de meest eerlijke.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:41

Elisa2 schreef:

Pijnvrij is rijdbaar in de sport in mijn ogen. Alles wat minder is, is nooit volledig pijnvrij. En omdat een paard niet kan praten kan het ook niet altijd aangeven of het zonder rijden wel of geen pijn heeft.
Een paard is inderdaad meer dan een sportmaatje, maar zoals sommigen hun paarden laten opereren of revalideren, dan heb ik echt vraagtekens bij de diervriendelijkheid. Een paard moet gewoon in de wei, kunnen racen, kunnen bokken. Als dat niet kan en voor langere tijd niet, dan vind ik het niet diervriendelijk om zo'n dier dan maar op stal op te sluiten. Ook vind ik de zgn. 'stapritjes' die een paard dan aan zou kunnen niet diervriendelijk. Wat als het dier een schrikt en wegrent onder het zadel? Of gewoon vrolijk is en eens rond gaat bokken? Dat je dan moet gaan denken oei, straks weer kreupel? Dan is het niet diervriendelijk in mijn ogen.
Als je een paard met blessure niet meer kunt of wilt onderhouden, dan is inslapen in mijn ogen prima. Maar ga er niet mee leuren. De wereld is vol met paarden waar wat aan mankeert (en ook honden en katten), en die gaan vaak van huisje naar huisje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:52

Ik ben ook nooit pijnvrij, maar zou het niet fijn vinden om daarom ingeslapen te worden. :o Ik denk dat er zeer veel gradaties zijn..

Maar goed zoals ik al zei, eens met dat je ongezonde paarden beter niet kunt verkopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:28

Maar jij gaat de handel niet in _O-

Weer een grens over. Gaat het niet naar de volgende en weer.
Oké geef toe mijn werk traject voelde voor mij ook zo.
En zelfmoord neigingen had ik niet. Maar heb wel eens gedacht als ik nu niet wakker word is dat ook niet erg

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:41

Elisa2 schreef:

Dit ja!
Hier op bokt wordt er in zoveel topics gelijk geroepen laat maar inslapen... echt bizar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:42

Little_Gift schreef:
Elisa2 schreef:

Dit ja!
Hier op bokt wordt er in zoveel topics gelijk geroepen laat maar inslapen... echt bizar.

Dus jij zou paard van ts gerust zo verkopen?
Om even ontopic te blijven

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:43

Oh blijven we nog ontopic dan? Dat had ik effe gemist :=

Ik zie nergens in mijn tekstjes staan om het paard maar zo te verkopen? Jij wel dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:45

Zelfde vraag als Kabayo :j

En imo word er niet gezegd laat maar inslapen.
Er worden ook opties gegeven als goedkopere stal zoeken en dus zelf houden.

Maar dat wil ts ook niet. Wat blijft er dan nog over?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:49

Zelfde antwoord dan als aan Kabayo net boven je :=

En wat er nog over blijft:

TS helpen met wat haar daadwerkelijke vraag is en dat was: is er iemand die haar kan helpen met de revalidatie (eventueel kosteloos) of kan gidsen hoe en waar ze daarvoor terecht kan?

Want volgens mij is dat nog altijd dé vraag van TS en niet alles wat erbij gehaald wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:01

Dat heeft elkaar gekruist.
Al is mij uit dat antwoord niet duidelijk wat er dan aan opties over blijft?

Citaat:
Feit is, dat iemand dat zou moeten overnemen van mij zonder kosten

Dit vraagt ze betreffende revalidatie.

De vraag waarom ze verwacht dat iemand dat kosteloos zal gaan doen negeert ze.

En die vraag stel ik ook aan jou nu.

Waarom zou iemand dat doen?

In haar op schrijft ze dat stalgeld te duur is. Niet specifiek revalidatie kosten.
Of draagmoeder kan?

Nou is ook niet aan te raden.

Goedkopere stal ook niet.

Dus mijn vraag blijft over.

Wat zijn dan de open opties nog?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:03

Ik denk dat dit topic niet meer gevolgd wordt door TS :) Maar ik vind de discussie wel interessant. Iedereen heeft z'n eigen invalshoek. Ik ben het er mee eens dat als je de kosten niet meer op kunt brengen en het dier is blijvend geblesseerd dat inslapen het meest eerlijk is.

Een dier in laten slapen omdat je de kosten niet wíl opbrengen is in mijn ogen net zo erg als een dier dat ingeslapen zou moeten worden doorverkopen. Net zo egoïstisch
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 24-09-25 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:05

DuoPenotti schreef:
Dat heeft elkaar gekruist.
Al is mij uit dat antwoord niet duidelijk wat er dan aan opties over blijft?

Citaat:
Feit is, dat iemand dat zou moeten overnemen van mij zonder kosten

Dit vraagt ze betreffende revalidatie.

De vraag waarom ze verwacht dat iemand dat kosteloos zal gaan doen negeert ze.

En die vraag stel ik ook aan jou nu.

Waarom zou iemand dat doen?

In haar op schrijft ze dat stalgeld te duur is. Niet specifiek revalidatie kosten.
Of draagmoeder kan?

Nou is ook niet aan te raden.

Goedkopere stal ook niet.

Dus mijn vraag blijft over.

Wat zijn dan de open opties nog?

Dat is net wat TS hier vroeg toch?

Die eventueel open opties?

Maar als iedereen natuurlijk als kippen elkaar napraat, dan krijg je geen mogelijke opties meer maar telkens herhaling.

Dus tja, daar heeft het topic dus volkomen zijn doel gemist.

Ik weet zelf ook niet wat er nog mogelijk is maar hadden we allemaal wat minder heftig gereageerd en dingen uit verband getrokken zoals beweren foute advertenties gevonden te hebben én vragen à la "zou je voor een gezond paard wel de financiën hebben" etc, dan zouden er missschien nog meer mensen met opties gekomen zijn en zouden we van TS misschien nog meer info gekregen hebben naar hoe en wat ze precies bedoelde.

Helaas begrijpen degenen die altijd in dit soort topics van leer trekken, nog altijd niet dat nét hun gedrag, ervoor zorgt dat TS'en geen info meer toevoegen en geen vragen meer beantwoorden.

Best jammer!

Edit: quote toegevoegd!
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 24-09-25 14:06, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:05

MissyNr1 schreef:
Ik denk dat dit topic niet meer gevolgd wordt door TS :) Maar ik vind de discussie wel interessant. Iedereen heeft z'n eigen invalshoek

Gevolgd misschien wel, reageren niet meer.

Maar dit onderwerp kun je inderdaad ook gebruiken voor al die andere kapotte paarden die aangeboden worden als weidepaard of coaching paard.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:08

Citaat:
Dat is net wat TS hier vroeg toch?

Die eventueel open opties?

Maar als iedereen natuurlijk als kippen elkaar napraat, dan krijg je geen mogelijke opties meer maar telkens herhaling.

Dus tja, daar heeft het topic dus volkomen zijn doel gemist.

Ik weet zelf ook niet wat er nog mogelijk is maar hadden we allemaal wat minder heftig gereageerd en dingen uit verband getrokken zoals beweren foute advertenties gevonden te hebben én vragen à la "zou je voor een gezond paard wel de financiën hebben" etc, dan zouden er missschien nog meer mensen met opties gekomen zijn en zouden we van TS misschien nog meer info gekregen hebben naar hoe en wat ze precies bedoelde.

Helaas begrijpen degenen die altijd in dit soort topics van leer trekken, nog altijd niet dat nét hun gedrag, ervoor zorgt dat TS'en geen info meer toevoegen en geen vragen meer beantwoorden.

Best jammer!

Het kan ook net zo zijn dat een TS niet reageert omdat ze niet het antwoord krijgt wat ze wil horen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:09

Je bedoelt jezelf LG?

Je weet geen opties maar moet wel hakken op andere die gewoon onderbouwen waarom weg doen geen goed plan is.

Juist die eensgezindheid wat jij als kippen elkaar napraat beschrijft is dus op bokt zowat een unicum.
Misschien wel met goede reden :j
En gezien jij ook geen andere opties in brengt..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:13

Nou nou van aanvallen gesproken...

Ik zie me nergens persoonlijk worden naar iemand of hakken op mensen die onderbouwen.
Iederen maakt zijn eigen keuze én ik geef zelfs niemand ook maar ergens ongelijk over wat die wel of niet zou doen.

Wat ik wel bemerk:

Het heeft geen nut dat het hier telkens tig keer gepost wordt door telkens dezelfde personen wat ZIJ VINDEN dat TS MOET doen...

Wat hakken betreft echter en persoonlijk worden, demonstreer jij toch wel weer prima in deze reactie hoe goed jij daarin bent.

DuoPenotti schreef:
Je bedoelt jezelf LG?

Je weet geen opties maar moet wel hakken op andere die gewoon onderbouwen waarom weg doen geen goed plan is.

Juist die eensgezindheid wat jij als kippen elkaar napraat beschrijft is dus op bokt zowat een unicum.
Misschien wel met goede reden :j
En gezien jij ook geen andere opties in brengt..

Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 24-09-25 14:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:16

Moderatoropmerking:
Het is geen probleem dat jullie wat off topic gaan zolang er maar inhoudelijk wordt gediscusseerd. Speculaties over dat het paard ergens te koop staat mogen achterwege blijven en persoonlijke aanvallen ook.