Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:53

Dat is absurd, bandenwissel betaal ik 50 frank voor
Ik neem aan dat er wat meer moest dan banden wisselen?

karuna
Drukke kabouter

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:59

Bandenwissel vorige week bij mijn panda, de banden heb ik zelf aangeleverd. Ik kon er goedkoper aankomen. 270 voor 4 banden en ventieltjes. 45 euro voor de bandenwissel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:05

Sizzle schreef:
Dat is absurd, bandenwissel betaal ik 50 frank voor
Ik neem aan dat er wat meer moest dan banden wisselen?

Ik moest nieuwe banden.
Ik heb het even nagekeken, en heb ook motorolie, een oliefilter en 1 nieuwe ruitenwisser gekregen. Maar dat is opgeteld 200 euro.

Maar bij die banden komt per band montagekosten (en een ventiel(?)), en het uitlijnen. Daar belden ze nog over, of ik dat wilde. Ik dacht dat dat altijd moest bij nieuwe banden maar goed. Naja, t ding rijdt weer als een raket, dus ik ben er blij mee hoor.
Maar t ding ging voor een kleine beurt en die staat er nog niet eens op (coulance dingetje). Dus nou ja. T is niet anders.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:07

Dit betaalde ik in april dit jaar voor koliek (bij een shetlander). Dit was niet mijn eigen DA want die had een andere spoed dus kliniek in de buurt gebeld. Vond het een hele schappelijke rekening.

Voor de duidelijkheid, DA is gekomen en daarna is besloten pony naar kliniek te brengen.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:12

Nelleke, die rekening valt me alles mee!
Het is nog steeds een hoop geld, maar ze hebben zo te zien ook echt veel werk gehad.
Dan is het echt niet duur.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:15

Afbeelding

Even een recente van mij erbij gepakt, en ja ik vind het ook behoorlijk aan de prijs

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:30

Cayenne schreef:
Nelleke, die rekening valt me alles mee!
Het is nog steeds een hoop geld, maar ze hebben zo te zien ook echt veel werk gehad.
Dan is het echt niet duur.

Vond ik ook. Pony lag op z’n kop in de paddock, vermoeden zandkoliek. Was het uiteindelijk niet maar dat weet je op zo’n moment ook niet.

Vond het schappelijk dat ze gelijk kwamen ondanks dat het min eigen DA niet is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:35

Hier toevallig zondag een spoeddierenarts nodig gehad voor ons minivarken die koliek deed.
Zondagavond om 23u, dierenarts stond er binnen het half uur, heeft onderzocht, darmen beluisterd, opgevoeld, temperatuur genomen, buscopan en pijnstiller ingespoten en de rekening was 95 euro...

Kwam ook van een DAP/kliniek en was niet onze vaste dierenarts... Ik viel ook achterover... Van verwondering dat de rekening zo laag was...

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:54

Little_Gift schreef:
Hier toevallig zondag een spoeddierenarts nodig gehad voor ons minivarken die koliek deed.
Zondagavond om 23u, dierenarts stond er binnen het half uur, heeft onderzocht, darmen beluisterd, opgevoeld, temperatuur genomen, buscopan en pijnstiller ingespoten en de rekening was 95 euro...

Kwam ook van een DAP/kliniek en was niet onze vaste dierenarts... Ik viel ook achterover... Van verwondering dat de rekening zo laag was...

Jup, vee is veel goedkoper dan paarden. Vaak zelfde middel. Neem regumate pig vs paard als voorbeeld. Allemaal emotie. We betalen het en laten ons bijna graag bedonderen.
Vind het ook echt bijzonder dat zoveel mensen hier zulke rekeningen als normaal bestempelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:58

Voor de prijs van het medicijn moet je niet bij de DA zijn, maar bij de overheid die prijsafspraken maakt.
De DA heeft daar geen inspraak in.
Als een DA daar zelf nog 100% boven op doet is het een ander verhaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:48

callippo schreef:
Pff, wat een bedragen! Ben enorm dankbaar dat mijn dierenarts nog in de vorige eeuw lijkt te leven qua tarieven.

Melkkliertumor verwijderen bij de kat? €155 (incl medicatie mee voor thuis).
Voorrijkosten? 8 euro gewoon, 16 euro in het weekend.
AB dagelijks spuiten? 12 euro per bezoekje.
Vorig jaar pony met koliek, 2x bezoek, medicatie spuiten, tussendoor telefonisch consult en uiteindelijk toch zaterdagavond moeten laten inslapen. Zelfde bedrag als de TS, maar dan voor het complete pakket.

En hij heeft ook vaak erg leuke stagiairs bij zich <<)

Ik ken ook de andere kant, DA die zegt dat iets 250€ gaat kosten, maar achteraf een rekening van bijna 600 presenteert, zonder opmerking dat het extra werk of medicatie kostte :?

Top dit.
Ik moest ook eens 5 dagen AB laten spuiten. Viel natuurlijk ook nog in het weekend. Kon 5x 40€ voorrij kosten betalen. Dan daarbij ook nog 2x weekend tarief...
Ab was nog het goedkoopst van alles

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:48

karuna schreef:
Je zult maar een huisdier hebben dat nog stamt uit de tijd dat dierenartsen nog een beetje betaalbaar waren. -O- En nu over de kop prijzen. De reden dat mijn hond de dierenarts 80 km verderop heeft zitten is dat die nog fatsoenlijk klantenservice bieden. Niet over de kop duur zijn zelfstandig met 4 dierenartsen en een heel uitgebreide nieuwe kliniek hebben waar na de bouw niet de kosten omhoog vlogen. En ze zijn ook gewoon dag en nacht bereikbaar.

De dierenartsen hier nagenoeg allemaal graafschap/evidentia en buiten openingstijden dan aangewezen op een kliniek die alsnog 65 km verderop op zit. Meer dan peperduur en rot te bereiken is. %) laat maar ik houd de vertrouwde dierenarts wel waar ik de mensen ken en ze meedenken met de clienten. :j

Maar dan nog dit is de laatste hond, het wordt te duur. Dan maar wandelende takken houden.

Helaas twee jaar geleden met herder met bloedneus, de dichtbijzijnde was vorden, de hond liep bloedend leeg dus echte bloedspoed letterlijk. Daarheen. Helaas hielp de medicatie niks want net thuis begon het weer. En toen bleek vorden dicht. %) en moet je in de auto met een leegbloedende hond en 5 kwartier rijden voor je ergens terecht kan. Waarna de bankrekening leeggeschud kon worden ivm een licht roesje om in de neus te kunnen kijken. Ze zeiden daar ook. Je hebt geluk dat je hond veel massa heeft. Een kleinere hond was onderweg doorgebloed. |(

Dan is het niet echt heel diervriendelijk meer om zover te moeten rijden, zonder autovervoer onmogelijk en even een lieve buur vragen om 130 km heen en weer te rijden ipv 20 doe je ook niet zo snel :n

Snap ik effe niet hoor... Je blijft bij een dierenarts die 80 km verderop zit maar klaagt dan dat je voor een spoeddierenarts 130 km heen en terug moet rijden?
Die zit dan toch in sé dichterbij dan je vaste dierenarts?
130 km heen en terug = 75 km enkele rit...?
En de evidensia die 65 km verderop zit en dus nog dichter, ben je nog negatiever over... Ik snap 'm niet...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:09

Evidensia is peperduur en kennen mijn dieren niet, dan rijd ik liever een nog stukje verder als het medisch verantwoord is naar betaalbaarder kliniek en die mijn dieren kent. En waarvan ik weet dat een vervolg consult niet betaald hoeft te worden.

Bij spoed wil je niet een uur of zo in de auto zitten, door die evidensia gaan de kleinere klinieken dicht voor spoed.

Ik heb bij die bloedneus de dichtbijzijnde kliniek gepakt. Deze had echter niet gemeld dat ze een uur later niet meer open zouden zijn. Waardoor ik dus veel en veel verder moest rijden met een bloedende herder. Had ik dat geweten had ik iets verder rondgebeld naar een kliniek die wel gewoon bereikbaar was. Die bleek er wel te zijn ook redelijk dichtbij

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:14

Maar de openingstijden staan toch gewoon op de website en bij de voordeur? Ik vind dat eerder onnadenkend van jou als eigenaar dan een "fout" van de praktijk....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:17

Met een leegbloedende herder die in blinde paniek is bel je het nummer dat nog van de paarden in de telefoon stond. En de dichtbijzijnde mij bekende kliniek. Ik zat midden in een verhuizing toen. Geen idee dat ze inmiddels waren overgenomen. Daar behandelt en ze zeiden als het weer begint te bloeden moet je terugbellen. En toen ik dat deed kreeg ik een bandopname dat ze dichtwaren en dat ik naar evidensia moest een heel eind verderop. -O- dat hadden ze bij de behandeling wel even kunnen vermelden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:17

upendo schreef:
Maar de openingstijden staan toch gewoon op de website en bij de voordeur? Ik vind dat eerder onnadenkend van jou als eigenaar dan een "fout" van de praktijk....

Dat dus...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:19

Little_Gift schreef:
upendo schreef:

Dat dus...

Even lezen wat ik hierboven heb neergezet -O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:20

Maar als eigenaar hoor je toch op de hoogte te zijn van hoe je praktijk de diensten regelt?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:23

Cemlys schreef:
Maar als eigenaar hoor je toch op de hoogte te zijn van hoe je praktijk de diensten regelt?

Ik heb geen idee hoe de praktijk waar ik altijd kom dat geregeld heeft hoor. Ik kom daar 1x per jaar en ik ga ervan uit dat als ik in geval van spoed bel dat ze dan wel op 't bandje hebben staan waar ik heen moet bellen. Ik ga dat echt niet bijhouden hoor, ik heb het druk zat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:25

karuna schreef:
Met een leegbloedende herder die in blinde paniek is bel je het nummer dat nog van de paarden in de telefoon stond. En de dichtbijzijnde mij bekende kliniek. Ik zat midden in een verhuizing toen. Geen idee dat ze inmiddels waren overgenomen. Daar behandelt en ze zeiden als het weer begint te bloeden moet je terugbellen. En toen ik dat deed kreeg ik een bandopname dat ze dichtwaren en dat ik naar evidensia moest een heel eind verderop. -O- dat hadden ze bij de behandeling wel even kunnen vermelden.

Op het bandje werd verteld wat je moest doen, toch?

Ik snap het probleem niet, eerlijk gezegd. Dat het in jouw nadeel was is vervelend, maar ik kan me zo voorstellen dat een dierenarts niet verwacht dat het bloeden weer begint zo kort na medicatie inname.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:21

Als je hond doodbloed snap ik wel dat je in de auto springt en naar de dichtstbijzijnde arts rijdt die je kent.
Lijkt me een hele logische reactie.
Vroegaaaaaah was er ook altijd iemand aanwezig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 00:25

Dit was mijn spoedje van vorig jaar. Van de 55 minuten die de DA op locatie was, was hij minstens de helft van de tijd aan de telefoon omdat hij weekend/spoeddienst had.
Paard stond helemaal verkrampt met torenhoge koorts.

Afbeelding

Aansluitend heeft mijn paard nog een week bij hun op de kliniek gestaan en allerlei onderzoeken gehad om te onderzoeken waar de zware ontsteking precies zat/vandaan kwam, die kosten vielen mij in verhouding dan weer behoorlijk mee.

Afbeelding
Afbeelding

Maar die eerste rekening was wel even schikken hoor, ik had de tweede rekening dan ook minstens 3x zo hoog ingeschat.

Het belangrijkste, we waren er op tijd bij, het paard heeft het overleefd en nooit een terugval gehad. Dus zonder (al te veel) morren gewoon de rekeningen betaald.

Dus TS, ik vind jouw rekening in verhouding heel erg acceptabel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 01:10

Benzz schreef:
Volgens mij gaat er sowieso wat mis, want op medicijnen betaal je volgens mij maar 9% btw. Bij jou is over het hele bedrag 21% btw gerekend. Toevallig afgelopen woensdag de rekening van mijn veearts gehad en daar waren medicijnen 6 en diensten 21.

Misschien omdat de injectie een handeling is? Ts zou even kunnen navragen hoe het zit.

Wat betreft de andere dingen. Bij mij op het werk heb je een visite, gewoon tijdig afgesproken uiterlijk de dag zelf voor 9u. Een nagebelde visite, na 9u voor gebeld en moet die dag maar geen gillende spoed. En je hebt echt spoed als koliek, keizersnede (koe/schaap), etc. Waar de dierenarts gewoon zsm heen moet. Of het nu op de route ligt of niet en of er tijd voor is of niet (als in dat een andere klus later moet, niet dat een ander spoedgeval moet wachten want dan verwijzen we door).

Het is dus naar net hou jou praktijk werkt of ze het als spoed zien of gewoon een dagvisite, het was wat betreft tijd dus wel midden op de dag.

Verder heb je het onderzoek per 15 minuten, die ben je dus al kwijt als arts start met onderzoek ookal is die in 1 min klaar. En dan je medicijnen/evt. Verdere behandelingen. Of je het teveel vind is natuurlijk aan jou. Niet elke kliniek wordt blij van shoppers (rondbellers waar het goedkoper is), heel vaak een bepaalde slag mensen die dat doen, en zeker niet nu er veel werk is en een tekort aan dierenartsen. Dierenartsen kunnen dus ook makkelijker de prijs omhoog doen, echter wordt er vaak ook veel meer van ze gevraagd en is het veel drukker.

Een oplossing kan zijn een spaarpotje aanleggen of verzekeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 01:18

karuna schreef:

Kan nog erger. Mensen uit den helder moeten nu naar amsterdam. Wij zitten nog in een kring dus mensen proberen het bij ons. Spoeddienst waar je vroeger misschien 1 of 2 telefoontjes per nacht had zijn nu complete diensten voor de hele noordkop. De dag erna moet de arts dan gewoon weer om 9u beginnen. Dat zou elke nacht niet haalbaar zijn dus delen ze het op. Je kan altijd bellen en jou praktijk heeft iets voor jou geregeld, mooi toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:41