Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:46

hooffie schreef:
ik zou eens proberen om hem te verhuizen naar een andere plek. gezien het verhaal lijkt het er op dat hij hier niet op zn plek staat.

"Hier niet op zijn plek staan" lijkt me een onwaarschijnlijke oorzaak, ik vind het gedrag daarvoor véél te heftig.
Ik vermoed eerder een medische oorzaak, en zou me als eigenaar voorbereiden op het ergste.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:10

Ten eerste, wat ontzettend naar om je pony zo te zien :knuffel:

Ik wil even reageren op de hoogspanningsmasten.

Ik heb gewerkt bij het bedrijf wat ze in onderhoud heeft en ben ook op een aantal stations geweest en in masten geklommen. Elke keer als ik op een station was, kreeg ik overal rare pijn, in mijn hoofd, buik, polsen. Was ik er weg dan was het heel snel gedaan met de pijn. Ik heb er ook zo ongeveer onder gewoond voor een jaar maar ik moest daar weg, ik had er last van. De één is er gevoeliger voor als een ander, dat is met paarden misschien net zo, dat weet ik niet.

Er zit verschil tussen de masten, 380kv,150kv en in Drenthe misschien 110kv (dus 380.000 volt, 150.000,110.000 volt). Je kunt eens Googlen op plaatjes van de verschillende masten om uit te zoeken wat er bij jou staat. Hoe sterker de lijnen er boven, hoe meer last ik er van had. Ik woonde naast een 150kv lijn.

De lijnen zoemen, dat is de elektriciteit die heen en weer gaat. Misschien hoor jij het niet maar een paard misschien wel, dat weet ik niet. Bij nat weer kun je ze vaak wel horen.

Ik ga je zeker geen advies geven want ik ken je paard, de situatie en zeker het medische gedeelte niet, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel sterkte gewenst, ik hoop dat je snel een oorzaak vindt en je paardje kunt helpen :knuffel:

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:15

Iilssx schreef:
Ik zie een paar reacties van mensen dat het gecontroleerd is en niet blinde paniek. Misschien is het filmpje niet helemaal duidelijk maar dit is echt wel blinde paniek. Hij rent tegen alles en iedereen aan. Ziet niks als hij zo bezig is. Hier rende hij in de buitenbak waar hij nog redelijk dicht bij zijn stal is (daar wil hij het liefst in) wanneer je hem bijv in de wei zet dus verder weg van zijn veilige plek breekt hij door alles heen en valt andere paarden aan. Ik ga vandaag een aantal mensen benaderen voor een second opinion.

Ik denk zeker niet dat het helemaal gecontroleerd is maar dat het wordt veroorzaakt wordt door stress en niet door paniek. Is wel een verschil en kan nu ook er in sluipen als een gewoonte. 1x daar geschrokken en die reactie blijven herhalen en versterken.
Daarom vraag ik me ook af hoe hij reageert als hij op een andere plek is en dit gedrag niet wordt toegestaan vanaf het begin ( geen straf maar gecontroleerd en op vertrouwen werken bijv grondwerk en niet losgooien).
Daarbij is het makkelijker te proberen dan dure onderzoeken

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:28

Pensionstal waar ik sta, staan ook hoogspanningsmasten. Vond mijn paard in het begin spannend, maar is er inmiddels aan gewend.

Heb bij geen van de paarden dier er staan/stonden paniek ervan gemerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:40

Een paard wat ergens 'niet op zijn plek is' zal wellicht onrust vertonen maar dit gedrag is zo extreem.. Ik vermoed ook een lichamelijke oorzaak.
In elk geval veel sterkte! En wees zelf ook een beetje voorzichtig, wat betreft je eigen veiligheid.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 11:54

Majabeestje schreef:
Een paard wat ergens 'niet op zijn plek is' zal wellicht onrust vertonen maar dit gedrag is zo extreem.. Ik vermoed ook een lichamelijke oorzaak.
In elk geval veel sterkte! En wees zelf ook een beetje voorzichtig, wat betreft je eigen veiligheid.

Ja probeer ik ook maar ik ben de enige die hij vertrouwt (nu is hij soms echt blind) bij anderen doet hij nog veel heftiger.. Ik wil vooral ook niet dat er met anderen iets gebeurt doordat hij zo bang en gestresst is.

Iilssx

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 11:56

We hebben misschien een optie gevonden dat hij voor een paar daagjes naar een collega van mijn moeder hier in de buurt gaat, om te kijken wat dat doet. Met de trailer moeten we even kijken hoe hij daarop reageert en anders krijgt hij daarvoor misschien iets rustgevends..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:08

Kuggur schreef:
"Hier niet op zijn plek staan" lijkt me een onwaarschijnlijke oorzaak, ik vind het gedrag daarvoor véél te heftig.
Ik vermoed eerder een medische oorzaak, en zou me als eigenaar voorbereiden op het ergste.

Helemaal eens met Kuggur

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:17

Iilssx schreef:
We hebben misschien een optie gevonden dat hij voor een paar daagjes naar een collega van mijn moeder hier in de buurt gaat, om te kijken wat dat doet. Met de trailer moeten we even kijken hoe hij daarop reageert en anders krijgt hij daarvoor misschien iets rustgevends..

Dat is imo de snelste en goedkoopste mogelijkheid.
Hoop voor de pony dat jullie snel achter de oorzaak zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:28

Iilssx schreef:

Dat vind ik een superverstandige beslissing. Hoop heel heel erg dat het daar over gaat. En als het daar niet over gaat, kan het ook natuurlijk zijn dat het daar nog wennen is, maar je kunt dan in ieder geval meer conclusies trekken. Veel succes!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:05

Je zou hem ook meteen naar een kliniek kunnen rijden ter observatie. Mocht hij daar ontspannen of niet kunnen ze dat gelijk bekijken/onderzoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:09

Iilssx schreef:
Ik zie een paar reacties van mensen dat het gecontroleerd is en niet blinde paniek. Misschien is het filmpje niet helemaal duidelijk maar dit is echt wel blinde paniek. Hij rent tegen alles en iedereen aan. Ziet niks als hij zo bezig is. Hier rende hij in de buitenbak waar hij nog redelijk dicht bij zijn stal is (daar wil hij het liefst in) wanneer je hem bijv in de wei zet dus verder weg van zijn veilige plek breekt hij door alles heen en valt andere paarden aan. Ik ga vandaag een aantal mensen benaderen voor een second opinion.

Ik zie ook zeker wel dat dit niet een normaal paard met wat stress is. Een paard dat te veel energie heeft, loopt ook wel, maar niet op deze manier. Die loopt een lengte, staat eens stil, met hoofd omhoog, neusgaten wijd, snorken, kijkt rond en galoppeert dan weer een lengte. Zo een paard is nog open met de omgeving bezig. Dat is een heel ander beeld dan wat jouw pony laat zien.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:13

Het is vast al gevraagd, maar ik zag net de filmpjes pas. Doet hij ook zo wanneer hij geen deken of halster draagt? Kan iets daarin hem hinderen?

Zijn zijn ogen gecontroleerd?

Ik vind het er wel heel paniekerig uitzien. Ik snap helemaal dat je je grote zorgen maakt. Sterkte!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 18:20

Hevonen schreef:
Het is vast al gevraagd, maar ik zag net de filmpjes pas. Doet hij ook zo wanneer hij geen deken of halster draagt? Kan iets daarin hem hinderen?

Zijn zijn ogen gecontroleerd?

Ik vind het er wel heel paniekerig uitzien. Ik snap helemaal dat je je grote zorgen maakt. Sterkte!

Zonder deken doet hij hetzelfde helaas ;(
Zijn ogen zijn gecontroleerd, dit was goed. Zonder halster hebben we nog niet geprobeerd maar kan eigenlijk op dit moment niet zonder want dan krijg je hem in geen 100 jaar weer te pakken..

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:06

Je zou bijna denken dat hij extreme stress ervaart en dat oplost door zoveel rennen dat hij misschien op die manier endorfines aanmaakt, net als hardlopers, dat werkt toch ook rustgevend en verslavend? Aangeleerd stereotyp gedrag zeg maar. Maar ja, wat is de oorzaak. Kan idd ook cushing oid zijn. Zou zeker snel een kliniek opzoeken, dit trek je zelf ook niet lang meer. Sterkte!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:58

Iilssx schreef:

Is dat een plek zonder hoogspanningsmasten?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:03

Wordt er ook gecheckt op cushing? Wij hebben dit aan de hand gehad op stal, paard bleek cushing te hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:06

Hannanas schreef:
Je zou hem ook meteen naar een kliniek kunnen rijden ter observatie. Mocht hij daar ontspannen of niet kunnen ze dat gelijk bekijken/onderzoeken.

Ik zou hem niet zo snel bij een dierenarts zetten. Daar hangt toch altijd wel een bepaalde geur hoe schoon het ook is. DA hebben ook altijd zo'n geur bij zich. Die van mij weet dat precies en mijn ovl paard ging altijd heel sneeky ergens anders in een hoekje staan. :D

Ik denk dat die kennis een betere optie is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:07

Flabbergast schreef:
Wordt er ook gecheckt op cushing? Wij hebben dit aan de hand gehad op stal, paard bleek cushing te hebben.

Er is bloedafgenomen bij dit paard voor een cushing test.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:21

Cowgirl schreef:
Flabbergast schreef:

Er is bloedafgenomen bij dit paard voor een cushing test.

Hé wat apart. De poster die jij quote is Flabbergast, in jouw quote wordt 'Anoniem' als naam gegeven en nu ik in het berichtenveld aan het typen ben staat er wel quote=Flabbergast (maar dat wordt dus met de BBCode gewijzigd tot Anoniem).

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:16

Ik zou het paard nu niet verhuizen. Als er een onderliggende medische oorzaak meespeelt, kan een verhuizing nóg meer stress geven. Niet meest wenselijk, maar ik zou toch de uitslagen van vrijdag afwachten.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:46

Misschien zou je eens kunnen kijken of het gedrag minder wordt als je proppen in het paard zijn oren zou doen.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:53

Meid wat een ellende....
Weet niet welke dierenarts er geweest is maar ben bang dat ik wel een idee heb...
Misschien kun je eens contact opnemen met de paardenkliniek Klijndijk?
Volgens mij is dat redelijk in de buurt van jou
Als er medisch niks te vinden is zou ik toch echt kijken naar de hoogspanningsmasten
Is hij misschien bang voor geluiden?
Zitten er ratten in de stal..kan hij ganzen horen?
Lopen er reeën?
Heel soms heeft mijn oude pony ook van deze paniekaanvallen die wel een dag kunnen duren..maar gelukkig duurt dat maar een dag
Ik word daar dan zo nerveus van en vraag me dan al af of dat nog wel een leven is voor hem..dus kan me je wanhoop ook zo goed voorstellen
Maar misschien is het nog een idee om hem een soort van oordoppen te geven en kijken hoe hij dan is..
Sterkte...dit is niet leuk

Oh..hahaha lees net dat idee van oorproppen al gegeven is..

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 16:25

vopo914 schreef:
Meid wat een ellende....
Weet niet welke dierenarts er geweest is maar ben bang dat ik wel een idee heb...
Misschien kun je eens contact opnemen met de paardenkliniek Klijndijk?
Volgens mij is dat redelijk in de buurt van jou
Als er medisch niks te vinden is zou ik toch echt kijken naar de hoogspanningsmasten
Is hij misschien bang voor geluiden?
Zitten er ratten in de stal..kan hij ganzen horen?
Lopen er reeën?
Heel soms heeft mijn oude pony ook van deze paniekaanvallen die wel een dag kunnen duren..maar gelukkig duurt dat maar een dag
Ik word daar dan zo nerveus van en vraag me dan al af of dat nog wel een leven is voor hem..dus kan me je wanhoop ook zo goed voorstellen
Maar misschien is het nog een idee om hem een soort van oordoppen te geven en kijken hoe hij dan is..
Sterkte...dit is niet leuk

Oh..hahaha lees net dat idee van oorproppen al gegeven is..

Hij is wel erg bang voor geluid.. Hoe zie je dat dan voor je? Wat voor proppen bedoel je?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:33

Je hebt oordoppen voor paarden die de scherpe kanten van geluid afhalen. Je hebt ook geluiddempende oornetjes.