PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_paaaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:27

Mac schreef:
_paaaarden: dat is geen fijn nieuws ... wat voor ras is je paard? Op http://www.pssm.eu staat al veel geschreven over voeding en idd is de FB pagina ook heel informatief. In een notendop komt het erop neer dat je zo suikerarm mogelijk zult moeten voeren en een vetbron zult moeten voeren als alternatieve energiebron. De meeste paarden met PSSM1 doen het niet goed op gras.

Het is helaas geen zeldzaamheid dat een paard meerdere PSSM genen draagt, vooral bij paarden die makkelijk symptomatisch zijn zie je dat vaak. Ik moet er wel nog een keer bijzeggen dat de "nieuwe" vormen (P2, P3 en P4) eigenlijk geen PSSM zijn, maar MFM, een spierafbraakprobleem. Px is een gen dat meespeelt bij het ontwikkelen RER. Om het makkelijk te maken. Maar ik wil het toch even vernoemen, omdat elke vorm een heel andere aanpak vereist qua voer/management.

No_No: hoe snel je iets merkt in de spieren na een voerwijziging is erg wisselend. Het is paardafhankelijk, maar ook afhankelijk van hoe symptomatisch je paard was/is.

Het is een appaloossa. Ik voer op dit moment enkel senior priorities met een basisbrok. Ik begrijp dat ik dit moet veranderen. Ze is op dit moment (te) mager. Heeft iemand tips qua krachtvoer?

Mungbean

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:36

Waarschijnlijk kun je dan beter Luzerne en olie voeren dan een krachtvoer.
Is het een Amerikaanse appaloosa?
Is dat dezelfde merrie die ook cushing heeft?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 20:11

In alle standaard brok zit teveel suiker voor een paard met PSSM type 1. Dat zul je dus moeten veranderen. Een heel fijn supplement/voer om een PSSM type 1 paard aan te laten komen is gemicroniseerd lijnzaad. Anders bv lijnzaadolie.

_paaaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:45

Sizzle schreef:

Dat is een andere. Luzerne en olie eet ze zo niet... ze is een lastige eter

_paaaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:53

Mac schreef:
In alle standaard brok zit teveel suiker voor een paard met PSSM type 1. Dat zul je dus moeten veranderen. Een heel fijn supplement/voer om een PSSM type 1 paard aan te laten komen is gemicroniseerd lijnzaad. Anders bv lijnzaadolie.

Bedankt voor je reactie. Ik haal dit morgen meteen op. Heb je tips qua brok om te mengen, omdat ik bang ben dat ze het anders niet eet.
Daarnaast SP geven is prima lijkt mij?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:13

_paaaarden schreef:
Sizzle schreef:

Dat is een andere. Luzerne en olie eet ze zo niet... ze is een lastige eter

Kokosvezel misschien? Of rijstvlies? (Ik weet de namen er niet meer van)
Ik meende dat pssm1 type dat wel mochten.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:35

Coolstance is kokos. Is dat wat?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:00

Mac schreef:
Holsteiner weet ik niet, maar is wel waarschijnlijk.
Bij Celle Francais komt iig P2 en P3 voor.

Hier een overzichtje van rassen en welke genen er iig al bekend zijn.
Let op: waar "no" bijstaat wil dat niet zeggen dat het ras er 100% zeker vrij van is. De samples zijn vrij klein. Het is dus een indicatie. Uiteraard is het voor de genen die ze wél hebben gevonden een 100% duidelijkheid dat deze in het ras voorkomen.
Cleveland Bay (23) - P2, P3, no P4
Arabian (20) - P2, no P3, P4
Nepal (20) - P2, P3, no P4
Fell Pony (20) - P2, P3, no P4
Mangalarga (25) - P2, P3, no P4
Campolina (24) - P2, no P3, P4
Mangalarga Marchadore (24) - P2, P3, no P4
Konik (19) - P2, no P3, no P4
Caspian Pony (19) - P2, no P3, P4
Turkoman (22) - P2, P3, P4
Kurd (22) - P2, P3, P4
Selle Francois (22) - P2, P3, no P4
Suffolk (29) - P2, P3, no P4
Haflinger (29) - P2, no P3, P4
Akhal Teke (28) - P2, P3, P4
Peruvian Paso (25) - P2, no P3, P4
Exmoor Pony (32) - P2, no P3, no P4
Tennessee Walker (28) - P2, no P3, no P4
Percheron (4) - no P2, P3, no P4

KWPN (1) P2, PX :( Heterozygoot, dat wel

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 13:28

Oh bah Talida ... is je paard ook symptomatisch?

In Amerika waren er ook al een paar (KWPN) die positief testten ...

Met Coolstance hebben veel mensen wel goede ervaringen. Ik heb het zelf nooit gevoerd.

Met rijstvlies bedoel je rice bran? Dat werd in het begin wel aangeraden, maar je paard test dan wel positief op doping en sommige paarden werden er kennelijk heet van. Ik heb het heel even gevoerd. Ik merkte weinig verschil bij mijn paard.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:48

Amper, behalve (met name in de beginjaren) periodes dat ze erg bejaard begon (ze is nu 8). Voornaamste trigger voor mn da was met name dat ze vaak nog als een slappe instabiele 3 jarige voelt en dat je eigenlijk niet verwacht dat ze zoveel moeite met heeft met simpele dingen als de goede galop enzo. Ik ben geen sterruiter en ben (te) snel tevreden en ze is ook wel uitgekookt, dus kon altijd daar aan liggen denk ik dan maar.

Ik merk overigens ook erg weinig (zeg maar, niets) van alles wat ze nu erbij krijgt aan aminozuren, vit e, eiwitten etc

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:43

Ja, zo kunnen ze idd voelen. Of dat je het idee hebt dat je gewoon niet verder komt in de training. Met deze genen is ze daarmee waarschijnlijk niet uitgekookt hoor, maar kan ze het gewoon echt niet.

Wat geef je haar nu te eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:51

Hoe wordt PSSM 2 eigenlijk op de lange termijn gezien? Ik kreeg het idee dat PSSM 2 eerder vooral als managementsziekte gezien werd: zolang je voer/training/manier van houden maar aangepast is aan wat het paard nodig heeft en je netjes dat evenwicht volhoudt is er geen reden waarom een paard er niet gewoon oud mee kan worden.
Nu lees ik echter steeds vaker dat het als een progressieve ziekte wordt gezien waarbij de meeste paarden ondanks perfect management steeds slechter zullen worden en uiteindelijk voortijdig aan de gevolgen ervan zullen overlijden.
Wat is nou waar, of verschilt het ook per type PSSM 2?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:08

Verschilt per paard. Zo kan de een pssm1 paard geen hapje gras krijgen omdat het paard dan een aanval krijgt, de ander kan 24/7 op gras zonder enkel probleem.

De een zal last krijgen op 1 jarige leeftijd, de ander word 20 en heeft nog geen last. De een heeft zijn hele leven af en toe mindere momenten, de ander heeft het zo erg dat inslapen de enige juiste keus zal zijn. Met juiste management kom je een end, maar geeft geen garantie.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:11

Volgens de Da verschilt dat sowieso per ras Ze zei dat heterozygote warmbloeden bijvoorbeeld minder tot geen symptomen krijgen en quarters het bijvoorbeel veel erger hebben.
Mac, ben ook echt blij dat ik hara altijd voordeel van de twijfel heb gegeven
Ze krijgt momenteel tri animo poeder, vit e capsule, selenium tabletje, magnesium, rijst olie en brown rice protein. Dit krijgt ze na het rijden met een beetje top sport van Pavo. Sochtends beetje care4 life.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:12

Hmm, lastig dat het zo divers is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:13

Het is progressief, alleen heeft niet elk paard hetzelfde ziektebeeld waardoor de 1 langer meegaat en actief kan zijn dan de ander. Een negatieve stikstofbalans in het lichaam zoals bijvoorbeeld bij ziekte of bij een operatie kunnen een trigger vormen voor de MFM waardoor het proces vroeger wordt ingezet of sneller voortschrijdt.

Mijn beide n/P2 paarden komen uit dezelfde merrie en ik denk achteraf gezien wel dat ze het idd van haar hebben geërfd. Zij is 23 geworden, maar ik heb wel heel veel met haar gedokterd zonder dat er echt wat werd gevonden. Mijn huidige n/P2 paarden zijn resp. 15 en 12. Mijn ruin van 15 heeft altijd rare gangen gehad en vage medische "dingetjes" maar hem hebben we nog wel tot zijn 12e redelijk normaal kunnen rijden. Daarna ging hij echt kreupelen en werd zijn spierschade ook duidelijk. De n/P2 uitslag is van feb 2017. Mijn merrie van 12 is vanaf haar geboorte al extreem gevoelig op haar lijf maar zij heeft als jong paard ook Lyme opgelopen. Lyme is nou net typisch zo'n ziekte die de MFM triggert dus ik vind het niet raar dat zij nooit echt uit de verf is gekomen. Is wel onder het zadel geweest, maar altijd maar kort, totdat het weer niet ging. Last van de rug, singelnijd (pijn dus gewoon) maar op een gegeven moment dus ook kreupel. Na de uitslag n/P2 heb ik haar met pensioen gedaan.'

MFM wordt overigens sowieso pas op latere leeftijd (10+) echt duidelijk zichtbaar/merkbaar.
Laatst bijgewerkt door Mac op 10-09-18 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:15

Krijgt ze het 3aminopoeder van Floris Talida? Je zou eens kunnen kijken of ze het beter doet op de "merrieversie"; dat is een iets anders samenstelling. Een vitamine/mineralenbrokje zoals de Equilin Balancer of die van Je Paard Gezond En Fit zou misschien ook een idee kunnen zijn.
Verder reageren die van mij erg goed op hennep. CBD slaat vaak goed aan bij paarden met Px.
Voer je al zout bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:22

Wat merk je bij je paarden als je hennep voert?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:22

Zo omschrijf je het wel mooi, niet uit de verf komen. Niet dat ik het nu als excuus ga gebruiken maar geeft me toch wel weer een klein beetje het vertrouwen in mn eigen vaardigheden terug.

Het is idd die van Floris, maar nog geen merrie variant. Waren onaangebroken erfenisjes van een vriendin ;( dus zonde om weg te gooien.

ik vergeet trouwens dr vitamientjes van Pavo Vital. Geen zout nog.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:32

xyzutu: die van mij ogen over het algemeen fitter en beweeglijker op de hennep. Die ik heb (Pferdehanf) is alleen vrij duur. Vaak is het veel proberen voor je een succesformule vindt voor je paard(en). En het effect is niet altijd meteen merkbaar, dat is ook lastig. Ik geef ze in tijden van stress (zoals nu, ik heb er een nieuw paard bij) bijvoorbeeld extra eiwitten bij. Mijn merrie kan niet tegen zuivelprodukten, dus ik ben hier over op pea protein en daar doen ze het naar mijn mening ook goed op.

Logisch dat je aan jezelf gaat twijfelen hoor bij dit soort paarden. Na drie stuks moet ik eens gaan kijken of ik nou eigenlijk echt wel kan rijden :') .

Overigens zijn PSSM type 1 en PSSM type 2 (eigenlijk MFM) echt niet met elkaar te vergelijken. De symptomen kunnen op elkaar lijken (al is mijn ervaring dat paarden met MFM echt "anders" in hun lijf zitten) maar het onderliggende probleem is compleet anders. Type 1 is in feite een stofwisselingssysteem: het paard kan koolhydraten niet goed "vertalen" naar bruikbare energie. Type 2 (MFM!!) is een chronische en progressieve atrofie/dystrofie aandoeninge; een genetisch bepaald spierafbraakprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:45

Ik heb hier nog twee kilo pea protein staan omdat ik whey proteine als melkproduct geen typisch paardenvoer vind, maar helaas gaat de pea poeder er niet in terwijl hij een moord doet voor spliterwten... Het nadeel van onbewerkte spliterwten is dat daar weer antinutrienten in zitten die de eiwitopname op den duur weer tegen kunnen werken, maar we moeten het er maar mee doen. Hij kan niet tegen soja, vindt gras/esparcette/luzernebrok saai en is bovendien te dik, dus houden we het maar op de whey. :(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:47

Oh echt? Die van mij eten het allebei met smaak. Wel door een prutje waar ook de Equilin en de hennep doorzitten, dat kan misschien helpen.

Eiwitsupplementen zijn ook vrijwel allemaal op basis van whey was ik helaas al vrij snel achter ...

Dure aanpak, maar chiazaadjes al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:00

Zitten daar geen anti-nutrienten in? Ik ken het alleen als superfood voor mensen, maar weet verder niets over het eiwit/essentiele aminuzuurgehalte.
Hier zorgde de erwtenpoeder door zijn bietenpulp/Subli Dieetprut voor een diepe teleurstelling, zowel bij hem als bij mij. :')
Welk merk pea protein voer jij?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:03

xyzutu2 schreef:
Hier zorgde de erwtenpoeder door zijn bietenpulp/Subli Dieetprut voor een diepe teleurstelling, zowel bij hem als bij mij. :')

:')

Ik heb een grote zak gekocht bij pit-pit.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:36

Weet je of die erwtenpoeder ook verhit of op een andere manier bewerkt is tijdens het productieproces? Want verhitting zorgt ervoor dat die antinutrienten verdwijnen en dan kun je ze als mens of paard onbeperkt eten.