Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 13:43

Ach ja natuurlijk,ik moet haar gewoon een deken op gaan doen.Ze heeft natuurlijk veel energie nodig om warm te blijven s'nachts. Wat stom dat ik daar niet aan dacht. Thnx. Vala.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:17

Ik hoop voor jou dat ze nog lang goed blijft met deze kuur! Ze ziet er (ondanks een tikkeltje ingevallen) wel nog erg goed uit!

Die nachtmerries, die ken ik! Verschrikkelijk, maar toch proberen kalm te blijven als je ze hebt.. Ik hoop van harte voor jou dat ze niets aan de hand krijgt als je in het ziekenhuis ligt!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:55

Lekker warme deken, merriebrok (zit extra veel vitamientjes in en lekker dagelijks slobber.. Doet wonderen voor de oudjes..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 11:19

Gistermiddag heeft ze een warme waterdichte deken op gekregen.
Ik ben alleen een beetje bang dat ze mager word door pijn.Maar hóe kom ik erachter dat ze pijn heeft?
Je ziet er eigenlijk niks aan,ze is vrolijk,eigenwijs aan het worden.Wel zonderd ze zich meer af van de groep. Zou dat een teken kunnen zijn?
Zit helemaal in de dikke stress.Niet alleen vanwege fyanne maar ook vanwege de operatie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:26

Je zou kunnen kijken hoe ze reageert op een pijnstiller.
Knapt ze daar duidelijk van op, dan heb je je antwoord...

En sterkte :(:)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:28

Oh gohya wat verdrietig allemaal. Super dat je haar op alle mogelijke manieren probeert te helpen.

Wat Shirley zegt vind ik een hele goede, zie je dat ze zienderogen opknapt van een pijnstiller dan weet je genoeg.

Sterkte, het zit je allemaal niet mee. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:41

AFzonderen kan een teken zijn ja, en idd pijnstilling proberen, dan zie je het vaak snel genoeg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 11:53

Goede tip Shirley, thnx. dat kan ik idd. eens proberen. Zou dat dan Metacam moeten zijn? of een gewone lichte pijnstiller?
Mijn gevoel zegt nu ook dat ze achteruit gaat.Gister oud,bruin bloed uit de neus met slijm.Leek wel of het uit een wond kwam.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:40

Sorry dat ik dit typ want dit is ontzettend moeilijk voor je. De vraag is of het het waard is om haar nog eens een winter te laten meemaken. Een winter kan zwaar zijn voor een zwakker paard. Heb je de garantie dat ze na de winter nog kan genieten van de lente en de zomer? Dit is misschien ook belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Nogmaals heel veel sterkte :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 12:50

Riel dat is wat ik nu idd. begin te denken! want wat áls ze opeens hard achteruit gaat?
En is het paardwaardig om haar 'goed' te houden d.m.v. medicijnen? Ze is nu eenmaal Terminaal,dat staat vast,moet ik haar dan zo lang mogelijk goed blijven houden,of zeg ik:je hebt een goed leven gehad bij mij,nu kan je nog pijnloos gaan.
Zo moeilijk dit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:00

gohya schreef:
Riel dat is wat ik nu idd. begin te denken! want wat áls ze opeens hard achteruit gaat?
En is het paardwaardig om haar 'goed' te houden d.m.v. medicijnen? Ze is nu eenmaal Terminaal,dat staat vast,moet ik haar dan zo lang mogelijk goed blijven houden,of zeg ik:je hebt een goed leven gehad bij mij,nu kan je nog pijnloos gaan.
Zo moeilijk dit.

Ik moet bekennen dat ik niet alles heb gelezen, maar in grote lijnen is het wel duidelijk. Ik begrijp heel goed je gevoelens. Ik heb hier zelf twee paarden staan met problemen die alleen erger worden. (daar komt hier dan ook nog een fikse achteruitgang van inkomen bovenop door ziekte) Ik heb, na veel piekeren, besloten om ze niet meer door de winter te laten gaan, maar in november een einde eraan te maken. Ik weet dat de winter voor minstens 1 van hen erg zwaar is en denk gewoon dat het beter is om haar dat te besparen. Want het is altijd de vraag of je een dier nog net iets langer wilt houden voor het dier zelf of omdat je het afscheid moeilijk vindt. Ik denk zelf het laatste (in ieder geval bij mijzelf) De keuze moet je altijd zelf maken, maar het is goed om in overweging te nemen hoe de winter voor haar is en of je het zelf trekt als straks de tumor opeens wel springt (heb ik bij een hond meegemaakt en dat is echt geen prettig gezicht) Je mag altijd pb'en omdat ik in hetzelfde schuitje zit. (met twee paarden nota bene)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:55

Zo'n tumor springt niet zomaar hoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 15:56

maikeltje schreef:

Ow dat zei de D.A. toen tegen mij,dat die tumor opeens kon springen. En dat dan het bloed eruit stroomt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:58

Dier heeft toch heel wat fijne jaren gehad? Waarom dan nog maar blijven rekken met een groot risico dat ze pijn heeft of gaat krijgen en dan nog juist een heel zwaar einde te krijgen?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:36

Heel lastig om te beslissen wanneer is het moment daar. Stel jezelf de vraag haalt ze nog voldoening uit haar leven? Afzonderen is al een teken dat ze zelf al aanvoelt dat het niet goed gaat. In een kudde zal een ziek dier zich ook afzonderen en sterven. Wij hebben afgelopen zomer een paard in laten slapen en die zonderde zich ook af. Krijgt ze nu minder voer(gras) dan zou daardoor kunnen komen dat ze afvalt als dat niet het geval is dan is het waarschinlijk een teken van pijn. Een tumor kan idd maar zo een keer springen. Dat moet je niet willen dat ze op die manier moet sterven. Heel veel sterkte gewenst met het nemen van een beslissing. Jij kent het paard het beste en weet wanneer het genoeg is. Ik zelf zou het risico niet aandurven dat de tumor springt en ze in ademnood komt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:36

maikeltje schreef:

Ja, dat kan hij wel doen. Dat heb ik twee keer bij honden meegemaakt en ik denk niet dat het voor paarden anders is . De d.a. heeft dat ook genoemd tov TS

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:52

Wat vind jij paardwaardig en voldoet hetgeen je bij je paard ziet hieraan?

Testen of er sprake is van pijn kun je inderdaad doen door het geven van pijnstilling (even overleggen met dierenarts) als ze dan verbetert dan weet je inderdaad dat er sprake is van pijn. Een paard met de diagnose die de jouwe heeft zou ik niet door laten lopen op pijnstillers... ze wordt niet meer beter en de pijnstillers hebben toch ook weer zo hun effecten op de lever. Maar misschien is het tijdelijk geven wel een geruststelling voor je omdat je dan net even wat meer weet.

Overigens zou ik me wel bedenken of je haar zo de winter door kunt krijgen (zelfs als er geen pijn is) ze is nu al af aan het vallen en het is nog niet eens november. De winter kan een behoorlijk zware periode zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 19:02

Wat betreft de winter doorkomen,daar heeft ze nooit problemen mee gehad.Ze had deze tumor vorig jaar ook al,maar toen was die wel kleiner.Blijkbaar heeft ze hem al ruim 2 jaar en is het allemaal nóg langer geleden begonnen,nog voor ik haar kocht.Ze kreeg toen al bloedneuzen,helaas had de toenmalige eigenaar er nooit een D.A, bij gehaald.Bij mij is de D.A. er 3 x voor geweest,maar die vond het niks,waren adertjes die sprongen.Ik geloofde hem,dom,dom,dom,denk ik nu.
Na de operatie,zodra ik wat beter te pas ben,ga ik overleggen met de D.A. wat hij ervan vind wat de beste keuze is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:22

liljebo schreef:
maikeltje schreef:

Ja, dat kan hij wel doen. Dat heb ik twee keer bij honden meegemaakt en ik denk niet dat het voor paarden anders is . De d.a. heeft dat ook genoemd tov TS

Die van mij loopt al ruim 4 jaar met deze tumor, duidelijk zichtbaar.
Tumorweefsel is kei hard. Veearts komt regelmatig controleren en heeft nooit iets gezegd van dat het kan springen. Hooguit dat bv het oog in de verdrukking komt.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:28

ik heb ook een keer tumor gesprongen gezien hoor... die zat op de staartwortel zeg maar, dus kan wel degelijk..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:40

Mij is destijds verteld dat het afhangt van de soort tumor of hij sterk doorbloed is of niet. Is het een vorm met een sterke dorbloeding is de kans best aanwezig dat hij openspringt ( bij inspanning bijvoorbeeld, als ze ineens een gekke bui zou hebben en bokkend door het land zou gaan). Is het een tumor die nauwelijks doorbloed is, is dat gevaar een stuk minder groot. In de tijd dat mijn paard Tineke de diagnose kreeg ( die had er trouwens ook al zeker vier jaar last van af en aan), 1999, werd me gezegd door de behandelend DA dat geen biopt durfde te nemen om te zien of het goedaardig of kwaadaardig zou zijn, vanwege het risico op een groot bloedbad ( bij een paard dat dat ook nog eens bewust mee zou maken). Ik heb haar een maand later laten gaan. Ze deed niet meer mee met de andere paarden als die hun gekke tijdje hadden in het land, ze stond veel buiten de groep, ze werd weer net zo zuur als ze op de manege was geweest voordat ik haar had, duidelijke symptomen van pijn voor mij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:39

Het zal inderdaad van het soort tumor afhangen. Maar het kan inderdaad wel degelijk, want ik heb het twee keer meegemaakt. Als de da van TS zegt dat dat risico er is, zal het ook hier om een tumor gaan die kan springen.
Misschien is de tumor bij Maikeltjes paard dan een tumor zonder noemenswaardige doorbloeding?

Het is altijd een kwestie van afwegen en zelf kies ik er dan ook altijd voor om de prognose met een of meerdere dierenartsen te bespreken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 08:30

Mijn D.A. zei toen al dat deze tumor kan open springen en dat het dan een bloedbad word.
Dit wil ik sowieso voor zijn en ga daarom wat bespreken met de D.A. zodra ik weer wat beter ben na de operatie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:55

Lijkt mij inderdaad het beste wat je kunt doen. Sterkte met je operatie en het opknappen. Dat is op dit moment het belangrijkste. Voor het paard maakt het niet uit of je je je beslissingen nu neemt of over een paar weken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 09:59

Dank je liljebo.
Zolang Fyanne goed gaat,is er nog tijd voor de beslissing.Ze is in goede handen bij de verzorgsters [met ook volwassenen erbij],en als er iets is,appen ze mij sowieso.