De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:56

Hee Tyrcanol
Ik heb mijn topic ook weer leven in geblazen. Afgelopen week en paar dagen ervoor was mijn paard minimum aan het pompen. Ook geen hoest meer. Sinds vanochtend wel weer pompen en meer hoesten.
Heb jij eventueel nog tips? wel of geen bloedtest enz? Mijn hollistisch DA zegt dat het niet nodig is..

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 19:53

IrishCold, ik weet niet wat jouw situatie is dus daar durf ik niks over te zeggen sorry.
Hoesten doet die van mij ook niet en een hollistisch DA zegt me even niks :o :o Beetje blond misschien :+

Dames ik heb te vroeg gejuicht... Ik heb een super drukke week deze week, dus ben alles in een dag aan het proppen en heb daardoor wellicht niet super goed op Mick gelet de afgelopen dagen ;(

Een paar dagen geleden viel me dit plekje op:
Afbeelding
Vond het wel gek, maar verder niets mee gedaan. Hij heeft overigens nog nooit geschuurd.

Vandaag trof ik dit aan:

Afbeelding
Afbeelding
Geen duidelijke foto's helaas maar dus een heel stuk manen weggeschuurd en een stuk vel. Ook is zijn manenkam ineens kei en kei hard.
Goed ik heb een chronisch HB'er lopen dus bij mij gingen gelijk de alarm bellen af. Hoeven gevoeld, geen pulsatie, wel wat warm maar heb alle 5 de pony's gevoeld en dat was allemaal even warm.
Toen een stukje lopen, zoals gewoonlijk hinnikte hij toen hij zag dat ik het halster pakte.

Maarrr hij wilde niet goed mee, voor mijn gevoel liep hij ook niet lekker. Althans niet zoals ik zijn loopje ken. Vriendlief was er bij en die zag helemaal niks.
Hij loopt de laatste dagen ook niet lekker op de pad, vooral steentjes zijn vervelend maargoed, hij is pas bij de smid geweest (overigens alleen geveild) heb er zelfs ook al aan gedacht om er maar weer terug ijzers onder te zetten omdat hij de pad zo vervelend vindt.

Hebben gelijk de bosdreef gebeld (ook omdat ze nog niet gereageerd hebben op de mail) helaas was ze er niet, maar ze zal terug bellen.
Daarna mijn eigen DA gebeld, die zeer verbaasd reageerde dat ik het over Mick had in combinatie met bevangenheid en niet Bo. Mick is nog nooit bevangen geweest, wordt ieder jaar mee getest samen met de merrie op cushing en heeft altijd gewoon op gras gestaan.

Het enige wat ik me kan bedenken is de bietenpulp ... daar zit relatief veel suiker in..
Mijn eigen DA adviseerde om dat nu niet te geven en er metacam in te stoppen.
Echter durf ik dat niet goed. Hij liep niet op eieren maar ik weet wel dat meneer een kei en kei harde is (zonder verdoven hechten en snijden in zijn been doet hem niks..)
Plus ik weet niet of de metacam samen gaat met de flixotide en combivent...

Heb hem gewoon zijn emmer nog gegeven vanavond :x had namelijk alle supplementen er al inzitten en wil ook geen cyclus doorbreken oid..

Even afwachten wat de bosdreef zegt en hoe meneer er morgen aan is.

Ik heb nog een filmpje gemaakt, wederom ook niet heel duidelijk. Zoals ik al zei vriendlief ziet hier niks aan. Maar ik zelf wel := Of het spoken zijn die ik zie of dat er echt iets is dat weet ik niet :+
Mijn gevoel zegt het laatste.


Voor mijn gevoel maakt hij kortere passen, en zijn tempo is lager dan normaal.


Dit is zijn normale stap tempo ...

Edit: Op de fotos is er amper wat te zien :')
IRL is het helaas een stukje erger...

Anoniem

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:17

Ik lees al een tijdje mee in je topic.
Ik wil niet vervelend overkomen maar voor wie doe je het allemaal? Hoe ver en hoe lang wil je nog doorgaan?
Ik weet wel dat het wanneer het je eigen pony is dat het altijd moeilijk is om objectief te zijn en dat het voor een buitenstaander zoals ik altijd makkelijk praten is. Maar iemand moet je toch een spiegel voor houden.
Ik weet en zie dat je enorm veel voor je pony over hebt. Daar heb ik waardering voor. Maar dat je alles voor je pony over hebt is ook jouw valkuil.

Ik wens je veel sterkte TS.

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 20:23

Sorry wellicht niet zo bedoeld maar vind het een beetje naar over komen op mij.
De DA heeft mij duidelijk gezegd dat ik hem momenteel nog niet dusdanig aan het pesten ben dat het niet meer eerlijk is. En zolang dat het geval is ben ik inderdaad in staat om er werkelijk álles voor over te hebben.

Als je mijn topic van voor tot eind gelezen hebt zul je ook gelezen hebben dat ik inderdaad na denk om hem te euthanaseren daar heb ik geen spiegel voor nodig.
Echter is hij daar op dit moment (ook vandaag) nog veel te vrolijk voor in mijn ogen..

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:43

Op het filmpje zie je het idd niet heel goed, maar met jouw ervaring met HB zou ik zeker mijn gevoel volgen. Ondanks dat er nu bijna geen gras staat pakken ze de puntjes die juist heel gevaarlijk zijn nu.
In de zomer verbruiken ze minder energie om warm te blijven, dus ik zou zeker teruggaan in voer, Hier al een paar jaar Wiesencobs, maar toen ik ermee begon groeide 1 vd pony's compleet dicht en die kreeg echt veel minder dan Mick. Metacam samen met combivent en flixotide pfff geen idee.
Het schuren kan natuurlijk ook nog komen van suikers, dus even rustig aan met de pulp zou ik zeker doen.

tamary

Berichten: 29307
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:41

Bietenpulp is de suiker uit gehaald, afhankelijk van de soort zit er rond de 10% in en dat valt onder laag tot gelijk aan gras. Dieren met een metaboolprobleem als cushing/IR mogen het juist wel hebben. HB kan ook van andere problemen komen, incl, reactie op de medicijnen. Ik zou dus eerst de bijsluiters goed doorlezen voordat je meteen je voer gaat aanwijzen gezien de omstandigheden.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:44

Tyrcanol, wat vervelend zeg. Wat gaf je nu nog aan medicijnen? Ik was er met de medicijnen bij mn ruin ook bang voor, omdat die hb gevoelig is.

Overigens vind ik hb geen reden om een paard in te slapen, tenzij het zo enorm heftig en acuut is etc etc.

Mijn ruin heeft ook al een aantal keren klaar gestaan om ingeslapen te worden of dat wij in ieder geval onze twijfels hadden. Hij blijft echter altijd vrolijk en wel echt paard. Nu was het begin dit jaar echt bijna zover door een nieuwe blessure en daarna het hoesten, maar hij loopt prima, is vrolijk en hoest vrijwel niet meer.

Om beter te worden, moet een paard soms lijden. Dat is een serieuze afweging die je maakt. Feitelijk ben je altijd te laat, want voor inslapen moet je een reden hebben. Maar als je paard iets heeft, wat te genezen is, kies je toch snel daarvoor.

Onze jonge ruin was niet te genezen en hebben we ook vrijwel direct laten inslapen toen we uiteindelijk wisten wat er fout zat. Liever had ik het eerder geweten, maar het was een zoektocht. Wij waren dan iets te laat, maar toch op tijd vanaf het moment dat we het echt wisten. Anderen hadden hem nog op pijnstillers gezet. Blijft lastig.

Je kan hem wel uit voorzorg behandelen als een hb paard. Maar grote kans dat je alles goed doet en de medicijnen het probleem zijn.

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 05:12

Ik heb bij mijn merrie ook al een paar x op het punt gestaan er mee te stoppen en zij was al heel ver .. Ze is chronisch maar doet het nu fantastisch.

Medicijnen heb ik nog niet naar kunnen kijken (iets met opstaan, paarden doen, werken, paarden doen, eten en naar bed :\)

Twijfel echter nu zelf wel of het HB is. Het lijkt wel een allergische reactie.. Over zijn hele manenkam heeft hij plekken en de plukken haar vallen gewoon uit ...

Afbeelding
Afbeelding
Hij heeft nu overigens geen warme hoeven.
Hopelijk belt de bosdreef vandaag terug..

Gisteravond was hij trouwens best stil ondanks de warmte. En net was hij helemaal stil.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 05:50

Als het met wandelen beter ging en met rijden meteen mis was zou je zeggen dat daar ergens iets zit wat het triggert.. Misschien kijken naar je zadel of singel?En probeer zonder bit met losse neusriem..En kijk naar evt pijnpunten in het gebied van singel en zadel..

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 06:10

Rijden hebben we al een jaar niet meer gedaan... Ik reed hem zelf bitloos alleen mijn bijrijdster reed met bit. Neusriem doe ik nooit strak ook bij mijn merrie niet. Mijn zadel was op hem aangepast en werd jaarlijks nagekeken. Daar zat het probleem echt niet.
Dat zit hem zoals de DA ook al aangeeft in de diepere luchtwegen en de vernauwing in de luchtpijp.

Overigens ging het wandelen niet gek veel beter dan het rijden..
Het is ook langzaam opgebouwd. Denk niet dat hij last krijgt van zijn luchtwegen door een eventueel niet goed passend zadel (welke ik al 10 jaar gebruik voor m).

Maar bedankt voor het meedenken :).

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:23

Je bent recent veel meer gaan wandelen dan voorheen toch? En dan met name op het harde?

Ik kan me voorstellen dat ie wellicht gewoon wat gevoelig is? Wellicht wat kort geworden? Wat gevoelige zolen misschien?

Die huid kan natuurlijk even een weerstandsdip zijn. Er is nogal wat gebeurt natuurlijk.

Je optimisme lijkt me nog steeds op z'n plaats. Maar misschien even kijken of je zijn voeten een beetje moet beschermen wanneer je veel loopt (wat ik erg goed vind overigens!).
Iets om zijn weerstand op te krikken lijkt me ook een goed plan.
Heb je al eens een goede probiotica gegeven? En doodeenvoudig een kuurtje echinaforce?

OleJon
Berichten: 2528
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:51

hoelang zit mick nu aan de flixotide? kan hij bij langdurig gebruik van de flixotide, hoefbevangheid daar een bijwerking van zijn? :\
balen van de manen maar kan inderdaad een allergische reactie zijn of weerstand. zoals ik aan jou begrijp schuurt hj verder niet?

Rocamor

Berichten: 11038
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:32

_Rataplan schreef:
Maar iemand moet je toch een spiegel voor houden.


En waarom moet iemand (jij?) de TS een spiegel voorhouden? Doorheen het topic heeft TS al meerdere keren in twijfel gestaan of ze door wil gaan of niet. En de (niet minste) paardenartsen geven TS te kennen dat ze (nog) niet aan het rekken is. Ik denk, als ik de verhalen van TS zo lees, ze heel goed in staat is om te zien of de pony er klaar mee is of niet.

Sorry TS, kwam voor bovenstaande nog even extra onder mijn meeleessteen vandaan.

Mbt het schuren, ik dacht ook meteen aan verminderde weerstand en een overgevoeligheids reactie op iets dat hij binnenkrijgt. Of wellicht proberen al die afvalstoffen nu een weg naar buiten te zoeken. Zo kreeg de mijne ineens een vorm van lichtgevoeligheid, dat zich uitte in een vorm van heeeeeeeeel zware mokachtige verschijnselen, heel dikke korsten om zijn onderbeen heen (geen veranderingen in voeding of stalmanagement, dus zeg het maar).

Mbt gevoeliger lopen.
Kan het zijn dat zijn hoeven nu wat meer slijten door het vele wandelen?
kan het zijn dat hij met zijn jolige bui ergens wat verrekt heeft of wat spierpijn heeft? Niet genoeg om te kreupelen, maar genoeg om zich niet helemaal lekker te voelen

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:31

Gister was de veearts er ( een andere dan die ze heeft geholpen bij de luchtwegproblemen ) en vertelde ik het verloop bij die van ons.

Ik vertelde dat we ze verhuisd hebben vanwege evt gevoeligheid uit het bos, de darmen hebben aangepakt en dus vernevelen en voer natmaken.

Hij zei ook, dat pre biotica eigenlijk alleen werkt als je het na de medicijnen gebruikt, omdat oa de cubarmix die ze bij ons flink hebben gehad, meer kapot maakt dan je lief is.

Hij vond ze er goed uitzien, maar zou zelf droog verpakt ruwvoer kiezen, waar wij nu hooi natmaken. Hooi heeft onze voorkeur vanwege de gevoeligheid op alles dat verpakt is. Maar goed, denk er nog even over na..........

Hebben jullie veel beestjes in de buurt? Ik zelf denk ook dat het door de medicijnen komt, maar als er veel beestjes zijn, zou ik daar ook naar kijken.
Hoeven kunnen prima vele km's over het harde maken. Als je paardje de hele dag op het zachte staat en je maakt 1 of 2x een rondje onbelast op het harde, is dat echt geen probleem. Het is eerder heel goed. Mits wel juist bekapt.

Durf je het aan om te overleggen nu het goed gaat om te gaan vernevelen met enkel zoutoplossing?

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:22

Superpony, dat ben ik niet met je va eens :o , heb hier kleine kuilpakjes Horse dinner (he kom zo even niet op de naam van producent in Belgie) a 8,00 euro per stuk, ook daar zitten schimmelsporen in heb al een keer proberen te stomen maar pfff dat stinkt zuur :+ .

Tyrcanol, ennn iets gehoord vandaag?

Jet

Berichten: 12122
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:22

Voor iedereen hier met pony's met problemen met de luchtwegen: http://www.nu.nl/binnenland/4773870/omw ... eking.html . Niet alleen kippen veroorzaken dus longontstekingen bij mensen uit de omgeving ( en dus ook bij dieren), maar geiten kennelijk ook. Misschien kunnen jullie eens in je omgeving kijken of er veel geiten in de buurt leven?

Tyrcanol, het lijkt toch aardig rustig momenteel, duim voor je dat dat nog heel lang zo blijft hoor. Ups en downs zal je wel hebben, maar zolang de ups overheersen ga je gewoon lekker door! Als je nu meer over de harde weg gaat dan voorheen, kan dat er best voor zorgen dat hij gevoeliger gaat lopen hoor. Hoe loopt hij op het zachte of in een zachtere berm?

SP, vreemde dierenarts vind ik. Prebiotica geef je normaal gesproken ter voorkoming van iets, probiotica werkt net even anders. Maar om te zeggen dat Pre alleen achteraf werkt vind ik wel vreemd. Net als dat voordroog beter zou zijn voor de jouwe dan droog gestoomd hooi, hoe kan hij dat nou weten? Als het zo goed gaat als je nu doet, zou ik het lekker zo laten.

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 23:32

-O-
Meneer zijn linker buren zijn 100en geiten en 500 meter naar rechts zitten een paar duizend kippen......

Ik reageer morgen even uitgebreid.
Heb inmiddels de da gesproken en ik maak me volgens haar drukker dan nodig is..

Nu vannacht maar even piekeren of we toch niet op korte(re) termijn moeten verhuizen.

Maargoed daar ga ik morgen nog even verder op in. Ze staan nu aan hun avond maal te knabbelen en over een paar uur is het weer ontbijt voor ze.
Dus ik ga gauw te bed :z

Jet

Berichten: 12122
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:37

Ja, ik wil niemand onnodig ongerust maken natuurlijk, maar ik denk dat er veel meer leed door de omgeving wordt veroorzaakt ( zowel voor mens als dier) dan we allemaal met elkaar weten...

Truste Tyrcanol, goed slapen hoor, jij kan het niet helpen dat je in die omgeving zit en voor hetzelfde geld is dat helemaal geen oorzaak bij de jouwe.

Met Da-en is het lastig dat zij een momentopname zien, terwijl jij je dier veel vaker ziet en ook de verschillen tussen "normaal" en abnormaal veel sneller signaleert.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 02:19

Wij stonden midden in het bos en in de wijde omtrek geen andere dieren. Wel wild; zwijnen en reeen.

Ik vind de veearts niet gek hoor. Het gaat erom wat ze allemaal hebben gehad aan medicijnen en dat de merrie er duidelijk last van had. Van bijv cubarmix over zo een lange periode is het ook wel bekend. Op het moment dat ze dat nog krijgen, kun je wel pre biotica geven, maar je maakt het nog steeds kapot met de medicatie. In die zin dus zonde.
Wij hebben ook de pre biotica na de medicatie gegeven en het heeft echt duidelijk zijn werk wel gedaan.

Overigens ben ik darm patient en slik ik het in bepaalde periodes ook en de werking is vrij duidelijk.

Wat betreft het kuil. Het gaat om de balen van een fourage handel in deze omgeving waar hij goede ervaringen mee heeft bij luchtwegpatienten.
Wij stomen het hooi niet, maar maken het nat en dat is wel iets anders.

In onze omgeving ruik je wel de grote varkensboerderijen. Beesten komen niet buiten en ze hebben allemaal ventilatie en het zal echt wel goedgekeurd zijn, maar ik walg wel van de lucht in een bepaalde buurt van het dorp waar we staan.

Vogels zijn heel lastig, want die kunnen overal komen.

Tyrcanol, het verhuizen was voor ons ook weer een stap, maar we wilden het wel testen. Als je werkelijk zoveel dieren in de omgeving hebt, is het wel het proberen waard.
Aan de andere kant, kun je bijna nergens staan straks, omdat er overal wel zaken zijn die irriteren.

Onze merrie is 24 en mn ruin 19. De merrie ken ik 19jaar en is een aantal jaren bij ons weg geweest en de ruin heb ik 15 jaar. Ze hebben nog nooit gehoest en op vele verschillende plekken gestaan.

Omdat ze nu zijn gaan hoesten, is alles irriterend geworden. Als ze hier bovenop zijn, kan het zomaar zijn, dat al die zaken ze niet meer irriteren.
Onze shet heeft een tijd last gehad 8 jaar geleden. Die is daar volledig bovenop gekomen en heeft daarna nooit meer ergens gehoest, nu ook niet. Staan altijd samen, krijgen zelfde eten etc.

Ik zou wel overleggen of je de medicatie kan gaan afbouwen en eventueel kan gaan vernevelen met zoutoplossing en iets extra's voor de weerstand.

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 09:40

Ninx schreef:
Je bent recent veel meer gaan wandelen dan voorheen toch? En dan met name op het harde?

Ik kan me voorstellen dat ie wellicht gewoon wat gevoelig is? Wellicht wat kort geworden? Wat gevoelige zolen misschien?

Die huid kan natuurlijk even een weerstandsdip zijn. Er is nogal wat gebeurt natuurlijk.

Je optimisme lijkt me nog steeds op z'n plaats. Maar misschien even kijken of je zijn voeten een beetje moet beschermen wanneer je veel loopt (wat ik erg goed vind overigens!).
Iets om zijn weerstand op te krikken lijkt me ook een goed plan.
Heb je al eens een goede probiotica gegeven? En doodeenvoudig een kuurtje echinaforce?


Ja dat klopt ik ben recent meer gaan lopen, echter staat hij zelf voornamelijk de hele dag op het beton.
Overigens heb ik de hoefsmid gebeld en ze komt er woensdag terug ijzers onder leggen. Ik heb nog wel hoefschoenen van mijn merrie.
Maar heel eerlijk? Ik kom al tijd te kort en als ik meneer ook nog eerst mee moet nemen naar de andere stal om hem vast te kunnen zetten, schoenen aan te kunnen doen en dan nog moeten gaan lopen.. Dat red ik echt niet :o

Over de probiotica, ik quote even mijn berichtje van 2 pagina's terug:
Tyrcanol schreef:
Hij krijgt probiotica in de vorm van yea sacc

Citaat:
Bevat de gist Saccharomyces cerevisiae, levend en gedroogd voor het behoud van zijn natuurlijke activiteit.
Yea-Sacc bevordert een gezonde pH-waarde en populatie microflora in het colon en de blindedarm en bevordert een gezonde spijsvertering.


En prebiotica in de vorm van combi gold.

Citaat:
Prebiotica. Prebiotica zijn stoffen die eengunstige invloed uitoefenen op de flora van het maag-darmkanaal; doordat ze substraat (voeding) zijn voor de goede flora en ervoor zorgen dat “slechte” flora onder controle wordt gehouden. De microbiële darmflora wordt actueel dikwijls omschreven als het “vergeten” orgaan. Er zijn meer bacteriën aanwezig in het maag-darmkanaal dan cellen in het lichaam. Het is één van de mooiste voorbeelden van synergie tussen gast en gastheer na een eeuwenlange evolutie. Het belangrijkste deel van het immuunsysteem van de gastheer bevindt zich in deze flora. Een goede samenstelling en werking van deze flora in één van de belangrijkste factorenvoor de algemene gezondheid; dit werd aangetoond in honderden wetenschappelijk publicaties. De prebiotica aanwezig inCOMBI zijn een uitgekiend mengsel van verschillende actieve stoffen om ervoor te zorgen dat de flora over een zo lang mogelijk traject van het maag-darmkanaal van het paard ondersteund wordt.


Hij krijgt dus al pro en prebiotica.


Ik ga niet zonder overleg met de dierenarts over op een andere soort.
Dan erbij heb ik pas nieuwe gekocht en dit spul kost een godsvermogen dus dat eet hij eerst maar mooi op :Y)
Al gok ik wel dat jouw optie een stukje goedkoper is dus wel iets om in de toekomst over na te denken :7

Rocamor bedankt voor je berichtje! :)
Zijn hoeven slijten wss iets sneller nu ja.
Overigens heb ik hem gister betrapt op zeer uitgebreid schuren, dus het is puur jeuk en heeft niks te maken met HB gelukkig.

Superpony, cubamix zegt mij helemaal niks eigenlijk.
Mick krijgt zijn medicijnen, dan gaan we lopen en dan krijgt hij de pre en probiotica's.
Wij voerde eerst voordroog, maar op aanraden van de DA terug over gegaan op (gestoomd) hooi. Dat zou beter voor de darmen zijn (zuurte graad) en uiteraard ook beter voor mijn IR pony. Hooi natmaken vond onze DA overigens niet genoeg, dan verkoos ze toch de voordroog. Vandaar dat we nu dus stomen.

Hier zitten niet heel veel beesten, wat vliegen en heel af en toe zie je een bouw.
Hij staat op de paddock met een betonnen uitloop, en gezien meneer het verkiest om op de beton te gaan staan gaan zijn hoeven natuurlijk wat sneller achteruit.
Wij reden voorheen ritten van 35km en had er toen ijzers onder zitten, de ijzers heb ik er af gelaten en sindsdien is hij niet meer bekapt. Wel correct bijgevijld natuurlijk maar kappen is niet nodig geweest.
Ik heb een hele kundige smid, daar twijfel ik niet over.
Wellicht niet de ideale oplossing, maar voor nu wel de gemakkelijkste oplossing om terug op ijzers te gaan.

Inmiddels heb ik de DA gesproken, we hebben een kuur van 6 weken flixotide en combivent, deze maak ik gewoon netjes af en voor die tijd ga ik niet (op eigen houtje) dingen veranderen. We hebben afgesproken dat we na volgende week (de 6e week) overgaan op 1x per dag vernevelen met flixotide en combivent. In deze week kijken we hoe het gaat en overleggen we weer met de DA.

Jet zoals ik dus gister avond ook al zei.. de kippen en de geiten... -O-
Heb het er met vriendlief al over gehad, sowieso wil ik ze (tijdelijk) verhuizen om te kijken of het verschil maakt.
Echter ga ik dan en een stukje verder weg ( nu staan ze praktisch aan huis) en geef ik de controle min of meer uit handen.
Beide hebben een moeilijk dieet, olietje daar, pilletje hier, poedertje daar.. Dat moet de pensionhouder maar net willen doen.
Mijn merrie heeft PPID en voor haar is het belangrijk dat ze iedere dag rond hetzelfde tijdstip haar prascend pil krijgt. Hoe ga ik dat doen? Zelf iedere dag op het zelfde tijdstip op en neer? Gaat me dat lukken? In de middag, nee dat lukt niet, want werk loopt regelmatig uit. Moet ik dan nog vroeger uit mijn bed om voor mijn werk (4.15 uur) eerst de pil te gaan geven? Dat zou inhouden dat ik 110KM moet rijden alvorens ik op mijn werk ben -O-
Ik kan het natuurlijk aan de pensionhouder vragen, maargoed hoe strikt is hij daar in? Hij werkt ook gewoon nog naast zijn stal.

Hij loopt in de berm hetzelfde als op het fietspad, enkel de steentjes op de pad zijn echt een groot probleem.

Superpony, je bent wel een beetje aan het "hameren" op de zoutoplossing, daar gaan we echt wel naartoe, maar we hebben een kuur die we toch af zullen moeten maken. Maar zoals ik hierboven ook al beschreef gaan we na volgende week afbouwen :)
Wat bedoel je qua extra's voor de weerstand?

Jet nog even terugkomend op jou.
Het erge geluid heeft hij ook in de kliniek gemaakt, ik heb alle filmpjes die ik heb op gestuurd dus de DA heeft alles gezien en gehoord.
Wat ze me gister zei is dat ik me echt niet moet focussen op het geluid, hoe afgrijselijk het ook klinkt.
Zij zegt: Ik zie een vrolijke pony, met de oogjes mooi fris open, oortjes er op en hoofdje mooi omhoog. Ze ziet geen pompende pony, met zijn hoofd alleen maar laag, die niet meer wil lopen en/of komen eten. Ze hoort alleen een afgrijselijk geluid wat ontstaat in de bovenste luchtwegen en de luchtpijp, natuurlijk heeft hij het op dat moment wat lastiger maar zolang hij niet staat te pompen en naar adem te snakken is er "niks" aan de hand en kunnen we gewoon voort.

Super fijn om te horen natuurlijk maar wel ontiegelijk lastig. Voor nu ga ik me dus proberen te focussen puur op de ademhaling en stop ik oordoppen in voor het geluid.
Vanmorgen hebben we 2.55 km gelopen en dat ging super goed, heb extra goed op zijn flanken gelet en daar zag ik niks geks. Heel afentoe een klein gorgeltje tussen door maar ook op dat moment niks te zien bij de flanken.

Wat zijn hals betreft, erg veel eiwitten/suikers krijgt hij niet. Het enige wat ze kan bedenken is de hoeveelheid kruiden in de wiesencobs, deze laten we daarom vanaf vandaag achterwege en zou het als het de wiesencobs zijn met een week anderhalf over moeten zijn.
Is het dat niet gaan we naar het volgende kijken. Stapje voor stapje en niet gelijk de hele boel omgooien.

Vanmiddag was ik zijn hals even met betadine shampoo en daarna kijken we dus wel verder.

Opgeven is dus volgens de DA van de Bosdreef nog absoluut niet aan de orde. :)

Volgens mij las ik ook nog ergens de vraag hoe lang hij al de flixotide en combivent krijgt.
Wij zitten nu op week 5. De 8 dagen in de kliniek heeft hij het ook gehad dus dat maakt het nu 6 weken.

Jet

Berichten: 12122
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:40

Kijk, ik vind het een heel goed advies van de Bosdreef! Kijk naar de ademhaling en naar de uitstraling van je pony, eet hij goed, kijkt hij vrolijk, dan gaat het goed met hem. Paarden met cornage maken vaak ook een rotgeluid, maar die kunnen daar ook heel lang mee leven.

Je doet het super hoor en ik weet ook niet of verhuizen wel de beste optie is, daarin kan ik je niet raden. Onze stalhouder is wel consequent in het voeren van medicatie als je het maar duidelijk in bakjes klaar zet. En als je paard 's avonds maar binnenkomt in de zomer, dat dan weer wel. Ik snap je zorgen dus wel bij een nieuwe stal waar je het niet meer allemaal zelf in de hand hebt. Ik zou voorlopig denk ik nog even blijven staan en zien hoe het na het afbouwen gaat, als het hetzelfde blijft en niet weer verergert kan je misschien best wel blijven staan. Overal is wel wat hoor en voor hetzelfde geld reageert hij bijvoorbeeld op berkenpollen om maar een dwarsstraat op te noemen en heb je die in je nieuwe omgeving weer veel...
Probeer voorlopig je maar af te sluiten van het geluid en te genieten van een blije pony.
Terug op ijzers lijkt me een goede oplossing, het kan goed dat hij wat dunne zolen heeft en daardoor wat gevoeliger is gaan lopen.

OleJon
Berichten: 2528
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:45

Jet schreef:
Kijk, ik vind het een heel goed advies van de Bosdreef! Kijk naar de ademhaling en naar de uitstraling van je pony, eet hij goed, kijkt hij vrolijk, dan gaat het goed met hem. Paarden met cornage maken vaak ook een rotgeluid, maar die kunnen daar ook heel lang mee leven.

Je doet het super hoor en ik weet ook niet of verhuizen wel de beste optie is, daarin kan ik je niet raden. Onze stalhouder is wel consequent in het voeren van medicatie als je het maar duidelijk in bakjes klaar zet. En als je paard 's avonds maar binnenkomt in de zomer, dat dan weer wel. Ik snap je zorgen dus wel bij een nieuwe stal waar je het niet meer allemaal zelf in de hand hebt. Ik zou voorlopig denk ik nog even blijven staan en zien hoe het na het afbouwen gaat, als het hetzelfde blijft en niet weer verergert kan je misschien best wel blijven staan. Overal is wel wat hoor en voor hetzelfde geld reageert hij bijvoorbeeld op berkenpollen om maar een dwarsstraat op te noemen en heb je die in je nieuwe omgeving weer veel...
Probeer voorlopig je maar af te sluiten van het geluid en te genieten van een blije pony.
Terug op ijzers lijkt me een goede oplossing, het kan goed dat hij wat dunne zolen heeft en daardoor wat gevoeliger is gaan lopen.

ik ben het wel met jet eens, eerlijk gezegd. verhuizing geeft stress en is ook niiet goede weerstan en mick zit nu aan de medicijnen. ds bepaalde dingen uitsluiten gaan nog niet. en je moet ook aan jezelf denken

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:58

Ik bedoel ook zeker afbouwen of overstappen in overleg. Niet op eigen houtje. Maar je hebt nu die problemen en dat zou door de medicijnen kunnen komen. Er wordt echt nog weinig aandacht besteed bij paarden aan bijwerkingen.
De reden dat wij hebben gekozen voor vernevelen met zoutwater is dat we puur het effect van vernevelen zelf wilden zien en ze al erg veel medicijnen hadden gehad, die duidelijk ook negatief effect hadden. Wij deden het vernevelen er eerst bij, dus naast de medicijnen en nu alleen maar het vernevelen nog.

Als je maar 2,5 km op harde loopt, zou ik zelf geen ijzers kiezen. Maar je moet wel iemand hebben die goed kan bekappen. Hoefschoenen zijn wel gedoe.

Ze staan toch samen? Wij hebben onze 4 lopend verhuisd en zijn dan erg relaxed, als ze maar samen zijn. Alleen de merrie kon op de nieuwe plek, moeilijk alleen staan. Dus met vernevelen riep ze haar zoon, die dan netjes erbij kwam staan. Ze zijn nu positief verandert, maar het is wel een grote gok. Je weet wel wat je hebt en nooit wat je krijgt.

Ik heb jaren gezocht naar een plek waar we eigen hooi mochten voeren. Hooi bevalt ons vele malen beter dan kuil of voordroog. Maar stomen is geen optie. Ik heb laatst op een stal met een stomer gewerkt en dat zou voor ons heel lastig worden. Wij voeren 2 a 3 balen en vullen 1x per dag. Nu hebben we ook niet genoeg ruimte of stroom capaciteit om te stomen.

Onze veearts had zelf positieve ervaring met het voordroog van een adres in de buurt, bij een luchtweg patient. Maar het nadelig effect op de darmen bij die van ons, vind ik niet het proberen echt waard.

We hebben erg mooi hooi en ik merk wel iets verschil. Laatst had ik hier na verhuizen een pluk oude kuil gepakt. Mijn ruin hoestte zich meteen een slag in de rondte en stopte zelf met eten. Hij draafde een rondje en was klaar. Daarna kwam ons eigen hooi en maakte het nat en ze waren rustig.

Het is lastig. Onze merrie is 24 en was erg benauwd. Nu is ze zo rustig, maar durf haar nog niet een rondje mee te nemen. A) ze moet het bos weer in dan en B) belast is het toch meer inspanning. Eerder nam ik haar dan ernaast mee, maar dat gaat nu vanwege de weg iets lastiger.

Verhuizen kan helpen, maar er is overal wel wat. En zoals ik al zei. Je pony reageert omdat hij wat mankeert, dus zal snel op iets reageren.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:07

Dat van die geiten en kippen is wel interessant..... maar die fijnstof wordt door meer dieren uitgestoten toch? Lijkt mij dan althans... wanneer dit bij geiten ook het geval is, zal het bij varkens wellicht ook zo zijn?

Verhuizen geeft altijd stress..... ik zou toch maar even soms je handen voor je ogen doen en het proberen zo nu en dan los te laten. Paarden hebben vaak gewoon echt tijd nodig, tijd en geduld.
Wij willen vaak snel resultaat zien (dan heb ik het ook tegen mezelf), en dan wordt je wanhopig soms.
Al met al ben je denk ik al zo'n eind gekomen, ik zou je regime gewoon nog meer de tijd geven.

Voor mijn gevoel zijn veel paarden aan het tobben met hun luchtwegen. Ik kom het overal tegen. Of valt het me gewoon meer op?

Goed dat je even naar zijn voetjes laat kijken.

Mmm, ik heb mijn antwoord al gevonden:
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2116006 ... chten.html

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:42

Het is best lastig hoor. Wij waren bezig, onderzoeken, medicijnen, maar dan heb je nog steeds een benauwd en een hoestend paard. In pension veel commentaar gekregen. Daar had ik het nog over met de veearts. Je doet wat je kan, maar moet ook weer weg en hopen dat alles op den duur gaat helpen. Maar op het moment dat je ze nog hoort, is het echt heel erg vervelend. Vooral als je zo je best loopt te doen.

Er is overal verontreiniging, maar op sommige plekken stinkt het echt.

Vroeger reden wij buiten in de buurt van een fabriek waar ik echt misselijk van werd.

Nu staan we vlakbij grote varkensboerderijen, die ik ondanks dat alles dicht zit, echt ruik. Ik ruik het nog als ik thuis kom, zo zit het in mn neus. Snuit sowieso je neus eens na een dagje stal....
Als je eraan gewend bent, of je er niet aan stoort, zal het wel minder hinderlijk zijn.

Wij woonden een aantal jaren aan grote landerijen en kregen ook echt bergen stof binnen. Als het niet ruikt, stoor je je er minder snel aan, maar het is wel aanwezig. Als ik mn ramen open had, had ik elke dag een flinke laag zwarte stof liggen.

In Amsterdam hebben flatbewoners aan de ring toen witte lakens buiten gehangen om te bewijzen wat er allemaal in de omgeving hangt.

Maar feit is wel dat je dan nergens meer kan wonen en overal wat is. Gezonde mensen en dieren, zullen er minder last van hebben. Maar ben je eenmaal gevoelig, is alles eerder een extra probleem. Dan zou alleen aan de kust nog een optie zijn, denk ik?