Polar schreef:Mijn misschien onterechte aanname is dat het teveel geld zou kosten als ze het serieus zouden nemen.
Maar zorg dan op z'n minst dat alle hengsten die vanaf dit jaar goedgekeurd worden, daarop worden onderzocht en er vrij van zijn.
Dat geeft nog steeds geen garantie, maar het zal de cijfers wel laten dalen.
Dit liet de dierenarts vallen. Maar het is ook gewoon zo er is naast foto's gewoon geen test nog voor ter beschikking. Met foto's kan je een hengst testen maar dat zegt gewoon niks, ja de hengst is vrij maar moeten ze wel protocollen gebruiken en dat gebeurt ook niet goed.
Zelf een veulen gefokt uit een ernstige ecvmer, ik wist het toen nog niet en toen ze +/-8 maanden oud was kwam ik er achter. Merrie misten een rib en ernstige vervorming c6-c7, maar met foto's toen goedgekeurd voor de sport. Het veulen wat er uit gekomen is heb ik meerdere keren hier specifiek op laten bekijken met foto's en die is gewoon vrij. Of der vader vrij was geen idee en ook niet te achterhalen.
De dierenarts gaf 1.5 jaar terug aan dat het naast te weinig info ook een geld kwestie is. Ik snap het wel want ik denk als er echt serieus naar gekeken word 70%(en dan ben ik mild) van alle hengstenhouders omvalt. Er is een hengstenstation in Duitsland die het eerlijk aangeeft bij de hengsten en probeert vrij te fokken. Daarnaast is het voor vele da praktijken ook gewoon een strop, dat zei de da niet maar is mijn eigen mening. Hoeveel mensen een paard met ecvm hebben zonder echt te weten hoe het in elkaar zit en verteld word dat ze nog heel veel kunnen doen of dat ze als weide paard nog prima kunnen is echt groot. Het vervelende is dat als ze neurologische klachten hebben die steeds erger worden krijgen ze ook veel ongelukjes. Of het compenseren bijv. Peesblessure hier en daar weer een blessure, kan allemaal veel op verdient worden.
Ik heb echt de meest zwarte kant van ecmv gezien en ben dus alles behalve positief. De artikelen die er vorig jaar over verschenen zijn maakte mij dan ook enorm kwaad. Ik voel mij extreem opgelicht door klinieken, het geld ging altijd voor kwaliteit. Een missende rib is iets wat in mijn ogen niet meer goed komt en nooit als goedgekeurd had mogen zijn. Ik heb het toen uitgerekend mijn ecvm merrie heeft mij een ruime 10k gekost enkel aan de da en ik had het echt over voor mijn merrie als er uitzicht was geweest.