Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:18

Ze loopt goed! als je zusje wat meer gaat rijden in de proeven komt het vast wel goed met wat km's maken.

Ik vind het ook wel bijzonder van afgeschreven naar nu zo goed, super fijn natuurlijk!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:49

Ik volg je ook nog steeds. Wat super fijn voor jou maar ook voor je paard dat het zo goed gaat.
Wat hierboven gezegd wordt, iets meer rijden en dan komt het helemaal goed.

Heel veel plezier en succes!!!
En geniet van je zwangerschap

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:46

Ja helemaal vergeten, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 20:11

Heel erg bedankt allemaal!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 12:58

Afbeelding

Weer eens een korte update van mij. Met Roma gaat het goed! Ondertussen moeten mijn zusje en Roma nog maar 1 puntje en ze mogen Z1 starten.

Echt heel trots op beide en we hopen nog lang zo door kunnen gaan. <3

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:42

Wauw, ik ben een stille meelezer. Maar vind het echt tof dat het zo goed gaat. Het is jullie gegund naar al die pech

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:51

Wat een fijne update! Zo zie je maar wat doorzettingsvermogen en niet opgeven allemaal kan doen. Chapeau!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:32

Leuk om te lezen en super fijn dat het toch zo goed gaat eigenlijk.
Inderdaad wat Elisa zegt, doorzettingsvermogen, maar ook tijd en vertrouwen blijven houden. Mooi hoor!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 19:44

Bedankt weer allemaal!

Ondertussen ben ik bevallen van ons 2e zoontje <3 en ben ik aan het aftellen om weer te gaan rijden.

Ondertussen heeft mijn zusje de afgelopen maanden niet stilgezeten. Met Roma is ze zich nu aan het voorbereiden voor het Z1, is ze Roma's dochter Nova aan het opleiden en traint ze onze Welsh fanatiek voor de wagen.

Doordat ik er een tijdje uit heb gelegen heeft ze echt even de kans gekregen om zichzelf te ontwikkelen, goeie lessen te nemen en lekker zelf aan de slag te gaan.

Misschien wel leuk om te delen, een stukje van haar les van afgelopen maand. Roma blijft zich maar ontwikkelen, zo gaaf. En mijn zusje krijgt steeds meer feeling en vertrouwen. Nu nog iets beter de knopjes vinden voor de appuyementen (en daarbij opletten dat ze niet op buiten gaat hangen qua zit en minder met de buitenbeen gaat "prikken"), dan kunnen ze vast gauw Z1 starten.

Ben een super trotse zus <3 :

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:30

Ik mis een like button hier op bokt hahahaa.

Gefeliciteerd met je de geboorte van je zoontje.

En wauw gaaf te zien wat jullie tot nu toe bereikt hebben!!

Geweldig!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 12:40

6 jaar geleden begon ik dit topic omdat ik echt met mijn handen in het haar zat. Roma liep enorm slecht en om mij heen (en op bokt) kreeg ik steeds meer de vraag: Is het niet tijd om haar in te slapen?

Het heeft heel veel geduld, aanpassingen, training en tijd gekost maar... Vandaag kwam mijn grote droom uit en wilde dit echt heel graag met jullie delen.

8 jaar geleden hadden we voor het laatst gestart en vandaag... Reden we dan EIN-DE-LIJK ons Z2-debuut! En wat ben ik trots op Roma, op mijzelf en ontzettend dankbaar dat we zijn gekomen waar we nu zijn.

De proef is niet perfect, maar jeetje wat hebben we fijn gereden! Vroeger zag je bij ons beide zoveel stress en spanning, maar nu konden we echt fijn samen de proef doorrijden.

Kan het daarom niet laten om een berichtje in dit topic te plaatsen en het filmpje van onze eerste proef te delen:

(Tip: zet de kwaliteit van het filmpje omhoog voor beter beeld. Dit doe je via het tandwieltje onderin het filmpje)

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:00

Wat onwijs gaaf!!! En super leuk dat je dit deelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:14

Wat een toffe update! *\o/*

Ik zag je topic ineens weer verschijnen en had van alles verwacht maar niet dit :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:14

Ik wil geen spelbreker zijn maar ik vind daroma echt niet lekker lopen.
Ik vind haar een fijn paard en ze is superbraaf en werkwillig dier . Maar ik vind dit jammer om te zien .

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:35

Ik durfde bijna niet te reageren, omdat ik zelf nooit op dit niveau gereden heb. Maar net als knollentuin, die er echt volgens mij altijd goede kijk op heeft, vind ik het ook echt niet fijn om naar te kijken. Daroma doet echt haar best en braaf alle oefeningen, maar is volgens mij in de drafonderdelen gewoon niet helemaal rad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:37

Ik vind het ook niet leuk om het te melden, maar ze is voor kreupel. Niet rad vind ik te zachtjes uitgedrukt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 05:24

O ze loopt niet kreupel hoor, maar weet waar jullie op doelen hoor. Dat is al bekend bij ons en wordt aan gewerkt. Ze heeft de neiging om verticaal scheef te worden en gaat dan op het binnen voorbeen/binnenschouder hangen. Vooral haar linkerschouder. Dit trekt door in haar rug en hals. Heeft meer met kracht en rechtgerichtheid te maken dan met kreupelheid. Maar toch bedankt!

En zolang een heel team van professionals het met mij eens zijn, dan blijven we hier (uiteraard met een scherp en kritisch oog) hard aan werken. Want dit is uiteraard al opgemerkt en onderzocht. Niks ernstigs gelukkig.

Laat mij bokt kennen.. Ik hoop dat ik het bij deze uitgelegd heb en dat jullie het kunnen begrijpen en daarna kunnen rusten. Om te voorkomen dat ik nu nog 10 berichten krijg met dezelfde soort reactie. Ookal is het vaak goed bedoeld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:37

Ja ik wil niet flauw doen, maar feitelijk zeg je dat het lijkt dat ze niet rad is, omdat ze nog scheef is.

Er even vanuit gaande dat dat inderdaad het geval is en dat je paard niet onregelmatig is door de blessures (of compensatie daarvan). Feitelijk zijn dan 2 belangrijke basisvoorwaarden die je nodig hebt om een paard correct te kunnen verzamelen niet op orde. Takt en verticale recht gerichtheid. Daarmee je je paard niet klaar voor dit niveau, want in de Z wordt nou eenmaal verzameling gevraagd, in de Z2 meer als in de Z1.

En ja ik weet dat er zat combinaties in de Z2 lopen die ook die basisvoorwaarden niet op orde hebben, die daarmee verzameling forceren waar het paard nog niet aan toe is. Je ziet echt wel vaker taktverlies in het Z omdat een paard het (nog) niet aankan. En die combinaties ook vaak genoeg punten sprokkelen en weer verder door kunnen starten. Maar dit is wel een paard met de nodige medische uitdagingen. Een paard waar scheefheid door compensatie extra op de loer ligt dus een paard waar je in mijn ogen extra allert moet zijn dat je niet gaat forceren tot dingen waar het paard nog niet correct toe in staat is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 10:55

O dat zijn we zeker, dankjewel! Zoals ik zei is ze onder controle van, ook, dierenartsen en ze is verder helemaal gezond. Thuis en op les hebben we veel minder last van deze scheefheid en laat ze het alleen zien als ze het echt moeilijk vindt. Beide hebben al 8 jaar niet een ring van binnen gezien en daar komt de nodige spanning bij kijken haha.

We zorgen goed voor haar en rijtechnisch zijn we zeker wel Z2 waardig alleen die wedstrijden he haha... Meer kilometers maken en zorgen dat ze mooi recht blijft. En thuis alleen maar sterker blijven maken.

En ik heb meer aan een reactie zoals die van jou (want kritiek kan ik echt wel hebben en ben misschien nog wel kritischer naar mijzelf dan dat anderen zijn), dan alleen de opmerking dat ze kreupel loopt en dat het zielig is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:10

Ik had dit topic nog niet eerder gezien, maar met interesse helemaal doorgelezen. Vind je paard op de filmpjes al langer niet helemaal lekker lopen, dat is te verklaren. Maar vind hem nu wel nog onregelmatiger dan de laatste filmpjes met je zus. Je ziet duidelijk een headbob, linksom erger dan rechtsom. Dit is gewoon echt niet rad, en zo doorrijden vind ik echt niet diervriendelijk. Wanneer heeft een reguliere dierenarts haar voor het laatst onderzocht? Dat ze in 2022 nog goed liep hoeft niet te zeggen dat dat nu nog steeds zo is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 12:33

Heb je mijn eerdere berichtjes gelezen? Daar staat alles netjes aangegeven. Ze wordt regelmatig gecontroleerd door meerdere professionals, waaronder dierenartsen. Dus dat is niet paar jaar geleden. En je mag het dieronvriendelijk vinden, ik weet wel beter en dat is het laatste wat ik hierover wil en kan zeggen. Fijne zondag allemaal, ik ga weer nagenieten van onze wedstrijd van vandaag. <3

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:08

Er is geen dierenarts die zegt dat dit paard rad is zoals het op je filmpje loopt, dus nee dat kan ik me niet voorstellen. Ik lees dat je ook alternatieve behandelaars erbij hebt en die vinden haar vast prima lopen zolang je hun hocuspocus middeltjes koopt. Ik denk dat je heel veel voor je paard over hebt. Maar je bent ver van de werkelijkheid als je beweert dat dit paard niet kreupel is. Je ziet haar elke dag dus als het langzaam erger is geworden valt dat je niet zo op als een buitenstaander. Met de beste bedoelingen zou ik een kreupelheidsonderzoek adviseren op de kliniek.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 13:13

Jeetje wat een oordelen over mij en zegt meer over jou dan over mij. Ik heb het over dierenartsen, van een respectievelijke kliniek waar ze tevens ook geopereerd is. Ze staat onder controle omdat ik dat wil. Voor hun is het niet nodig.

Als ze altijd zo loopt zoals op het filmpje dan had ik je 100% gelijk gegeven en had ik net zo gereageerd. Dan hadden de dierenartsen zeker anders geoordeeld. Dit is dus niet waar en niet de standaard.

Ik heb geprobeerd uit te leggen waar het vandaan komt en wat we moeten doen. Ook dat dit niet het standaard beeld is. Dan mag je dat ook best aannemen van mij.

Ik probeer altijd zo oprecht mogelijk te zijn en als ik het fout heb durf ik dat ook echt wel toe te geven. Maar jouw reactie gaat imo echt te ver. Zeker met aannames die absoluut niet waar zijn en vind ik ook echt niet netjes van je. Je kent mij niet eens.

Ik weet überhaupt niet van wat voor alternatieve behandelaars je denkt dat we gebruik maken, maar dan heb je toch echt de verkeerde voor je.

Enige wat we naast de kliniek doen is misschien eens een massage of een osteopaat/chiropractor, met daarnaast aquatraining. Als dat al alternatief is... Dan blijft er weinig over denk ik zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:50

Ik heb getwijfeld om te reageren..ik snap de reacties. Af en toe (uitgestrekte draf e.d) lijkt ze inderdaad wat onregelmatig en andere momenten weer niet. Wat mij opvalt voor het niveau is dat er nog wel wat meer verzameling en gedragenheid zou mogen zijn. Dan wordt het beeld ook anders denk ik.

Als ze echt kreupel zou zijn dan had de jury wel uitgebeld denk ik of het ea op de coupon gezet lijkt me.

Ik vind het in ieder geval super om te lezen dat ze het nog steeds vrij goed doet en ze goed onder controle staat. :-)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:09

Ik weet niet wat jullie standaard beeld is. Ik en anderen geven een mening op basis van de filmpjes die je zelf deelt.Ik zie een filmpje van nu en een filmpje van 2022. Op het filmpje van 2024 loopt het paard duidelijk onregelmatig, in 2022 was het nog niet helemaal lekker maar zou ik het ook niet onregelmatig noemen. Als je geen discussie wil moet je geen filmpjes delen op een discussieforum. Op basis van dat beeld wat je deelt zou ik een dierenarts inschakelen. Dat is alles waar ik erover heb gezegd. Je zegt nu later dat ze niet altijd zo loopt, dat kan iemand toch niet raden?