Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:57

Je bent goed bezig hoor, geef het vooral de tijd. Zoiets is niet in twee weken opgelost. Ik vind haar er wel beter uit zien. Minder opgetrokken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:23

Ivm eventueel naar de kliniek brengen: zou je niet kunnen afspreken met de kliniek dat je haar om het even wanneer mag brengen ipv op afspraak? Dan kan ze uiteraard niet meteen onderzocht worden maar moet ze wachten tot er tijd is voor het onderzoek/behandeling.
Maar dan heb je het voordeel dat er niet de stress is van te moeten laden op dat bepaalde moment. Je kan dan rustig beginnen te oefenen met laden en de dag dat het allemaal lukt rijdt je naar de kliniek.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:42

pien_2010 schreef:
Firegirl schreef:
Toch lijkt ze op de foto er beter uit te zien. De vacht lijkt rustiger en meer glans te hebben.
Diarree kan van de Omeprazol komen.
Is overwegen om er tijdelijk mee te stoppen, of om een diarree remmer toe te voegen.
Hoe is het nu met het luchtzuigen?

Dierenarts die volgens mij heel goed bezig is gaf aan juist NIET met omeprazol te stoppen. Ik zou deze dierenarts haar adviezen opvolgen!
Nu niet zelf gaan prullen. Ik vind je paard ook glanzen en meevallen. Vergis je niet, je pakt eventuele leverbot aan, maagklachten, er is fl8nk gevoerd en je paard stresst gemakkelijk. Ik zou haar ook thuis houden. Niet meer pogen om in de kliniek te krijgen.

Ho ho, ik zeg niet dat er acuut gestopt moet worden met Omeprazol! Ik geef aan dat het een oorzaak kan zijn van de diarree en dat OVERWOGEN kan worden er (misschien tijdelijk) mee te stoppen.
Als stoppen zo veel effect heeft, is het dan ook niet beter om geleidelijk op te bouwen als je met dit middel start.
En ja, de dierenarts is goed bezig en er wordt prima overlegd. Maar diarree bij een paard in deze conditie is ook iets heel serieus. Vandaar dat ik ook de optie diarree remmer noem.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 18:52

Mest is nog niet altijd even vast maar er komt een hoop mest uit. Vermoed dat dat positief is.

Dit is na een nachtje . ( is een open stal aan haar paddock) de lieverd gaat altijd in haar stal mesten hmmm. Mest is nog redelijk plat. Is dit normaal of heeft het gewoon nog meer tijd nodig? Hoop alleen dat natte dat dat urine is en geen mestwater. Hoewel haar mest er straks die ze mooi voor mijn neus dropte er niet zo nat uitzag

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:48

Als de mest redelijk vast is, kan je het ook nog een paar dagen achter elkaar op zand testen. Zandophoping in de dikke darm kan ook nog wel eens voor dunne mest zorgen. Drie "schone" bollen, vrij van zand door paddock of inloopstal, oplossen in water. Ik doe dat in een witte emmer. Dan voorzichtig afgieten en dan zie je vaak een randje zand overblijven. Dit mag dan niet meer dan een theelepel zijn. Als het meer is, zou ik even met je dierenarts overleggen hoe je dat het beste aan kan pakken met jouw specifieke paard.

En ja, ook ik vind dat je goed bezig bent. Iets wat een tijdje geduurd heeft voordat de situatie op zijn slechtst was, is ook niet zomaar over. Je bent op de goede weg met alles, nu er bovenop blijven zitten en verder rustig afwachten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 22:31

Dus kan dat ze toch zand in haar darmen heeft? Ze heeft al is twee keer een kuur zand weg gekregen. Wat verschrikkelijk was om te geven en de derde keer heb ik toen gewoon gekookt lijnzaad gegeven in de hoop dat dat ook werkte want dat wilt ze wel eten als je het onder natte zemelen mengt. En dat was ongeveer twee drie weken geleden dat ik dat gegeven heb die kuur met gekookt lijnzaad

Nu heb al een paar keer een test gedaan en dan komt er eigenlijk nooit geen zand uit. Doe dat in een mega grote glazen pot. Paar drollen erin en water erbij en goed schudden zodat de drollen uit elkaar vallen en dan een nacht laten staan en eigenlijk nooit geen zand in.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:39

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:20

llora schreef:
Dus kan dat ze toch zand in haar darmen heeft? Ze heeft al is twee keer een kuur zand weg gekregen. Wat verschrikkelijk was om te geven en de derde keer heb ik toen gewoon gekookt lijnzaad gegeven in de hoop dat dat ook werkte want dat wilt ze wel eten als je het onder natte zemelen mengt. En dat was ongeveer twee drie weken geleden dat ik dat gegeven heb die kuur met gekookt lijnzaad

Nu heb al een paar keer een test gedaan en dan komt er eigenlijk nooit geen zand uit. Doe dat in een mega grote glazen pot. Paar drollen erin en water erbij en goed schudden zodat de drollen uit elkaar vallen en dan een nacht laten staan en eigenlijk nooit geen zand in.

Je moet dat testen echt een aantal dagen achter elkaar doen, want zand komt er met golven uit, een paar dagen niets of weinig en dan ineens weer meer. Dus vandaag testen en dan over een week weer heeft weinig zin. En ja, ook als je regelmatig een kuur zandweg of lijnzaad geeft, kan er evengoed zand in die dikke darm blijven liggen.
De dikke darm loopt zo, dat er een deel onderin de buikholte ligt. Dan gaat het daarna weer omhoog naar de endeldarm ( even simpel gezegd) en dan komt de mest best hoog uit het paard. Zand is zwaar en blijft dan op de bodem van de dikke darm in het lage deel van de buikholte liggen. Zandweg en lijnzaad nemen wel wat zand mee naar buiten, maar meestal niet alles. Dat kan er, met ook nog de worminfecties ook voor zorgen dat de darmwand niet alle goede voedingsstoffen kan opnemen, en dan blijven ze ook al sneller dunner dan je wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:33

Kleine aanvulling op bovenstaand: zelfs met die manier van testen sluit je het niet uit. Toen mijn paard voor iets anders op de kliniek stond bleek zijn buurman enorm veel zand te hebben, ondanks dat de testen negatief waren. Op de röntgenfoto’s waren gewoon enorme zandbanken te zien die ingekapseld waren. Ook zij had 4x per jaar een kür gegeven… uitsluiten is helaas echt pas mogelijk met een foto.

Overigens ook hier respect voor je TS, deed iedereen maar zo zijn best voor haar paard. Ik blijf stiekem meelezen, heel veel succes! Je doet er in ieder geval alles aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:57

Als er teveel zand in de darmen zit en het wordt te zwaar, zal er ook steeds minder meekomen met de mest.

Je moet behoorlijk veel psyllium zaad erin krijgen, wil het effectief zijn. Er zijn ook onderzoeken dat epsom zout erbij kan helpen. Dat doen we 2x pj erdoor.
pit-pit.com heeft alles en ook betaalbaar en goede kwaliteit.

Als er veel zand in de darmen zit, kan vocht makkelijker passeren dan vaste mest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:22

Jorienn, je hebt wel gelijk hoor, ik spreek nog uit de tijd dat röntgenfoto's van darmen niet goed te maken waren.

Superpony, dat kan ook goed kloppen, dat er minder zand mee komt als er meer in zit. Overloopdiarree noemen ze dat.

En ja, als het al teveel is, dan helpen kuren niet meer, natuurlijk weet ik niet of dat bij jouw paard aan de hand is, TS, maar het is wel een overweging waard om daar ook goed naar te laten kijken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 09:42

Heb er vanacht echt wakker van gelegen . Was dan toch wakker dan maar ineens om half vijf snachts lijnzaad koken en om half zeven deze morgend gaan geven. Psyllium in eender welke vorm is enorm moeilijk om erin te krijgen.

Ineens wat mest in mijn pot gedaan en afwachten nu. Na een half uur lag er beetje zand in maar niet extreem. Straks nog eens kijken.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:46

Met psyllium wel oppassen als een paard al gevoelige darmen heeft, dit kan de darmwand extra irriteren. Ik zou het in dit geval overleggen met de dierenarts.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 09:49

Ik heb echt vanacht liggen piekeren en nadenken na jullie berichten.

Ze komt van bij de vorige mensen van een hele kale korte natte wei en kreeg niet voldoende ruwvoer. Paarden stonden daar dag en nacht op die wei.

Is het een samenloop van? Dat ze door het zand moeilijker voedingstoffen opneemt en daardoor de lever slecht begint te werken en ze mager werd. Is ze misschien zand beginnen eten door de maagzweren en de tekorten die ze had door niet voldoende ruwvoer? Of heeft ze met grazen het gras met wortel en al eruit getrokken?

Want heb haar hooinet s avonds is gewogen weegt rond de twaalf kilo en krijgt nog wat los bij. Dat is voor de nacht. Overdag staat ze op de wei en is er hooi beschikbaar maar eten er niet van.
Vier keer per dag een vierde van een emmer myo protein flakes geweekt met all in one soup. Dus vezels krijgt ze volgens mij echt voldoende binnen. Denk ik toch. Als de wei te nat wordt blijven ze overdag ook op de paddock en krijgen dan smorgens hetzelfde hooi als s avonds wat zou betekenen dat ze 24 kilo hooi heeft op 24 uur wat volgens mij voldoende is?
Ik weet het niet meer

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 09:50

Elisa2 schreef:
Met psyllium wel oppassen als een paard al gevoelige darmen heeft, dit kan de darmwand extra irriteren. Ik zou het in dit geval overleggen met de dierenarts.

Nu normaal heeft ze geen diarree en mest ze eigenlijk altijd mooie bollen.

Psyllium krijg ik er toch heel moeilijk in. Eigenlijk moet ik er altijd het grootste deel van weggooien om dat geen een van allemaal het wilt opeten.

Gekookt lijnzaad zijn ze hier gek op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:04

llora schreef:
Ik heb echt vanacht liggen piekeren en nadenken na jullie berichten.

Ze komt van bij de vorige mensen van een hele kale korte natte wei en kreeg niet voldoende ruwvoer. Paarden stonden daar dag en nacht op die wei.

Is het een samenloop van? Dat ze door het zand moeilijker voedingstoffen opneemt en daardoor de lever slecht begint te werken en ze mager werd. Is ze misschien zand beginnen eten door de maagzweren en de tekorten die ze had door niet voldoende ruwvoer? Of heeft ze met grazen het gras met wortel en al eruit getrokken?

Want heb haar hooinet s avonds is gewogen weegt rond de twaalf kilo en krijgt nog wat los bij. Dat is voor de nacht. Overdag staat ze op de wei en is er hooi beschikbaar maar eten er niet van.
Vier keer per dag een vierde van een emmer myo protein flakes geweekt met all in one soup. Dus vezels krijgt ze volgens mij echt voldoende binnen. Denk ik toch. Als de wei te nat wordt blijven ze overdag ook op de paddock en krijgen dan smorgens hetzelfde hooi als s avonds wat zou betekenen dat ze 24 kilo hooi heeft op 24 uur wat volgens mij voldoende is?
Ik weet het niet meer

Ik zou dit echt voorleggen aan de dierenarts, het kan een EN-EN verhaal zijn. Ze kan leverbot/ wormen hebben die er uit moeten en zand. Maar ik zou het echt stap voor stap aanpakken en in overleg met de dierenarts. Lever begint meestal slecht te werken omdat het overbelast raakt met afvalstoffen. Ligt aan de waardes welke verhoogd of verlaagd zijn en dat kan de dierenarts je vertellen.

Krijgt ze droog hooi of kuil? veel paarden kunnen niet goed tegen kuil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:07

Maar als ze eerder wel vaste mest had zou ik me niet druk maken om de voordroog.
Zand kun je altijd voorleggen aan de da.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 10:15

Ze krijgen enkel droog hooi. Voordroog ben ik niet zo een fan van omdat het snel schimmeld en de andere pony’s er moddervet van worden.

Dit was de bloeduitslag
Afbeelding
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 10:18

En zou gekookt lijnzaad helpen tegen zand in de darmen want een lange tijd terug moest ik van de dierenarts psyllium met paraffine olie geven.
Nu paraffine olie gaat op dit moment geen goed plan zijn. Dan spuit alles er terug uit vrees ik.
Of zouden droge psyllium zaadjes door haar eten wel helpen want dat eet ze wel maar dacht altijd dat het een slijmpapje moest zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:19

Heel eerlijk denk ik hierbij niet aan een zandprobleem. Hier ligt iets anders achter. Die mest is echt niet oké. En ik vind haar er niet goed uitzien. Dit is geen kritiek want ik weet dat je er vanalles aan probeert te doen.
Maar persoonlijk zou ik echt de keuze maken om haar op een kliniek te laten onderzoeken, al moet ze er plat naar toe. Ik zou rustig gaan oefenen met de trailer en mocht ze er een keer opstaan, doorrijden naar de kliniek. En niet ophalen voor ik wist wat er was.
Nogmaals geen kritiek, maar mijn mening en gevoel als het mijn paard was geweest.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 10:28

Suzanne F. schreef:
Heel eerlijk denk ik hierbij niet aan een zandprobleem. Hier ligt iets anders achter. Die mest is echt niet oké. En ik vind haar er niet goed uitzien. Dit is geen kritiek want ik weet dat je er vanalles aan probeert te doen.
Maar persoonlijk zou ik echt de keuze maken om haar op een kliniek te laten onderzoeken, al moet ze er plat naar toe. Ik zou rustig gaan oefenen met de trailer en mocht ze er een keer opstaan, doorrijden naar de kliniek. En niet ophalen voor ik wist wat er was.
Nogmaals geen kritiek, maar mijn mening en gevoel als het mijn paard was geweest.

Begrijp ik volledig. Ding is ze wilt er gewoon niet op. Momenteel komt ze er wel in de buurt maar vanaf je ze erop wilt zetten gaat ze kaarsrecht omhoog haalt uit met de voorbenen naar ieder wie er in de buurt staat en draait om en slaagt uit en loopt weg. We proberen regelmatig maar eens je zelf de trailer in gaat flipt ze.

En plat spuiten voor op de trailer wilt mijn man echt niet. Vind hij levensgevaarlijk.

Maar begrijp je volledig. Maar moet ook veilig blijven voor zowel paard als mens.

Mest was altijd heel goed tot deze week. Eet heel goed . Is actief en loopt mee onnozel te doen met de rest op de wei. Is alert . Mest was vandaag al veel beter en rook ook niet meer zo hard.

Zo zag ze er donderdag uit

Afbeelding

We komen van heel ver en bijkomen duurt tot mijn frustratie enorm lang.

Dit was in juli

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:32

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 11:02

Pompen of vocht in de benen heeft ze nooit. Extreem zweten ook niet. Is altijd alert. We hebben ze is een lange tijd terug omdat ze in de winter redelijk hevig stond gelongeerd. Links galopeerd ze wel. Recht sprong ze altijd verkeerd aan. Galopeerd op de wei meestal ook links zelden rechts. Speelt mee met de andere . Eet goed en mest normaal ook goed en veel

Heb net met de dierenarts overlegd. Zand kan zei ze. En kan ik eventueel gekookt lijnzaad voor geven. Kan nooit geen kwaad.
Zij denkt reactie ontworming leverbot en door verminderde weerstand een virusje in de darmen. Ze heeft de laatste weken meerdere paarden gehad met diarree en pijnlijke darmen door een virus in de darmen.
Mest was vandaag redelijk goed en rook niet meer zo zuur. Ze was deze week ook nog geweest en ze zei dat ze er al veel beter uitzag maar dat ik geduld moet hebben.
Als ze echt problemen moest hebben met haar darmen en problemen met voeding opnemen zouden haar bloedwaarden echt slechter moeten geweest zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:22

Fijn dat je contact hebt gehad met de dierenarts! Ik vind het heel verstandig zoals ze reageert. De kans is best groot dat het een reactie is op de ontworming met leverbot.

Overigens hebben ze met teveel zand ook dat ze af en toe een paar dagen dunne mest hebben en dat het dan weer goed is. Wel fijn dat het er nu weer beter uit ziet.

Niet wakker gaan liggen hoor, jij doet alles wat je kan om haar te laten opknappen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:47

llora schreef:
Pompen of vocht in de benen heeft ze nooit. Extreem zweten ook niet. Is altijd alert. We hebben ze is een lange tijd terug omdat ze in de winter redelijk hevig stond gelongeerd. Links galopeerd ze wel. Recht sprong ze altijd verkeerd aan. Galopeerd op de wei meestal ook links zelden rechts. Speelt mee met de andere . Eet goed en mest normaal ook goed en veel

Heb net met de dierenarts overlegd. Zand kan zei ze. En kan ik eventueel gekookt lijnzaad voor geven. Kan nooit geen kwaad.
Zij denkt reactie ontworming leverbot en door verminderde weerstand een virusje in de darmen. Ze heeft de laatste weken meerdere paarden gehad met diarree en pijnlijke darmen door een virus in de darmen.
Mest was vandaag redelijk goed en rook niet meer zo zuur. Ze was deze week ook nog geweest en ze zei dat ze er al veel beter uitzag maar dat ik geduld moet hebben.
Als ze echt problemen moest hebben met haar darmen en problemen met voeding opnemen zouden haar bloedwaarden echt slechter moeten geweest zijn.

Goed dat je met de dierenarts overlegd hebt, dit geeft meer duidelijkheid en opluchting denk ik. Ook fijn om te weten dat er zo'n virusje rond gaat.