[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:14

Ik weet zeker datje al heel veel voor je paard hebt gedaan en onderzocht.
Paard geeft duidelijk aan dat hij het "gepluk" meer dan zat is.
Op dit moment voelt hij zich wel beter, dat lees je uit ts haar vorige berichten.

Ik hoop dat Bacardi opknapt en dat de oedeem zich niet verder uitspreid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 02:03

joey2010 schreef:
Ik weet zeker datje al heel veel voor je paard hebt gedaan en onderzocht.
Paard geeft duidelijk aan dat hij het "gepluk" meer dan zat is.
Op dit moment voelt hij zich wel beter, dat lees je uit ts haar vorige berichten.

Ik hoop dat Bacardi opknapt en dat de oedeem zich niet verder uitspreid.

Hij is gewoon fris en vrolijk, staat alleen vol bulten.

De foto's die hier op bokt staan, zijn dezelfde dag nog naar de DA gestuurd, de dag daarvoor had ik haar gebeld voor die bulten. Ze weet dat ik haar laat komen als het niet beter wordt en ze weet ook dat ik hem op detox comp ging zette. Zij kwam zelf met de het idee om hem te ontwateren, wat in de reguliere geneeskunde enkel met cortisonen kan en waar ze een paard als Bacardi niet op wil, dus heb ik hiervoor een homeopatisch alternatief gezocht en gevonden

Op haar aangeven heeft Bacardi 4 dagen Buut gehad, wat geen verschil geeft in gedrag of manier van doen en het opgestapelde vocht reageert er ook niet op. Zit er eind volgende week nog te veel zwelling, maak ik gewoon een afspraak en dan is het aan haar om te beslissen wat we hier thuis kunnen doen. Ze berijpt me compleet als ik zeg dat hij niet meer naar de klniniek gaat. Tijdens de eerste onderzoeken begin april vorig jaar hebben ze me in de kliniek trouwens reeds duidelijk gemaakt dat het vaak niet mogelijk is om een diagnose te stellen bij paarden die zo'n vage en uitgebreide klachten hebben als de mijne en dat ze me ook niet kunnen zeggen of mijn paard nog al dan niet lang zal leven. Hier thuis is hij gelukkig, dus zal ik hem hier wel geven wat hij nodig heeft. Verkort ik daardoor zijn leven? Geen idee en dat zal ik nooit weten. Maar in de opleiding verpleging hebben ze mij geleerd dat je " leven aan de dagen moet toevoegen ipv dagen aan het leven" en dat is nu net wat ik bij mijn paard van plan ben.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:24

De laatste zin heb je mooi verwoord.
En ik weet dat soms de oorzaak niet word gevonden van vele vage klachten, jij bent wel bereid om het via een andere weg te proberen omdat regulieren medicijnen niet gegeven kunnen worden i.v.m de bijwerkingen.

Omdat je op 4 dagen buut geen verandering bij je paard merkt , weet je dat hij zich op dat moment goed voelt zonder pijn..
Op dit moment zou ik zeggen dat hij nog heel wat leven aan zijn dagen mag toevoegen :))
Alleen nu hopen dat zich de bulten niet gaan dwarsliggen..

Laat af en toe even weten hoe het gaat met Bacardi..

(Trouwens mijn vorige reactie was bedoeld voor Jasmijn en niet gericht tegen jou ts, ik was vergeten haar te quoten :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:44

joey2010 schreef:
De laatste zin heb je mooi verwoord.
En ik weet dat soms de oorzaak niet word gevonden van vele vage klachten, jij bent wel bereid om het via een andere weg te proberen omdat regulieren medicijnen niet gegeven kunnen worden i.v.m de bijwerkingen.

Omdat je op 4 dagen buut geen verandering bij je paard merkt , weet je dat hij zich op dat moment goed voelt zonder pijn..
Op dit moment zou ik zeggen dat hij nog heel wat leven aan zijn dagen mag toevoegen :))
Alleen nu hopen dat zich de bulten niet gaan dwarsliggen..

Laat af en toe even weten hoe het gaat met Bacardi..

(Trouwens mijn vorige reactie was bedoeld voor Jasmijn en niet gericht tegen jou ts, ik was vergeten haar te quoten :o )

Oeps, ik heb ook niet de bedoeling gehad om op jou te reageren, sorry. 8)7

Tuurlijk hou ik je op de hoogte.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:25

Is geen probleem hoor...
Ik hoop dat je hem weer op de rit krijgt.
Fijn dat je up dates wilt blijven geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:04

Ik had een up-date, met de laatste foto's, naar de kliniek gestuurd, waarin ik hen zeg dat ik die bulten niet normaal vind, maar geen verdere onderzoeken wens en dat Bacardi zich goed voelt. En dit was hun antwoord:" dat Bacardi zich goed voelt is voor ons ook het allerbelangrijkste en daar zijn wij heel blij om.
Wij wensen jullie veel succes!"

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:42

Oke nu is het aan Bacardi om verder op te knappen.
Ik hoop dat de bulten niet groter worden.

Fijn dat hij zich in elk geval niet ziek voelt en ik hoop dat de homeophatische druppels hun werk gaan doen.
Dat zal even duren voor je hier resultaat van kan zien..
Laat hem maar lekker zo tevreden lopen .
Een happy paard op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:21

Vandaag mijn oude buurvrouw op bezoek gehad. Zij verzorgde Bacardi vroeger wanneer we op reis gingen en had hem al 2 jaar niet meer gezien. We hebben nog wel contact, maar ik had haar niet echt verteld dat hij ziek is. Ik moet zeggen dat ze enorm schrok toen ze hem zag. Ze zei dat ze hem niet zou herkend hebben, moest ze hem zo maar ergens zien staan. Ze vond wel dat hij er vrolijk bij staat, maar hij is helemaal niet meer het paard dat hij voordien was. Ben eerlijk gezegd wel geschrokken van haar reactie.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:49

O eerlijk... |( .
Maar hij is toch wel flink ziek geweest ( en nog), dat heeft een grote impact op zijn lichaam gegeven.
Zolang hij vrolijk is en met geen pijn, ik zou het nog even afwachten en zien wat hij deze zomer doet.

Wanneer hij somber word en lusteloos in de wei zou staan dan word het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:42

Bacardi heeft vandaag zijn check-up door mijn vaste DA gehad. Ze zegt dat hij er goed uit ziet, ze vindt hem ook vrolijk ogen en zijn tanden waren best ok.

Maar daar stopt het goede nieuws. Mijn vermoeden dat hij vol oedemen zit, is juist. Mijn vermoeden dat hij het beu is om zich te laten behandelen, klopt ook (en dat heeft hij duidelijk laten merken). De kruiden die ik gebruik, is een goede ingeving geweest en ze stelt voor om deze, voor zijn comfort, te blijven gebruiken. Ze geeft me gelijk dat verder onderzoeken geen zin heeft, al zou ze puur om medische interesse wel testen willen doen.

Zijn oedeem zou volgens haar meer als waarschijnlijk veroorzaakt worden door eiwitverlies en dat eiwitverlies is zeer vaak veroorzaakt door een tumoraal proces ergens in het lichaam. Besluit: dit loopt vroeg of laat slecht af en een termijn kan er niet op geplakt worden. Ik kan alleen nog maar zorgen voor zijn comfort en hopen dat hij nog lang stabiel mag blijven.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:00

O nee, ik schrik hier van..
Het is dus letterlijk afwachten tot hij niet meer pijnvrij kan rondlopen.
Veel sterkte ik hoop wel dat hij de zomer nog mag meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:09

joey2010 schreef:

We zitten gelukkig nog heel ver van de eindfase volgens de DA en ik ga enorm mijn best doen om hem zo stabiel mogelijk en pijnvrij te houden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:30

o ik had zo gehoopt dat het de goede kant op zou gaan na alle goede zog en harde werk. Hopelijk kan Bacardi nog een tijdje pijnvrij genieten van een heerlijk paardenleventje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:31

Pffff wat een verhaal ,wat een berg ellende heb jij met je paard zeg....

en diep respect dat je zo voor hem gaat!! :j

ik heb alleen jouw posts gelezen, die oedemen ken ik van de fries van mijn stalhoudster ,maar deze had lever problemen[ een een hele reeks problemen gehad in zijn leven vanaf veulen]

misschien heb ik er overheen gelezen ,maar is de lever van jouw paard goed?

ik wil je heel veel sterkte en succes wensen met je paard, die een hartjes kol heeft :D

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:22

SandraVerl schreef:
joey2010 schreef:

We zitten gelukkig nog heel ver van de eindfase volgens de DA en ik ga enorm mijn best doen om hem zo stabiel mogelijk en pijnvrij te houden.

Een geluk bij een ongeluk dan.
We duimen dat je Bacardi nog vele jaren bij je mag hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:44

mirgino schreef:
Pffff wat een verhaal ,wat een berg ellende heb jij met je paard zeg....

en diep respect dat je zo voor hem gaat!! :j

ik heb alleen jouw posts gelezen, die oedemen ken ik van de fries van mijn stalhoudster ,maar deze had lever problemen[ een een hele reeks problemen gehad in zijn leven vanaf veulen]

misschien heb ik er overheen gelezen ,maar is de lever van jouw paard goed?

ik wil je heel veel sterkte en succes wensen met je paard, die een hartjes kol heeft :D

In het bloed is zijn leverfunctie goed, maar ik heb owv de mogelijke complicaties geen biopsie laten doen. De DA thuis vindt het trouwens een verstandige keuze om hem nu gewoon met rust te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:54

Oh nee, hier gaan we! Vrijdag inentingen en sedatie gehad, sinds gisteren meer gevoelig bij het aanraken en kleverig en vanaf vandaag opnieuw meer oedeem. Verdorie hé zeg, net op het moment dat mijn druppels op zijn en morgen of overmorgen de nieuwe pas toekomen. Ik had er nog geen besteld, omdat ik eerst moest navragen of ik ze continu mocht blijven geven, van de firma moet er immers na een kuur een pauze ingelast worden. Balen gewoon dat het nu weer zo snel op komt! Ik begin nu echt wel bang te worden voor de lente en de zomer.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:12

Verdikkeme nog. Dat wilde je net niet zien.
Inderdaad als het zo klein al zo een reactie geeft. Dat geeft je geen hoop.

Edit: ik hoop zo dat er in de zomer verbetering gaat komen bij hem, ik duim mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 02:14

Wel, Bacardi weet hoe hij het spannend moet houden. Dinsdag nam het oedeem eindelijk niet meer toe en leek hij minder gevoelig en sindsdien is alles wat meer aan het ontzwellen. Daar word je als baas natuurlijk gelukkig van en dan haal je opgelucht adem. Maar toch klopt er iets niet.

Bacardi communiceert met mij door op verschillende tonen te hinniken. Meneer heeft op 1 of andere manier uitgedokterd dat ik op hem anders reageer aan de hand van de klank die hij produceert. Hij heeft een hinnikje, hoog en schril, als hij pijn heeft. Heeft hij honger of is het water op dan hoor je een luid gehinnik. Ondertussen heeft hij ook al eens een kort hinnikje geproduceerd, bleek dat hij met toen wou laten weten dat mijn Macho in de tuin ipv hun paddock stond. En dan heeft hij nog een zacht, gebrom dat hij gebruikt als een soort hallo wanneer hij mijn stem hoort. Bij het laatste roep ik dan altijd terug "dag lieve schat" of "dag mooie jongen". Herhaalt hij dat gebrom, dan heeft hij me nodig voor wat extra aandacht, meestal jeuk aan zijn rug of kont en natuurlijk kan de shet daar niet bij. Als ik dan bij hem kom, dan zet hij zich naast mij net op dat plekje waar ik dan eens goed moet wrijven. Lees, meestal parkeert meneer zijn kont tegen mijn borst en moet ik eens goed vlak boven zijn staart krabben. De laatste week gebruikt hij dat geluid echter om mij naar hem te lokken, maar als ik hem dan wil aaien, dan duikt hij weg om even later zijn neus tegen mijn hand te duwen (of in mijn gezicht) en dan begint hij mijn handen af te lekken. Ofwel doet hij niets en begint hij gewoon lekker van zijn hooi te eten zodra ik bij hem ben. Zet ik dan 1 voet buiten het paddock, laat hij zijn hooi alleen en probeert hij mijn aandacht te trekken zodat ik terug kom.

Dit lijkt allemaal heel lief en je zou zeggen dat er niets aan de hand is, maar iets in mij zegt dat het niet klopt en eerlijk gezegd gaan er bij mij toch wel wat alarmbellen af. Het vervelende is dat ik absoluut niets objectief kan vinden dat mijn slechte gevoel kan bevestigen. Hij eet goed, hij speelt met zijn maatje, hij komt goed in de rui, het vocht is nu weer even onder controle, hij staat er fris en alert bij, ... Dus niets, maar dan ook niets kan er op dit moment toe leiden dat ik me ongerust moet maken en toch zit ik met een duiveltje dat me in het oor fluistert dat er iets serieus fout aan het lopen is. Om 1 of andere reden krijg ik het gevoel dat Bacardi afscheid aan het nemen is en dat hij mij gewoon zo veel mogelijk bij hem wil hebben. Maar als ik dan objectief naar hem kijk, dan zeg ik tegen mezelf dat ik gewoon stapelgek ben om zoiets te denken. En om eerlijk te zijn, ik hoop, voor 1 keer dan, dat ik echt wel gek aan het worden ben en gewoon spoken zie.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:10

Gelukkig is de oedeem teruggelopen.
Alleen raar dat hij je zo bij zich wil houden.
Nu puzzelen wat er aan de hand is.
Raar is het wel.
Misschien ook even een himalayasteen ophangen.
Kende ze maar praten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:54

joey2010 schreef:
Gelukkig is de oedeem teruggelopen.
Alleen raar dat hij je zo bij zich wil houden.
Nu puzzelen wat er aan de hand is.
Raar is het wel.
Misschien ook even een himalayasteen ophangen.
Kende ze maar praten..

Hij heeft een himalayasteen hangen en maakt er ook gebruik van, maar ik smaak blijkbaar beter. En hij zeurt dus echt alleen maar als hij mijn stem hoort. Heb nu een weekje nacht gehad en dan hoor ik hem roepen tijdens de dag, maar meneer is gewoon stil als mijn vriend buiten is. Zodra ik echter de rolluik van onze kamer op trek (als hij het hoort tenminste), komt er reactie. Bacardi is een paard dat al heel zijn leven zeer veel gaat liggen, mijn grootmoeder zei altijd dat ze er nooit een goed gevoel bij heeft dat paarden veel gaan liggen (toen ik hem net had, stond hij bij mijn oom waar mijn grootouders verschillende keren per week op bezoek kwamen), ze kon me alleen nooit zeggen waarom een liggend paard zo abnormaal was. Ik heb me daar nooit zorgen om gemaakt, we vonden het zelfs altijd grappig dat Bacardi thuis zo relax was. Mijn vriend heeft zo ooit met een paar mensen een hele dag hoge dennen aan het rooien geweest op onze grond en toen bleef Bacardi slapen terwijl de bomen op 50 meter van hem op de grond knalden.
De laatste tijd lijkt hij echter nog meer liggend de dag door te brengen als vroeger. Hij eet nog wel goed, ik heb midi balen hooi en zo'n bol eten ze op 8 dagen op, maar hij staat ook gewoon wat meer te staren en zijn brood met de kruidendruppels moet ik bijna in zijn mond proppen terwijl hij 3 weken geleden dat nog heel schrokkerig aan nam. Nu ja, als het kleinkind van de buren worteltje komt geven, worden die in sneltreinvaart naar binnen gewerkt en zijn snoepjes gaan ook gewoon goed binnen. Ik kan dus niet uitsluiten dat hij die druppels niet gewoon maar heel slecht vindt.
Maar toch zijn het zo die kleine veranderingen, die mij nerveus maken. Je mag niet vergeten dat ik, voor hij echt zichtbaar ziek was en de ellende met de eerste 2 dierenartsen begon, ook al maanden het gevoel had dat er iets niet juist zat. Ik heb altijd het gevoel gehad, dat de gaskoliek die hij in augustus 2014 had, aan de basis ligt van de problemen die er vorig jaar boven gekomen zijn. Sindsdien merk ik veranderingen op bij mijn paard. Nadat zijn hoofd genezen was, leek hij even weer de oude. Maar dan begonnen er terug kleine dingetjes mij op te vallen. Het is niet alleen zo dat hij meer ligt en mij wel af likt, maar niet wil dat ik hem aai, hij is ook op stal anders naar mijn shet. Ik heb hem al meerdere keren mijn shet hardhandig van de etensbak zien wegjagen, terwijl ze al 8 jaar vredig uit dezelfde bak eten (shet krijgt wel genoeg binnen en moet toch wat gewicht kwijt, maar het is geen normaal gedrag). En ook tijdens het spelen is hij anders. Normaal trekken zijn een spurt achter elkaar, nu lijkt het alsof Bacardi met een onzichtbaar touw aan een boom vast hangt. Hij sprint een paar meter naar de ene of de andere kant, maar weigerd om rondjes te lopen. Ik doe nog regelmatig de oefeningen die ik van de kiné met hem moest doen en dan valt het mij op dat hij blijft weigeren om zijn buikspieren aan te spannen. En ik weet niet of hij gewoon te lui is om,die spieren te gebruiken, of dat het hem niet lukt owv dat oedeem.
Ik kan alleen maar hopen dat ik spoken zie en dat deze keer mijn voorgevoel compleet fout is, maar soms krijg ik het gevoel dat hij afscheid aan het nemen is.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:57

Ja je krijgt er een raar onderbuik gevoel van.
En zelf herken je aan je paard het beste.
Het is dan echt puzzelen wat je aan het doen bent.
Ik hoop alsnog dat hij gaat verbeteren.
Fijn dat je nog up dates plaatst.
Hij heeft ook geen problemen met zijn spieren? Omdat je verteld dat hij veel ligt en en "lui" lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:04

joey2010 schreef:
Ja je krijgt er een raar onderbuik gevoel van.
En zelf herken je aan je paard het beste.
Het is dan echt puzzelen wat je aan het doen bent.
Ik hoop alsnog dat hij gaat verbeteren.
Fijn dat je nog up dates plaatst.
Hij heeft ook geen problemen met zijn spieren? Omdat je verteld dat hij veel ligt en en "lui" lijkt.

Die spieren, dat kan wel kloppen aangezien de paarden kiné vorog jaar zei dat Bacardi een enorm stijf paard is, wat hij waarschijnlijk altijd al geweest is en dat dat ook de reden is waarom hij nooit graag aan de slag ging. En natuurlijk valt zoiets niet op waneer je een gewone check-up door een DA laat doen. Ik heb hem vroeger ook zelden dagelijks gereden, dus het enige wat mij soms op viel, was dat hij soms wat onzuiver liep na een buitenrit. Maar ja, ik woonde toen ergens waar heel veel kiezel op de bospaden liggen en waar alle ruiters klagen dat hun paard regelmatig kreupel is na een buitenrit. Dus heb ik er nooit verder bij stil gestaan.
Tot vorig jaar dus, doordat hij niet meer bereden werd, viel zijn stijfheid plots enorm op. Hij kon niet draaien in zijn stal zonder tegen alle muren te stoten. De oefeningen die ik kreeg, helpen wel, maar eigenlijk mag hij niet aan een longe. Ik doe het soms wel en dan zie je dat hij zijn lichaam echt niet kan buigen, dus laat ik hem geen rondjes lopen, maar stuur hem zoveel mogelijk rechtdoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:18

Als hij zo stijf is zou het de moeite waard zijn de schildklierfunctie eens te laten controleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:31

geerke schreef:
Als hij zo stijf is zou het de moeite waard zijn de schildklierfunctie eens te laten controleren

Zijn schildklier was ok, wel had hij vorig jaar een vitamine E tekort. Hij krijgt nu voeding waar het extra aan toegevoegd is en ik vitamine korrel bij. Al merk ik eerlijk gezegd geen verschil met of zonder toevoegingen. De kiné heeft hem trouwens onder handen genomen vlak nadat zijn vit E in het bloed terug normaal was en toen was hij dus nog altijd stijf. Alle labo's en verslagen heb ik haar ook laten inkijken en zij concludeerde gewoon dat het een paard is dat van nature uit stijf is. Eigenlijk moet hij soepel gemaakt worden door te rijden zegt ze, maar ze zegt ook dat hij niet meer bereden kan worden. Nu het oedeem tot tussen zijn voorbenen komt, zou ik er zeker geen zadel meer op willen.