Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:47

Ik vind het wel top hoor dat je het paard nog een kans geeft op een fijn leven.
Want dat verdiend het :j :D

Super van je dat je het wilt proberrn +:)+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:52

Natalie36 schreef:
Fijn dat je in ieder geval eindelijk een idee hebt van wat er is en wat je kan doen. Laat je niet gekmaken door de discussie wel/niet inslapen, jouw paard, jouw beslissing . Zolang je hier over 10 jaar met een goed gevoel op terug kan kijken heb je het goed gedaan ongeacht of rel er dan wel of niet meer is
Ik blijf je nog even volgen

Is dat wel zo? Ja, goed voor jezelf maar is dat de maat wanneer het besluiten over een ander betreft?
Is dat ook goed voor die ander, je paard in dit geval?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:00

Dit topic is niet bedoeld om het erover te hebben wanneer je je dier laat inslapen.
Denk dat het beter is als dat in een ander topic gebeurd,
zou zonde zijn als het hier weer een welles nietus spelletje van voor en tegenstanders gaat wordem.

Zou het fijn vinden om gewoon te volgen hoe het met haar paard verder gaat, en ze maakt ongetwijfeld de juiste beslissing :j

pleiada

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:11

Ik vind het niet leuk naar TS toe dat mensen via internet adviseren het paard in te laten slapen..Een paard kan ook lichamelijk een moeilijke periode door maken en als je weet wat het is en of het te behandelen is toch weer opknappen..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:14

TS heel veel sterkte met de volgende stappen, hopelijk zijn ze positief en zoniet heb je in ieder geval
er vanalles aan gedaan om haar te helpen.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:46

Ik vind het helemaal geweldig dat ts haar paard [nog] niet laat inslapen!
Ook ik zou een paard niet snel laten inslapen,mits het paard geen heftige pijn lijd,de wonderen zijn de wereld niet uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:18

Als een paard zo vermagerd door de pijn... dan is de pijn wel echt erg. Als het mijn paard was liet ik haar gaan. Dier weet echt niet of ze nog een paar jaar op de wei kan en zal het je echt niet kwalijk nemen. Daarbij ken ik een paard die ook zo dun is geweest die is nooit meer de oude geworden door spierschade..

Maar goed ik had deze uitslag niet verwacht en vraag me af of dit alles is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:41

Ik zie teveel mensen om me heen die, omdat ze zelf geen afscheid kunnen nemen, een dier jaren op pijnstillers laten doorgaan terwijl ze zelfs mèt pijnstilling nog lijden. Dus ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat mensen de juiste beslissing nemen. Ze gaan vaker te ver dan dat ze te vroeg een dier laten gaan.

En als een DA een dier IRL ziet en meteen aangeeft dat ze zouden laten inslapen lijkt het me dat ze zien dat het dier echt ernstig lijdt. Ik las hier ergens boven dat 1 van die 2 artsen het paard al jaren kent. En nu kliniek 3 die hetzelfde adviseert? DA's geven niet zomaar op hoor als ze denken dat het nog goed kan komen. Zeker niet 3...

Dus ja, ik denk dat TS zeer serieus moet nadenken over hoever ze hiermee wil gaan.
Dat ze tot morgen wil afwachten op de laatste uitslagen prima. Maar ik geloof nooit dat hier alleen een peesprobleem speelt. En zo'n zware blessure aan 2 benen tegelijk? Dan is er echt meer aan de hand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:43

maar ts laat het paard ook inslapen als er niks mogelijk is, voor nu weet ze wat het 'kan' zijn en wil ze weten wat de behandeling kan doen. hiervoor heeft ze contact. daar is toch niks mis mee zouden wij toch ook doen. als er kans bestaat dat beestje kan genezen en dus weer de oude word is dat toch prima. ook al dient het beestje als grasmaaier. dat maakt het paard niks uit hoor werken of niks doen

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:55

geerke schreef:
vind het op dit moment erg pijnlijk voor TS om het over inslapen te hebben....alsof dat een makkelijke beslissing is |(
TS geeft duidelijk aan eerst iets meer te willen weten.Zou leuk zijn als dat gerespecteerd werd.

Volledig mee eens, Rel staat nu op pijnstillers in een kliniek, laat daar nu eerst maar een diagnose gesteld worden.

:(:) Heel veel sterkte en succes morgen!!!

Hier wel eens andersom meegemaakt hoor da wilde dat ik het nog een kans gaf maar gelukkig voor ze wegging keek ik nog even naar de pony en zag dat het nog slechter ging, ook zij moest toen toegeven dat het ineens omgeslagen was.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:13

Bokt weer op z'n best, helaas.

TS, sterkte en ik duim voor een goed herstel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:13

Ik had op ander nieuws gehoopt... Dit is wel heftig zeg. Zelfs als laser misschien zou kunnen helpen, dan nog zal je paard nog maanden pijn hebben. Het gaat de vraag zijn of je paard dat lichamelijk nog kan hebben, want ook lang op pijnstillers is een aanslag op het lijf, en zonder pijn krijg je een te blij paard met meer schade tot gevolg aan de pezen. Van de andere kant zijn er misschien na behandeling nog meerdere goede jaren. Een moeilijk besluit. .. Sterkte!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:27

Wat zeiden ze over DLSD/ESPA? Kenden ze dat en heeft het dan niet te maken met de pezen? Of had ze toevallig peesblessures aan beide benen?
Ben benieuwd naar dat laseren en of het ertegen kan helpen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:39

Persoonlijk had ik gezegd genoeg is genoeg, als je maar lang genoeg zoekt is er altijd iemand die je hoop geeft en zegt wat je wilt horen. Het is juist de kunst om ook te luisteren naar wat je eigenlijk niet wilt horen :) . Maar dat ben ik.

Voor jou is dit topic misschien nuttig? : [BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Paard is ook behandeld met lasertherapie.

Succes :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:36

jeetje wat heftig allemaal hoop dat het laseren nog kan.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:16

TS, kijk eens naar deze link met info over DSLD/ESPA en dan naar de foto en tekst die je geplaatst hebt. Ik heb geen ervaring met deze ziekte maar via google kwam ik deze link tegen en ik zie veel overeenkomsten helaas.

http://www.angelfire.com/bc/curlygait/diagnose.html

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:19

truselientje schreef:
TS, kijk eens naar deze link met info over DSLD/ESPA en dan naar de foto en tekst die je geplaatst hebt. Ik heb geen ervaring met deze ziekte maar via google kwam ik deze link tegen en ik zie veel overeenkomsten helaas.

http://www.angelfire.com/bc/curlygait/diagnose.html

Ik zie idd. ook veel overeenkomsten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:25

Citaat:
De aandoening DSLD komt bij Peruaanse Paso's met enige regelmaat voor. DSLD staat voor 'Degenerative Suspensory Ligament Dismitis'. Deze aandoening is een progressieve en onomkeerbare aantasting van de pezen in de koot van het paard. Deze pezen worden tijdens het verloop van de aandoening steeds zwakker tot het paard uiteindelijk niet meer pijnloos kan lopen en zal moeten worden ingeslapen. Deze aandoening komt ook in andere paardenrassen voor.

Het komt heel weinig voor bij andere paardenrassen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:29

Even kort samengevat:

Merrie wordt in 2010 kreupel op 1 achterbeen vanwege een peesblessure.
In 2012 wordt ze ook nog kreupel op het andere achterbeen.
Jij koopt haar in 2013 en laat haar dekken terwijl ze kreupel is op 2 achterbenen en in 2014 krijgt ze een veulen.
Vervolgens laat je haar weer dekken terwijl ze nog steeds niet goed is, gelukkig verwerpt ze dit veulen maar toch heeft ze daar nog 7 maanden mee gelopen.
Inmiddels staat ze als een berggeit , is broodmager en verrekt van de pijn.

2 DA's adviseren je in april om de merrie te verlossen maar tegen hun advies in zet je haar op het land.

Nu in augustus is ze er nog steeds slecht aan toe en adviseert DA nr 3 dat inslapen het beste is.

Merrie loopt dus al 5 jaar kreupel, heeft ondanks dat 1 veulen moeten dragen en eentje half.

TS als je de samenvatting leest wat denk je nu zelf waar je de merrie het meeste plezier mee doet?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:49

Ik ben het met je eens Irma.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:52

@Spatter idd.

TS is je doel nu echt dat het paard pijnvrij op de wei kan? Of wil je misschien - als ze toch weer pijnvrij is - er veulens mee fokken?.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:07

Eens met spatter :o

Afbeelding

Overigens zie ik dit vaker, mijn vroegere verzorgpaard (WPN) had dit. En hier op Bokt is ook iemand met zo'n merrie.(geen paso oid)

En op camping Bois Girault in Frankrijk zag ik er ook 2 helaas.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:10

Mijn ouders hebben hun kwpn fokmerrie moeten laten inslapen met deze aandoening.
Zeer pijnlijk en niet te behandelen.
Komt vaker voor bij merries die veel veulens hebben gehad en springpaarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:14

liss schreef:
Mijn ouders hebben hun kwpn fokmerrie moeten laten inslapen met deze aandoening.
Zeer pijnlijk en niet te behandelen.
Komt vaker voor bij merries die veel veulens hebben gehad en springpaarden.

roofbouw dus? :7

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:20

Sorry moet hier echt op reageren.
Dierenartsen zijn juist niet snel in hun oordeel om te zeggen van in laten slapen. Vaak gaat een dierenarts juist nog door. Maar als je van meerdere heb gehoord in laten slapen luister daar dan ns. Ik snap dit echt niet. Dit is puur weer dat baasje dier niet kan laten gaan omdat baasje dan verdriet heeft. Maar denk aub aan het dier.
Sorry hoor maar het houd een keer op.
Ik werd door andere op.dit topic gewezen. Maar als je zo een paard in leven wilt blijven houden dan word het dierenmishandeling