Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:49

Jessica_K schreef:
Weer even een berichtje in dit topic. Ik ben momenteel weer met een nieuwe zandkuur bezig, geef nu ongeveer 300 gr psyllium per dag door de slobber heen. Dit is de derde kuur die ik geef sinds ze half december zandkoliek had.

Nu merkte ik dat ze gisteren erg gevoelig was bij aanraking van de achterkant van de buik en de flanken (meer dan normaal, ze reageerde er echt boos op en tilde een achterbeen op terwijl ze de liefheid zelve is). Ze eet wel goed en vertoont geen tekenen van koliek. Zouden jullie dit reden vinden tot zorg, of gewoon de kuur afmaken en even afwachten hoe het daarna is?

Misschien al langsgekomen hoor, maar kan ze maagzweren hebben? Mijn merrie vertoont/vertoonde dit gedrag ook en heeft maagzweren. Zij is daardoor zand gaan eten en kreeg zandkoliek. Zandkoliek is verholpen maar de maagzweren zijn we nog aan het bestrijden. Aangezien ze door maagzweerproblematiek vaak zand gaan eten is dit misschien ook voor jou een reëele route.

Eliana

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:05

Hier net mijn pony op de kliniek kunnen achterlaten.
Ze reageerde gevoelig onder haar buik, dus vorige week voor de zekerheid een liter paraffine gegeven en een hoge dosering vlozaad.
Vandaag gingen we voor een scopie, ze heeft 2 maagzweertjes, voor de zekerheid ook een foto van de darmen.
Nou toen mocht ze gelijk blijven.
Als ik haar mest test zit er bijna geen zand in. Het komt de darmen dus heel slecht uit.
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:21

Ai. Dus al die paraffine en vlozaad deed niets uiteindelijk?
Sterkte!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 15:28

Jee balen Eliana. Hoe veel cm zand zat er in de darmen?

En ik ga hier in elk geval de dosis psylliumzaad ophogen de komende dagen. Paard vertoont geen symptomen van maagzweren, eet ook geen zand. Maar ik ga het wel even extra in de gaten houden. En zit er ook over na te denken om dan binnenkort maar op te laden voor een foto.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:29

Hoeveel cm het precies is weet ik niet.
Maar iig genoeg om haar op te moeten nemen.
Het lijkt er inderdaad op dat de paraffine vorige week en de vlozaad niet hebben geholpen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:45

Gut, sterkte Eliana :(:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:51

Oei, wat enorm schrikken als je zo je best hebt gedaan om het te voorkomen ook. Wat gaan ze nu in de kliniek doen?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:51

Eliana schreef:
Hoeveel cm het precies is weet ik niet.
Maar iig genoeg om haar op te moeten nemen.
Het lijkt er inderdaad op dat de paraffine vorige week en de vlozaad niet hebben geholpen.

Sterkte! Hopelijk is alles snel weg. Ik heb die van mij begin januari op de kliniek gehad met exact hetzelfde. Na 8 dagen mocht ze gelukkig naar huis.
Ben benieuwd of ze nu direct ook de maagzweertjes aanpakken.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:58

Ze gaan nu via de sonde paraffine toedienen, nog een kuur vlozaad, iets van zout? Daar hadden ze het over. En ze krijgt ook gelijk medicijnen voor de maagzweer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:21

Eliana schreef:
Ze gaan nu via de sonde paraffine toedienen, nog een kuur vlozaad, iets van zout? Daar hadden ze het over. En ze krijgt ook gelijk medicijnen voor de maagzweer.

Bitterzout misschien? Werkt laxerend.
Heel veel sterkte.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:51

[code][/code]
Jessica_K schreef:
Weer even een berichtje in dit topic. Ik ben momenteel weer met een nieuwe zandkuur bezig, geef nu ongeveer 300 gr psyllium per dag door de slobber heen. Dit is de derde kuur die ik geef sinds ze half december zandkoliek had.

Nu merkte ik dat ze gisteren erg gevoelig was bij aanraking van de achterkant van de buik en de flanken (meer dan normaal, ze reageerde er echt boos op en tilde een achterbeen op terwijl ze de liefheid zelve is). Ze eet wel goed en vertoont geen tekenen van koliek. Zouden jullie dit reden vinden tot zorg, of gewoon de kuur afmaken en even afwachten hoe het daarna is?

Hier heeft uiteindelijk probiotica en detox goed geholpen met de gevoeligheid! Maar zeker goed in de gaten houden en bij twijfel liever een controle teveel....

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:38

Hannanas schreef:
Eliana schreef:

Bitterzout misschien? Werkt laxerend.
Heel veel sterkte.

Of Epsomzout, is hier in het topic ook aantal keer genoemd.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:39

Juangi schreef:
[code][/code]
Jessica_K schreef:

Hier heeft uiteindelijk probiotica en detox goed geholpen met de gevoeligheid! Maar zeker goed in de gaten houden en bij twijfel liever een controle teveel....

Heb je dat bij de DA gekregen/ op aanraden van DA gedaan? En wat bedoel je precies met een detox?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:57

Epsom zout en bitterzout zijn hetzelfde.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:01

De behandeling is in ieder geval goed aangeslagen, mijn pony mag weer naar huis.
Ze hebben vanmorgen een controle foto van de darmen gemaakt. Het plakkaat zand is helemaal weg, wat hoger in de darmen zagen ze nog een wolkje zand.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:54

Oh gelukkig Eliana! Wat fijn dat ze het zand grotendeels hebben kunnen afvoeren!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:04

Ja ze hebben meerdere foto's gemaakt omdat ze het zand kwijt waren :+ .
Maar het was gelukkig dus ook echt weg op die plek, er was alleen nog een wolkje zand wat hoger in de darm.
Dus nu nog 5 dagen behandelen met psylium

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:41

Gelukkig dat het zo is gelopen Eliana!

Mag ik vragen of je verder wat merkte behalve gevoeligheid onder de buik? En was dit dan bijvoorbeeld met aansingelen of al met je hand er op leggen?

(Ben gewoon even nieuwsgierig omdat mijn merrie dit vroeger vaak had (dat ze gevoelig reageerde op de buik) en nu eigenlijk niet meer. Is gestopt na behandeling door een osteopaat. Kan natuurlijk van alles zijn geweest)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:55

Ze reageerde gevoelig met borstelen, vooral meer naar achter op de buik.
Ook kwam ze lastig aan.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:06

Eliana schreef:
Ze reageerde gevoelig met borstelen, vooral meer naar achter op de buik.
Ook kwam ze lastig aan.

Ah oke, duidelijk. Dank je!