Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:52

Gini schreef:
Dus een stalgenoot mag enkel de DA bellen als het een zaak van leven of dood is?

Hier op stal houden wij gelukkig wel deze redenatie aan. In de meeste andere gevallen kan er echt gewacht worden tot je contact hebt gehad met de eigenaar of staleigenaar.
Het is nog steeds aan de eigenaar om te bepalen welk behandelplan/dierenarts hij/zij bij zijn paard wilt hebben.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:53

Als buurkindje voor mijn ogen zijn been breekt bel ik toch wel de dokter of de ambulance. Is ook geen zaak van leven en dood. Buurkindje kan ook kreupel verderleven, maar toch vind ik dat niet zo'n leuk vooruitzicht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:55

MightyMike schreef:
Wat een vergelijkingen Gini. Ik denk dat niemand het erg zou vinden wanneer stalgenoot de dierenarts gebeld had als er spoed was en het been nog vast zat. Maar dat lees ook ik niet in de post van ts. Ik lees dat de stalgenoot gebeld heeft naar aanleiding van het vastliggen en het daarna zien van de schaafwond. Dan hoef je toch als niet eigenaar geen beslissing te nemen over het paard, dan informeer je de eigenaar of pensionhouder over het voorval en kunnen deze laatste 2 evt een dierenarts in schakelen. Om in jouw vergelijkingen te blijven, dan zou het een persoon kunnen zijn die flauw viel in de supermarkt, maar snel weer bij kwam en dan zelf kan bepalen of hij/zij zich wil laten nakijken door een arts. TS geeft niet meer informatie, afgaande op de info zoals ik en meerdere mensen haar post lezen, is een dierenarts bellen dan raar.

En dan kan je daar dus zeggen dat de stalgenoot een keuze gemaakt heeft die minder efficiënt was en die je zelf niet gemaakt zou hebben.
Oplossing: haar anoniem even goed op haar plaats zetten op Bokt en woest de DA-rekening in haar handen proppen of met haar afspreken dat ze altijd eerst jou moet bellen en dat jij dan de DA belt als je dat nodig vindt. Weer een keuze. Hoe eenvoudig het soms toch kan zijn.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:57

Wat een drama Sclimpre, kreupel verder leven, maar ik begrijp het wel. Maar ook dan neem je contact op met ouders toch voor je naar de arts gaat of de ambulance er is? Zou anders als moeder zijnde ook niet amused zijn. En botten breken valt toch wel onder de categorie hulp nodig, dat is niet hetzelfde als een schaafwond. Overigens kon mijn dochter met een gebroken arm rustig een uur in het ziekenhuis wachten voor ze op de röntgenafdeling terecht kon, dus zou zeggen, ook nog tijd genoeg om iemand te bellen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:01

Sclimpre schreef:
Als buurkindje voor mijn ogen zijn been breekt bel ik toch wel de dokter of de ambulance. Is ook geen zaak van leven en dood. Buurkindje kan ook kreupel verderleven, maar toch vind ik dat niet zo'n leuk vooruitzicht.

Ik mag hopen dat je geen ambulance gaat bellen voor zo iets zonder de ouders eerst in te lichten???

Gini

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:06

Ik mag hopen dat je niet woest wordt op helpende mensen omdat ze eerst de ambulance bellen voordat ze jouw nummer gaan opzoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:07

Sclimpre schreef:

Dan ga je toch eerst naar de ouders en die brengen hem dan toch via de HA naar de SEH?
Ik heb iig al heel wat gebroken als kind en het ging altijd zo. Een breuk is meestal ook een spoed, want op de SEH mag je meestal nog een paar uurtjes wachten. Dus een ambulance lijkt me dan ook wat overdreven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:08

Laten we nu sowieso geen mensen en dieren vergelijken.
En wachten tot ts een keer boven wat komt!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:08

Gini schreef:
Ik mag hopen dat je niet woest wordt op helpende mensen omdat ze eerst de ambulance bellen voordat ze jouw nummer gaan opzoeken.

Als het in geval om een gewone botbreuk gaat wel. Lijkt me niet iets waar secondes belangrijk zijn vanwege leven of dood. Netzoals het geval is bij TS haar paard.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:14

Na 7 pagina’s even het lezen onderbroken om te reageren.

Zoals meerdere mensen al aangeven is de informatie en vraag van de ts eenzijdig. Tussen de regels door lijkt er meer te spelen met de ex-stalgenoot.
Wat betreft een schaafwond wil ik opmerken dat dat wel een reden kan zijn om de dierenarts te laten komen. Een paar jaar geleden haalde ik mijn paard met schaafwond op achterbeen uit het land. Met staleigenaresse gekeken en been afgespoten. Omdat we twijfelden de dierenarts gebeld om even af te stemmen. Die raadde toch aan om de wond te laten controleren omdat op de plek van de wond pezen vlak onder de huid liepen en als de wond iets dieper was konden die schade hebben. Dat bleek gelukkig mee te vallen en ik was alleen de consultkosten kwijt.
Maar bij de ts speelt mee dat ze heeft aangegeven dat ze niet wilde dat er geen peniciline werd gegeven en ze denkt dat dat toch is gegeven. Het lijkt me dat ze dat op de specificatie van de rekening is terug te zien. Daarover zal ze in gesprek met de dierenarts moeten gaan en vragen waarom dit ondanks haar verzoek toch is gedaan. Als hetniet is gegeven dan denk ik dat ze een toelichting kan vragen waarom de rekening zo hoog is.
Ik vrees dat je wel aan betalen van de rekening vast zit. Zelfs al sta je in je recht en heb je gelijk dat het onterecht hoog is, je wil niet het risico nemen dat je deze dierenarts in de toekomst nodig hebt en en onbetaalde rekening staat dan in de weg. Maar ik zou wel uitleg vragen en duidelijke afspraken voor de toekomst maken met de betrokken partijen om herhaling te voorkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:15

vevina schreef:
Gini schreef:

Als het in geval om een gewone botbreuk gaat wel. Lijkt me niet iets waar secondes belangrijk zijn vanwege leven of dood. Netzoals het geval is bij TS haar paard.

Daar zeg je het: 'lijkt'. En voor hetzelfde geld gaat het om een afgebroken stuk bot die de dijbeenslagader doorboort en een interne bloeding veroorzaakt. In dat geval zou je wel blij geweest zijn met het snelle vervoer naar het ziekenhuis. Je weet het op voorhand allemaal niet en mensen handelen uit goede bedoeling.

Misschien leek het voor de stalgenoot ook wel iets ernstigs en kwam ze er achteraf achter dat ze te voorbarig geweest was. Als woest worden dan de geliefkoosde oplossing is, laat je dan vooral gaan. Ik blijf liever positief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:18

Gini, ben jij eigenlijk serieus of zit je gewoon op te jutten :')
Of zie je werkelijk overal levensbedreigende situaties? Lijkt me erg vermoeiend om steeds zo snel in paniek te raken en overal voor met spoed een arts te willen.

Maar goed, dit topic loopt een beetje dood zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:25

Ik probeer enkel aan te tonen dat een persoon die een andere keuze maakt dan jij, die ACHTERAF gezien toch niet echt de juiste keuze was, niet meteen een reden is om woest te worden.
Het is nu al de tweede maal dat je aangeeft dat ik snel in paniek zou raken, maar ik vraag me juist af waar je dat vandaan haalt. Ik vind dat ik juist meer een hakuna matata mentaliteit heb. :D Ik zou stalgenoten namelijk niet zo snel afbranden en zo snel woest worden wanneer iets niet verloopt zoals ik het gewild had.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:25

Daar zeg je het: 'lijkt'. En voor hetzelfde geld gaat het om een afgebroken stuk bot die de dijbeenslagader doorboort en een interne bloeding veroorzaakt. In dat geval zou je wel blij geweest zijn met het snelle vervoer naar het ziekenhuis. Je weet het op voorhand allemaal niet en mensen handelen uit goede bedoeling.

Oke Gini :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:27

Gini schreef:
Ik probeer enkel aan te tonen dat een persoon die een andere keuze maakt dan jij, die ACHTERAF gezien toch niet echt de juiste keuze was, niet meteen een reden is om woest te worden.
Het is nu al de tweede maal dat je aangeeft dat ik snel in paniek zou raken, maar ik vraag me juist af waar je dat vandaan haalt. Ik vind dat ik juist meer een hakuna matata mentaliteit heb. :D Ik zou stalgenoten namelijk niet zo snel afbranden en zo snel woest worden wanneer iets niet verloopt zoals ik het gewild had.

Nou, geen paniek dan, maar een zeer grote fantasie/hypochondrie.
Als je simpele dingen opblaast tot zoiets heftigs groots vind ik dat paniekerig overkomen. Alsof je met elk kuchje ook naar de HA gaat, want ja, dat zou ook wel eens longkanker kunnen zijn.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:29

Ik heb ook zo het gevoel dat er een andere kant aan het verhaal zit. Lijkt me ook dat een dierenarts wel wat kritische vragen stelt als hij met spoed wordt opgetrommeld voor een schaafwondje. Al was het maar om later gesteggel over een hoge rekening te voorkomen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:32

Het mag evt wel een reden zijn BrankaZ de schaafwond, maar is geen spoed. Stalgenoot had gewoon kunnen wachten op ts en deze had dan zelf kunnen beslissen. Dit is niet de dierenarts van ts, ik denk dat ze het beste rechtsbijstand kan vragen of ze dient te betalen. Ik vind het zeker niet nodig afspraken met onbekenden te moeten maken die toevallig bij jou op stal staan over jouw paard. Daar is de staleigenaar voor, met derden heb ik niets te maken.

Gini tuurlijk is het super als mensen mee denken, maar gevalletje echt spoed of een rekening betalen voor iets luttels zoals ts het beschrijft vind je zelf neem ik aan ook niet leuk wanneer stalgenoten je hier mee opzadelen. Weet je niet hoe je moet reageren, bel dan iemand voor hulp om te kijken wat te doen alvoor je iemand met een fikse rekening opzadelt. Als jouw paard hoest en iemand anders denkt dat hij ernstig ziek is, wordt je ook niet blij dat je een rekening krijgt voor iets wat je zelf ook had kunnen beoordelen zonder spoed. En niemand zegt toch ook dat je met een botbreuk niet snel naar de arts moet, maar kan best een paar minuten wachten tot je een ouder belt. Echt, wij moesten eerst met onze dochter die een fikse breuk had (zichtbaar, hele arm golfde) naar de huisarts om een brief op te halen, toen door naar ziekenhuis waar ze echt in totaal 4 uur heeft moeten wachten voor het rechtgezet kon worden. Paracetamol voor de pijn gekregen bij aankomst en toen ruim een uur wachten op de foto om te zien wat de schade was. Rustig blijven is ook een vak.. Een keuze maken is belangrijk, maar het gaat er om voor ts bij geen spoed is die keuze voor de eigenaar!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:34

verootjoo, ja, dat klopt, het zijn allemaal hypothetische situaties die ik voorleg.
Om maar aan te duiden dat de stalgenoot op dat ogenblik misschien oprecht wel dacht dat er iets serieus aan de hand was, de DA belde en na de diagnose van een enkele onschuldige schaafwonde zich ook wel even stom voelde dat ze zich daar druk om had gemaakt.
Aanleiding tot een goed gesprek waarin afspraken gemaakt worden maar toch niet om stampvoetend de rekening in haar handen te duwen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:35

chevax schreef:
DA’s zijn een beroepsgroep waarvan we allemaal verwachten dat ze meteen klaarstaan en ook nog eens alle begrip hebben als ze lang op hun geld moeten wachten en vaak gewoon niet worden betaald. Een DA die wel behandelt terwijl TS zou hebben gezegd dat dat niet moet, dat geloof ik niet. Want een DA weet ook wel dat dat meteen wordt aangegrepen om niet te betalen.

Ik vindhet echt nest schokkend, het gemak waarmee veel mensen zeggen dat ze niet zouden betalen.

Ik ben het hier wel mee eens. Ik lees dat mensen het een schokkend bedrag vinden, maar als ik een uur voor je werk, ben je dat bedrag ook kwijt. En dan was dit ook nog eens in het weekend!

Overigens ben ik jurist, maar de vraag vind ik nog niet zo eenvoudig te beantwoorden, hangt ook te veel af van alle omstandigheden en verklaringen van alle partijen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:39

MightyMike schreef:
En niemand zegt toch ook dat je met een botbreuk niet snel naar de arts moet, maar kan best een paar minuten wachten tot je een ouder belt. Echt, wij moesten eerst met onze dochter die een fikse breuk had (zichtbaar, hele arm golfde) naar de huisarts om een brief op te halen, toen door naar ziekenhuis waar ze echt in totaal 4 uur heeft moeten wachten voor het rechtgezet kon worden. Paracetamol voor de pijn gekregen bij aankomst en toen ruim een uur wachten op de foto om te zien wat de schade was. Rustig blijven is ook een vak.. Een keuze maken is belangrijk, maar het gaat er om voor ts bij geen spoed is die keuze voor de eigenaar!

Voordat er misverstanden ontstaan: de meeste breuken zijn geen spoed, een bovenbeenbreuk wél. Je kunt het slachtoffer dan niet veilig zelf verplaatsen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:41

Beenbreuken mag je idd niet zelf verplaatsen, voor ons waren het twee armbreuken. Je wilt idd niets verschuiven..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:13

Wel grappig, zo'n hele discussie terwijl we niet weten wat zich precies heeft afgespeeld. TS geeft te weinig en eenzijdig informatie.

Het paard heeft dus blijkbaar vastgezeten in een hek en heeft daarbij een wond opgelopen. Volgens TS niet ernstig genoeg om er een veearts bij te halen. Maar toch is deze gebeld door de stalgenoot. Er wordt dan maar meteen bij gezegd dat deze geen verstand van zaken heeft, maar dat is een aanname. De stalgenoot is geen dierenarts en blijkbaar vond deze het voorval +wond voldoende om er toch een veearts voor te bellen. De dierenarts is gekomen en blijkbaar vond deze de wond toch groot/diep genoeg om antibiotica voor te schrijven. Let wel: 2 kanten aan een verhaal.

Kan ook zijn dat de stalgenoot de stalhouder en de eigenaresse geprobeerd heeft te bereiken, maar dat de stalhouder/eigenaresse pas bereikbaar waren toen de dierenarts er al was.

Dus, er zitten 2 kanten aan het verhaal. En de enige die daar duidelijkheid over kan verschaffen is de TS.

Ik vind het dus een vaag verhaal. 195.00 voor een spoedconsult op vrijdagavond is niet veel geld. Wees blij dat er iemand zo alert was en zich om je paard heeft bekommerd. (Ten minste dat zou ik zijn).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:19

Buiten de discussie of het bellen van de dierenarts terecht was... Je kan het niet maken om de zorg die aan jouw eigen paard is verleend om hem te helpen/te laten genezen niet te betalen. De stalgenoot handelde waarschijnlijk naar eer en geweten, net als de dierenarts. Het kan overdreven zijn geweest, daar kan ik niet over oordelen, maar niet betalen zou ik niet fair vinden. Het gaat hier ook niet om een enorm bedrag, al is het wel balen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:03

Tiggs schreef:
chevax schreef:
DA’s zijn een beroepsgroep waarvan we allemaal verwachten dat ze meteen klaarstaan en ook nog eens alle begrip hebben als ze lang op hun geld moeten wachten en vaak gewoon niet worden betaald. Een DA die wel behandelt terwijl TS zou hebben gezegd dat dat niet moet, dat geloof ik niet. Want een DA weet ook wel dat dat meteen wordt aangegrepen om niet te betalen.

Ik vindhet echt nest schokkend, het gemak waarmee veel mensen zeggen dat ze niet zouden betalen.

Ik ben het hier wel mee eens. Ik lees dat mensen het een schokkend bedrag vinden, maar als ik een uur voor je werk, ben je dat bedrag ook kwijt. En dan was dit ook nog eens in het weekend!

Overigens ben ik jurist, maar de vraag vind ik nog niet zo eenvoudig te beantwoorden, hangt ook te veel af van alle omstandigheden en verklaringen van alle partijen.
ik denk eerder dat men hier nog nooit een arts in het weekend hebben laten komen en geen idee hebben van de kosten die uiteraard ook per arts of kliniek verschillen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:40

Tiggs schreef:
chevax schreef:

Ik heb TS onsympatiek genoemd, voornamelijk om haar voorstelling van de zaak en het voornemen om de rekening door te schuiven.

Op bovenstaande wil ik graag toevoegen dat iemand een noodsituatie met een paard constateerd. De situatie zodanig beoordeeld dat het paard hulp nodig heeft. En gezien er niemand voorhanden is het initiatief neemt.
De staleigenaar en eigenaar van het paard (TS) zijn blijkbaar niet snel voor handen of per telefoon niet bereikbaar en vervolgens beslist zij om een DA te raadplagen. Dat lijkt mij een normale gang van zaken hoewel DA rekeningen hier ook niet echt gewenst zijn.

De DA besluit dat het de omschreven situatie een bezoek rechtvaardigd en ook dat het gewenst is om het paard met AB te behandelen. Dit uit voorzorg om erger te voorkomen.

TS is niet in staat zich te verplaatsen in de situatie en wil zo min mogelijk kosten betalen. Dus de stalgenoot heeft verkeerd gehandeld en de DA had niet mogen behandelen.
Tegen haar mening staat vast dat de DA wel een behandeling en een visitie gerechtvaardigd vond, waardoor de stalgenoot in mijn ogen dus weldegelijk goed en verantwoordelijk heeft gehandeld.

Ook heeft de stalgenoot waarschijnlijk een uur in stress gezeten, gewacht op de DA, geholpen, verder gezocht naar de telefoon nummers. Haar dank, deze onsympatieke houding van TS die het liefst de rekening ook nog bij haar neerlegt. Iemand die uit eer en geweten onbaatzuchtig heeft gehandeld.
Sorry ik kan daar geen goed woord voor TS over hebben.

Zelfs al heeft TS achteraf juridisch gelijk, en heeft de stalgenoot te voorbarig gehandeld omdat ze met de situatie geen raad wist. Zij heeft de zorg van het paard opzich genomen omdat dat nodig was. De behandeling van de DA geeft aan dat de stalgenoot juist heeft gehandeld, misschien wat voorzichtiger dan dat TS had gedaan, maar daarin verschillen wij allemaal.

Dat je als TS de onbeschaamdheid hebt om deze behulpzame mensen ff aan de schandpaal te nagelen is uitermate onsympatiek. Zelfs als achteraf blijkt dat alles heel erg meevalt.

Het niet willen betalen van de rekening van de DA is van dezelfde orde.

Ja het is zuur om een rekening te krijgen, maar het is zuurder om ongewilt je tijd aan een paard van een ander te moeten besteden en vervolgens ook nog eens de rekening gepresenteerd te krijgen.
TS heeft totaal geen gevoel voor de situatie waarin haar stalgenoot is gebracht, Het willen presenteren van deze rekening ook al zouden daar juridisch mischien handvaten voor zijn is zeer onsympatiek.

persoonlijk vind ik dat de stalgenoot een pluim verdient ipv deze ongewenste oliebol.