Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:36

Babootje schreef:
xBontfire schreef:
Ik wil niemand voor de kop stoten hoor, ik zelf zou graag willen weten wat er precies met haar aan de hand is ja maar aan de andere kant denk ik ook hoeveel verder kom ik daar nou mee? Dan spaar ik voor dat onderzoek en misschien is het meteen de eerste keer raak en dan?

Nee, want er zijn legio oorzaken voor kreupelheden en legio behandelmogelijkheden. Als je weet wat er precies aan de hand is, kun je de behandeling erop afstemmen. Als ze kreupel is wil dat helemaal niet zeggen dat je dit met een paar kleine aanpassingen niet kunt verhelpen.
Ik zal je een voorbeeld geven: Ik had een pony die een kleine onregelmatigheid had op het straalbeen. Even voor de duidelijkheid, geen HKO maar het zat, zeg maar, aan de zijkant van het straalbeentje (dat, aangeboren, dus niet helemaal glad was). Hij stond altijd op blote voeten, maar door hem een ijzertje te geven met een flinke opzet, waardoor hij gemakkelijker afrolde, was de kreupelheid verholpen. Zo simpel kan het dus zijn, met weinig kosten, als je weet wat er aan de hand is.

Maar ze loopt niet kreupel alsin het is heel duidelijk te zien, ik vind het ook wel typisch dat de DA dan zegt dat verder onderzoek waarschijnlijk niet echt een meerwaarde heeft als het ook zoiets kleins zou kunnen zijn. Maar ik zal het vernoemen als ik haar weer bel, dat zal na het weekend zijn.

edit: oh wacht ik lees maar weer half sorry :+ je zei ook kleine onregelmatigheid
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 16-07-15 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:37

xBontfire schreef:
Ik wil niemand voor de kop stoten hoor, ik zelf zou graag willen weten wat er precies met haar aan de hand is ja maar aan de andere kant denk ik ook hoeveel verder kom ik daar nou mee? Dan spaar ik voor dat onderzoek en misschien is het meteen de eerste keer raak en dan?
Amyz bijvoorbeeld wat jij zegt, ik kan toch never nooit een operatie betalen.
Dan kan ik, in mijn ogen, beter dat spaargeld toch gebruiken om het haar zo comfortabel mogelijk te maken en nog een pensioentje te geven?
En ja ze is 'pas' 15, maar daar heeft ze zelf geen weet van, zij weet alleen maar dat ze zich niet fijn voelt.

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd maar ik moet wel een beetje realistisch blijven, ik kan zeker meer gaan werken om haar te ondersteunen met eventueel voedings suplementen e.d maar ik heb ook nog meer te doen dan werk, ik heb ook nog school, ik moet ook nog tijd hebben om elke dag naar de paarden toe te kunnen. En ik zeg niet dat ik dat niet voor ze over heb hoor, maar ik weet niet of dat haalbaar is ik ga volgend jaar op mijn nieuwe opleiding al best lange dagen maken, dusja..

Anyway, ik heb haar vandaag wel een stukje laten draven aan de longe om te zien of ze beter loopt. Ze is nog steeds liever lui dan moe, maar dat is denk ik ook deels de aard van het beestje. Ze beweegt wel een stuk soepeler!

@pikeurmiep
Nee dat is niet gedaan maar ik zie hier momenteel de meerwaarde ook niet echt van in, toch bedankt voor je tip.

is ''liever lui dan moe'' hetzelfde als kreupel?

xBontfire

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:38

Nee liever lui dan moe is dat ze wel 'goed' (voor zover ik dat kan beoordelen) loopt maar niet op een vlot tempo, ze beweegt haar gewrichten nu wel soepel het is veel aangenamer om naar haar te kijken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:44

hoi nee ik had inderdaad niet alles gelezen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:45

dus het gaat wel wat beter met haar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:54

Het is jammer dat de pony niet kent als fit en fris, dan is de afweging en vergelijking wat makkelijker.

Tenminste dat maak ik op uit je eerdere berichten, waarin je aangeeft dat ze 'altijd' al zo is en loopt.

Het is en blijft een moeilijke situatie, zolang je geen nader onderzoek laat doen is de kans vrij klein dat je de oorzaak achterhaald.

Feit is als ik het goed begrijp dat je pony wel een positieve verandering laat zien met de medicatie.
Of het nu de ontstekingsremmende waarde is of de pijnstillende... Of beide?

Wat te doen?
Ik zou dr op Duivelsklauw zetten, bij voldoende vooruitgang als de sodemieter gaan sparen voor onderzoek.
Mocht ze het goed blijven doen op de Duivelsklauw en je hebt een bedrag bij elkaar welke afdoende is voor onderzoek ...stoppen met de Duivelsklauw en onderzoekstraject in.

Dat is tenminste wat ik zou doen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 11:28

Update:

Het gaat zeker beter met haar! Ze was zelfs gister met het warme weer (31 graden hier!) levendig, dus ze doet het heel goed op de loxicom.

Ze heeft vandaag voor de laatste keer loxicom gehad en al duivelsklauw gehad, volgende week bel ik de DA nog een keertje van hoe nu verder. Maar ik wil eerst nog even zien hoe ze het op de duivelsklauw doet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:39

Fijn dat het resultaat heeft (aan de andere kant ook weer niet :\ ) gewoon met de DA overleggen over hoe verder.Goed om dingen even rustig te bekijken,kun je zelf ook wat tot rust komen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 14:34

Tinky12 schreef:
Fijn dat het resultaat heeft (aan de andere kant ook weer niet :\ ) gewoon met de DA overleggen over hoe verder.Goed om dingen even rustig te bekijken,kun je zelf ook wat tot rust komen.

Ja pff, het is erg dubbel allemaal. Maar goed ik denk dat ik momenteel niet veel meer voor haar kan betekenen.

Waarmee kan ik die duivelsklauw het beste mengen? Ik had het straks met brokjes, maar dan blijft er toch een beetje liggen. Toen dacht ik aan slobber, maar het moeten wel kleine portie's zijn gezien haar formaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:12

Klein beetje voer en water en daar de Duivelsklauw bij doen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:16

marleen_usar schreef:
Klein beetje voer en water en daar de Duivelsklauw bij doen.

Ja later toen ik mijn reactie had gepost dacht ik ook ik had natuurlijk ook gewoon water erbij kunnen doen haha. :') Maar toch bedankt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:29

Ik had duivelsklauw in gebroken ipv gemalen vorm (van pit-pit.com), die eet mijn ene paard zo uit de hand.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:24

hwn schreef:
Ik had duivelsklauw in gebroken ipv gemalen vorm (van pit-pit.com), die eet mijn ene paard zo uit de hand.

Oh haha dankjewel voor de tip, als het aanslaat kan ik die vorm misschien voortaan nemen. Maar ik ben nu 60 dagen (volgens de verpakking) zoet met de vloeibare vorm!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:51

Misschien wat appelmoes?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:43

Ik geef altijd zemelen met geweekte grasbrok (wat zout en vitaminebrok)...zemelen zijn wat vochtig dus makkelijk te mengen :) Maar je kunt ook wat vochtige zemelen bij brok doen,blijft ook plakken :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:00

Ah okay, nou bedankt voor de ideeën allemaal! Ik ga gewoon even kijken wat het beste werkt haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:26

Je moet toch altijd even bekijken wat voor jou het makkelijkste werkt en wat je paardje lekker vind.
Voordeel van mijn hap....laag in voedingswaarde en dus geschikt voor paarden die schraal gevoerd moeten worden ;)

Voor tijdelijk gebruik ik ook nog wel eens appelmoes of appelstroop maar dat is niet zo enorm gezond dus mag niet te lang achter elkaar gevoerd worden.Soms breekt nood wet... :P :Y)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:57

opzuigen in een spuitje en direct in de mond spuiten zoals een wormenkuur

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:35

Je kan als aanvulling ook wat wilgentakken in de wei leggen. Die hebben een pijnstillend effect. Paarden schillen de bast van de takken af.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:37

ik gaf vroeger onze pony altijd de medicatie via een spuit met wat appelmoes....dat werkte het beste en was zo gepiept.
Gelukkig gaat het iets voor uit op een lange reis moet je wandelen , niet hardlopen. met kleine stapjes kom je steeds dichter bij je doel! ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:00

Maar ik denk niet dat iets wat zo vloeibaar is gewoon in zo'n spuitje blijft zitten?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:07

Als je iets geeft in poedervorm Is het het beste om nat te geven anders waait het weg.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:48

xBontfire schreef:
Maar ik denk niet dat iets wat zo vloeibaar is gewoon in zo'n spuitje blijft zitten?

Ik geef mijn op het moment hoefbevangen pony ook de medicijnen via een katheterspuit.
Dit gaat enorm goed. Afhankelijk van de hoeveelheid die je moet geven, geef ik het in dosissen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:51

Marsu schreef:
Je kan als aanvulling ook wat wilgentakken in de wei leggen. Die hebben een pijnstillend effect. Paarden schillen de bast van de takken af.

Dankjewel trouwens voor de tip,vergeten op de te reageren haha. :)
Maar staat niet alleen mijn paard in die weide, wellicht dat ik het kan aankaarten bij de andere pensionklanten.

@marleen
Dat snap ik haha, maar ik heb nu nog de vloeibare vorm.

@Rambogirl
Maar zijn die medicijnen ook echt zo vloeibaar als water? Want ik kan me het niet echt voorstellen dat het in dat spuitje blijft zitten.

Het mengen met de slobber ging niet helemaal zoals gepland vandaag, ze eet niet boven de bak waardoor ze het dus deels over de grond gooit, alleen nu denk ik dat dat ook gebeurd met appelmoes en sowieso ander waterig eten.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:06

wat bedoel je precies met of het in het spuitje blijft zitten?

Ik maak dr medicijnen klaar, dan trek ik dat op met de spuit, en spuit dat zo in dr mond. Net als een wormenspuit zeg maar.