Mac schreef:_paaaarden: dat is geen fijn nieuws ... wat voor ras is je paard? Op http://www.pssm.eu staat al veel geschreven over voeding en idd is de FB pagina ook heel informatief. In een notendop komt het erop neer dat je zo suikerarm mogelijk zult moeten voeren en een vetbron zult moeten voeren als alternatieve energiebron. De meeste paarden met PSSM1 doen het niet goed op gras.
Het is helaas geen zeldzaamheid dat een paard meerdere PSSM genen draagt, vooral bij paarden die makkelijk symptomatisch zijn zie je dat vaak. Ik moet er wel nog een keer bijzeggen dat de "nieuwe" vormen (P2, P3 en P4) eigenlijk geen PSSM zijn, maar MFM, een spierafbraakprobleem. Px is een gen dat meespeelt bij het ontwikkelen RER. Om het makkelijk te maken. Maar ik wil het toch even vernoemen, omdat elke vorm een heel andere aanpak vereist qua voer/management.
No_No: hoe snel je iets merkt in de spieren na een voerwijziging is erg wisselend. Het is paardafhankelijk, maar ook afhankelijk van hoe symptomatisch je paard was/is.
Het is een appaloossa. Ik voer op dit moment enkel senior priorities met een basisbrok. Ik begrijp dat ik dit moet veranderen. Ze is op dit moment (te) mager. Heeft iemand tips qua krachtvoer?