[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:31

Caily schreef:
Hoe en waar kan je dat doen, je paard laten doormeten?

Qua luzerne, zouden paarden die daarop reageren ook in de winter kriebels hebben? En wat is een luzerne vrije vitamine korrel/aanvulling? Mag best wat inzitten gezien we best intensief trainen.

Ja, als ze in de winter luzerne krijgen kunnen ze daar inderdaad op 'door blijven kriebelen' in de winter.
Ik ben van vitalbix overgestapt op marstall force, dat maakte al een enorm verschil.
Nu ben ik sinds tien dagen ongeveer overgestapt naar Victorious Secret 200 (VS200) en ik ben voorzichtig positief. Haar buik heeft geen nieuwe wondjes en de huid is aan het herstellen.

Martine_Levi

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:38

Kijk anders een voor extra Vitamine C. Mijn paard heeft een verzwakte lever (ziet ook altijd wat gelig op het tandvlees en oogwit) en maakt daardoor zelf te weinig vitamine c aan. Voor de huid geef ik daarom ook extra zink bij. Ik moet het afkloppen maar na 8 jaar jeuk is dit het eerste jaar dat ik zonder eczeemdeken en schuurplekken sta.. Mocht je meer info willen kun je me altijd een pb doen +:)+

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:55

Ik heb gister (na 15 jaar Boett) een Snuggy hoods deken met uiercover gekocht. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Mijn pony heeft eigenlijk na de overstap naar Fibra anti itch geen problemen meer met staart en manen, maar nog wel onder de buik (uier). Is er iemand hier die 'm ook heeft?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:58

Jemawi schreef:
Ik heb gister (na 15 jaar Boett) een Snuggy hoods deken met uiercover gekocht. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Mijn pony heeft eigenlijk na de overstap naar Fibra anti itch geen problemen meer met staart en manen, maar nog wel onder de buik (uier). Is er iemand hier die 'm ook heeft?

Geen ervaring met de deken. Maar rondom de uier is vaak (deels) voedingsgerelateerd ook :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:03

Skippy01 schreef:
Geen ervaring met de deken. Maar rondom de uier is vaak (deels) voedingsgerelateerd ook :)

Oh ja? Dat wist ik niet. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders kan doen, wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Mijn merrie krijgt een uur per dag weidegang en staat voor de rest op de paddock (vertrapte weide) krijgt Fibra anti itch waar ze dus enorm van opknapte en mooi structuur (zelf gehooid, ik weet de herkomst dus) hooi.
Vind het wel interessant, heb je meer info voor me? Mag ook per pb.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:11

Jemawi schreef:
Skippy01 schreef:

Oh ja? Dat wist ik niet. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders kan doen, wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Mijn merrie krijgt een uur per dag weidegang en staat voor de rest op de paddock (vertrapte weide) krijgt Fibra anti itch waar ze dus enorm van opknapte en mooi structuur (zelf gehooid, ik weet de herkomst dus) hooi.
Vind het wel interessant, heb je meer info voor me? Mag ook per pb.

Voor zover ik weet kan dat suiker en/ of eiwitgerelateerd zijn. Mijn merrie reageert enorm op luzerne. Luzerne is een hoofdingredient van Fibra. Ik voer dus 100% luzernevrij, dat scheelt al enorm voor haar. Voor sommige paarden kan ook graan de boosdoener zijn (maar dat weten de meesten eigenaren van eczemers wel, dus dat wordt als eerste vaak al weggelaten). Wat ook kan helpen is lijnzaad toevoegen aan het rantsoen (in olie of brokvorm, let wel op dat er verder dan geen granen of melasse in verwerkt is).
En ja, weidegang is natuurlijk ook een risicofactor. Bij ons staan ze er op, de hele dag zelfs, en daardoor moet ik met alle andere voer wel heel erg opletten. Maar de andere stallen in de regio bieden alleen mini-paddockjes, dus ik wil vooralsnog de weide niet afpakken...

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:28

De vraag is vast al gesteld geweest maar heeft er iemand ervaring met de SME mix van Paardendrogist? Ik ben me even aan het verdiepen in voeding en supplementen..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:52

Mijn eczemer heeft ineens bultjes op haar hals. Je kan ze eraf trekken dan komt er haar af met wat huid mee zeg maar. Ik dacht zelf misschien schimmel omdat haar manen onder de deken voor best wat warmte zorgen dat het wellicht gaat broeien? Het halsstuk is ook nogal vies van de derfen en klef dus wellicht komt het daardoor. Wilde imaverol halen maar dat heb je blijkbaar alleen nog bij de dierenarts en het is net weekend..

Hoe vinden jullie het eruit zien? Iemand die het herkent ? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:04

Komt denk ik van de derfen.
Smeer je dat misschien wat teveel?

Schimmel is het niet, ziet er niet zo uit vind ik.
Eventueel een bacteriele infectie. Beetje vergelijkbaar met regenschurft
Jeukt het?

Zou de deken schoonspoelen en wat minder smeren?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:20

Lijkt inderdaad beetje rainrot achtig. Kan komen door het broeien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:27

Ik moet op zoek naar een andere vliegenkap.
Die appie nu om heeft gaat er steeds af
Kreeg net foto van stalgenootje die hem alweer om had gedaan.

Afbeelding

Dit is een waldhausen,maar gaat er dus snel af

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:28

Herkenbaar probleem. Hier is het momenteel ook drama met de vliegenkappen. Gaan of af, of worden kapot getrokken. Staan nu dus even zonder, maar nu wel schuurplekken op zn hoofd.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:05

Bedankt voor de tips! Had het nieuw besteld en mijn oude was helemaal dik geworden en lastig aan te brengen dus was inderdaad iets te enthousiast met deze nieuwe voor mij extreem vloeibare derfen.. morgen de deken maar in de was en eventjes de reserve op. Heb vlechten in de manen gedaan zodat het wel wat meer kan luchten.

Ik heb deze foute vliegenkap besteld

Afbeelding

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 00:59

Jets schreef:
Bedankt voor de tips! Had het nieuw besteld en mijn oude was helemaal dik geworden en lastig aan te brengen dus was inderdaad iets te enthousiast met deze nieuwe voor mij extreem vloeibare derfen.. morgen de deken maar in de was en eventjes de reserve op. Heb vlechten in de manen gedaan zodat het wel wat meer kan luchten.

Ik heb deze foute vliegenkap besteld

[ [url=m/DYoQao.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar heb je die vandaan? Ziet er uit alsof die niet uit kan!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:31

Hij is van professional choice, te koop bij kifra en cowgirlstore. Winnie heeft nogal een grote voorpluk, maar zag op insta iemand die een gat erin had gemaakt voor de voorpluk. Misschien doe ik dat ook wel.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:09

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:21

Ik heb eerder een lycra masker gehad met een groot net IPv twee bij de ogen en nooit last van zweten gehad.

Heeft iemand toevallig ervaring met Cavalor paardenvoeding of supplementen ? Ze hebben ook fiberforce waar minder suikers etc in zit. Ben benieuwd of er mensen zijn die dit geprobeerd hebben?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:18

Jets schreef:
Mijn eczemer heeft ineens bultjes op haar hals. Je kan ze eraf trekken dan komt er haar af met wat huid mee zeg maar. Ik dacht zelf misschien schimmel omdat haar manen onder de deken voor best wat warmte zorgen dat het wellicht gaat broeien? Het halsstuk is ook nogal vies van de derfen en klef dus wellicht komt het daardoor. Wilde imaverol halen maar dat heb je blijkbaar alleen nog bij de dierenarts en het is net weekend..

Hoe vinden jullie het eruit zien? Iemand die het herkent ? [ [url=m/5ilMKK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5n6Ltb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rYxtMC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn niet eczemer heeft dit ook weleens onder haar dikke manen. Ik vermoed zelf dat er dan niet genoeg lucht bij komt en het idd gaat broeien. Ze heeft het ook alleen in voorjaar/zomer. Ik haal de korstjes eraf zodra ze los zitten en laat t verder. Gaat altijd vanzelf weer weg.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:25

Hoi! Ik kom dit topic even binnenvallen. Opeens heeft mijn merrie ook zomereczeem gekregen. Volgens de dierenarts kan het opeens opkomen.

Ze heeft vooral last van de rug en manenkam. Nu heb ik een voorlopig deken opliggen maar dat ligt niet fijn. Ik ben aan het rondkijken geweest en ik ben erg aan het twijfelen tussen Rambo, Snuggy Hoods en Boett.
Welke raden jullie aan voor een barok paard? Ik kom er niet uit. (Brede hals en brede schouders)

(Ik zag ook dit deken, leek me ook aangenaam door die sluiting, maar daar ben ik weer niet zeker van doordat het le geen écht eczeemdeken lijkt) https://hypostore.nl/amigo-aussie-all-rounder.html

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:38

_Evelien schreef:
[url=m/DYoQao.jpg]Afbeelding[/url]

Waar heb je die vandaan? Ziet er uit alsof die niet uit kan!

Valt tegen helaas. Ik had hem op Equitana gekocht. Dag 1 al binnen een uur af, en binnen maand het gaas kapot bij het oog omdat meneer met masker en al ging schuren :( (en dat was Mn niet eczemer).

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:09

BaBritFre schreef:
Hoi! Ik kom dit topic even binnenvallen. Opeens heeft mijn merrie ook zomereczeem gekregen. Volgens de dierenarts kan het opeens opkomen.

Ze heeft vooral last van de rug en manenkam. Nu heb ik een voorlopig deken opliggen maar dat ligt niet fijn. Ik ben aan het rondkijken geweest en ik ben erg aan het twijfelen tussen Rambo, Snuggy Hoods en Boett.
Welke raden jullie aan voor een barok paard? Ik kom er niet uit. (Brede hals en brede schouders)

(Ik zag ook dit deken, leek me ook aangenaam door die sluiting, maar daar ben ik weer niet zeker van doordat het le geen écht eczeemdeken lijkt) https://hypostore.nl/amigo-aussie-all-rounder.html

Dat is meer een vliegendeken dan een eczeemdeken. Als ze een brede boeg heeft zou ik eerder voor een deken gaan die over het hoofd gaat. Ik vind de QHP zebra een fijne deken. Snuggy lijkt mij erg fijn maar nog geen ervaring mee.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 23:15

De Master "pyjama" van Hypostore bevalt hier heel goed op zowel de brede Fjord als de Shetlander die niet de dunste is. Normaal bestel ik de pyjama altijd een maat te groot maar nu met mijn domme hoofd gewoon 185 besteld. Maar wonder boven wonder past ie perfect, dat lukt met de pyjama van de EJ of Divoza niet. Die moet je echt wel een maat groter hebben dan de normale dekenmaat.

Ik moet ook even achter een vliegenkap aan. En het liefst 1 die zoveel mogelijk hoofd bedekt en die nog een beetje matched bij de deken als het even kan _O-

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:28

Pfff die van mij heeft al echt veel jeuk.. Ik heb mijn examens gehad dus ben veel vrij en dag hang ik vaak heel lang op stal waardoor mijn paardje veel van het gras af is. Maar de afgelopen dagen moest ik werken dus was ik er minder lang en stond hij dus langer op het gras en zonder deken dus nu jeukt hij weer als een malle...

Gelijk maar weer een aantal nachten naar binnen gedaan, hopelijk helpt dat wat en daarna weer deken op. Moet alleen een andere deken, die ik nu heb begeeft het weer bijna. Stalgenoot heeft die Shires Highlander, ziet er goed uit, aanrader?

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:50

Froukje schreef:
De Master "pyjama" van Hypostore bevalt hier heel goed op zowel de brede Fjord als de Shetlander die niet de dunste is. Normaal bestel ik de pyjama altijd een maat te groot maar nu met mijn domme hoofd gewoon 185 besteld. Maar wonder boven wonder past ie perfect, dat lukt met de pyjama van de EJ of Divoza niet.

En is het een dun, ademend stofje ook? Doe jij lang met die dekens of heb je hem zelf pas net?
Die Master lijkt me wel fijn. Ben nu enorm aan het twijfelen tussen die en de Snuggy.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 08:40

Ik heb elk jaar een nieuwe nodig _O- Maar dat komt omdat ik er zelf niet zuinig op ben en de rest van de paarden ook niet. Als je een beetje nette weidegenoten hebt kun je prima 2 seizoenen met een deken doen.

Hij is zoveel ademend dat ze met de bijna 40 graden van vorig jaar niet hebben staan zweten onder de deken, en hij is water afstotend dat vind ik ook wel prettig aangezien ik niet altijd de tijd heb om er een regendeken op te gooien, met kleine buitjes blijven ze ook redelijk droog.