Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 09:09

Ik had mij aan het begin van de droes al voorgenomen om haar te laten checken op eventueel dragerschap.
Vooral ook omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor de verspreiding droes.
Inmiddels blijkt dat ze inderdaad een extra lange versie heeft dus nu voel mij nog verantwoordelijk.
Naast het feit dat als ze drager zou zijn ze vaak toch wat blijven kwakkelen ga gezondheid.

De huidige fase is voor zowel Joya als mij minder erg. Ze voelt zich goed en dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:08

Fransje, als je paard drager zou zijn, wat betekent dit dan voor haar toekomst? Kan ze dan blijven leven? Of hoe werkt dat?

Rocamor

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:20

Pien, ze kunnen de luchtzakken, waar de droes in zou kunnen zitten, spoelen. Tenzij ze die versteende pruttel in de luchtzakken heeft zitten, dan kost het meer (tijd en kennis en geld om de prut eruit te krijgen).

Het siert je wel Fransje.

Ik denk dat er heel veel dragers zijn, zonder dat we het weten.
Mijn oude paard heeft op zijn 22ste nog weer droes gehad, gelukkig niet heel erg met bulten enzo, maar hij heeft wel een dag of 5 last gehad. Mijn merrie stond naast hem en heeft toen nergens last van gehad. Hij heeft het gehad, omdat de stalhouders een paard hadden gestald bij kennissen en dat dier kwam terug en heeft het / hun jonge veulen aangestoken, waardoor het uiteindelijk door de hele stal ging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:40

pien_2010 schreef:
Fransje, als je paard drager zou zijn, wat betekent dit dan voor haar toekomst? Kan ze dan blijven leven? Of hoe werkt dat?

In de eerste instantie proberen ze dan met spoelingen met antibiotica om de bacterie eruit te krijgen.
Als dat niet lukt is er nog een operatie mogelijk. Dat is wel risicovol maar er zijn hier op Bokt positieve ervaringen mee.
Verder dan dat wil ik nog niet nadenken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:45

Gelukkig dat er nog mogelijkheden zijn mocht ze drager zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 15:01

Ik weet niet of ze een grotere kans heeft om drager te zijn dan andere paarden. Het duurt wel vrij lang maar weet niet of dat extra risico is.

Maar goed alle stappen op de juiste tijd. Nu ligt de focus op de genezing van het abces en pusvrij worden.
Het wordt wel met de dag kleiner maar ik kan er nog steeds met mijn pink tot halverwege mijn tweede vingerkootje in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 20:30

Voor een beetje variatie qua foto's dit keer een foto uit een iets andere hoek.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er nog niet naar uit dat het reservoir pus bijna leeg is. -O-
Misschien heeft Joya bedacht dat te bewaren voor mij als kerstkado? {:)
Of zou het toch zijn om de wortels en slobber die ze krijgt als ik het heb schoongemaakt?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:52

Wat een ellende zeg... duurt lang zo.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:16

Jeetje waar komt al die pus vandaan joh?
Hoe gaan de andere paarden op stal? Of zijn jullie nu nog de enige die tobben?

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:38

Wanneer de wond dicht zit, kunnen ze nog maanden lang positief testen op droes! Bij ons heeft het een half jaar geduurd. Endoscopie laten komen is duur, en geen fijn onderzoek. Als de dierenarts per ongeluk een adertje raakt, krijgen ze een enorme bloedneus.

Op Facebook hebben we het Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes. Droes is niet meldplichtig, de meeste paardenhouders doe je er een groot plezier mee om het even te melden!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 23:54

uiltje001 schreef:
Wanneer de wond dicht zit, kunnen ze nog maanden lang positief testen op droes! Bij ons heeft het een half jaar geduurd. Endoscopie laten komen is duur, en geen fijn onderzoek. Als de dierenarts per ongeluk een adertje raakt, krijgen ze een enorme bloedneus.

De dierenarts vertelde dat de bloedtest om dragerschap uit te sluiten sowieso pas 6 maanden na de laatste symptomen gedaan kan worden.
Of doel jij op swabs?

Endoscopie kan veel eerder en dat moet toch gedaan als uit de bloedtest blijkt dat ze drager zou zijn.

Als ik wacht op de bloedtest kan ik pas tegen september weer met haar op vakantie,met overnachting. Dan betaal ik liever wat meer aan de dierenarts.

Uiteraard bespreek ik eerst de risico's nog door met de kliniek die de endoscopie dan zou gaan doen.

Ladygiroc schreef:
Jeetje waar komt al die pus vandaan joh?
Hoe gaan de andere paarden op stal? Of zijn jullie nu nog de enige die tobben?

Er staat er nog een met een open abces. De rest is inmiddels hersteld maar een aantal zijn ook aardig uitgekleed qua bespiering en conditie.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 00:20

Swabs en bloedtesten zijn niet betrouwbaar! Droes komt vanuit de luchtzakken. Vandaar endoscopie, nemen ze een kweek uit de luchtzak en dat wordt getest of ze droesvrij zijn. Ik had hier een pony die dus geen drager was, maar pas na een half jaar droesvrij was. Is vier keer de endoscopie bij geweest. Van de rekeningen wordt je niet blij van! De stal hoort officieel ook volgens protocol te werken. Dit betekend de rode, oranje en de groene zone. In dit topic staat alles nog bij elkaar, dus kan het nog langer duren voordat de stal droesvrij is. Daarom is het ook belangrijk om het te melden, zodat andere stallen er rekening mee kunnen houden, of uit voorzorg hun stal kunnen sluiten. Zo kun je een boel ellende bij een ander voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 00:44

uiltje001 schreef:
Swabs en bloedtesten zijn niet betrouwbaar! Droes komt vanuit de luchtzakken. Vandaar endoscopie, nemen ze een kweek uit de luchtzak en dat wordt getest of ze droesvrij zijn. Ik had hier een pony die dus geen drager was, maar pas na een half jaar droesvrij was. Is vier keer de endoscopie bij geweest. Van de rekeningen wordt je niet blij van! De stal hoort officieel ook volgens protocol te werken. Dit betekend de rode, oranje en de groene zone. In dit topic staat alles nog bij elkaar, dus kan het nog langer duren voordat de stal droesvrij is. Daarom is het ook belangrijk om het te melden, zodat andere stallen er rekening mee kunnen houden, of uit voorzorg hun stal kunnen sluiten. Zo kun je een boel ellende bij een ander voorkomen.

Je hebt waarschijnlijk niet alles gelezen?
Toen het begin zijn er paarden in isolatie gezet maar op een gegeven moment waren er in beide kuddes zieke paarden en was isolatie praktisch niet meer haalbaar en zinvol. Toen is er voor gekozen om alles gewoon te laten zoals het was.
Niemand van mijn stal is sinds het eerste geval , begin oktober, met het paard het terrein af geweest. Op een koliek paard na die in een quarantainestal op de kliniek gegaan is. Stallen uit de buurt zijn op de hoogte gebracht. Dat lijk mij allemaal meer dan voldoende :j

Volgens mijn dierenarts is de bloedtest wel betrouwbaar :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:27

Ik weet niet of ik hier er eerder ook al over gereageerd had maar ik zou het geld voor het bloed onderzoek (elisa) in je zak houden en meteen een scope laten doen. Je ziet dan direct of en hoeveel er nog inzit en de kunnen dan direct antibiotica inspuiten. Een week of 2 weken later doe je nog een scopie om te kijken of alles eruit is.

Uit de bloedtest van mijn merrie kregen we wel dragerschap maar leek volgens de da het restantje en zou het over 2 weken wss schoon zijn. Uiteindelijk bleef ze drager en kon ik alsnog voor een scopie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 14:12

Had al bedacht om meteen een spoeling te doen want als de bloedtest positief is moet dat toch alsnog.
Daarbij hoef ik dan ook minder lang te wachten voor ik kan laten testen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 14:19

Maar goed dat is sowieso iets voor toekomst we hebben nu nog gewoon pus :')

Vanmorgen hing er echt een druppel. Toen ik dat wilde schoonmaken was de druppel weg. Maar ik vond het kloddertje terug op mijn schouder.. :r

Nieuwsgierige Joya was zich natuurlijk aan het bemoeien met het pakken van de gaasje en had het lekker afgeveegd.
Weet ik weer waarom ik een puspak heb

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 23:14

Vanavond voor het eerst sinds twee maanden weer even op Joya gezeten *\o/*
De bak was te nat om echt te longeren dus ging ik het "inparkeren" maar even opfrissen. Toen ze zo mooi voor het opstapkrukje stond kon ik het niet weerstaan om even te gaan zitten en een stukje te stappen!

Fijn paard is het toch! Twee maanden niet rijden en ik kan gewoon even opstappen zonder zadel en met een touwhalster en leadrope in een donkere buitenbak. <3

Verder pust ze gewoon lekker door

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:29

Wat leuk Fransje. Alweer twee maanden....

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:35

Oh heerlijke zulke paarden die je gewoon na een lange tijd zo weer op kunt pakken !

En pff waar blijft het pus mar wegkomen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 12:00

Het geneest wel mooi maar het druppelt ook nog steeds door...

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:13

Zebrastreep schreef:
Oh heerlijke zulke paarden die je gewoon na een lange tijd zo weer op kunt pakken !

En pff waar blijft het pus mar wegkomen?

Pas hier wel mee op.

Die van mij kon ik ook zo oppakken.
Dag 1 even gelongeerd. Daarna rondje rijden. Niks aan het handje.
Dag 2 er zo op. Ook prima.
Dag 3 rust.
Dag 4: instappen prima, ik draaf aan, leg mijn been aan en ik zit ineens vanuit het niets op een rodeo paard. (Voor het ziek zijn nooit gebokt)
Ben mij toch gelanceerd. Echt bizar hard.

Blijkbaar voelde hij zich ineens weer fit. :Y)

@TS: spieren komen zo weer terug hoor. De spieren zaten er, er is dan nog een soort memory aanwezig zoals ik het altijd noem. Als je de training weer volledig oppakt zul je zien dat met de juiste voeding de spieren binnen no time terug zijn.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 20-12-22 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:28

Jemig fransje wat duurt het lang wat zal je blij zijn als het echt voorbij is en je weer je eerste rit kan maken!
Het groeit nu mooi dicht kan het geen kwaad dat het dan blijft pussen? Of moet het dan weer open gemaakt worden? Is het plekje onder de kaak helemaal dicht nu?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:31

Groeit wel heel mooi dicht!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 12:47

Op zich is het goed dat de pus eruit blijft komen. Als het dicht gaat voor alle pus eruit is zal er een nieuw abces ontstaan. Daarom blijf ik het ook steeds open maken.
De dierenarts heeft aangegeven dat ik pas mag stoppen met schoonmaken als er niets meer uit komt.

Onder haar kaak is het geheel dicht en daar groeit ook al weer haar.
Onderhuids voel je wel dat er nog herstelwerk is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 12:52

Wat betreft explosies.. die verwacht ik wel eerdaags als ik ga longeren op een goede bodem.
Ze heeft al wat kleine explosies gehad maar zodra ze merkt dat de grond te hard of glibberig is stopt ze.

Voordeel is dat ze in de wei met haar vriendinnen ook haar energie kwijt kan.

Onder het zadel denk dat onze eerste buitenrit wel eens wat onstuimig kan worden... :=
Hopelijk alleen met de rodeosprongen en niet de ik draai 180 graden om bij een steile kant.