[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:22

Rontgenfoto's heb ik afgelopen week laten maken, waarop een kanteling van het hoefbeen te zien is (en ook iets afbraak van botweefsel aan de punt van het hoefbeen).. Metacam en buut sloegen niet echt aan, ascal en tranquigel heb ik nooit gehad? De acute fase is ook al voorbij volgens mij dierenarts want de hoeven zijn niet warm meer en geen kloppende pols, maar hij loopt nog steeds slecht :(

Jannepauli

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:24

Tja.. als er kanteling is zul je het in die hoek moeten zoeken; hetzij goed laten bekappen of speciale ijzers. Hoeveel buut geef je?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:43

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:05

Bedankt voor jullie ideeen. Interessant topic over Megan, wat hebben jullie samen veel overwonnen zeg!

Ik geef nu geen buut meer omdat we al over de 2 weken zaten en het weinig effect had.. Ik gaf een half zakje per dag (voor een shetlander van 200 kilo). Mijn da gaf een verkeerde diagnose maar omdat ik het niet vertrouwde ben ik naar de kliniek gegaan. Helaas was toen de acute fase al voorbij en had verdere medicatie als bloedverdunners weinig nut meer.

Nu komt het dus aan op goed bekappen, maar dat vind ik ook lastig want iedereen zegt wat anders.. Je hebt zoveel verschillende ideeen, wel speciaal beslag of niet (mijn eigen hoefsmid wil hem liever niet nagelen maar had het ook over plakbeslag), natuurlijk bekappen of niet (ik heb daar tot nu toe niks mee maar het klinkt ergens ook wel weer logisch vind ik).. Ik zat inderdaad voor nu ook te denken aan hoefschoentjes om het minder gevoelig te maken maar ga me er even verder in verdiepen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:10

Dunner wordende zool schijnt ook bij PPID te horen, werd mij verteld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:55

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:58

Heel sneu, maar wel heel goed om te lezen dat deze "victor" luisterde naar de adviezen en toegaf niks van paarden te weten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:36

Ik dacht al dat het me bekend voor kwam. Maar ik heb in november een theorie les over hoeven bij haar gevolgd en in maart ga ik een praktijkles doen. Is heel interessant. Nou wist ik er al best wat van (schade en schande...), maar ik heb er heel wat meer inzicht van gekregen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:51

Siersma schreef:
Heel sneu, maar wel heel goed om te lezen dat deze "victor" luisterde naar de adviezen en toegaf niks van paarden te weten.

Ik vind het vooral sneu om te lezen dat een pony met acute HB geen pijnstilling/medicatie krijgt, dat de PPID niet behandeld wordt, dat er blijkbaar niet erg veel toezicht is en dat er gewoon maar wat wordt aangerommeld op alternatief gebied terwijl deze pony de zorg door een VA onthouden wordt... Maar dat ben ik.

Hemelen is overigens een heel waardig alternatief, als we toch alternatief willen blijven, in situaties waarin een eigenaar blijkbaar geen geld voor goede behandelingen heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:11

randalinpony schreef:
Siersma schreef:

Ik vind het vooral sneu om te lezen dat een pony met acute HB geen pijnstilling/medicatie krijgt, dat de PPID niet behandeld wordt, dat er blijkbaar niet erg veel toezicht is en dat er gewoon maar wat wordt aangerommeld op alternatief gebied terwijl deze pony de zorg door een VA onthouden wordt... Maar dat ben ik.

Hemelen is overigens een heel waardig alternatief, als we toch alternatief willen blijven, in situaties waarin een eigenaar blijkbaar geen geld voor goede behandelingen heeft.

Helemaal mee eens!

Als Blacky nu HB met complicaties krijgt dan is het wat ons betreft einde verhaal.
De kans dat het terugkomt bij een pony met PPID is zo groot en de pijn zo erg dat wij in overleg met de behandelend dierenarts daar de grens hebben getrokken.
Een lichte HB zonder kanteling van het hoefbeen zullen we wel behandelen.

Overigens is dit nu niet aan de orde, het gaat echt fijn met hem. Hij staat nog altijd 24/7 buiten en heeft onbeperkt voordroog tot zijn beschikking. Natuurlijk staat hij in een fijne groep, maar niet iedereen vindt het fijn als ik zijn/haar pony op Bokt zet, daarom weer een foto van hem alleen.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:58

Blijkbaar was er toch geld voor behandeling, want die bekapper zal ook niet voor niks zijn gekomen. Hemelen vind ik ook een goede optie, als er geen zicht is op herstel. Maar deze pony is dus wel hersteld en is nog best lang pijnloos door het leven gegaan.

Zelf was ik ook blij dat ik na een ongeluk niet meteen werd afgespoten. Heb ook heel veel pijn gehad en duurde lang. Bovendien is het niet helemaal goed gekomen en heb ik er nog best eens last van. Maar dat vind ik geen reden im meteen maar te gaan hemelen.

Maar dat ben ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:25

En toch krijg ik een rare smaak in mijn mond van zulke "succes" verhalen. Klinkt mij idd meer in de oren, als verkapte reclame voor de bekapper zelf...

Ik kan er namelijk met mijn pet niet bij, dat er geen geld is voor prascend, als je wel op regelmatige basis een natuurlijk bekapper laat komen, zijn toch ook de goedkoopste niet.
Wat mij nog het meest stoort in dit verhaal is dat bekapper in de schoenen van de DA is gaan staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:07

Laatst had ik een gesprek met een jonge DA, die in dienst is bij ern oudere DA. 'Vroegah' ging alles zo n beetje op gevoel, want heel veel medische apparatuur was er nog niet. Nu is er zoveel apparatuur, dat men alleen nog naar testjes kijkt en als daar niks uit komt, weten ze het ook niet meer.

Ik moet zeggen, dat ik in het 'alternatieve' circuit meer heb kunnen oplossen dan bij de 'gewone' DA. Uiteraard komt eerst de DA erbij, maar als die afhaakt (en dat gebeurt best regelmatig. Want dan wordt het inderdaad hemelen), ga ik zelf op zoek. Natuurlijk heb je ook hopeloze gevallen erbij. Ik heb ook 2 ponies laten inslapen, omdat ik het niet verantwoord vond om verder te dokteren. Maar vaak is er aan het eind van de DA nog heel veel mogelijk. En dan vraag ik me toch af waar ik mijn geld dan beter aan uit kan geven. Want de DA kosten zijn ook niet mals en gebben me vaak genoeg niks opgeleverd.

Met zaken als prascend ben ik het ook eens. Dat zou ik natuurlijk ook geven. Maar als deze pony nog zolang pijnvrij kan wandelen zonder prascend (en dan ga ik er even vanuit dat dat ook zo is), wie ben ik dan om dat te veroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:15

Mee eens hoor Fabster! Maar hier is duidelijk nooit cushing vastgesteld, sterker nog er word zelfs gemeld dat ze blij was dat de DA niet ingeschakeld was, want die werd dr. Death genoemd. Ik vind dat gewoon niet professioneel overkomen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:58

tiwi1969 kijk je wel uit met Blacky op gras ivm HB? Het fructaangehalte op bevroren grond in combinatie met zon is hoog met alle risico's van dien. Nou weet ik niet waar jouw huisje met tuintje staat, maar hier kun je per dag bekijken hoe het ongeveer zit http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:02

Ik meld me ook weer even. Helaas vorige week vastgesteld dat mijn paard toch licht bevangen was aan beide voorhoeven en een hoefzweer er bovenop, daarbij ook ontsteking aan zijn knie door een stom oppervlakkig wondje. Kreeg novacam, hierdoor liep hij een stuk beter en ook de zweer is er uit gegaan. Nova cam had ik gehalveerd en ook toen liep hij goed. Helaas vandaag toch weer slecht dus weer volledig moeten geven. Prascend opgehoogd van 0,75 naar 1 Mg en over een maand een nieuwe bloedtest. Ik hoop dat deze dosis aanslaat!! :(

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:33

Vervelend die bevangen paardjes, fijn dat de pijnstilling wel werkt. Nu hopen dat de medicijn verhoging werkt! Ik vind gras met dit weer ik extra eng, zelfs met gezonde paardjes..

Mijn pony lijkt de laatste paar dagen weer wat beter te lopen gelukkig, geen idee waar het aan ligt maar ben er blij mee! Hij ligt ook een stuk minder en komt weer naar mij toe gewandeld :-) hoop dat een blijvende stijgende lijn is.

Ik heb vandaag ook de eerste doos Prascend binnen gekregen met een omschrijving hoe ik het moet geven. Pony moet een halve tablet,staat niks bij van opbouwen maar ik begreep uit dit topic dat dat wel moet. Dus ben van plan 5 dagen 1/8,dan 5 dagen 1/4 en dan langzaam tot half tabletje opbouwen in 10 a 14 dagen.

Maar dan nog iets, in de beschrijving staat ook dat ik de tablet moet oplossen en in de ochtend met een spuit in zn mond moet geven.. Waarom perse sochtends? Doen jullie dat ook? Ik ben er alleen savonds namelijk,kan er niet voor werk heen..

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:41

Ik geef het gewoon savonds met wat brokjes. Welk elke dag omstreeks dezelfde tijd. Werkt prima!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:04

Ik geef het ook gewoon 's avonds in een stukje brood.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:21

Gelukkig! Ja dat hij erbij zegt oplossen in water komt omdat mijn pony een zeurpiet is met tabletjes en dat had ik hem al vertelt (ga wel eerst proberen met brood of voer ofzo).

Maar fijn dat t ook savonds kan. Dat scheelt mij heel veel!

Ik wil proberen die pillen te snijden met een pillensnijder, benieuwd of dat lukt!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:23

Het gaat er vooral om dat het idealiter elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip gegeven wordt ivm het opbouwen en zo constant mogelijk houden van de spiegel. Mirah krijgt het elke ochtend omdat dat hier het meest praktisch is. Gewoon met een stukje brood.

Een pillensnijder is ideaal! Ik heb er eentje van reisartikelen.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:40

Goedemorgen, ik heb een vraagje over de pracsend. Mijn pony is onlangs gediagnosticeerd met ppid. Hij had een zeer hoge waarde >1250.
Op advies van jullie begonnen met 1/4 tablet ivm de vele nare bijwerkingen (da adviseerde direct te beginnen met 1 tablet). Gister en eergisteren heb ik de dosis verhoogd naar een 1/2 tablet. Ik merk toch dat hij sinds een paar dagen zijn hooi laat staan. Vanmorgen lag er nog hooi van gisteravond in zijn stal en nu staat hij wat slomig buiten met een volle hooizak met hooi in zijn stal. Dit hoort niet bij hem.

Ik zal zo even temperen en de da bellen voor advies.
Hebben jullie hier ook ervaringen mee? Adviezen? Of is dit iets waar we even doorheen moeten omdat zijn lichaam aan de medicatie moet wennen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:34

De Prascend kan de eetlust beïnvloeden dus ja dat kan aan de hogere dosis liggen. Mijn paard heb ik laatst ook een kwartje verhoogd en hij had ook een paar dagen minder eetlust.

De pillensnijder werkt bij mij goed bij de Prascend.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:37

Onze pony had ook last van bijwerkingen, sloom en in zichzelf gekeerd, na het ophogen van 1/4 naar 1/2.
Die hebben we weer terug gezet naar 1/4 om na een paar dagen via 3/8 naar 1/2 op te bouwen en dat is super goed gegaan.

Had de DA ook een reden om meteen met 1 te beginnen?
Bij onze pony staat nog een dier met PPID, die begon met een dikke 600 en na een maand of 4 op 1/2 pil zat die op 30. (ik weet niet of ze dezelfde metingen vergelijken, is niet mijn pony)
Onze pony zat op 24(omgerekend 109) hoe die nu is weet ik niet, moet nog getest worden als de DA een keer voor andere zaken op stal is. Voorlopig kijken wij naar zijn beeld en dat is flink opgeknapt na de start met Prascend.

Het valt mij op dat de meeste DA's het opbouwadvies niet geven en klakkeloos de bijsluiter volgen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:44

Bij mijn paard is ong 2, 2 1/2 jaar geleden cushing geconstateerd. Advies was om te beginnen met 1 pil. Paard werd heel agressief. Zijn grote (paarden)vriend en weidemaatje werd constant aangevallen. Toen terug gegaan naar een kwart en opgebouwd naar een halve pil, en daarna 3/4 pil. Hier heeft hij ongeveer een jaar opgestaan. Vervolgens een jaar op 1 pil en sinds kort heeft hij er een kwartje bij.