Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:24

Nee ik heb nog geen zijgangen gedaan, puur omdat ik het zomaar niet durf.
Ik pak wel eens schouderbinnenwaarts mee of klein stukje travers.
Wijken of appuyeren dus nog niet. Maar wil haar eerst in de basis weer goed krijgen. Ze is namelijk nog steeds erg gespannen met rijden.

Wij zijn alweer 3 maanden aan het rijden. Dus moet toch maar weer wat meer gaan doen. Been blijft gelukkig al die tijd nog hetzelfde.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 16:30

Ja, snap ik heel goed... Ik vind het ook allemaal spannend

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:42

Super nieuws Petra!

Tierania_ schreef:
Super nieuws! Mijn laatste scan was in september en daarna ook niet meer terug geweest.
Al zou ik dat toch stiekem nog even willen doen...

Wij draven sinds een week nu ook weer balkjes. En het kriebelt nu wel heel erg om eens een sprongetje mee te pakken, maar ik durf zomaar niet... :')

Ik ben nu sinds enkele weken ook balkjes mee aan het nemen in mijn training, mede in overleg met dierenarts omdat ze zich in haar SI erg vast houdt.
Ging op zich best goed, alleen ik had vorige week maar 2 balkjes op drafafstand klaargelegd om het simpel te houden en die van mij had na 3 keer er normaal overheen draven bedacht dat ze dat veel makkelijker in één grote sprong kon doen := .
Gelukkig geen verandering gemerkt aan het been, maar toch weer eventjes wat anders bedenken. :+ .

Wij doen overigens in stap al weer zijgangen etc. in andere gangen niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:42

Superfijn!!! *\%/* *\%/*

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:06

Hier gisteravond tijdens de clubles toch stiekem zijgangen gedaan.
Stukje wijken, travers, schouderbinnenwaarts. Ging eigenlijk verrassend goed :D
En been was vanmorgen nog mooi dun.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 09:08

Tierania_ schreef:
Hier gisteravond tijdens de clubles toch stiekem zijgangen gedaan.
Stukje wijken, travers, schouderbinnenwaarts. Ging eigenlijk verrassend goed :D
En been was vanmorgen nog mooi dun.

Wat fijn zeg!! Dat geeft wel weer een beetje extra vertrouwen denk ik

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:29

Ja echt. Denk dat je je op een gegeven moment er gewoon overheen moet zetten ofzo.
Anders durf je nooit meer iets te doen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:36

Opbouwen en steeds meer dingen doen is heel eng inderdaad! Heb ik ook last van en daarom ben ik heel blij dat mijn instructrice helpt om stapje voor stapje iets verder te gaan in de trainingen :) .

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 23:38

Hoe hebben jullie de galop opgebouwd?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:34

petravdmeerx schreef:
Hoe hebben jullie de galop opgebouwd?

Eerst is het bos rechtuit met hele kleine stapjes. Tot een minuut of 5 totaal, meestak niet achter elkaar.
Daarna in de bak rechte zijdes galopperen en daarna steeds een rondje per kant opbouwen.
Maar die van mij vind bochten in galop erg moeilijk.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:37

Hier begonnen met een rondje linksom en rechtsom voor een week.
Daarna een week 2 rondjes per kant. En daarna eigenlijk vrij snel opgebouwd naar meer. Ik hou zelf geen minuten bij. En rijd gewoon in de bak vanaf het begin. Wel op goede bodem.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 07:32

Omdat mevrouw vorige week een bommetje was heb ik ook al gegalopeerd. Mocht officieel galopperen als ik 20 minuten kon draven. Ik heb in de binnenbak 2x 3 kwart rondjes gegalopeerd (ze wil niet graag langs C de muts :+ , maar dwing dat nu ook nog even niet). Kreeg 1 flinke bok om mn oren bij t aanspringen en verder best braaf. 2 dagen daarna nog een keer 2 rondjes (beide kanten) en weer een paar dagen later 3.
Ik zet steeds Equilab aan dan kan ik achteraf goed zien wat ik gedaan heb. Werd simpel van rondjes tellen. Zit nu op een kwartier draven en 3 minuten galopperen. Maar ik wissel af met een buitenritje (de bedoeling :') is zonder galop). Op t standaard galop pad duurt het dat minimaal 100 meter voor de piaf en passage en galopswissels door elkaar voorbij zijn en ik weer gewoon kan draven. En stap dan ook nog weer een dag alleen aan de hand.
Bij het in de bak rijden neem ik nu ook grote voltes en van hand veranderen mee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:18

HarmanyL schreef:
Omdat mevrouw vorige week een bommetje was heb ik ook al gegalopeerd. Mocht officieel galopperen als ik 20 minuten kon draven. Ik heb in de binnenbak 2x 3 kwart rondjes gegalopeerd (ze wil niet graag langs C de muts :+ , maar dwing dat nu ook nog even niet). Kreeg 1 flinke bok om mn oren bij t aanspringen en verder best braaf. 2 dagen daarna nog een keer 2 rondjes (beide kanten) en weer een paar dagen later 3.
Ik zet steeds Equilab aan dan kan ik achteraf goed zien wat ik gedaan heb. Werd simpel van rondjes tellen. Zit nu op een kwartier draven en 3 minuten galopperen. Maar ik wissel af met een buitenritje (de bedoeling :') is zonder galop). Op t standaard galop pad duurt het dat minimaal 100 meter voor de piaf en passage en galopswissels door elkaar voorbij zijn en ik weer gewoon kan draven. En stap dan ook nog weer een dag alleen aan de hand.
Bij het in de bak rijden neem ik nu ook grote voltes en van hand veranderen mee.

Doe je dat in die mega binnenbak bij jullie :D ?
Die is wel ideaal voor het opbouwen met zoiets, lekker meters maken zonder te veel bochten.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:23

Doe je dat in die mega binnenbak bij jullie :D ?
Die is wel ideaal voor het opbouwen met zoiets, lekker meters maken zonder te veel bochten.[/quote]

Nee in de kleine bak.. grote bak is in de avonduren bezet voor de manege lessen. Moet ook zeggen dat ze daar vaak spooky is want zeker nu ziet ze alles.. normaal rij ik daar gewoon doorheen, maar wil nu de uitbarstingen vermijden.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 21:13

Ik heb vanavond voor het eerst gegaloppeerd, paard was erg blij met deze stap vooruit haha.

Toen ik afstapte heb ik meteen het been gevoeld en ze waren alle 4 wat warmer, mijn handen waren ook koud. Is dat bij jullie ook zo/ook geweest? Was geen zwelling, been was mooi dun. Ik ben zo onzeker... word er echt gek van... ook is het haar super kort geschoren voor de echo van afgelopen woensdag, dus heb het idee dat ik haar lichaamswarmte nu beter voel...

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:39

Ik voel eigenlijk altijd alleen aan het blessure been. En die blijft altijd gelijk als voor het rijden.

Ik gebruik nu altijd mijn cross beschermers met rijden daar zitten lucht gaatjes in.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 21:48

Tierania_ schreef:
Ik voel eigenlijk altijd alleen aan het blessure been. En die blijft altijd gelijk als voor het rijden.

Ik gebruik nu altijd mijn cross beschermers met rijden daar zitten lucht gaatjes in.

Ja ik heb nu beschermers van LeMieux, ook heel luchtdoorlatend! Dus wordt dan niet zo extreem warm onder de beschermer

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:06

Ik voel beide benen, zijn na t rijden wel wat warmer,maar dat lijkt mij juist logisch. Dat is toch bij ieder paard na arbeid? Als t bijvoorbeeld morgen nog warm is dan is t natuurlijk niet goed.
Dierenarts adviseerd ook steeds koelen na arbeid, ook bij gezonde benen..

Maar die onzekerheid is idd killing..

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 22:19

HarmanyL schreef:
Ik voel beide benen, zijn na t rijden wel wat warmer,maar dat lijkt mij juist logisch. Dat is toch bij ieder paard na arbeid? Als t bijvoorbeeld morgen nog warm is dan is t natuurlijk niet goed.
Dierenarts adviseerd ook steeds koelen na arbeid, ook bij gezonde benen..

Maar die onzekerheid is idd killing..

Ja, het was niet extreem warm maar wel iets. Maar dat is idd logisch, vanwege de doorbloeding.

Ik zal morgen weer ff voelen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:22

Bij mijn paard is zijn geblesseerde been ook warmer na het stappen dan het andere voorbeen. Maar ik dacht ook dat het misschien komt omdat dat been behoorlijk kaal geschoren is voor de echo. Qua zwelling zie ik dan geen verschil gelukkig. Maar je blijft onzeker, heel lastig vind ik dat.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 22:28

Christadk schreef:
Bij mijn paard is zijn geblesseerde been ook warmer na het stappen dan het andere voorbeen. Maar ik dacht ook dat het misschien komt omdat dat been behoorlijk kaal geschoren is voor de echo. Qua zwelling zie ik dan geen verschil gelukkig. Maar je blijft onzeker, heel lastig vind ik dat.

Ja, mijn dierenarts zei dat inderdaad. Dat je de lichaamswarmte beter kan voelen als het haar super kort/helemaal weg geschoren is. Hetzelfde als je op je eigen haar of echt op je voorhoofd voelt.

Ik word echt gek van de onzekerheid. Ik ben bijna obsessief met het voelen aan de benen :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:40

Ik voel ook altijd obsessief aan de benen hoor haha.
Direct uit de stal, voor het rijden en na het rijden. Maar behalve dat alle benen meestal na rijden iets warmer zijn voel ik totaal geen verschil.
Ik gebruik geen beschermers en koelen doe ik alleen na wat intensievere trainingen of langere buitenritten. Niet bij alle activiteit, was volgens mij dierenarts niet nodig.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:42

Wij, mijn stalgenootje en ik, hebben zelfs een digitale thermometer.. iedere keer meten voor t koelen etc. Mmm een verschil, paniek!
Maar daardoor heb ik wél vroegtijdig de 2e peesblessure ontdekt. Het 'goede' been was steeds warmer als het herstellende been, dat was naar mijn mening niet logisch. En toen ik daarna een bult zag wist ik genoeg..

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:45

Oh fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die obsessief benen voelt haha. Mijn zusje zucht al als ik ‘s ochtends de stal open doe en gelijk zijn benen voel. :') hij liet met de blessure echt niks merken dus ik voel nu steeds zijn benen om te checken of alles nog goed gaat. Aan hem merk je echt niks haha, die gaat altijd door.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 09:38

Been is totaal niet warm vanochtend *\o/*